Primeri vesilinjan alapuolelle

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Primeri vesilinjan alapuolelle

Viesti Kirjoittaja kimsir » 07.08.2014 10:55

Tervehdys


Caracal, onko Epifanesin underwater primer osoittautunut tähän mennessä toimivaksi pohjusteeksi lyijymönjän päälle, eli oletko tsekannut pohjaa veneen ollessa vedessä? Onko pysynyt maalit pohjassa? Kyselen siksi, että itsellä tuo homma on kohta edessä ja pitäisi valita sopiva primeri itsevalmistetun (laivapuuseppä) vernissapohjaisen lyijymönjän päälle. Hempelin kaverit ei suosittele omaa tuotettaan koska eivät tunne yhdistelmän toimivuutta, joten Hempelin underwater prime ei taida tulla kysymykseen. Epifanes voisi olla seuraava vaihtoehto jota tarkastella, mutta en viitsisi laittaa jos ei pysykkään.

kimmo
HELMIIDA

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Primeri vesilinjan alapuolelle

Viesti Kirjoittaja kimsir » 07.08.2014 12:31

Lyhyt jatko edeliseen viestiin. Vesterille kysymys, kun olet todennut Larssonin menetelmän toimivaksi. Mitä primeriä olet mönjän päälle käyttänyt ja millä menetelmällä? Nahkealle pinnalle, hiotulle pinnalle jne..?



Kimmo
HELMIIDA

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Re: Primeri vesilinjan alapuolelle

Viesti Kirjoittaja caracal » 08.09.2014 17:39

Niinkuin kimsirille viestittelinkin, eilen nostettiin ylös, eikä mitään sellaista ilmennyt, mikä antaisi aihetta vaihtaa pois Epifanesin primeristä. Mitä ilmeisimmin ihan kelpo ainetta se on. Mutta tarkempaa raporttia myöhemmin.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Re: Primeri vesilinjan alapuolelle

Viesti Kirjoittaja caracal » 19.01.2019 22:46

Lupasin lisää kokemuksia Epifanesin Underwater Primerista vuosia sitten. Yleisön muistuttelun johdosta tässä siis.

Kyseinen maali on ollut nyt käytössä 5 kesää, toinenkin erä on tullut hankittua Toplichtilta, ja olen ollut siihen kaikin puolin tyytyväinen.
Mukavinta on käytettävyys ja vähähajuisuus, jotka havaitsin jo ensimmäisellä käyttökerralla. Sively ja telaus on helppoa, maali ei kuivahda työn aikana purkkiin vaan säilyttää viskositeettinsa, työskentely on siksi stressitöntä ja leppoisaa. Seuraavaksi päiväksi kuivuu kyllä uutta kerrosta varten.

Tartunta on aivan ok, kun pohja on kunnossa. 2014 kun otin pohjan puulle, oli osa primeroitavasta alueesta huonosti kuivunutta kotipolttoista lyijymönjää. Sen pinnasta irtoili, mutta kun alusta on ok, ei tartunnan kanssa ole ollut ongelmia. Mahdolliset ettanit olen jättänyt limin nurkkiin primerin alle, päällemaalaus onnistuu, kun ei jää hieromaan paikalleen. Toki ettan liukenee mineraalitärpättiin, joten vähän varovainen pitää olla.
Sama pätee primerin päälle tulevaan myrkkyyn. Asiallisesti kuivuneen primerin päälle voi vetää myrkyn, kun ei hiero pensselillä. Myrkkyjen liuottimet kyllä pehmentää kuivan primerin.

Venyvyydestä on vaikea sanoa mitään kovin tieteellistä. Ei bitumiprimeri ainakaan ole osoittautunut mitenkään hauraaksi. Jos limit talven aikana aukeavat millin tai pari, niin kyllä maali siitä repeää, varmasti mikä tahansa maali. 2014 tehty kyllästys toki vähensi puun elämistä yleisesti, joten isompaa ongelmaa ei ole ollut. Veteen on päästy aina toukokuun aikana, muutaman vuonna ennen puolta väliä.

Hiottavuudesta olin alkuun hieman huolissani, mutta täysin turhaan. Kesän vedessä ollut primeri on ollut helppoa hiottavaa, ei mitään erityistä paperin tukkeutumista tai muuta ongelmaa. Abranetia olen käyttänyt ja Mirka Derosta imurin kanssa, ja homma käy niin leikiten kuin limisaumapohjan hiominen yleensä voi.

Hiomista on sitten ollutkin, kun olet etsinyt pohjaan mekaanisen puhdistuksen kestävää myrkytöntä myrkkyä. Sellaista kun ei ole löytynyt, olen sitten hionut kokeilemani ekomaalit seuraavana keväänä aina pois näkkeineen. Tai näkit pelkän primerin päältä, pari kesää on menty pelkällä primerilla. Ja itse asiassa mekaanista puhdistusta ajatellen se onkin ollut paras pinta tähänastisista. Olen melko vakuuttunut primerin vedenpitävyydestä, kunhan kalvonpaksuus on riittävä ja kalvo ehjä.

Yhteenvetona voin sanoa, että Epifanes Underwater Primer on kiva maali, enkä ole aikeissa vaihtaa ja voin suositella. Enkä saa näistä kehuista mitään palkkiota, joka litran olen joutunut itse maksamaan kaupan hintaan.
Kuva0523.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

juusohuu
Viestit: 42
Liittynyt: 18.07.2009 13:37
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Primeri vesilinjan alapuolelle

Viesti Kirjoittaja juusohuu » 03.07.2020 18:13

Mistä tuota Epifanesin Underwater Primeria saa? Ei Goole tarjonnut kuin ulkomailta.
Juhani

Rymppis
Viestit: 2
Liittynyt: 11.06.2020 11:03

Re: Primeri vesilinjan alapuolelle

Viesti Kirjoittaja Rymppis » 22.04.2021 14:04

Ai että näyttää kyllä erittäin hyvältä tuo epifanesin primerin pinta. Itsellä edessä ensi syksynä ja keväänä vanhan lohkeilevan myrkyn ja primerin poisto. Vanha lyijymönjä tuntuu olevan suht tiukassa myrkkyjen ja vanhan primerin alla niin ajatelin että jättäisin sen sinne alle, varsinkin kun tuota mönjää en saa mistään hankittua ja itsekään en viitsi sekoitella. Eli primeri tulisi vanhan mönjän päälle, aiheutuukohan tästä mitään tarttumisongelmia? Myrkytön pohja kiinnostaa myös jatkossa ja pystyn pesemään pohjan kerran pari kesässä, jos sopivaa eliönestomaalia ei löydy. Niin olisko tuo pelkkä primeri ja pohjan pesu kesken kauden hyvä idea? Caracal tuossa mainitsikin, että hänellä olisi vastaavassa tilanteessa tuo ratkaisu ollut paras.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Primeri vesilinjan alapuolelle

Viesti Kirjoittaja matti » 22.04.2021 16:33

Minusta mönjä on helppo hankkia;
https://www.marnela.com/product/6104-22 ... 200%252C5L

Maalasin viime vuonna Hempel Mille:llä pohjan, syksyllä oli lähes puhdas, em maali on itsekiillotuva, näinollen käsittääkseni myrkytön, teho perustuu siihen, että eliöt karisevat ohuen maalipinnan kanssa pois.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Primeri vesilinjan alapuolelle

Viesti Kirjoittaja snurra » 26.04.2021 11:48

^Linkin kuvassa on sinkkimaali, ei lyijymönjä.

Tässä yksi linkki epifanes underwater primer,
https://www.marnela.com/product/6002603 ... 00%252C75L

Motonetistäkin löytyy.

Vastaa Viestiin