Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon remppa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon remppa

Viesti Kirjoittaja TLehti » 05.03.2014 19:22

MOI

Homma edistyy vauhdilla ja ajattelin avata uuden osion, missä keskitytään noihin kolmeen viimeiseen osa alueeseen.

Tällä hetkellä menossa ruffi ja seuraavaksi katto ja sitloodaan istuinkaukalon penkkien levyt uusitaan vielä lopuksi.

Muut jo tehdyt hommathan löytyvät tuolta blokista myös.

https://www.apyachting.fi/index.php/fi/ ... ion-tuenta" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkoitus pitää tämän kuun lopussa Emman 40-vuotis remontin päätös juhlat Tampereella Aleksin kanssa ja jossei mitään ihmeitä satu, niin eiköhän tuohon mennessä projekti ala olla loppu hienosäätöä lukuunottamatta valmis.

Ennen Pääsiäistä olisi tarkoitus vene saada Suomenojalle Espooseen.

T: Tero

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja TLehti » 05.03.2014 19:26

viewtopic.php?f=2&t=12839" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta löytyy myös juttua aikaisemmista osa alueista

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja kimsir » 05.03.2014 20:09

Tervehdys


Pitää tässä taas osallistua:)

Emman korjaukset menee yhä kiinnostavammaksi varsinkin, kun vertaan sitä omaan projektiini. Samoja hommia edessä sitloodan osalta. Mulla noi istuinpenkkien kansilevyt tosin on veistämön jäljiltä valmiina, mutta mietityttää miten ne on ajateltu asennetavaksi. Alkuperäiset kannet on olleet tukirakenteiden päällä ja vesi on päässyt saumoista läpi kastelemaan pilssin ja lahottamaan tukirakenteita.

Laitoin kuvan mun veneen sitloodasta. Kuvassa näkyy sitloodan penkkien kannet. Vasemmanpuolimainen on helppo, se kiinnitetään kiinteästi runkoon ja tiivistetään ympäriltä. Alla on pistopunkka, joten kannen sopii olla kiinni. Vaikeaa on noiden loppujen kolmen kansilevyn kanssa. Ne on rakennettu niin, että niissä on alapuolella tukirimat, jotka menee rakenteiden aukkojen väliin, eli pitävät luukkut paikoillaan. Onkohan ajatuksena täyttää noi luukkujen väliin ja osittain takareunoihin jäävät raot jollain täyterimalla samaan tasoon luukun kanssa ja sitten luukut on samanlaiset kuin alkuperäiset vesi pääsee saumoista pilssiin?

Itse näkisin rakenteen sellaisena, että noissa saumoissa tulisi olla jonkinlainen ura, josta vesi pääsee valumaan sitloodan pohjalle ja sieltä sitten ulos. Edelleen ajattelisin niin, etä tekisin kannet mahongista ja jättäisin noi vaneri/teak kannet asentamatta. Silleen tois sitlooda näyttäis paljon hienommalta. Sitä tulee myös pohtineeksi tarvitsisiko noi kannet asentaa hieman sisäänpäin vinoon, jotta vesi ei jää seisomaan kansien ja selkänojan saumakohtaan? Nortillahan tais olla joku fiksu ratkaisu noiden luukkujen rakenteiden osalta.

Kiinnostava nähdä miten Aleksi homman ratkaisee tai miten yhdessä olette päättäneet asennuksen tehdä?


Mulla taitaa käydä kuten Donna 28 omistajalle, vene vesille vasta ensivuonna tai sitä seuraavana....


Kimmo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.03.2014 15:48

Moro

Suosittelisin että pidät sitloodan penkit teakilla, sillä niillä kävellään ja raakateak nyt sattuu olemaan paras pinnoite purjeveneessä monestakin syystä: ei ole liukas, mielyttävä istua, kaunis, kestävä. Lakattu mahonki saattaa olla mielestäsi kaunis, mutta se on persiin ja varsinkin tossun alla liukas. Naarmuunnuttuaan hiekasta ja sorasta, jota väkisin kulkee kengistä, se ei sitten enää olekkaan niin kaunis.

Perinteisesti Nalle on tehnyt avattavien luukkujen saumoihin pienet 10 mm urat, joita myöten vesi pääsee valumaan sitloodan pohjalle. Itse totesin että ne on riittämättömät ja meille tehtiin luukkujen aukkoihin n /50/100 mm korkeat kaulukset ja 40 mm leveät urat. Luukuissa on tippareuna, joka johtaa veden kauluksen ulkopuolelle. Penkeissä on itsessään pieni kaato, mutta vesiurassa on reilumpi kaato niin että ura on ulkolaidalla 30 mm ja sisäreunasta 50 mm. Vesiurat on epoksoitu ja lakattu.

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 18.01.2015 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja kimsir » 06.03.2014 19:20

Terve!

Tuollaista rakennetta kaavailen myös omaan veneeseeni. Sulla on selkeä rakenne noissa luukuissa ja sen ympärillä olevassa osassa. Elikäs luukkujen ympärillä oleva levy on kiinteästi asennettu sitloodan runkorakenteisiin ja luukut on tehty sopivasti runkorakenteiden väliin. Mulla noi luukut on niin isoja, että reunoille ei jää kunnollista reunustavaa rakennetta, siks tää on vähän kimuranttia. Tulee jotenkin rumaa jälkeä jos luukkujen ympärille rupee asentelemaan jotain ohuita täytepaloja. Pitänee sitten tehdä uudet kannet noiden parin tilalle tai sit oivaltaa joku juttu, jota en vielä ole noiden nykyisten kansien osalta äkänny.

Juu ja ei se mahonki toisaan ole teakin veroinen penkeissä, mutta kyllähän noita näkee ja kai ne jollain tavalla toimii. Silti taidan pitäytyä teak kansissa. Kiitos mielipiteestä ja havainnollisesta kuvasta.



Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.03.2014 20:46

Moro Kimsir

Eikäku, sä sahaat siittä sun penkkilevystä noi luukun kannet ton mun kuvan mukaisesti irti ja teet ne kaulukset siihen luukkun aukkoon ja tippareunat niihin kannen kappaleisiin. Saranat tollaset kuvan mukaiset. Pianosarana ei toimi kun sinne menee kuiteskin santaa väliin (nimim kokeiltu on ja vaihdettu) Sillai ne veistämölläki tehtiin!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja kimsir » 06.03.2014 22:12

Moi!


Mutta, mutta, kun noi levyt on kahdessa osassa kuvassa oikealla puolella ja pituudesta puuttuu kymmenen senttimetriä, eli joutuu laittaa täytepalaa ainakin pituussuuntaan. En tiiä miksi tämmöinen rakenne, kun olis ollu selkeetä tehdä samanlainen kappale kuin vasemmalla puolella eli kokonainen levy, josta olis voinu siististi leikata noi kannet. Mutta kun näin ei ole. Sit jos suostun laittamaan täytepalan pituussuunnassa oikealle puolelle ja, kun noita levyjä nostaa vaikkapa sen parisenttiä asentaakseen sen "kauluksen", niin sitten vasemmanpuolimmainen levy jääkin jo lyhyeksi ja kapeaksi, kuin myös keskellä oleva levy, koska selkänojat on kulmassa ulospäin, niin ja oikeanpuoleinen levy jää sitten vain kapeaksi. No, ehkä silleen, jos laittais sopivan mahonkiriman kiertämään koko sitloodan sisäreunaan sitloodan runkopalkkien päälle, niin se täyttäisi noi nostettujen levyjen aiheuttamat välykset ja lisäis sitten sen sopivan täytepalan oikealle puolelle laipiota vasten, niin ei olis kovin pahan näköinen. Kimurantti hommeli.


Kattelin http://puupaatti.blogspot.fi" onclick="window.open(this.href);return false; sivulta keskikokoisen Scylla Polytropoksen "avotilan rakentamis kertomusta" ja siinä on tehty tyylikkäästi noi reunukset ja luukut. Siinä on vastaava rakenne, kuin sun piirroksessa mutta noi rimoitukset on tehty hieman pidemmän kaavan kautta.


Onks noille luukuille tarvetta penkin päällä, jos tekis luukut tuohon sitloodan jalkatilan seiniin ja pistäis kannet kaikkinensa umpeen, vai onks ihan urpo ajatus?

Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.03.2014 23:45

Moro

Sivusta avautuvia luukkuja ei missään veneessä ole nähty... sille lienee syynsä. Mahdoton käyttää, pakata ja etsiä tavaraa luukusta.

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 18.01.2015 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja kimsir » 07.03.2014 16:37

Terve!


Uudessa kuvassa nuo Paapuurin puoleiset luukut on asennettu siten, että ne vastaa Styyrpuurin puoleisen luukun asennusta, eli tulee sentin verran yli jalkatilan seinämän, jolloin luukuissa olisi jonkinlainen uloke/tippanokka veden ohjaamiseksi. Luukut on tehty kokonaisina avattavaksi. Luukkujen reunoille pitää asentaa rimoitus ja täyte pala päätyyn, jotta kannesta saisi ehjän ja tasaisen kokonaisuuden. Sauman pitää olla tuossa levangin kohdalla, jotta kappaleet saa istumaan kuten ne kuvassa on. Taaempaa luukkua ei saa kiinni takimmaiseen selkänojaan, sillä luukun alapuolella oleva rima estää luukun siirtämisen selkänojaa vasten. Pitäis irrottaa ja kiinnittää uusiksi. Keskellä oleva pikkuluukku ei täytä aukkoa kokonaan vaan se jää liian kapeaksi suhteessa sitloodan runkorakennelmaan, eli vaatii joka tapauksessa täyteriman selkänojan puolelle.

Mikäli asennuksen tekisi näin niin saranointi pitäisi laittaa lisättyyn ohueen reunalistaan tai sitten ei laittaisi saranoita ollenkaan. Vesiurat pitäisi sitten miettiä niin, että jyrsisi tukipuihin tai tekisi ne erikseen runkokehän sisäpuolelle rimoilla, josta vesi ohjautuisi sitloodaan ja sieltä ulos. Rimoilla tehtynä kannet saisi nostetuksi vaikka puolisenttiä, jolloin kannen ja runkopuun väliin jäisi sopiva rako vedelle ja kuivattavalle ilmalle. Vaan enpä tiedä. Jotenkin tuntuu siltä että pitäisi suunnitella ja tehdä kokonaan uusiksi.


Kimmo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja matti » 09.03.2014 13:39

Vaan enpä tiedä. Jotenkin tuntuu siltä että pitäisi suunnitella ja tehdä kokonaan uusiksi.

Kimmo, tunnen myötätuntoa kuten silloin kun pähkäilit sitä katon kulmaa... miten on voitu tehdä ilman minkäänlaista ajatusta? 8o
Kannustuksena vanha sanonta; Eteenpäin, sanoi mummo lumessa! :-) :-) :-) :-)

http://www.gartsideboats.com/custom-boa ... la-98.html" onclick="window.open(this.href);return false; , tuossa, selaat alas, avotilan lokeroista on melko hyvä kuva ojat on isot jotka johtavat reikien kautta veden jalkatilaan

Matti

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja kimsir » 09.03.2014 14:14

Terve!

Kiitos Matti kannustuksesta ja linkistä.

Soittelin korjauksen tehneelle veistäjälle ja hän sanoi korjauksen tilaajan pyytäneen samanlaiset, kuin aiemmin on ollut ja niin hän sitten teki yhdessä oppisopimusoppilaan ja hänen vastaavan opettajansa kanssa. En pyri moittimaan ketään, mutta näin mulle kysyttyäni asiasta vastattiin. Tilaajalla on osuutensa asiassa, koska on tilannut toteutuksen alkuperäisen mallin mukaan. Mitä ilmeeisemmin on kyse ollut myös näkemyksen ja rahnun puutteesta yms... Tosiaan en halua kenenkään tunteita ärsyttää, mutta kovasti kyseenalaista tuo tehty työ on.

Elikäs uusiks menee.

Kiitos vielä Nortillekin kun pyrit jeesaamaan. Jakamani informaatio oli tosiasiassa liian vähäistä, jotta olisit saanut kunnollisen tutoroinnin aikaiseksi, vaikka hyvät infot peliin pistitkin.


Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja Northling » 09.03.2014 16:29

Moro

Viittaisin edelleen tuohon postaamaani piirustushahmotelmaan.

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 18.01.2015 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 09.03.2014 18:51

Kimsir.

Pari asiaa ajateltavaksi.

Luukutuksen muoto:
Pikkuscyllan sitlooda on voimakkaan trapetsi kuten tiedät.
Näyttää siltä että sun sitloodassa on haluttu maximoida aukon koko sisäänlaitettavia tavaroita varten. Ja jätetty sarannat pois koska saranointia varten trapetsin kulmaa tarvisi leikata kolmiopalalla enemmän istuimen reunan suuntaiseksi.
Kuten Emmassa esimerkiksi on.
Silloin tuo aukko koteloon jää melko kapeaksi.

Veikkaan että tuollaisesta kompromissista on kyse luukutuksen osalta.

Vesiurat:
Vesiuria ei ole sinullakaan tehty eikä niitä ole Emmankaan tukirakenteissa.
Vaan luukut muodostaa väliinsä pienen uran tasaista rimaa vasten.
Se ei ole kovin kestävä rakenne. Toimii kuitenkin pitkään jos käyttää puomitelttaa.

Toisaalta on aivan sama meneekö vesi pilssiin luukkujen välistä vai sitlodan lattian väleistä jos lattiaa ei ole tiivistetty ja putkitettu veneen ulkopuolelle.
Eli mieti sitloodan kokonaisuus siten että veden saa poistettua ennen kun aloitat taas muutostyön.

Jos sitloodan lattiassa ei ole kaatoa ja putkia ulos niin puomiteltta on toimivampi kun lähteä tekemään luukkujen uritusta.

Aleksi

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja Northling » 09.03.2014 20:00

Moro

No joo tietenkin jossei tee kunnon vesitivistä sitloodalaatikkoa niin sittenhän on ihan sama, mistä se vesi sinne pilssiin menee.
Mutta kokemuksesta tiedän että sadevesi, joka menee luukkujen tai pohjan raoista pilsiin lahottaa ja homehduttaa veneen rakenteet kukkamullaksi jo 10:ssä vuodessa.

Voihan sitä sitenkin toimia niin kuin yks entinen nimeltä mainitsematon Scyllanomistaja. Kun ruffin ja kannen sauma vuosi punkkaan eli sänkyyn vettä, sen sijaan että olisi tiivistänyt sauman ulkoa, hän näppärästi rakenteli sisäpuolelle sähköputkesta pienet rännit ja johti vuotoveden pilssiin ;-)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Pikku-Scylla Emman sitlooda, ruffin ja ruffi katon rempp

Viesti Kirjoittaja kimsir » 09.03.2014 20:48

Tervehdys!

Uskottava selitys, että ratkaisu on ajateltu puomiteltan kanssa ja että ajatus luukkujen aukkojen koon maksimoinnista on mahdollisesti ollut lähtökohtana, sillä tosiaan aukoista tulee aika pienet, jos ne leikkaa tuohon luukun keskelle.

Kaveri oli aikanaan purjehtimassa olikohan nyt kuusiviikkoa ja satoi "koko ajan", joten puomiteltta ei kaiketi ratkaise tuota pilssiin tunkeutuvaa vesiprobleemaa ainakaan merellä, satamassa kylläkin.

Tuossa mun veneessä on kylkilaudoissa sitloodan tyhjennysputkien reiät ja letkutkin on olemassa. Työ on sitloodan osalta jäänyt kesken, joten sitloodan pohjaan ei vielä ole tehty reikiä letkujen asennusta varten, myös pinnoitus puuttuu ja ritilät. Kaadosta olen myös tietoinen, että sitä tarvitaan ja se tosiaan on mielessä. Myös kynnys salongin aukkoon tarvitaan. Kattelin yhtä puista klassikkoa, jossa oli sitloodassa lasikuituallas. Vaikutti aika fiksulta ratkaisulta ja näytti myös ihan hyvältä.

Sellaista yhden kaverin kanssa pähkäiltiin, jos tekis niin, että laittais noiden saumojen alle runkorakenteen levyisestä rimasta tai kahdesta rinnakkaisesta rimasta kaltevan korotuksen ja silleen kehittelis sen vesiuran. Samalla rimoituksella sais noi reunoilla olevat raot umpeen. Tavallaan sama juttu, jos jyrsis noihin runkorakenteisiin uran.

Täytyy mettiä.

Kimmo
HELMIIDA

Vastaa Viestiin