Puuvene m/s Vehkasalo

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 05.09.2023 20:05

Itse asiassa, mitähän toi mun paatti painaa? saa ehdotella. Pituus noin 9,2 ja leveyttä joku 2,5, kooltaan isohko volvo penta tmd 31 ja sisustus melko karu ja kevyt.

edit: löysin volvo penta Tamd31 painon joka on 400 kg 8-| , TMD31 pikkusen kevyempi ilman välijäähdytintä, mutta ei paljoa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
ms.venla
Viestit: 1018
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07.09.2023 0:02

Veikkaan että aika lähelle tasan 3tkg

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 07.09.2023 7:29

Arviosi on enemmän kuin mun oma. Ajattelin että jos tekniikka sen 400 kg niin tuosta puumäärästä ja muusta materiaalista kertyisi se 1600 kg eli vene painaisi joku pari tonnia tai jonkin verran se yli. Tämä ihan arviota ei siis mitenkään laskettu.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
ms.venla
Viestit: 1018
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07.09.2023 20:24

Saman kokoinen mahonki paatti 250kg painavalla koneella painoi ajoneuvonosturissa 2700kg ja se vene oli ollut kuivilla 2 vuotta. Siitä päättelin.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1018
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07.09.2023 20:25

Oma vene on aika laajasti varusteltu ja 6 sylinterisellä dieselillä varustettu, mitat 8,5m ja leveys 2,85, painoa noin nelisen tonnia

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 09.09.2023 21:12

Tänään veneellä käväisy tarkoituksena irroitella kärryn pyörän laakeri. Tunkkasin toisen puolen ylös ja iloisena totesin että pyörän pultit olivat löystyneet josta keväällä kuultu napsahtelu johtuikin. Laakeri pyöri oikein hyvin. Otin kuitenkin rasvakupin irti ja tulihan sieltä maitokahvia oikein mukavasti. Putsailin sitä aikani ja totesin että venekärryn laakeriksi se toimii riittävän hyvin ja pakkasin sinne uudet vesivaseliinit ja rasvakuppi täyteen samaa tavaraa. Kerrankin pääsi helpolla.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 09.09.2023 21:21

Laitetaas kuva kymmenen vuoden takaa paatin remppa-ajalta. Kannessa taitaa olla ensimmäinen lakkakerros ja kangas odottaa omaa käsittelyänsä.
IMG_0867.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja matti » 10.09.2023 9:01

vehkasalo kirjoitti:
09.09.2023 21:12
Tänään veneellä käväisy tarkoituksena irroitella kärryn pyörän laakeri. Tunkkasin toisen puolen ylös ja iloisena totesin että pyörän pultit olivat löystyneet josta keväällä kuultu napsahtelu johtuikin. Laakeri pyöri oikein hyvin. Otin kuitenkin rasvakupin irti ja tulihan sieltä maitokahvia oikein mukavasti. Putsailin sitä aikani ja totesin että venekärryn laakeriksi se toimii riittävän hyvin ja pakkasin sinne uudet vesivaseliinit ja rasvakuppi täyteen samaa tavaraa. Kerrankin pääsi helpolla.
Olen laittanut rasvanipat ensimmäisen akselin, kuorma-auton etuakseli, jossa vanhat stefat, laakerikuppeihin, joihin puristan rasvaa ennen ja jälkeen vedessä käynnin.
Toiseen akseliin on vaihdettu täysperävaunun akselinavat (kolme kirjainta nbp???? en muista) joihin on vaihdettu uudet stefat sekä stefan vastainen liukupinta,halpa huolto,stefa ehkä 15€ ja vastapinta 9€

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 10.09.2023 17:05

matti kirjoitti:
10.09.2023 9:01
vehkasalo kirjoitti:
09.09.2023 21:12
Tänään veneellä käväisy tarkoituksena irroitella kärryn pyörän laakeri. Tunkkasin toisen puolen ylös ja iloisena totesin että pyörän pultit olivat löystyneet josta keväällä kuultu napsahtelu johtuikin. Laakeri pyöri oikein hyvin. Otin kuitenkin rasvakupin irti ja tulihan sieltä maitokahvia oikein mukavasti. Putsailin sitä aikani ja totesin että venekärryn laakeriksi se toimii riittävän hyvin ja pakkasin sinne uudet vesivaseliinit ja rasvakuppi täyteen samaa tavaraa. Kerrankin pääsi helpolla.
Olen laittanut rasvanipat ensimmäisen akselin, kuorma-auton etuakseli, jossa vanhat stefat, laakerikuppeihin, joihin puristan rasvaa ennen ja jälkeen vedessä käynnin.
Toiseen akseliin on vaihdettu täysperävaunun akselinavat (kolme kirjainta nbp???? en muista) joihin on vaihdettu uudet stefat sekä stefan vastainen liukupinta,halpa huolto,stefa ehkä 15€ ja vastapinta 9€
Very Good Idea tuo rasvanippa laakerin rasvakuppiin!
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
ms.venla
Viestit: 1018
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 10.09.2023 22:35

Mulla on kuorma-auton akseli ja siihen on kans lisätty nipat.
Tuo kansi on hieno. Onko teillä minkälaiset pressukatokset talvisin veneiden päällä?

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 11.09.2023 18:24

Mulla on 10,5 pitkä ja noin 3,5 leveä pressutalli. korkeudesta en osaa sanoa mutta just mahtuu paatti sinne. Kymmenkunta vuotta sitten sen ostin ja orkkis katoksen pressun päällä joka on noin 250 g/ m2 on alusta asti ollut noin 500 g/ m2 lisäpressu. Niitä lisäpressuja on ollut 10 vuoden aikana 2 kpl, toinen siis menossa. Kerran on talli muutettu vantaalta Sysmään. Ensi keväänä tulee kolmas muutto kun sijoituspaikka tulee tänne omille maille. Onhan siinä ollut vähän ahdas äheltää lakkauksia mutta on pärjätty. Alkuun laitoin jopa kondenssi vesi pressut sinne talveksi joka toimi hyvin, mutta nyt en ole enää viitsinyt laittaa. Tallin alkuperäinen pressu alkaa olemaan tiensä päässä, mutta toimii tuon lisäkatteen ansiosta.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 11.09.2023 18:56

Kevät hommat tulee jatkossa helpottumaan kun saa omilla tiluksilla omalla veturilla vetää paattia suojasta työn ajaksi esille ja sitten taas sisään. Sehän on yhtä juhlaa! Ei tarvitse enään siellä katoksen sisällä ährätä. Siitä ahtaastä ähräyksestä olen saanut tarpeeksi. Mitta tullut täyteen, olen kai tullut sen verran ikämieheksi ettei kestä enään tehdä akrobattisia liikkeitä ahtaassa tilassa. :-)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 12.09.2023 22:35

Paatin kärrylle veturi ollut hakusessa ja tällainen klassikko tuli sitten hommattua. Eikähän se suoriudu hommasta mukavasti.
20230912_100310_copy_1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja snurra » 13.09.2023 9:14

^Hieno vekotin, hintaluokka?

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 13.09.2023 9:21

Kiitos, kiitos. Hinnasta....Noo, sanotaan että halvemmallakin noita löytyy, mutta tämän vehkeen käyttöä en viitsinyt aloittaa remontilla. ( niinkuin yleensä meikäläisen hankinnoissa :)) ). Päätehtävänä tosiaan veneen veto ja muuten sitten ihan harrastetraktori. Olen näitä aina ihaillut ja nyt tuli sitten se hetki että patoutuneet halut pääsivät valloilleen.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Vastaa Viestiin