Sivu 2/2

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 13.12.2013 13:09
Kirjoittaja Northling
Moro

Kyllä mä luottaisin enempi sikamassa kuin epoksiin, sillä vedessä puu turpoaa ja epoksi joustamattomana napsahtaa irti koska joustava sikamassa joustaa.
Mutta tosiaan se esikäsittely (karhennus ja primerointi) on AjaO!

Nortti

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 13.12.2013 15:51
Kirjoittaja Pekka Huhta
MÖsteri kirjoitti: Tosiaan jaaloissa oli hiekkaköli "sandköl" tai "lösköl". Isoisältä meni joskus jaala kiville, ja hiekkaköli oli revennyt keulasta irti, tullen pintaan laivan viereen. Toinen pää oli kölissä kiinni keskellä laivaa. Lankku oli köytetty siihen sojottamaan etuyläviistoon, kun ei saatu poiskaan. Kotilahdessa oli laiva sitten vedetty taljalla kallelleen, niin että lankku saatiin kokonaan pois sählättyä. Seuraavalla telakkakäynnillä silloisella Teijon telakalla oli tehty uusi.
Tämänpä takia hiekkaköli oli useasti vain muutaman metrin pätkistä tehty. Irtoaa vaan se minkä pitääkin, eikä tartte repiä pitkää lautaa väkisin poikki jos se jostain kohtaa irtoaa.

Kyllä mä mieluummin tuon possumassalla tekisin kuin epoksilla, ihan noista Akin mainitsemista syistä. Saumaan saa jopa jättää vähän ylimääräistä paksuutta että liitoksesta löytyy joustoa. Jopa niin, että voi jättää tahallaan tulitikunpätkiä väliin että saumassa on se pari milliä paksuutta, se antaa todella hyvin joustoa puun eläessä. Samalla se paksu sauma helpottaa kölin poistoa tarvittaessa, pari kaveria sahaa sen laudan irti kitarankielen ja parin kapulan avustamana pohjasta minuuteissa. Epoksilla sama homma edellyttäisi koko puun lohkomista, pilkkomista taikka höyläämistä pois.

Sikaflex toimii myös "asennusliimana", sitä ei tarvitse hirveästi tukea. Kunhan nyt muutaman pönkän laittaa alapuolelta ettei se nyt ihan oman painonsa varassa roiku.

Pekka

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 13.12.2013 16:51
Kirjoittaja Northling
Moro

Juu... Tulikin mieleen yks juttu joka liittyy tähän sikamassa pitoon.
Eräälle maineikkaalle Pohjalaiselle veistämölle tuotiin iso vene korjaukseen, koska omistajan mukaan köli tuntui heiluvan.
Noo... veistämön miehet sitten epäilevästi rupesivat kiristelemään kölipultteja useamman tonnin painoisesta eväkölistä ja totesivat että - HUPS, kaikki kölipultit olivat poikki! Pultit paljastuivat myöhemmin toimittajan virheen takia väärästä seoksesta tehdyiksi.
Sitten äijät yrittivat tiputtaa (laskea varovasti) kölin pois, jotta saavat asennettua uudet pultit. Vaan eipäs irronutkaan, painoköli roikkui evässään tiukasti pelkällä sikalla. Pähkäiltyään pitkään, että millähän sika leikataan millisestä raosta, kun mikään puukko tai leikkuri ei sinne mahtunut tai yltänyt. Sitten joku kekkasi että pianolankaan kapulat päihin ja äijät molemminpuolin sahamaan sikaa. ja niihän se sitten lähti!

Nortti

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 13.12.2013 19:37
Kirjoittaja sammyseilori
Alkaa yltää ymmärrykseen.. no, milläs tuo primeroidaan jos se sitä vaatii. Eli se lauta ja kuidun pinta, tai oikeastaan kuidun pinnassa oleva epoksimaali. Molemmat tietuysti ensin karhennetaan, mutta se primer.. onko sialle omansa?

S

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 13.12.2013 22:11
Kirjoittaja Warjo
sammyseilori kirjoitti:Alkaa yltää ymmärrykseen.. no, milläs tuo primeroidaan jos se sitä vaatii. Eli se lauta ja kuidun pinta, tai oikeastaan kuidun pinnassa oleva epoksimaali. Molemmat tietuysti ensin karhennetaan, mutta se primer.. onko sialle omansa?

S
Yleensä kaikille on oma primerinsä, jos kyseessä on liima/tiivistemassa jonka valmistaja vaatii tai suosittelee primerin käyttöä.
Sellaiset liima/tiivistemassat, PU tai MS-Polymeerimassat jättäisin käyttämättä, joihin ei ole olemassa omaa primeriä, jos liimauksen pitää pysyä kiinni.
Primeriä yleensä laitetaan hyvin ohut kerros, ellei toisin suositella.
Nämä ovat omia kokemuksia ja liimavalmistajien ohjeita autopuolelta, pätevät veneisiin samalla tavalla.

Miksi se pitää aina olla Sikafleksiä? Onhan noita muitakin tuotemerkkejä?

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 14.12.2013 0:35
Kirjoittaja pellamo
Aikalailla mielenkiintoiselta vaikuttaa tuo pitkittynyt vertailu joihinkin entiajan "HIEKKAJAALOIHIN".(Ymmärrän kyllä nostalgia-aspektin)
Nythän on kyse kuidutetusta paatista joka mitä ilmeisimmin on huvivene ja sillä ei ole tarkoitus mennentullen työkseen paukutella päin "matalia" ja siinä kulutella kölilistoja.
Mun mielestä yksinkertaisinta on vaan rosteri/hst rauta johon sopivi välein hitsailee kiinnityslätkiä ylöspäin että saa ruuvailtua kölin kylkeen kiinni hyvällä liimatiivistemassalla reijät tiivistäen -> Poraa ja massaa reikä täyteen sitten ruuvi perään.

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 14.12.2013 0:48
Kirjoittaja Northling
Moro

Juu Sialla on oma primeri (pirun kallis purkki) Joku oli kokeillut jotain Motonetin PU-massa primeria kun oli kuulemma samaa ainetta puolet halvemmalla, mut en tiedä toimiiko???

MS-polymeeri-massat kannattaa pitää kaukana veneistä. MS tarkoittaa että Modifioitu Silicon eli sikikooni ja sitä ei veneeseen passaa laittaa! (paitsi ehkä ikkunatiivistyksiin (Marine garade silicon))

Nortti

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 14.12.2013 0:54
Kirjoittaja sammyseilori
Pellamo, katsos originaali kysymys:
"..köli pitäis suojata trailerointia ja pohjakosketuksia varten".

Ei tuo huonoa vertailua ollut, päinvastoin. Eiköhän tuo ole kulutusta kölille vaikka en kiviä kolisteliskaan muuten kuin joskus rantautuessa matalaan tai trailerilla muuten.

Tässä nyt vain otettiin vertaistukea sieltä missä sitä oli hyvällä mallilla saatavissa ;-)

S

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 14.12.2013 22:55
Kirjoittaja pellamo
Tuli katsottua ennen vastausta alusta asti keskustelu ja sen "etenemä"...
Se kun vain on tällaisen palstan luonne että välillä tulee tällaisia pöljiäkin ajatuksia.
Sori vaan kun ei tullut arvollesi "soveliasta" ideaa hyvällä mallilla ratkaisuksi sun pulmaasi.

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 14.12.2013 23:13
Kirjoittaja MÖsteri
Nonniinojoo..

Toki aina ei jutut ole ihan kysymys => vastaus -tyyppisiä. Ehkä se olisi kätevää nykykulttuurissamme, missä on kätevää vetäistä painekyllästettyä sialla kiinni, max 10 min kuivumisajalla.

Kaippa se joskus näihin juttuihin heijastuu, että on rannalta kotoisin. Se on sama, että ollaanko netissä vai laiturilla, niin mitään asiaa ei voi tehdä keskustelematta ensin läpi wickströmmit, sachs-moottorit, obuhovit, tikkakosket, jaalat ja terhi-perämoottorit. Jos ei näistä voi ammentaa perimätietoon perustuvaa ratkaisua, niin ongelma on ratkaistavaksi A. turha ja B. mahdoton. :) :) :)

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 15.12.2013 14:33
Kirjoittaja sammyseilori
pellamo kirjoitti:Tuli katsottua ennen vastausta alusta asti keskustelu ja sen "etenemä"...
Se kun vain on tällaisen palstan luonne että välillä tulee tällaisia pöljiäkin ajatuksia.
Sori vaan kun ei tullut arvollesi "soveliasta" ideaa hyvällä mallilla ratkaisuksi sun pulmaasi.
No, ei tuo sinun ehdotus ole sikäli käyttökelpoinen minun "arvolleni" kun sitä nimen omaan kysymyksessäni yritän välttää eli kuidun reijittämistä. Muuten kyllä asiallinen johonkin toiseen köliin..

Mutta kyllä tämä on erinomaisen hyvä keskustelu, ellen jo sitä mainninnut. Ja hyviä ratkaisujakin minulle alkuperäiseen kysymykseen, arvostan erityisesti keskustelun historiallisia rönsyilyjä ja vertailuja.

Kärsivällisyyttä pyydän.. aion kysellä vielä paljon kun projekti on niin hyvällä mallilla ja täällä tuntuu olevan asiallista kokemusta ja vastauksia, toisin kuin suomi24 palstalla..

S

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 15.12.2013 23:07
Kirjoittaja pellamo
Saako kysyä Sammyseilori että onko sun veneen pohjalla koskaan(niinku pilssissä)yhtään vettä?ihan vaan mielenkiinnosta kysäisen.

Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.

Lähetetty: 20.12.2013 14:28
Kirjoittaja Vesseli
Täytyy jo ihan viran puolesta puolustaa rosteria / hst:ää. Meillä 8mm happolatta lähtee etukannelta hiukka ennen steeviä ja loppuu peräsimen tukeen. Ruuvikiinnityksellä eikä ole mitään ongelmia ollut vaikka onkin osunut "toisinaan" kiviin (Luvian vedet...). Joku sanoi että ottaisi kiinni kiviin kovemmin kuin puu. Voipi olla mutta aina ollaan yli menty.

Tuossa hiukan ylijäreässä köliraudassa on se hyvä puoli että siihen sai suoraan hitsattua nätin lenkin nostoa ja laskua varten, sai ihan vedenrajaan.

btw minulta saa puuveneisiin muotoon leikatut rst/hst osat teollisuuslaadussa ainevahvuuksilla 3-50mm. Hitsailen myös tarvittaessa. Tuollainen 7m pätkäkin järjestyy kyllä, siinä on sitten vain hitsijatkos. Ei tarvitse laittaa kiinnityslappuja kun on tarpeeksi paksua, senkun senkkaa ruuvireiät keskelle lattaa sopivin välein.

Ai niin ja jos merelle tekee jotain vedenalaista osaa pellistä ja haluaa yli 20v elinikää tuotteeseen niin sitten se on happoinen, ei rosteri.

t.
Vesseli