Kölirauta vai puuta kuitenkin.
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27.09.2013 10:14
Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Moro
Köliaskareita tiedossa..
Hyvin ja vahvasti kuidutettu aivan terve köli pitäis suojata trailerointia ja pohjakosketuksia varten. Rst-latta olis varmaan kestävin, mutta arveluttaa tehdä mitään kiinnitys reikiä terveeseen köliin. Tahtovat ruuvin reijät olla hiusvuotopaikkoja vaikka kuinka niitä epoksois. Pysyykö latta pelkällä epoksilla kölin alla?
Ajattelin kuitenkin että laittaisin epoksilla ilman ruuveja lautakerran kölin alle, koko kölin leveys. Hyvin hiottuun kölin pohjaan ja laudan väliin reilu täyttö epoksiliimamassaa. Jotain 15-25 mm paksuista kovaa puuta, niin eikö tuollainen suojais köliä siinä missä lattarautakin. Kysynkin mitä puuta se kannattaa olla koska eihän se saa heti olla sälöillä niinkuin mänty varmaan olis. Toisaalta se ehkä pitää olla imukykyistä että pystyy kyllästämään vaikka tervapellavaöljyllä ettei ime vettä.
Oliisko ehdotuksia, vinkkejä, kokemuksia. Mikä kestää, miten tehdä, mitä litkuja jne..
S
Köliaskareita tiedossa..
Hyvin ja vahvasti kuidutettu aivan terve köli pitäis suojata trailerointia ja pohjakosketuksia varten. Rst-latta olis varmaan kestävin, mutta arveluttaa tehdä mitään kiinnitys reikiä terveeseen köliin. Tahtovat ruuvin reijät olla hiusvuotopaikkoja vaikka kuinka niitä epoksois. Pysyykö latta pelkällä epoksilla kölin alla?
Ajattelin kuitenkin että laittaisin epoksilla ilman ruuveja lautakerran kölin alle, koko kölin leveys. Hyvin hiottuun kölin pohjaan ja laudan väliin reilu täyttö epoksiliimamassaa. Jotain 15-25 mm paksuista kovaa puuta, niin eikö tuollainen suojais köliä siinä missä lattarautakin. Kysynkin mitä puuta se kannattaa olla koska eihän se saa heti olla sälöillä niinkuin mänty varmaan olis. Toisaalta se ehkä pitää olla imukykyistä että pystyy kyllästämään vaikka tervapellavaöljyllä ettei ime vettä.
Oliisko ehdotuksia, vinkkejä, kokemuksia. Mikä kestää, miten tehdä, mitä litkuja jne..
S
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Muistan, että ammattimies/firma liimasi lasikuituiseen työveneeseen happosen keulasuojan, muotoon taivutettu V, joka ylsi keulalenkista n 4m taaksepäin, näin suojaten rantautumisessa tms, Sika-massalla, ilman mitään kiinnikkeitä ja se kesti paikoillaan ainakin ne muutamat vuodet jolloin olin käyttämässä ko venettä.
Mulla itsellä oli moottoriveneeseen liimattu samoin sikalla 40x40mm happoneliöputki jakamaan trailerointikuormia, etuosastaan kiinnitettynä keulalenkkiin,(ajatuksena, että jos joskus liimaus pettää, niin ei sit katoa kokonaan ) kesti ainakin sen 7-8v mitä venettä omistin.
hyvä rasvanpoisto, hionta, sikaa siten että jää riittävän paksu kerros väliin ja yhteen.
Matti
Mulla itsellä oli moottoriveneeseen liimattu samoin sikalla 40x40mm happoneliöputki jakamaan trailerointikuormia, etuosastaan kiinnitettynä keulalenkkiin,(ajatuksena, että jos joskus liimaus pettää, niin ei sit katoa kokonaan ) kesti ainakin sen 7-8v mitä venettä omistin.
hyvä rasvanpoisto, hionta, sikaa siten että jää riittävän paksu kerros väliin ja yhteen.
Matti
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27.09.2013 10:14
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Sikaa taitaa olla monensorttista, mitähän tuohon tarkemmin suositellaan?
S
S
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05.08.2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Eikös tuo mahda käydä melkein mihin vaan.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/387692/S ... nen-Marine" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motonet.fi/fi/tuote/387692/S ... nen-Marine" onclick="window.open(this.href);return false;
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27.09.2013 10:14
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Rst-latta on varmaan kallista, varsnkin kun leveys pitää olla 100mm ja paksuus vain 4-6mm ja 7 metriä pitkästi. Onko tehty edes, eipä ole löytynyt, enkä oikein tiedä mistä niitä katselis ja löytäis. Teräsmiehet vois ehkä auttaa?
No entä jos tuon laittais puusta niin mikä on parasta tuonne uppeluksiin kolhittavaksi? Puusepät tai puusta jotain tietävät..?
S
No entä jos tuon laittais puusta niin mikä on parasta tuonne uppeluksiin kolhittavaksi? Puusepät tai puusta jotain tietävät..?
S
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Moro
Rst:tä minäkin suosittelisin. Kysys jostain romulasta.
Kiinnityksessä pintojen esikäsittely on A ja O. karhennus ja primerointi.
En kuitenkaan usko että rst pysyisi kovin montaa vuotta pelkällä massalla. Ehdottomasti laittaisin ruuveja ja reikään kierreosaan epoksia ja reiänympärille sikaa reilusti.
Mutta jos nyt puusta ehdottomasti haluat tehdä niin iroko tai teak taitaa olla ainoa järkevä vaihtoehto (ehkä lehtikuusikin). Teak on huikeasti kalliimpaa (kalliimpaa kuin rst) joten jäljelle jää iroko. Jalopuita myyviä liikkeitä löytyy kuukkelilla kun en tiedä mistäpäin olet. Iroko ei lahoa ja on aika kovaa joten vois kestää ko. käytössä useamman vuoden ja saahan sen sitten vaihdettua kun se kuluu.
Nortti
Rst:tä minäkin suosittelisin. Kysys jostain romulasta.
Kiinnityksessä pintojen esikäsittely on A ja O. karhennus ja primerointi.
En kuitenkaan usko että rst pysyisi kovin montaa vuotta pelkällä massalla. Ehdottomasti laittaisin ruuveja ja reikään kierreosaan epoksia ja reiänympärille sikaa reilusti.
Mutta jos nyt puusta ehdottomasti haluat tehdä niin iroko tai teak taitaa olla ainoa järkevä vaihtoehto (ehkä lehtikuusikin). Teak on huikeasti kalliimpaa (kalliimpaa kuin rst) joten jäljelle jää iroko. Jalopuita myyviä liikkeitä löytyy kuukkelilla kun en tiedä mistäpäin olet. Iroko ei lahoa ja on aika kovaa joten vois kestää ko. käytössä useamman vuoden ja saahan sen sitten vaihdettua kun se kuluu.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Perimätieto kertoo, että metallinen köirauta hirttää karilla kiveä vasten kiinni, kun taas puinen luistaa kevyemmin karilta pois. Tämä siis perimätietoa....
Avopaattiini laitoin noin 10 mm nailonsoiroa, uppokantaruuveilla kiinni suoraan puuhun. Soiro oli jotain mitä kannoin aikoinaan kotiin kesätöistä, kun puhdistamolla pinnoitettiin happoaltaat muovilla.
Periaatteessa sen kölilistan voi ajatellakin ihan vaihdettavaksi, jolloin esim mäntyrimakin toimii aikansa. Toki kiinnitys muovituksen läpi ei ehkä kannusta vaihdettavaan malliin. Mä valitsisin rstlatan ja mäntyriman väliltä, jos ei ole jotain sopivaa hukkamateriaalia. En raaskisi jalopuuripaa käyttää kulutuspalana...
Avopaattiini laitoin noin 10 mm nailonsoiroa, uppokantaruuveilla kiinni suoraan puuhun. Soiro oli jotain mitä kannoin aikoinaan kotiin kesätöistä, kun puhdistamolla pinnoitettiin happoaltaat muovilla.
Periaatteessa sen kölilistan voi ajatellakin ihan vaihdettavaksi, jolloin esim mäntyrimakin toimii aikansa. Toki kiinnitys muovituksen läpi ei ehkä kannusta vaihdettavaan malliin. Mä valitsisin rstlatan ja mäntyriman väliltä, jos ei ole jotain sopivaa hukkamateriaalia. En raaskisi jalopuuripaa käyttää kulutuspalana...
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
omassa paatissa on "kölirauta" tammea. epoksia ja pohjamaalia päällä , ei mennyt miksikään näinä vuosina 2004 jälkeen minkä ollut käytössä ja talvet pressun alla.
pinta aina vähän kuluu käytössä ja tammikin varmaan imee vettä , mutta silti ... ihan hyvä vaihtoehto omasta mielestäni.
pinta aina vähän kuluu käytössä ja tammikin varmaan imee vettä , mutta silti ... ihan hyvä vaihtoehto omasta mielestäni.
Mile
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27.09.2013 10:14
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Jos ymmärsin oikein sivelit ensin "tammiköliraudan" kaikki pinnat epoksilla ja sitten pohjamaali, vai.. Kyllästitkö tammea millään ennen epoksointia?Mile kirjoitti:omassa paatissa on "kölirauta" tammea. epoksia ja pohjamaalia päällä , ei mennyt miksikään näinä vuosina 2004 jälkeen minkä ollut käytössä ja talvet pressun alla.
pinta aina vähän kuluu käytössä ja tammikin varmaan imee vettä , mutta silti ... ihan hyvä vaihtoehto omasta mielestäni.
Rst olis minunkin mielestä paras, mutta kun on ajatus että en tee yhtään reikää vaan liimaus pelkällä epoksilla, niin oletan että puu pysyy paremmin kiinni.
S
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 23.09.2012 12:44
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
^Eiköhän siinä ole ensin pohjamaali ja sen päälle epoksimaali ihan peruskaavan mukaan.
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27.09.2013 10:14
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Tuo pohjamaali voi tarkoittaa täss muutakin, varisinkin kun asia noin päin esitettiin.
Minulla olis kyllä hyvää kuusilautaa hyllyssä, taitaa vain kuusi olla liian lahoherkkää tuohon..
Raha ratkaissee
S
Minulla olis kyllä hyvää kuusilautaa hyllyssä, taitaa vain kuusi olla liian lahoherkkää tuohon..
Raha ratkaissee
S
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Vanhoissa jaaloissa käytettiin "hiekkaköliä", joka tarkoitti että puukölin alle laitettiin kölin levyinen lauta semmoisilla helkkarin ison nitojan niitin näköisillä hakasilla kyljistä kiinni. Hiekkaköli oli pätkistä tehty ja kun kiville kopsautti, niin lauta joko luisti kiveä pitkin tai repesi hakasistaan irti, mutta oleellista oli että itse köli säilyi ehjänä. Ja kun jaaloilla kuljettiin vähän joka rannassa halkoja ja muuta roinaa kuskaamassa niin pohjakosketuksia oli oletettavasti paljon.
Tuolla samalla logiikalla ei kannata sitten sitä pohjasuojaa kiinnittää liian lujasti. On noloa jos puu jää kivelle kiinni ja repii lasikuitua mukaansa irrotessaan.
Multa ääni semmoiselle kombolle jossa keulasta on vähän vesirajan alapuolelle asti rosteri kiinni ja siitä alaspäin suoralla alueella joku tammilista Sika 11C:llä kiinni. Tähän perusteena se että keulan kaareva muoto on helppo taivuttaa rosterista, on siisti ja suojaa keulaa vaikkapa laiturin kulmaan kopsauttaessa. Rosterin voisi porata kiinni, koska vaan alin tai pari alinta ruuvia on veden alla. Suoralla matkalla tammi luistaa kiven yli hyvin ja on helposti vaihdettavissa jos se alkaa murjoutua loppuun.
Sen tammilistan etupään voisi ohentaa ja laittaa rosterilistan alle, jos haluaa varmistella että tamminen kalikka ei etupäästään tökkää kiveen ja hajoa jo siinä.
Pekka
Tuolla samalla logiikalla ei kannata sitten sitä pohjasuojaa kiinnittää liian lujasti. On noloa jos puu jää kivelle kiinni ja repii lasikuitua mukaansa irrotessaan.
Multa ääni semmoiselle kombolle jossa keulasta on vähän vesirajan alapuolelle asti rosteri kiinni ja siitä alaspäin suoralla alueella joku tammilista Sika 11C:llä kiinni. Tähän perusteena se että keulan kaareva muoto on helppo taivuttaa rosterista, on siisti ja suojaa keulaa vaikkapa laiturin kulmaan kopsauttaessa. Rosterin voisi porata kiinni, koska vaan alin tai pari alinta ruuvia on veden alla. Suoralla matkalla tammi luistaa kiven yli hyvin ja on helposti vaihdettavissa jos se alkaa murjoutua loppuun.
Sen tammilistan etupään voisi ohentaa ja laittaa rosterilistan alle, jos haluaa varmistella että tamminen kalikka ei etupäästään tökkää kiveen ja hajoa jo siinä.
Pekka
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Moi,
No suunnilleen tuolla systeemillä tein avopaattiini. Kölin alla ollut rauta oli ruostunut, joten katkaisin sen keulasteevin alakaarteesta, ja taivutin muovilistan päälle. Ei tosiaan tökkää mihinkään.
Tosiaan jaaloissa oli hiekkaköli "sandköl" tai "lösköl". Isoisältä meni joskus jaala kiville, ja hiekkaköli oli revennyt keulasta irti, tullen pintaan laivan viereen. Toinen pää oli kölissä kiinni keskellä laivaa. Lankku oli köytetty siihen sojottamaan etuyläviistoon, kun ei saatu poiskaan. Kotilahdessa oli laiva sitten vedetty taljalla kallelleen, niin että lankku saatiin kokonaan pois sählättyä. Seuraavalla telakkakäynnillä silloisella Teijon telakalla oli tehty uusi.
Myös jahti Eugeniassa on vastaava systeemi. Lankku on kölin levyinen ja 2-3 tuumaa paksu, kiinnitetty sivuilta rautaisilla "hollihakasilla". Eugenialla on lankku pysynyt ehjänä...
No suunnilleen tuolla systeemillä tein avopaattiini. Kölin alla ollut rauta oli ruostunut, joten katkaisin sen keulasteevin alakaarteesta, ja taivutin muovilistan päälle. Ei tosiaan tökkää mihinkään.
Tosiaan jaaloissa oli hiekkaköli "sandköl" tai "lösköl". Isoisältä meni joskus jaala kiville, ja hiekkaköli oli revennyt keulasta irti, tullen pintaan laivan viereen. Toinen pää oli kölissä kiinni keskellä laivaa. Lankku oli köytetty siihen sojottamaan etuyläviistoon, kun ei saatu poiskaan. Kotilahdessa oli laiva sitten vedetty taljalla kallelleen, niin että lankku saatiin kokonaan pois sählättyä. Seuraavalla telakkakäynnillä silloisella Teijon telakalla oli tehty uusi.
Myös jahti Eugeniassa on vastaava systeemi. Lankku on kölin levyinen ja 2-3 tuumaa paksu, kiinnitetty sivuilta rautaisilla "hollihakasilla". Eugenialla on lankku pysynyt ehjänä...
- sammyseilori
- Viestit: 57
- Liittynyt: 27.09.2013 10:14
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Ja kaljaasi Ihanassa.. en taida ihan hollihakasilla kiinnittää, mutta tietysti sika antais ennen periksi kuin epoksikuitu, ehkä niin on parempi. Ootte sitten satavarmoja että tuollainen sikamassa on liimana pitävä, ettei vain kölilauta irtoa vanaveteen ilman kivellä käyntiä. Itse en ole sikoja käyttänyt mutta epoksia tullut sekoitettua paljon.
Onko teillä puuveneilijöillä jokin hyvä jalopuun myyjä tiedossa (tammi, iroko, teak, ym.)?
Kiitos vinkeistä, saa niitä jakaa lisääkin, mielellään luen vaihtoehtoja..
S
Onko teillä puuveneilijöillä jokin hyvä jalopuun myyjä tiedossa (tammi, iroko, teak, ym.)?
Kiitos vinkeistä, saa niitä jakaa lisääkin, mielellään luen vaihtoehtoja..
S
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05.08.2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Kölirauta vai puuta kuitenkin.
Missäpäin valtakuntaa puusta on uupelo?
Täällä (Satakunta, Köyliö) olisi joutilas tiikkikalikka.
360cm pitkä yhdeltä sivulta vajaakanttinen 4" parru.
Vannesahan terä kyllä kovasti moittii tuota, kun sitä käy pilkkomaan.
250cm pitkää molemmin puolin höylättyä n. 45mm irokolankkua löytyisi myös.
Tuosta saisi lykittyä n. 20mm lautaa, tarvittaessa myös sormiliitokset jatkopaikkoihin.
Täällä (Satakunta, Köyliö) olisi joutilas tiikkikalikka.
360cm pitkä yhdeltä sivulta vajaakanttinen 4" parru.
Vannesahan terä kyllä kovasti moittii tuota, kun sitä käy pilkkomaan.
250cm pitkää molemmin puolin höylättyä n. 45mm irokolankkua löytyisi myös.
Tuosta saisi lykittyä n. 20mm lautaa, tarvittaessa myös sormiliitokset jatkopaikkoihin.