Teakrimakansi epoksilla

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14

Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 15 Joulu 2013 14:11

Moro

Jostain sain päähän, että tekisin teakrimakannen epoksitäytteisenä. Talkkia tai puupölyä sitkostamaan massaa ja grafiittijauhetta tai hiilipölyä antamaan mustaa sävyä saumalle. Kansirimoituskin näin tois enemmän jäykyyttä yhteen liimattuna ja kestävyys, no, en tiedä.. Pinnoitusta mietin..

Onkohan näitä epoksisaumoja tehty missä määrin ja millaiset ovat käyttökokemukset. Haitat ja edut jne. tiiveys, jäykkyys, kestävyys..

S

Avatar
mjmaki
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Huhti 2005 19:19
Paikkakunta: Turku

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja mjmaki » 15 Joulu 2013 19:51

http://www.jakobstadsbatvarv.multi.fi/puuveneet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa linkki Backmanin veistämään Hai-veneeseen, jossa kansi tietääkseni epoksilla vaneriin liimattu ja epoksilla saumattu.
Ei kylläkään tiikkiä. Tiikin liimaaminen epoksilla on kai hieman hankalampaa mutta tuskin mahdotonta.
Näin tuon veneen yhden kesän käytön jälkeen ja luulin sitä juuri veistetyksi. Pidemmästä kestävyydestä en osaa sanoa.
MJM
MJM

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Joulu 2013 09:33

Moro

Kyllä mä luottaisin enempi sikamassa kuin epoksiin, sillä vedessä puu turpoaa ja epoksi joustamattomana napsahtaa irti koska joustava sikamassa joustaa.
Mutta tosiaan se esikäsittely (karhennus ja primerointi) on AjaO!

Teakissa ei oikein hyvin pysy lakka, koska on niin rasvainen puu. Kannethan jätetään purjeveneissä lakkaamatta siksi, että purjevene kulkee kallellaan ja kannen on oltava märkänäkin tossun alla pitävä. Teak taas on ainoita puulajeja, joka on itsestään niin hyvin kyllästetty että se kestää käsittelemättömänä luonnon armoilla. Käsittelemätön teak taas kuivuu auringossa ja turpoaa sateella siksi se vaatii ehdottomasti joustavan sauman muuten alkaa rimat ja saumat napsahtelemaan halki. Eli ei epoksia käsittelemättömään teak kanteen. Tai, ei lakkaa teak kanteen. Jos haluaa lakatun kannen siihen on parempi oregonpine, lehtikuusi tms. ja sellasen kait voisi epoksilla liimata ja saumata, mutta sitten pitää huolehtia että kansi on aina hyvässä lakassa, sillä kosteus/kuivuminen naksauttaa täysin joustamattomat saumat auki!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja CC » 16 Joulu 2013 11:12

Ladyyn tein toistakymmentä vuotta sitten. Käsiteltiin ensin alkuun öljyillä, joka oli virhe. Nyt on ollut jo varmaan 8 vuotta käsittelemättä. Ei ole napsahdellut (nortille...) edelleenkään. Täyteaineilla "laajennettua" epoksia ei tahdo saada riittävän mustaksi joidenkin mielestä, mutta minusta se on tarpeeksi musta. Värjäykseen käytin sekä värikaupan pastaa, että ns. teollisuus nokimustaa (painovärit tehdään siitä). Isoa eroa ei ollut, mutta jälkimmäinen tehokkaampi värjääjä. Samaten riman alta saumaan noussut (myös mustattu) "tiukempi" liima näkyy saumassa aavistuksen tummempana, kuin varsinainen saumaustavara, jossa harventajana harmaita mikropalloja.
Onnistumisessa on jokunen niksi ilmeisesti, jotka täytyy osata oikein. 2 ekaa on max. riman paksuus lopullisessa mitassa hiottuna 6mm ja asetonia kuluu rimojen pesussa reilusti. (liimaus noin 20min pesusta, ei alle, eikä paljon yli)
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 16 Joulu 2013 12:17

CC, miksi öljyäminen oli virhe, mitä tapahtui?

S

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja CC » 16 Joulu 2013 12:40

sammyseilori kirjoitti:CC, miksi öljyäminen oli virhe, mitä tapahtui?

S
Tummana tiikkikansi kuumeni auringossa turhan hyvin ja erilaisista kokeilluista öljyistä/teak sealereista huolimatta pinta joko keräsi pölyä tai homehtui mustaksi, joka ei pesemällä lähde. Puhtaaksi hiottuna harmaantuu nätisti ja peseytyy hyvin ihan karkealla harjalla.
Tummalla öljytyllä kannella ei kauniina kesäpäivänä mielellään paljain jaloin kävele, on se sen verran kuuma. Lisäksi sisätiloissa lämpötila nousee myös paljon reilummin, kuin harmaantuneella kannella.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 16 Joulu 2013 15:09

Moi.

Muistaakseni Ladyssä on paksu vaneri rimojen alla.
Samoin tätä tekniikkaa on käytetty rautaveneissä joissa alusta ei elä.

Eli Sammy jos löhdet epoksoimaan niin tee alle kunnon vanerikansi ja sen päälle rimat.
Aito rimakansi tuskin kestää epoksoimalla.

Aleksi

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Joulu 2013 15:33

Moro

Niin, CC:n kannessa varmaan se salaisuus on siinä, että alla on paksu vaneri, joka ei elä ja rimat on ohkaisia (6mm), jolloin riman kosteuselämisestä aih. voimat on pieniä.

Vielä siitä öljyämisestä. On mielestäni huono idea koska:
1. kannesta tulee liukas.
2. ylläpitäminen työlästä.
3. uutena kaunis, mutta loppukesästä ruma.
4. Öljyn poistaminen uusinta öljyämistä varten vaatii melkein koko kannen hionnan.
5. jos laitat väärää öljyä kansi mustuu karmeen näköiseksi!

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja CC » 16 Joulu 2013 18:15

venealeksi kirjoitti:Moi.
Muistaakseni Ladyssä on paksu vaneri rimojen alla.
Jep, perässä ja kävelykansilla 20mm(3/4") ja keulakannessa 12mm (1/2"). Lisäksi tiikin alle vanerin päälle meni asennusvaiheessa 150g kudottu lasikangas.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 17 Joulu 2013 09:49

Ei ilmeisesti sitten ole tuohon tehtyä öljyä joka toimis oikein ja säilyis hyvänä.. no, varmaan olette sen jo tutkineet.

Veneeni kanteen tulee 12 mm vaneri alustan runkoon hyvin tuettuna ja liimattuna, 300 gramman lasikudos päälle epoksilla vesieristeeksi. Tämän lisäksi kannet ovat kapeita. Jos rima on luokkaa 35-45 x 6mm, niin tuo eläminen on varmaan aika minimissään. Ja epoksihan "joustaa enemmän" kuin polyesteri.

S

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Teakrimakansi epoksilla

Viesti Kirjoittaja CC » 17 Joulu 2013 13:58

sammyseilori kirjoitti:Ei ilmeisesti sitten ole tuohon tehtyä öljyä joka toimis oikein ja säilyis hyvänä.. no, varmaan olette sen jo tutkineet.
Avotilan lattiassa, joka kastuu vain satunnaisesti, öljy pysyi kyllä hienona. Mutta sieltäkin sai lähteä kuumentumisen takia. Riesana on nyt sitten tosin kastumisien aiheuttama laikuttuminen, kun varsinainen vesihuuhtelun puute ei päästä sitä harmaantumaan. Se tiikin "väri" kun on näköjään hyvin vesiliukoista. Epätasaisen kastumisen jälkeen väri pitää mopata tasaiseksi. (eipä tule enää tehtyä...)
Veneeni kanteen tulee 12 mm vaneri alustan runkoon hyvin tuettuna ja liimattuna, 300 gramman lasikudos päälle epoksilla vesieristeeksi. Tämän lisäksi kannet ovat kapeita. Jos rima on luokkaa 35-45 x 6mm, niin tuo eläminen on varmaan aika minimissään. Ja epoksihan "joustaa enemmän" kuin polyesteri.
Kyllä pitäis noin toimia. Vielä kun mietit alueet valmiiksi sillai, että pystyt tekemään kerralla vanerista rimaan märkää tahmealle aikataululla. Aurinko ei saa paistaa kohteeseen, tulee liian kiire hitaimmallakin kovettajalla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin