Sivu 1/1
Jokiveneen (vanerivene) liimat: Mitä, missä ja milloin?
Lähetetty: 25 Loka 2013 10:14
Kirjoittaja namibo
Terve!
2:n kirjan ja kuukauden netin selaamisen jälkeen en ole saanut vastausta seuraavaan kysymykseen: Mitä liimaa minun tulisi käyttää eri osissa veneprojektissani? Nyt pitäisi saada käytännön tietoa liimoista, jotka kestävät pellavaöljyä ja ohennetta (Sinol/tärpätti) pehmentymättä.
Mitä te käytätte?
Re: Jokiveneen (vanerivene) liimat: Mitä, missä ja milloin?
Lähetetty: 25 Loka 2013 18:54
Kirjoittaja EWS
Epoksi,epoksi,epoksi ja /tai cascolin polyuretaaniliima.
epoksi ei tarvitse puristusta,polyuretaaniliima sen sijaan tarvitsee.
Terv.EWS!
Re: Jokiveneen (vanerivene) liimat: Mitä, missä ja milloin?
Lähetetty: 25 Loka 2013 19:32
Kirjoittaja namibo
Minkä merkkinen epoksi? Linkkiä jos sais..
http://koti.kapsi.fi/hvartial/glue/gluef.htm" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla sanotaan näin polyuretaanimassasta (liimasta):
Huomaa kuitenkin yksi tärkeä seikka!
Polyuretaanimassat eivät kestä pellavaöljyä, eivätkä muitakaan öljyjä ja liuottimia muuten kuin hetkellisesti. Älä missään tapauksessa käytä polyuretaanimassaa veneessä, jonka aiot pellavaöljykyllästää. Polyuretaanimassa tulee liukenemaan pellavaöljyyn, ja muuttuu löysäksi velliksi.
Re: Jokiveneen (vanerivene) liimat: Mitä, missä ja milloin?
Lähetetty: 25 Loka 2013 19:59
Kirjoittaja 009
Mahdettiinko siinä tarkoittaa urtsipullon näköisessä olevaa pu liimamassaa, vai D4 pu-liimaa.
Re: Jokiveneen (vanerivene) liimat: Mitä, missä ja milloin?
Lähetetty: 25 Loka 2013 20:11
Kirjoittaja Northling
Moro
Huomauttaisin että polyuretaanimassa on eri asia kuin polyuretaaniliima!
http://fin.sika.com/fi/solutions_produc ... 02106.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sikaflex®-292i is resistant to fresh
water, seawater, limewater, sewage
effluent, dilute acids and
caustic solutions; temporarily
resistant to fuels, mineral oils,
vegetable and animal fats and oils;
not resistant to organic acids,
alcohol, concentrated mineral
acids and caustic solutions or
solvents.
http://www.kiilto.com/attachments/1/1/w ... 100-20.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Liima kestää enemmän öljyjä kuin massa. Itselläkin on huonoja kokemuksia PU-MASSAN liukenemisesta pellavaöljyyn!
Epoksit kestää hyvin PÖ:tä, mutta on aika kova liima. Googlaa esim. West epoxy system (myynti etola)
Etsi toiminnolla löydät täältäkin satoja ketjuja joissa on jo käsitelty kaikki mahdollinen PU-massoista/liimoista ja epokseista.
Mile on epoksi guru!
Nortti
Re: Jokiveneen (vanerivene) liimat: Mitä, missä ja milloin?
Lähetetty: 25 Loka 2013 23:31
Kirjoittaja namibo
Kiitos vastauksista.
Joo tuo oli tiedossa, että liima ja massa on eri kamaa. Kölin yms. "tiiviiden" liimausten kanssahan varmaan riittää, että liima on D4-luokan ainesta..
Mutta sitten nuo vanerit ja saumaukset? Mitäs niihin voi laittaa?
Minulla on jokiveneremontti (vm. 98 Kivilompolo) nyt aluillaan. Siinä oli käytetty saumoissa ja vanerien liimauksessa Sikaflexia ja siitähän se idea lähti, että uskaltaako sitä kyllästää PÖ:llä, jos saumat alkaa valumaan...
Suunnittelussa ois kyllä nuo testikappaleet, jotka liimaan kahdesta vanerin palasesta ja tehään sauma. Liimoina mm. Sika 11FC, 2XX, Biltema Marine Sealant... Sit upotan ne pellavaöljyyn, pellavaöljy+Sinol ja pellavaöljy+tärpätti -seoksiin ja anna lillua siellä. Näkeepähän samalla kestääkö tuo koivuvaneri Sinolia pehmenemättä...
Pitää alkaa katteleen tuolla haulla, että mitä löytyy..
E: eikös nuo (jotkin) epoksit ole niin kovia, syö terän paskaksi jos ei ole kovapalaterä..?
Re: Jokiveneen (vanerivene) liimat: Mitä, missä ja milloin?
Lähetetty: 30 Loka 2013 12:51
Kirjoittaja Mile
Ei se epoksi kuluta terästä vaikka kovaa onkin. Eri asia sitten mitä siihen lisätty, esim. piioksidi eli silika tai piituhka jolla sitä usein paksunnetaan , niin se syö teriä koska on käytännössä hienoa lasia.
lasikuitukin syö teriä epoksin joukossa.
Kannattaa miettiä melko vetelässä jokiveneessä sitä epoksin käyttöä, jos saumat tehty joustavalla Sikalla, niin epoksi halkeaa sitten siitä kumin ja puun rajalta jolloin vesi pääsee imeytymään vaneriin.
PU-liimamassoista sanotaan etteivät kestä öljyä , eikä esim pellavaöljyä - tästä ei ole omaa kokemusta, toiset sitä mieltä että kestää mainiosti. Kuitenkin kannattaa varmasti ensin liimata ja vasta sitten kyllästää , öljyinen puu kun ei koskaan ole paras mahdollinen liimattava.
Ei ne PU saumat mihinkään valu sen jälkeen kun massa on läpikotaisin kovettunut, mikä kyllä vie viikkojakin, jos on paksulti massaa.
epoksit on hyviä liimoja ja laminointiin, mutta jokiveneessä ei välttämättä paras pinnoite; olen ainakin siinä uskossa että koskissa voi tulla jonkin verran kiven iskuja pintaan. Epoksi ei ole mikään kylläste, vaan ainoastaan kuorrute, ja toimii kosteussulkuna vain niin kauan kun ei ole halkeillut!
Halkeilua vastaan käytetään apuna lasikuitukudosta, ja koskikajakeissa Kevlar tai Nomex kudosta epoksin lujitteena.
YHTEENVETONA:
kova hartsi + vetelä rakenne = EI TOIMI
kumisaumat + joustava pinnoite tai perinteinen kyllästys =TOIMII
kova hartsi + jäykkä rakenne = TOIMII
Re: Jokiveneen (vanerivene) liimat: Mitä, missä ja milloin?
Lähetetty: 30 Loka 2013 13:25
Kirjoittaja Northling
Moro
Vanhaa venettä korjatessa kannattaisi ehdottomasti pysyä alkuperäisissä materiaaleissa ja menetelmissä.
Ko. jokiveneen lautojen korvaaminen vanerilla on kyseenalaista, koska vanerilla ei ole laudan muotojäyttkkyyttä. Veneestä saattaa tulla aivan liian vetelä.
Laudan jatkot liimaisin epoksilla, mutta saumat tiivistäisin pellavanöörilölä tai sikalla. Kyllä se sikamassa siellä saumassa kestää, josset kuukausikaupalla uita venettä pellaväöljyssä. Mutta ensin tosiaan liimaukset ja massat ja lopuksi vasta kyllästykset.
Meillähän tuli just se ongelma, että yletön pellavaöljykyllästys venettä rakentaessa sulatti Würthin PU-massan purukumiksi ja paatissa esiintyi vuotoja. (Tämä vaiva sitten piti korjata sikamassalla jälkikäteen, mut se on eri tarina, josta on täälläkin vänkätty pitkään.)
MUTTA jos nyt rakennuttaisin paattia niin harkitsisin vakavasti perinteistä pellavanööri rivettä limisaumoihin! Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia!
Jossain oli kysymystä siitä, että voiko puun saada kyllästymään läpi asti. Voi! Me lutrattiin lähes 200 litraa pellavaöljyä 10.6 metriseen Scyllaan useamman kuukauden aikana. Pohjaan läpivietejä poratessa selvisi, että puu on tosiaan läpi kyllästynyttä. Kuppiporan reikäkiekoista näkee sivusta että 25 mm lauta on tosiaan läpi kyllästynyt. Sopivassa valaistuksessa kylkilaudasta kuultaa aurinko läpi.
Nortti
Re: Jokiveneen (vanerivene) liimat: Mitä, missä ja milloin?
Lähetetty: 31 Loka 2013 11:52
Kirjoittaja namibo
Kiitos taas vastauksista. Juu ei niitä vanereita korvata puulla tai puuta vanerilla.
Kävi niin älytön yhteensattuma ja tuuri, että tuon veneen rakentaja asuu melkein kivenheiton päässä minusta ja eilen sovittiinkin jo, että tehdään rehvit! Luulen, että hän osaa sanoa (parin sadan tehdyn veneen jälkeen?!), mitä aineita tuohon paattiin kestää laittaa ja mitä niihin yleensä laitetaan..
Puhelimessa sanoi, jo että pehmenemisen kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia. Hieman reunasta saattaa pehmetä, muttei paljoa... Pellavaöljyt ja sinolit käytössä..