Miten fiksaan pienet ( mahonki ) halkeamat?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Pettersson
Viestit: 32
Liittynyt: 08.10.2013 16:03

Miten fiksaan pienet ( mahonki ) halkeamat?

Viesti Kirjoittaja Pettersson » 01.04.2014 10:33

Terve vaan kaikille.

Ongelmani on siis kuvien"pienet" halkeamat, eli miten ne kannattaisi korjata.
Puun vaihtaminen kokonaanhan olisi yksi ratkaisu, mutta koska puu muuten on ehjää ja kovaa, en viittis siihen lähteä.
Mieleeni tulisi esim. Epoxy ( millainen Epoxy siinä tapauksessa? )johon on sekoitettu hiomajauhoa, mutta miten ihmeessä sellaisen tökötin saisi noihin pieniin rakoihin? Huumeruisku vois olla yksi ratkaisu, mutta sellainen kai menee noin paksusta tökötistä tukkoon?
Eli onko arvon raadilla jokin näkemys miten noi raot saisi siististi ja kunnolla täytettyä / tilkittyä?
Yritin kyllä etsiä haulla, mutta en löytänyt vastausta mokomaan ongelmaan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten fiksaan pienet ( mahonki ) halkeamat?

Viesti Kirjoittaja vester » 01.04.2014 11:26

Moi,

Itse olen käyttänyt pienten halkeamien täyttämisessä sopivan ohutta rakotulkkia. Kun sen kastelee ohuessa (siis paksuntamattomassa) epoksissa ja vetelee pitkin halkeamaa ja työntää halkeamaan sisään useamman kerran, sinne saa kyllä menemään epoksia. Lopuksi olen käyttänyt hieman paksunnettua epoksia painamalla sitä sisään halkeamaan päältä lastalla. Ennen työn alkamista on halkeaman reunoja myöten vedetty maalarinteipit niin että epoksi menee vain tarkoitettuun paikkaan. Jos halkeama on pystyssä, lopuksi päälle kuivumisen ajaksi maalarinteippi, ettei epoksi valu ulos.

Tuossa ensimmäisessä kuvassa näkyy kyllä murtuma mahongissa. Suosittelisin halkeaman/murtuman ajamista auki sirkkelillä tai yläjyrsimellä ja listan liimaamista uraan. Voi olla että pelkkä epoksiliimaus ei tule kestämään tuossa.

terv.

Vester

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Miten fiksaan pienet ( mahonki ) halkeamat?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.04.2014 13:40

sit kun meet ostaa sitä ruiskua niin kannattaa ehkä jättää toi etuliite "huume" pois :-)
Ei myyneet mulle injektioruiskua vaikken sitä edes huumeruiskuksi kutsunut ja sormenpäässä sellane pingispallon kokone mätäpatti..eikä mielestäni ole millään lailla kiellettyä niiden myyminen.

P.S. niitä ruiskuja on sitte myös niin isoja että menee tulitikku läpi. jos meinaat tuota tököttiä syöttää ruiskulla niin suosittelen sellaista vähän isompaa neulaa

Vastaa Viestiin