Sivu 3/16

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 21.07.2014 19:33
Kirjoittaja ADAMAS
Onko se ihan perussettiii et noinkin tuoreesta veneestä löytyy kuiten noin paljon lahovikaa? 8-| hienohan siitä tuli ja mun silmään noi vaaleat välähdykset kyljessä on vain upea yksityiskohta:)

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 21.07.2014 22:02
Kirjoittaja vehkasalo
Kyllä näköjään puupaatit lahoaa jos niistä ei huolehdita asianmukaisesti. Pahimmat tuhot kansirakenteisiin tais tulla kun tää oli edellisillä omistajilla pari talvea lumikasan alla taivasalla. Lakkaus oli irtoillut kansirakenteista paikoin ja ilmeisesti jokin edellisessä puulle otossa/lakkauksessa oli mennyt pieleen. Sen myös havaitsin että listojen alustojen lakkaus on todella tärkeetä, koska listojen alta lahot löytyy jos niiden aluksia ei ole käsitelty kunnolla.
Itsekin tykkään noista mahongin erisävyistä kyljessä ja sen takia en lähtenyt runkoa petsaamaan.
Puuhommista tuli opittua viimetalven aikana enemmän kuin koko aikasemman elämäntaipaleen aikana. :))
Yllättävän vähän tää paatti vuosi veteen laskussa vaikka oli muutaman vuoden ollut kuivilla. Ekana päivänä oma pilssipumppu hurahti käyntiin aluksi noin viiden tunnin välein, lisäpumppuja ei tarvittu ollenkaan. Tähän varmaankin auttoi että turvottelin sitä pari viikkoa märillä matoilla pilssissä ja sitä ennen oli vesirajan alapuoli ulkoapäin teipattu muovilla umpeen ja rungon alla mattoja, ikäänkuin pieni kasvihuone jossa rikkaruohotkin alkoi maassa itämään. :-)
Talven läpi oli aikamielenkiintoista seurata miten puu eli. Yhteen paikkaan tein korjauspalan joka istui sovituksessa siihen hienosti, mutta viikon päästä kun aloin sitä asentamaan ei se enää mahtunutkaan ko.paikkaan!

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 17.10.2014 21:30
Kirjoittaja vehkasalo
Syksy koitti ja on aika jatkaa Veeran kunnostusta. Alkukesästä Volvo Pentan öljynlaudutin alkoi tiputtaa öljyä alumiini kuoren ja lauhdutin elementin välistä. Osasin vähän odottaa sitä koska edellisten omistajien jäljiltä näkyi moottorisilikonia kyseisessä kohdassa.
Jumppasin lauhduttimen irti ja purin sen, putsasin ja kasasin uusilla tiivisteillä ja tiivisteaineella. Toimi hyvin kunnes loppukesästä alkoi taas tiputella. Tiedustelin asiaa Volvo Penta korjaamolta ja vastaus oli suunnilleen että osta uusi lauhdutin ja kuori.
Hinta vaatimattomat 2000 €. Ei naurattanut.
Pari iltaa sitten surffasin netissä ja bongasin sieltä ruotsalaisen firman joka korjaa kaikenlaisia lauhduttimia, jäähdyttimiä yms..
laitoin sähköpostia menemään ja tunnin päästä tuli vastaus että he korjaavat lauhduttimen, kotelon, kasaavat ja koeponnistavat sen sinne toimittamisesta viiden päivän sisällä, hinta 610 € ja rahti 30€, laita lauhdutin tulemaan! Jos kuori sattuisi olemaan korjauskelvoton niin he myyvät vastaavan 100€ lisämaksusta. Nyt alkoi taas hymyilyttämään...

Jotenka viikonloppuna taas lahdutinta irroittamaan ja eiku postiin. :))

Öljynlauhdutin öljyfiltterin yläpuolella:
Kuva

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 17.10.2014 21:59
Kirjoittaja vehkasalo
Veera (ex Gun) oli edellisessä elämässään jossain vaiheessa Tallinkin mainoksessa.

linkki mainokseen:
http://vid204.photobucket.com/albums/bb ... 7740b3.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

kuvaus sessiosta:
Kuva

julkimo........

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 19.10.2014 14:49
Kirjoittaja vehkasalo
Öljynlauhdutin irroitettuna ja valmiina lähtemään isiensä maille. Öljy vuotaa kuparisen elementin ja alumiini kuoren välistä. Tiivisteenä on hyvin olematon O-rengas. Näyttää aika turpiinsa saanelta joten ei ole ihme että tiputtelee öljyä.
Svedupetterit tekee sille täyskunnostuksen ja katsotaan miltä se sitten näyttää.

Kuva

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 17.11.2014 21:52
Kirjoittaja vehkasalo
Öljynlauhdutin tuli takaisin Göteborgista ja näyttää hyvältä. Lauhdutin on kunnostettu ja kasattu uusin tiivistein sekä koeponnistettu.
Tällä kertaa todellakin kannatti lähteä merta edemmäs kalaan! Yllärinä paketissa oli kaksi ko.firman T-paitaa ja asiakaspalvelu muutenkin huippuluokkaa. Suosittelen kaikille joilla lauhdutin tai muita jäähdytys ongelmia: http://www.autokyl.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 18.11.2014 0:39
Kirjoittaja Qubik
Ihan smaa homma tekee yksi yritys Suomessakin.

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 18.11.2014 10:31
Kirjoittaja vehkasalo
tekee varmaan, mutta ei taida löytyä volvo pentaan malliin kuin malliin esim. öljynlauhduttimen käytettyjä kuoria hyllyltä.
Ei ole varmaan pahaa mainostamista jos kerrot yrityksen nimen täällä. :)

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 20.11.2014 17:20
Kirjoittaja vehkasalo
Öljynlauhduttimen irroitusta varten piti luonnollisesti merivesipuoli tyhjentää (johon jo olin ajanut glygolit). Irroittelin vesipuolen lauhduttimen tyhjennyspropun....... hmmmm mikäs klunssi tuossa propun päässä on??? piru vieköön siinähän kuuluu olla sinkki!
Milloinkahan oli vaihdettu edellisten omistajien toimesta? :))

Kuva

sitten jollakseen kipi kipi marmoritiskille ja sieltähän löytyi siihen apu:

Kuva

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 20.11.2014 17:36
Kirjoittaja matti
Kuvasta tuli vanhat ajat mieleen; ainakin toisissa V-P moottoreissa nuo sinkkitulpat ovat melko "syvällä", siihen tulpan neliöpäähän sopii 1/2" jatko "takoperin", sen päästä on sitten jo paljon helpompi käännellä auki ja kiinni vaikka jakarilla :)

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 20.11.2014 19:40
Kirjoittaja Qubik
Jos olet ajanut sinne jo glykoolit sisään, niin ei tarvii tyhjentää sitä järjestelmä. Jätä vaan ihan sinne ne glykoolit suojelemaan sitä moottoria myös sisältä.

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 20.11.2014 21:29
Kirjoittaja Ande
Jumankekka.. Nyt mulla vasta hoksottimet rupes toimimaan ja tajusin, että varmaan munkin tamdissa tommoset jossain on :P
Mä meen nurkkaan häpeemään ja lukemaan manuskaa 8|

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 20.11.2014 22:07
Kirjoittaja vehkasalo
Qubik kirjoitti:Jos olet ajanut sinne jo glykoolit sisään, niin ei tarvii tyhjentää sitä järjestelmä. Jätä vaan ihan sinne ne glykoolit suojelemaan sitä moottoria myös sisältä.
Niin joo, nehän on jo pihalla koska glygolit tuli ulos öljynlauduttimen irroittamisen yhteydessä. En kuitenkaan aio ajaa uusia sisään koska tiedän ettei sillä ole merivettä kierrossa missään.

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 20.11.2014 22:10
Kirjoittaja vehkasalo
Ande kirjoitti:Jumankekka.. Nyt mulla vasta hoksottimet rupes toimimaan ja tajusin, että varmaan munkin tamdissa tommoset jossain on :P
Mä meen nurkkaan häpeemään ja lukemaan manuskaa 8|
mun koneen manuskassa kyseistä sinkkiä ei ole mainittu ollenkaan. Kyllä se sultakin luultavasti löytyy vesipuolen lauhduttimen päädystä. :)

Re: Puuvene Veera

Lähetetty: 20.11.2014 22:27
Kirjoittaja Ande
Eli se on taas näitä mitkä lukee ainoastaan siinä "huoltomanuskassa" joka on liikkeissä.
Nonni oisko kellään Volvon TAMD-42 WJ-A mallin huoltomanuskaa?