Sivu 1/1

Patja-asiaa

Lähetetty: 26 Loka 2013 22:12
Kirjoittaja Donna 28
Edelliseen veneeseeni tein vaahtomuovista ja markiisikankaasta patjat. Vaahtomuovit tuli paikallisesta Espen tehtaasta, joka lienee tänä päivänäkin ainut vaahtomuovitehdas Suomessa. Nyt kun veneessäni on bensakone, niin tuo paloturvallisuus on noussut lähes päällimmäiseksi asiaksi kaikkien helposti syttyvien materiaalien osalta. Luin jostain, että on palamattomia tai palon syttymistä voimakkaasti vastustavia patjamateriaaleja. Sitten toinen asia, oliko se boorihappo, jolla käsittelemällä kankaat sai voimakkaasti vastustamaan syttymistä. Sitten vielä patjojen alusmateriaaleista, mikä on se verkko, joka tuulettaa patjan pohjaa, jos se on ommeltuna verhousmateriaalin alapinnalle. Minkälaisia kokemuksia teillä näistä kysymistäni asioista on. ??? Sanomattakin on selvää, että tiedän tuuletuksen olevan numero yksi näissä asioissa, mutta...
Ja vielä, luin jostain taas, mutta kun en pannut mieleen, että joku oli asentanut sammuttimen moottoritilaan, joka laukaistiin käsin ohjaamosta, siis en tarkoita sitä pakollista
2 kg:n sammutinta. Moottoritilaan tulee sähköinen ja kipinäsuojattu tuuletin, joka käynnistyy
ennen moottorin käynnistämistä ja toinen niin ikään kipinäsuojattu tuuletin, jota käytetään moottorin sammuttamisen jälkeen. Ilmeisesti jonkinmoin kaasuhälytin tarvitaan myös sisätiloihin, joka tunnistaa nimeomaan bensiinihöyryt sisätiloista, joita veneessäni on tila koneen edessä keulassa ja salonki.
Donna 28 :)

Re: Patja-asiaa

Lähetetty: 27 Loka 2013 07:40
Kirjoittaja matti
Mary III:een teki verhoomo E Pirnes Haminassa patjat palosuojatuista materiaaleista, siis vaahtomuovi sekä kangas, kun heillä sattui olemaan hyllyssä edullista kangasta (silloin 20€/m) saivat ikäänkuin etulyöntiaseman, muilla kun kangas oli jotain yli 70€/m
siitä huolimatta hintaa tuli ettei edes viitsi muistella 8}
Sanoi, että he eivät edes voi tehdä ajoneuvoon mistään halpismateriaaleista määräysten vuoksi.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... =114517292" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuuletus; http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=82111793" onclick="window.open(this.href);return false;

Ainakin jossain "tehdastekoisissa" veneissä on porattu reikä jossa silikoni? kalvosulku josta sammuttimen letkun voi työntää läpi avaamatta konehuoneen luukkua ja siten suihkuttaa sammuttimen sisältö konetilaan.
Myös on (tai ainakin on ollut)automaattisia sammuttimia jotka asennetaan konetilaan

Re: Patja-asiaa

Lähetetty: 27 Loka 2013 12:08
Kirjoittaja Donna 28
Minä ostin kankaan jo pari vuotta sitten ja se miellyttää muuten, mutta en nyt tiedä onko se palosuojattua vai ei. Sillä kyselin sitä menetelmää, miten se palosuojataan, täytynee katsoa googlesta, mutta olisikohan kenelläkään kokemuksia kankaan suojaamisesta. ??? Eiköhän patjamateriaali ole ilman muuta palosuojattua tai ainakin kyselen sellaista.
Voi olla viisainta laittaa sammuttimen letkulle vain reikä konehuoneeseen, sillä luulen, että
automaattisammutusjärjestelmä menee yli minun kukkaroni, ehkäpä sekin tulee aieelliseksi joskus myöhemmin. Nyt on tärkeintä saada vain vene perusasiat kunnossa veteen tulevana kesänä.
Matti, onko sinun veneesi kaikki nukkumatilat tuossa. ???
Donna 28 :)

Re: Patja-asiaa

Lähetetty: 27 Loka 2013 12:42
Kirjoittaja Donna 28
Gogletin kankaan palosuojauksen. Siihen löytyy suihkutettavaa ainetta ja ainakin VTT:n tesi oli sen ominaisuuksista vakuuttava. Miten se sitten laikuttaa kangasta - siitä ei ole tietoa, kun ei ole kokemuksiakaan. Soitan kuitenkin tähän Vema Oy:öön.
Donna 28 :)

Re: Patja-asiaa

Lähetetty: 27 Loka 2013 19:05
Kirjoittaja pellamo
Melkeimpä itse vastaat yhdessä viestissä omaan kysymykseesi.
Kun pistät veneen perusasiat kuntoon niin palovaarakin on häviävän pieni.
Jos sun/teidän nukkuessa tapahtuu jokin omituinen bensiinin syttyminen niin se on aivan sama palaako patjat vai ei sillä kiire tulee joka tapauksessa.
Ei se bensakone kunnossa olevin oheislaittein mikään uhka tai dynamiittipötkö ole.
Tietenkin eri asia kuin diesel mutta huolellisuutta vaan... :)

Re: Patja-asiaa

Lähetetty: 27 Loka 2013 20:22
Kirjoittaja MÖsteri
Toi olikin mulle uutta, että patjat saa palosuojattua materiaalia, oikein hyvä juttu. Ennen valistettiin kansaa: "*Älä tupakoi sängyssä, tuhka joka varisee lattialle voi olla omaasi".. :) No, siis hyvä tietää vaikkei harrastakaan savustusta.

Bensakoneesta, riipuu tietty millainen kirnu konekopan alta löytyy, että paljonko siellä on palavaa ainetta paikalla.. Mutta paljon voi kumminkin auttaa jo sillä, että on sulkuhanat tai useampikin polttoainelinjassa. Ja ne sellaisissa paikoissa, että niihin pääsee käsiksi, vaikka konehuone palaisi. Ei konehuoneessa kovin montaa kaasuttimellista bensaa pitäisi kumminkaan olla, ja mihinkä se siellä sisällä palaisi. Ja toi idea reiästä sammuttimelle on hyvä. Kannattaisiko suunnata suoraan kaasuttimen kohdalle? Polttoainesuodattimenkin voi ehkä sijoitaa kopan ulkopuolelle, niin että siitäkään ei valu lisää bensaa liekkeihin. Normaalitilanteessa ei luulisi bensankaan syttyvän, mutta esimerkiksi pitkään jatkuva käynnistysyritys ryypyttelyineen voi tehdä sen, että ylimääräistä bensaa alkaa olla väärissä paikoin, onnistuu ainakin wickströmillä...

Pahin lienee, jos on pilssissä trallien alla bensaa, jonka saa sählättyä palamaan. Bensa kelluu pilssiveden päällä, ja menee joka paikkaan. Sellaista laajaa paloa ei sammuta muuta kun upottamalla veneen...