Limisaumapurkkarin laudoitukseen lyijymönjä ensimmäiseksi, ja sitten primeri. Mutta mikä primeri? Hempelin Underwater Primer (ent Yacht Primer) on tuttua tavaraa ja oli tietenkin ensimmäisenä mielessä. Tuoteseloste kertoo siinä olevan sideaineena jotain kloorikautsua, ja lisäksi alumiinijauhoa. Vastaavia tuotteita on muillakin valmistajilla. Mutta sitten on myös bitumipohjaisia primereita, joita tarjotaan samaan käyttöön, esimerkiksi Epifanes Underwaterprimer, siinäkin on alumiinijauhoa. Löytyy myös bitumimaalia ilman alumiinia.
Osaako joku viisas telakkakemisti kertoa, mitä eroa näillä käytännössä on? Onko eroa vedenpitävyydessä (sitähän primerilla tässä kohtaa haetaan)? Tarttuvuudessa lyijymönjään tai soveltuvuudessa myrkkymaalin alle? Joustavuudessa puun ja limisaumojen eläessä? Miten reagoivat lämpöön eli kuumailmapuhaltimeen? (Ajattelen tässä perillisiäni, jotka aikanaan hoitavat venettä testamentissani määrättyjen ohjeiden mukaan

Entäs valurautaköli? Maalinpoiston ja laikalla sivelyn jälkeen ajattelin ensin ruosteensyöjää, sen päälle lyijymönjä ja primeri. Vai olisko Zingasta mitään iloa tässä kohtaa? Ja kannattaisiko siinä tapauksessa jättää ruosteensyöjä pois? Ruosteensyöjän päälle voi maalata, mutta mulla ei ole hajuakaan, muodostaako se sähköisen eristeen. Sinkin kai olisi oltava suoraan raudan pinnassa toimiakseen anodina? Antaisiko Zinga suojaa kiveniskemiä vastaan? Ja onko kloorikautsu- ja bitumiprimereilla eroa kivelleajotilanteessa?
Yksi tyhmä kysyy enemmän kuin 10 viisasta vastaa...
