Kuka tietää moottoripurjehtija Renatasta?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Kuka tietää moottoripurjehtija Renatasta?

Viesti Kirjoittaja vester » 17.10.2013 14:04

Ostin v.1982 Helsingissä Poikolaisen veistämöllä Turussa v. 1934 rakennetun, Jarl Lindblomin piirtämän moottoripurjehtija Renatan, joka oli vuosien varrella muuttanut aikalailla muotoaan. Onneksi alkuperäiset piirustukset seurasivat kauppaa, ja entisöin veneen talvella 1983 alkuperäiseen kuosiinsa. Kirjoitin entisöinnistä artikkelin Vene-lehteen 9/88, mistä artikkelista on oheinen Renatan kuva. Vuonna 1994 myin Renatan, koska olin joutunut kahden puuveneen loukkuun. Eteen oli nimittäin tullut "once in a lifetime" mahdollisuus ostaa priimakuntoinen v. 1957 rakennettu mahonkinen avomeripurjevene.

Renata vaihtoi sen jälkeen omistajaa pari kertaa nopeassa tahdissa, kun uusilla omistajilla oli ihastus puuveneeseen, mutta ei aikaa, kiinnostusta tai taitoa sellaisen ylläpitoon. Onneksi kolmas ostaja ymmärsi oikeiden arvojen päälle ja peruskunnostutti veneen uudelleen joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla Kotkan Puuvenekeskuksessa. Uusi omistaja oli sitäpaitsi veneen sisarveneen "Brita III":n ( joka myytiin joskus 40/50-luvulla Ruotsiin) alkuperäisen tilaajan sukulainen, joten "Renata" ikäänkuin palasi kotiin. Myös tästä uudesta peruskunnostuksesta ilmestyi uuden omistajan kirjoittama artikkeli Vene-lehdessä. Luin sen aikanaan, mutta artikkeli ei valitettavasti ole minulla tallessa.

Tiedän, että uudella omistajalla on kesäpaikka Vänössä ja sielläpäin Renata oletettavasti liikkuu, tai on liikkunut. Kun en ole saanut havaintoa veneestä liki pariinkymmeneen vuoteen, heräsi kiinnostus, vieläkö tämä hieno vene on olemassa, missä liikkuu ja ennenkaikkea missä kunnossa. Olen kiitollinen kaikista vihjeistä.

Vester
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

trabat
Viestit: 9
Liittynyt: 08.04.2004 13:58

Re: Kuka tietää moottoripurjehtija Renatasta?

Viesti Kirjoittaja trabat » 02.11.2013 21:14

Vänö elokuu 2013
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuka tietää moottoripurjehtija Renatasta?

Viesti Kirjoittaja vester » 02.11.2013 21:49

Kiitos kuvasta. Itse asiassa oma salapoliisityö johtikin jo Renatan jäljille, kuvaa en ole kuitenkaan ennen tätä nähnyt. Vene on näköjään palautettu moottorivenekuosiin, jollaisena se liikkui valmistumisestaan aina 70-luvulle, vaikka piirustusten mukaan se oli tehty moottoripurjehtijaksi ja sellaiseksi se aikanaan 80-luvun alussa palautin. Minulle oli varsinainen uutinen, minkä kuulin nykyiseltä omistajalta, että vene on nyt saanut lasikuitukuoren, kuulemma ammattilaisten tekemänä. Tästä voi olla monta mieltä. Ranskalaisen edesmenneen purjehtijasuuruuden Eric Tabarlyn kuuluisa Fife-purjevene Pen Duick viime vuosisadan vaihteesta laitettiin joskus 80-luvulla lasikuidulle, eikä se ole tämän veneen arvoa vähentänyt. Jos edessä on kölipuun ja steevien uusinta, on sellainen homma ammattilaisten tekemänä niin kallista, että vaihtoehtoiset menetelmät tulevat helposti mieleen. Voi kuitenkin olla, että lasikuitukuori muodostuu esteeksi esim. klassisten veneiden reksiteriin hyväksymiselle, minne Renata ilman muuta muuten kuuluisi.

Vester

vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuka tietää moottoripurjehtija Renatasta?

Viesti Kirjoittaja vester » 02.11.2013 21:49

Poistettu vahingossa kahdesti lähtenyt viesti.
Vester
Viimeksi muokannut vester, 02.11.2013 21:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Vastaa Viestiin