Mun fiskari

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.05.2016 12:04

Moro

Juu kyllä toi ennen pitkää kannattaa rimottaa. Mutta kannattaa muistaa että,ihan kuivana, silloin kun halkeama on suurimmillaa, ei kannata sinne tiukkaa rimaa laittaa. Se saattaa halkaista lautaa eteenpäin.
Mä rimoitin yhden halkeaman just tänä keväänä, rako oli aika lailla ummessa pellavaöljy-kyllästyksen ansiosta.
https://youtu.be/jIboG5tFnQc

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 13.05.2016 23:40

Mä ihmettelin sitä että mielestäni rako oli suurempi kuin koskaan vaikka tuota pellavaöljyäkin sinne pohjaan ajoin. Voi tietysti johtua myös siitä että ekaa kertaa se oli puhtaana kaikesta mömmöstä ;)
Piti tänään koittaa käymäänkin sitä mutta p*****e tulikinsellane 16 tuntia tapeltua auton kanssa ja sinne se jäi pihaan levälleen sekin odottaen kaikenmaailman hihnoja ja hihnapyöriä ja vesipumppua jne.
Poenestä remontista tulikin suuri kun yksi korvake siinä murtui tusatessa. Kaikki muutenkin meni päin v... ua!. Sitte huomasin että onkin perjantai ja 13 päivä. Että ihan ehkä onni etten koskenut veneeseen lainkaan ;)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.05.2016 23:49

Moro

No joo, mulla on kyllä kyllästyksen lisäksi koko talven ollut hallin kosteus yli 60%, se auttaa ettei kuivu liikaan kun pohja oli auki.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.05.2016 11:05

Moikka,

Nortin video rimoittamisesta on taideteos! Saako kysyä, että millä kameralla kuvaat? Ilmeisesti saat kuvausjärjestelyn aika vaivattomasti toimintaan. Hienoa jälkeä.

Rimoittamisesta... Uskoisinpa että kysyjän veneen rako vielä turpoaa kiinni, mutta meneehän siihen päivä tai pari. Pietari ja ehkä jopa sen päällä leveä maalarinteippi vähän hillitsevät vuotoa. Perustan tämän käsityksen meidän 60-v soutuveneeseen, jossa on suunnilleen jokainen lauta rivosti halki. Nyt kun on kuivaa, niin halkeamat ovat äkkiä jopa 5mm tai yli. Mutta muutama päivä meressä turvottaa veneen taas veneeksi. Kyllästeen määrästä ei tämän veneen kohdalla ole kiinni, koska sitä on kyllästetty kutakuinkin vuosittain, oli se vedessä tai ei... Sitä paattia en alkaisi rimoittamaan. Vesi tekee ihmeitä veneelle.

Kysyjän veneessä näytti olevan lauta halki tosi pitkältä matkalta, onkohan silloin rimoittaminen mahdollista? Ainakin halkeaman etenemisen voi joissain tapauksissa pysäyttää poraamalla ja liimaamalla halkeaman päihin puutulpan.

Rimassa ei kai ole sinänsä muuta riskiä, kuin että liian tiukkaa ei saa tehdä. Rima ja vene olisi hyvä olla samoissa kosteuksissa.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17.05.2016 13:40

no milläs ihmeellä saan riman ja venee samoihin kosteuksiin 8}
laskenko riman veteen nyt samalla kun veneenkin ja nostan ylös sitte syksyllä veneen kanssa :-)
Tietty ottaen huomioon että venettä on maalattu ja kyllästetty toisin kuin tulevaa rimaa..eli pitää jakaa kolmella ja ottaa neliöjuuri tangettiin 6. Sen kun kertoo piillä niin saadaan se aika kuinka paljon ennen rima nostetaan vedestä. No joo. ymmärsin kyllä pointin.


tuosta pakoputkesta vielä sen verran että onko myynnissä jossakin valmiina jotakin messinki,rosteri,alumiini muhveja/putkenpäitä näihin pakoputken päihin vai onko ne aina itsetehtyjä. Onko muuten palstalaisilla siellä perseessä jokin "koriste" vai onko kaikilla vaa sitä tylsää kumiputkee?
Toi laittamani putkenpätkä on tosiaan vähän härski, mutta jotain sinne ois kiva laittaa. Nyt just ei pääse sorvaamaankaan mihinkä.

P.s. Pointsit Nortille opettavaisten videoiden teosta!!!!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.05.2016 14:07

Moro

Mulla on kuvan mukainen ja 13 vuoden aikana perä ei ole suttaantunut nimeksikään.
Se on Mepratuotteelta.
Pakoputki.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 27.05.2016 15:58

taitaa jäädä tältä suvelta pakoputkenpää hommaamati ja varmaan otan sen asentamani tötterön pois.
Huomenna ois tarkoitus taas tyrkätä omaan elementtiinsä toikin puukenkä.

Tutuis että käynnistyy hiukka huonommin kuin aikaisemmin sen jälkeen kun ruuvasin sytytystä.
Vesillähän sitä sitten pystyy paremmin säätään, mutta oiskoos se hiukka liian aikaisella kun käynnistyvyys huononee. Eli epäilen että vastustaa aikainen sytytys sitä hiukan vaikke imitenkään kaasariin ammukaan

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 29.05.2016 18:46

Taas on paatti järvessä. Tosin tänä keväänä ei ongelmilta vältytty. Lähdettii heittää koelenkkiä niin kilometrin jälkeen kone sammahti. Aina startatessa kävi sekunnin mutta sammu. Ihan vaikutti siltä ettei saa bensaa. Joku ilmalukko vois olla ihan loiginen kun ekaa kertaa ajossa. Ilmailin kyllä letkuja muttei auttanu. Otin kaasarinkin irti. Ei auttanut. Laitoin hörpyn bensaa suoraan sylinterin ryyppykuppeihin. Sitte lähti eikä kotimatkan aikana enää sammunut.

Ilmeni tosin heti seuraava ongelma. On ennenkin vaivannut muttei muistanut sitä sitte maissa korjata 8} ..kun ei pihassa käyttäessä ilmaantunut. Eli alkoi taas kaamee tsutsutus kuuluu yhden kannen/sylinterin pultin alta. Teki siis tätä jo viime kesänä mutta loppui aina joksikin aikaa kun kiristi mutteria. Otin nyt pinnapultin irti niin oli venynyt varmaan ainakin 5 milliä (kuoppa) kannen ja sylinterin liitoskohdasta. Eli ilmeisesti kannentiiviste vuotaa paineita ja kuumuuden siihen pultin reikään ja sitä kautta sitten tulee ulos .
Kone kävi myös erikoisen kuumana kokoajan verrattuna muihin kesiin. Lämpömittari nousi noinkin lyhyellä ajolla 80asteeseen vaikkei ole termostaatteja lainkaan! Yleensä se on pysytellyt jossai 40 asteessa. Vettä tuli kyllä sylinterien tyhjennyshanoista. Veikkaisin että sytytys ei kohdallaan kun jouduin sen tossa pihalla irrottaa. Tämän vaaan saa eliminoitua kunhan vain muuten saisi toimimaan.
Nyt tarttis siis hommata kannentiiviste tai pari ja ehkä samalla uudet noi pinnapultit...ja toivoa ettei kansi tai sylinteri ole kieroja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 04.06.2016 15:11

Vaihdoin kannentiivisteen ja tuli siinä muutama tunti rutkuteltua. Näillä näkymin taas toimii. Siinä vaihtaessa kokeilin kannen vesikanavan ja kannen alapuolen välisen seinämän paksuutta ja huolestuttavan ohuelta tuntui. Et ehkä sille joutuu konerempan ens talvena tekee.
Paljonko sen seinämän taas kuuluukaan olla?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.10.2016 11:18

rekvisiittaa =)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 08.04.2017 11:27

Sormet syyhyy veneen kimppuun! Vähän sähköjä jo vedelty kun laitoin ledinauhan kiertämään sisäpuolelle sellasen laidoilla kiertävän "listan" alle ja volttimittari asennettu, pakoputken päällä tehty "hylly" jonka päällä voi säilyttää esim. Köysiä niiden palamatta putkessa poikki ;). Myös se muualla mainitsemani "vapaakytkin" tehtynä.
Seuraavaks joka keväinen lakkakerros jota ei ehkä vielä oikein voi tehdä kun ulkona vähän viileätä vielä. Sitten sisäpuolen imurointi ja roslaakin mahongit sisäpuolelle kylkiin ja penkkeihin. Tämä täytyy jättää viimeiseksi koska tässä vaiheessa katoksesta poistettava katto.

Mietin tässä että jokohan uskaltais konetta käynnistää niin sais asennettua/ kokeiltua tuota vapaakytkintä. Ei kai se enää näillä eteläsuomen yöpakkasilla kone halkea!?
Olis sitte vielä hyvää aikaa korjata mahdolliset viatkin mikäli jotain ilmenee

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 05.05.2017 12:32

Taas on kerros lakkaa levitelty kylkiin ja kanteen. Mietin että josko se tältä keväältä ois lakkaukset siinä. Kattoo muita puuosia sitte taas ens keväänä. Myös pohjaa paikkamaalattu.

Seuraavaksi sisäpuolen putsia ja roslaakin mahongit sinne ja katto pois vajasta että kuivuu.
Täytyy vaa ensin kattoo säätiedotuksesta sellane muutaman päivän sateeton jakso;)
image.jpg
Soutuveneen pohjaa rankasti kuidutettu ja topcoat päälle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.10.2017 22:11

Eilen nostettu vene ylös. En oo edes malttanu tyhjentää sitä vielä kun alko jo kunnostusyritykset ;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.10.2017 22:15

Aikomus olisi siis putsata vaakapinnat lakasta ja sikamassasta ja laitella uudet tilalle.
Irtoili lakka paikoin sen verran pahasti että piti pois rapsutella, ja aattelin että jos korjaa vain ne paikat niin tulee pirun laikukas.
Joten kai sitä täytyy yrittää vähän enemmän kerralla

Vastaa Viestiin