Scyllan deadwood

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
venealeksi
Viesti:

Scyllan deadwood

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 25 Helmi 2014 07:46

Irrotin tän omaksi aiheekseen kun asia vaihtui.

Kimsir kirjoitti:
"Tervehdys Aleksi

Sulla noita kiinnostavia Scylla projekteja näköjään piisaa. Tein vastaavan remontin omaan Scyllaani, josta olen tainnut mainita jossain vaiheessa. Onko Solean takimmaisessa deadwoodissa noiden kylkireikien kohdalla sidospultit, jotka sitovat deadwoodia levyssuunnassa? Kaveri ehdotti mulle sellaisten pulttien asentamista vastustamaan sivuttaisten vääntävien voimien halkaisevaa vaikutusta deadwoodin pituussuunnassa. Hankala lause mut kai siitä selvän saa?

Mulla oli taaempi deadwood haljennut pituussuunnassaan pakkasen, ruostuneiden pulttien ja kaiketi noiden vääntävien voimien johdosta, sillä köli oli todennäköisesti päässyt jonkin verran heilumaan pituussuunnassa. Mullahan ei kölin ja puuosien välissä ollut minkäänlaista tiivistemassaa sitomassa saumakohtia. Mulla on myös kaksi pitkää pulttia taaemmassa deadwoodissa. Soleassa näyttää olevan vain yksi pultti. Osaatko sano mikä ero lujuuden osalta näissä kahdessa pulttaustavassa on?

Etummainen deadwood oli mulla auennut myös emäpuun ja deadwoodin saumasta, joten sekin meni uusiksi."

Kyllä sielä on 3 pulttia etureunassa poikittain.
Ne hieman hämmentävät minua kun deadwood on laminoitu. Ja pultit ovat kaikki lähekkäin yhdessä palassa laminointia ja kaikki etureunassa.
Joten kovin laajalta alalta ne ei purista. Painonako ne on olleet?
Ajattelin kysellä tuosta rakentajalta joka saattaa muistaa jotain rakenteesta.

Deadwoodin kiinnitys oli yhdellä pultilla ja liimalla. Sekä kölissä olevalla hulloksella.
Laitamme sen kyllä takaisin kahdella kiinnityksellä asennettaessa.
Lopullinen kiinnitystapa nähdään sitten kun se on asiakkaan kanssa sovittu.

Aleksi

kimsir

Re: Scyllan deadwood

Viesti Kirjoittaja kimsir » 25 Helmi 2014 08:45

Moi

Korjaan hieman omaa lausettani, eli rautaköli mun Scyllassa on mitä ilmeisimmin päässyt heilumaan sivusuunnassa ei pituussuunnassa, jolloin deadwoodeihin on saattanut muodostua jonkin asteista sivuttaista vääntöä. Noi pultit voisi suojata deadwoodia halkeamasta uudellee, jos sivuttaista vääntöä ilmenee.

Mun tapauksessa kolmen perättäisen pultin sijaan itse asentaisin pultit deadwoodin esim. kolmeen alimmaiseseen puupalkkiin pystysuunnassa, vähempikin voisi riittää. Tein alkuperäisten mallien mukaan oman Scyllani deadwoodit, joten tämä voisi olla ratkaisu omassa proejktissani. Mulla on deadwoodin ja rautakölin rakenne erilainen ja heikompi, siten että toi ura on deadwoodissa, kun Soleassa se näyttää olevan lyijykölissä? Elikäs mulla rautaköli pääsee vääntämään deadwoodia hieman eri tapaan, kun mitä Soleassa, siinä toi deadwood on upotettu lyijykölissä olevaan uraan. Tulkitsin kuvan perusteella Soleassa olevan lyijyköli?

Kivilleajon lisäksi noi Solean liimaukset on varmaan antaneet myös ajan saatossa periksi ja osuma kiville on viimeistellyt saumojen avautumisen. Onko haivittavissa kyllästyksen puutetta, eli onks vesi pääsyt imeytymään paksuun puuhun ja osaltaan irrotellut saumoja? Mulla tää tais olla aika ilmeinen syy liimausten osittaiseen pettämiseen.

Laitoin muutaman kuvan havainnollistamaan seolstustani.

kimmo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA

venealeksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 28 Helmi 2014 07:55

En oikein usko että sun halkeaminen johtuu vääntymisestä.
Ei deadwoodia mitkään kovin suuret voimat vääntele normaalisti se on vaan täytepala.

Mitä todennäköisemmin se johtuu siittä ettei pulttia ole tiivistetty ja pultin reikään on mennyt vettä joka on jäätynyt kiilannut puuta halkeamaan.
Jos vielä on käytetty kierretankoa eikä pulttia niin tuo on mitä todennäköisintä.

Halkeama on myös kovin suora joten se voi olla liimauksen pettämistä.
Liimasaumat kannattaa mielestäni vahvistaa pulteilla / ruuveilla.

Aleksi

kimsir

Viesti Kirjoittaja kimsir » 28 Helmi 2014 08:40

Tere!

Mun Scyllan deadwoodin sisältä löytyi ruostuneita nauloja, joita oli käytetty liimauksen yhteydessä puristamaan/sitomaan kappaleita toisiinsa.

Noissa mun liitekuvissa näkyy kaksi erilaista "halkeamaa". Deadwoodin sivukuvassa on nähtävissä liimasauman aukeaminen ja irrotetusta deadwoodista otettu kuva esittää deadwoodin sisällä tapahtuneen halkeamisen. Eli havaittavissa on puun rikkoutuminen ja liimasauman aukeaminen, kaksi erilaista vikaa.

Tosiaan noi deadwoodin pultit oli ruosteessa ja kovin ohuet, joten vesi ja jää siellä saattaa olla pituussuuntaisen halkeamisen mahdollisena syynä. Pultit olivat sieläpintaiset, eli eivät ole olleet kierretankoja.

Etummaisen pienemmän "täytepalan"/deadwoodin kiinnityksessä ei ole käytetty muuta kuin liimausta.

Kimmo
HELMIIDA

Vastaa Viestiin