Tuohon kestävyys/lujuus/mitoitusongelmaaan on olemassa helppo ratkaisu, kun tuntuu tuo nousevan valtameriongelmaksimatti kirjoitti:Pari lainausta muualla käydystä kölin halkeamaa koskevasta keskustelusta;MÖsteri kirjoitti:Mielenkiintoinen keskustelu meneillään.
Mutta maston ja rustien voimista löysin sellaista teoriatietoa, että masto painaisi äärimmillään alas veneen painoa vastaavalla voimalla. Ja vastaavalla voimalla vedetään kaikista rusteista vastakkaiseen suuntaan eli ylöspäin. Lähdettä tähän en ikävä kyllä enää muista, mutta Seldenin rikioppaassa sivutaan asiaa: https://docs.google.com/viewer?url=http ... tuning.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja lisäksi Per Brohäll kirjoittaa mainiossa kirjassaan Min sgelbåt (1972) sivulla 112: "Hållfasthetskraven på rigglinorna är ju kontrukstörens sak, men som ett riktvärde kan man ha att brotthållfastheten för de grövsta (undervant och förstag) bör ligga i närheten av hela båtens vikt."
Eli että alavantit ja keulastaagi mitoitetaan kestämään suunnileen veneen painon verran vetoa.
Perehdyin tähän pari vuotta sitten, kun hallussani olleen Albin Viggenin natinoiden takana olevat voimat alkoivat askarruttaa enempi. Ilmeisesti aika monessa 1970-luvun lasikuitupurjeveneessä on suunnittelijat hakeneet riittävän kestävää rakennetta pitkäänkin, joku onnistuenkin siinä..
The loads in a sailing yacht hull down near the mast step are enormous ( rule of thumb, the mast compression is twice the boats weight), and you are dealing with some very old wood structure that can probably use all the help it can get, and there will never be a time again when it is so accessible and easy to work on.
Because your crack has so severely compromised he transverse strength of the keel, my bet would be placed on fitting a few substatial bronze floors to bridge gap and tie into the frames to bolster the existing wood floors. They could be cast from wood patterns you could make yourself. I think this is better solution that cross bolting through the existing keel.
Toisilla on isommat peukalot ja sielläkin ollaan huolissaan poikkisuuntaisista yli kölin voimista!
On helpottavaa olla väärässä, nyt voi nukkua rauhassa, koska kölitukkiin kohdistuva voima on laskettu olevan miehen paino, kun sitä vertaa täällä päin käytettyyn tellinginrakennusmitoitukseen,että 3" naula kestää miehen painon ja toinen lyödään varmuudeksi, niin se kolme puuruviahan on jo moninkertaisella varmuudella!
Kimmo, selvyydeksi; laitoin kölitukin parhaaksi materiaaliksi irokon, tammihan on hyvää, mutta kosteuseläminen on suurta, suurempaa kuin männyllä, tiikki tietenkin olisi paljon parempi, mutta hintansa puoleen se minusta on osastoa vaikeasti saatava.
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
Matti
Keppi pois kannelta ja kaikki hyvin