Puuvene m/s Vehkasalo

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 26.05.2015 13:58

Moi pitkästä aikaa,

Projektinimi Veerasta tuli sitten m/s Vehkasalo. Näin siinä kävi pitkän pohdiskelun ja lähes kahden vuoden projektin "valmistumisen" lopuksi.
Loppuhuipennus oli kun purtilo saatiin siirrettyä alusta-asti suunniteltuun kotiinsa Päijänteen vesille.

Viime talvi oli rakenteluun puolesta jo pikku säätöä ja viime kesänä havaittujen vikojen korjausta.
-öljynlauhduttimen korjaus
-uimatikkaat perään
-avotilaan penkki
-aurinkokenno venttiili katto-ikkunaan
-sisätilan lakkauksia ja maalauksia
-uudet pilssipumput, Whalen matala pumppu ihan perään ja isompi 117 l/min pumppu kaveriksi.
-kangaskaton vuosittainen käsittely pellavaöljymaalilla.
-kevään kunnossapitolakkaus ulkokuorelle
-lisää knaapeja kannelle
-öljyjen, suodattimien vaihdot yms. muuta huoltoa
-muuta pikku hierontaa....

Lisäksi laiturin teko ja poijun laitto kotisatamaan

Päijät- Hämeeseen kuljetus ja veteen lasku sujui kaikin puolin mainiosti. Vettä pilssiin ei tullut alkuun yhtään. Kahden tunnin ajon aikana kotisatamaan pikkupumppu hörähti kerran.
Veneen valvontaa varten hommasin Burrelin riistakameran jonka ajattelin alkuun laittaa pilssiä kuvaamaan, mutta koska siihen ei ollut tarvetta laittelin se rantaleppään kuvaamaan venettä. Näin saan ruuhkasuomesta käsin valvottua hienosti venettä esim pyytämällä kuvaa älypuhelin sovelluksella. Myös videota voi pyytää. Lisäksi on luonnollisesti liiketunnistus, koska kyseessä on riistakamera.

veteen lasku tehty, vesisadekin loppui sopivasti ja aurinko alkaa paistelemaan
Kuva

kyllä kelpaa...
Kuva

matkalla
Kuva
Kuva

eka aamu kotisatamassa, ihan pläkä, tää on Päijännettä kesä aamuisin
Kuva

Burrel pilssiin kuvaamaan?
Kuva
Kuva

Burrel rannalle leppään, toivottavasti ei käy tikka nakuttamassa reikää
Kuva

kuvaa tältä aamulta, pläkää on taas ja vene tallella.
Kuva

HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE! :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 10.08.2015 22:22

Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 23.01.2016 21:23

Kesää odotellessa ja pakkasissa kärvistellessä (no onneksi tänään lauhtui) latasin pari kesäistä pätkää.

2014 Puotilan venesatamassa:
https://www.youtube.com/watch?v=vz8jr9rK4F4

2015 Päijänteellä Judinsalon selällä.
https://www.youtube.com/watch?v=SQ6aflqW3oo

Maaliskuussa, pääsiäisenä koko veneen hionta ja huhtikuussa (toivottavasti) heti kun +15 astetta lämmintä vuosittainen kunnossapito lakkaus 5% ohennetulla epifaneksella. Tuo yhtälö lakkauksessa toimi tosi hyvin viime keväänä.
Toukokuun alussa heti vene veteen ja sitten on tarkoitus samantien seilata Päijännettä pari viikkoa.

Veneen lasku nyt omalla trailerilla koska säilytys paikka rannan läheisyydessä. Toivottavasti kärry kestää.....

Muita kevään hommia on termostaattien vaihto, koska laskevat ilmeisesti läpi kun koneen lämmöt ei nouse kunnolla. Edessä on myös veneen katsastus ensimmäisen kerran vuosikausiin kun tuli liityttyä pursiseuraan.

Myrkkymaali hommat on menneen talven lumia koska ollaan makeassa vedessä, joten yksi työ vahemmän!

Lisää kesäfiiliksiä, Judinsalon laituri Heinäkuu 2015. Hienot kelit!

Kuva

Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 21.03.2016 10:42

Talvenselkä on taittunut ja aloittelin lauantaina pikkupakkasessa ( -2c) rungon lakkapinnan hionnan. Käytin hionnassa epäkesko hiomakonetta ja Mirkan Autonet 320 laikkaa. Toimii lakkapinnan hionnassa tosi mainiosti! Muutaman tunnin työn tuloksena sain rungosta toisen puolen hiottua.
Pääsiäisen aikaan sitten loput veneestä. Jos käyttää noita Autonetin hiomalaikkoja kannattaa niiden alla käyttää epäkeskon laikan ja hiomalaikan välissä ns. laikan säästäjää, niin pysyy noi autonetin laikat paremmin kiinni ja epäkeskon laikka paremmassa kunnossa. Ainakin tuohon Boschin siniseen yhdenkäden epäkeskoon laikat on melko kalliita, noin 40-45 € kpl. Mirkan Ceros 650 olisi ihan ultimate kone näissä hommissa, mutta hinta n.500€ panee harkitsemaan sen hankintaa muutamaan kertaan.

Kuva

Kuva

Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 18.04.2016 21:30

kevät hommat etenee mainiosti. Kelit on olleet juuri sopivat eli muutama lämmin päivä jolloin saanut lakkaukset tehtyä ja muuten sopivasti niin koleeta että esim. rungon lautojen saumat ei ole alkaneet ollenkaan rakoilla.
Viime viikonloppuna lakkasin kannen ja rungon, jotka olin jo noin kuukausi sitten hionut. Kabiinin pinnat tuli lakattua pari viikkoa sitten. Lakkaukset olen pruukannut tehdä neljässä osassa: Ensin kabiinin pinnat, toiseksi kaikki listat esim, kylkien törmäyslistat, varvaslistat ja katon listat, kolmanneksi kansi ja sitten viimeiseksi runko jonka lakkaus on mielestäni aina haastavin. Jaottelulla haen sitä että esim runkoa lakatessa voin keskittyä suurien pintojen "vetelyyn" eikä tarvitse nyhjätä esim varvaslistojen lakkauksen kanssa. Rungon lakkaus on meikäläiselle tasapainottelua liian kuivan pensselin ja valumien välimaastossa. Ehkäpä jopa liikaa yritän välttää valumia jolloin niitä "kuivia" kohtia saatta jäädä. Lopputulos tänä vuonna oli kuitenkin mielestäni hyvä. Lakkakerroksia taitaa olla nyt kymmenen tai yksitoista, laskut on mennyt sekaisin. Joka tapauksessa lakan kiilto näyttää paranevan vuosi vuodelta. huonolla pensselin puhdistuksella taisin saada taas yhden hyvän lakkapensselin tuhottua. Tuosta pensselien jälkihoidosta vois kirjoitella oman keskustelun jos ja kun täällä porukalla on varmaan kokemusta siitä.

Kuva

lakkausten lisäksi koneeseen vaihdoin naftafiltterit ja merivesipumpun siipipyörän. Öljyt ja filtterin vaihdan koneeseen ja laatikkoon kun saan sen veteen ja koneen lämpimäksi. (tuppaa aina jäädä syksyllä vaihtamatta). Lisäksi termostaattien vaihto on edessä ens viikonloppuna.

Kuva

Perjantaina tulee tehin pursiseuran jeppe tekemään runkokatsastuksen ja vuosikatsastuksen ja sitten olis vappuna tai heti vapun jälkeen tarkoitus panna vene veteen. Trailerista puuttuu "pystyohjurit" ja ajattelin että väkertelen ne kakkosnelosesta ja vesivanerista tähän hätään, koska ei viitsi alkaa hitsailemaan kun vene on päällä. Noista puu viritelmistä saan sitten hyvän muotin kesäksi kun hitsailen jostain romikselta haetusta palkista.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 24.04.2016 21:38

Nyt paatti runkokatsastettu taas pitkästä aikaa. Vihdoin myös termostaatit, joka olikin todella helppo homma. Pilssin tyhjennys reikään naputtelin uuden pellavaöljyssä uitetun puutapin, jonka olen todennut parhaaksi tavaksi tukkia tuo reikä. Heti Vapun jälkeen veteen!

Vihdoinkin vene sai myös nimensä kylkeen!

Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24.04.2016 21:43

Näyttää tosi hyvältä! :))

Pääseekö pian vesille?

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 24.04.2016 21:55

Vapun jälkeen tiistaina tai keskiviikkona olis suunnitelmissa laskea veteen :) Eka kevät kun lasken ilman "esiturvotusta", mutta eiköhän tuo pinnalla pysy. 8-|
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja matti » 25.04.2016 7:13

Tuohon rungon lakkaukseen, olen käyttänyt seuraavaa menetelmää, toimii jopa tämmöisellä tumpelolla;

Lakka levitetään sormikokoisella telalla, telaus pystysuuntaan(mohair/lyhytkarva)( https://www.rautia.fi/verkkokauppa/fxa/ ... aalaukseen, n 2cmx 10cm ) tuota olen käyttänyt koska rautakauppa on vieressä.
levitys jotain puoli metriä, minkä samoilta jalansijoilta hyvin ylettää, tasoitus heti pensselillä vaakasuuntaan, viimeiset vedot märkää kohti, siis lakkaussuunta riippuu lakkaajan kätisyydestä. Lakan määrä ja tasaisuus on paljon helpommin hallittavissa kuin pelkällä pensselillä.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 25.04.2016 7:37

Kiitos, taidanpa kokeilla tuota Matin vinkkiä. :)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.04.2016 9:38

Moro

Vehkasalo näyttää tosi komeelta!

Juu to telametodi meilläkin on käytössä. Erityisesti paksujen sitkeiden öljylakkojen levityksessä siitä on hyötyä.
Lakka leviää limilautaiseenkin tasaisemmin eikä tule valumia ja on tosi paljon nopeampaa kuin pelkällä sudilla.
Toi sutitasoitus on kanssa vähän lämpötilasta riippuvainen, mitä lämpimämpi sitä pienempi aluee kannattaa telata kerrallaan, että vielä tasoituu nätisti sudilla.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 25.04.2016 10:52

Kiitoksia kommenteista!

Juu, ehdottomasti pitää telametodia kokeilla ensi keväänä. Jos se vaikka vähentäisi stressiasteen määrää rungon lakkauksessa. :))
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Huovari
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2013 0:00

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja Huovari » 25.04.2016 22:07

Lyhytkarvaista mohair-telaa olen minäkin käyttänyt lakan levittämiseen. Siveltimenä tasoittamiseen olen kokeillut halpoja suteja sekä kalliimpia. Silti paras tulos on tullut 100 mm vaahtomuovisiveltimellä, jolloin tulee käytännössä lähes täysin tasaista jälkeä ainakin Rylardin lakalla. Liekö sitten vika lakkaajassa kun en oikealla siveltimellä tahdo saada yhtä hyvää jälkeä.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 28.04.2016 8:57

Sain nyt väkerrettyä ennen vesille laskua peräsimelle varren että pääsen ohjailemaan paattia avotilasta. Näyttää olevan myös katsastusvaatimus että on varaohjailujärjestelmä. pienet sakarat kääntää metallinpätkää joka on yhteydessä peräsin akseliin ja ruorin vaijeriohjaukseen. Isompien sakaroiden väliin veistelen puusta jatkovarren, josta sitten kiva ohjailla avotilasta. Vielä kun laittaa vaihde/kaasukahvan avotilaan, mutta se on sitte vaativampi juttu. Huomatkaa mittava reikäkevennys :)) :))

Kuva

varsi
Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 28.04.2016 14:45

Toi varaohjaus juttu täytyis varmaa itsekin viritellä. Nyt kun on ohjaus vaijereilla ni nehän voipi katketa vaikka

Vastaa Viestiin