Puuvene m/s Vehkasalo

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 01.10.2013 9:34

Terve!

Tuore puuvene harrastaja ilmoittautuu.

Tarkoitus olisi alkaa tässä kertoilemaan Vehkasalon kunnostuksesta.

Kyseessä on 1996 Pyhtäällä Sereniuksen veneveistämöllä veistetty ja 1998 käyttöön otettu puufiskari, pituus 9,2 m, runko mahonkia, kansirakenteet mäntyä, teknikkana Volvo Penta tmd31 vuosimallia 98 n.100hp. ( 460 tuntia ajettu).

Olen veneen neljäs omistaja. Veneen on tilannut alunperin eläkkeelle jäänyt merikapteeni, joka menehtyi ennen veneen valmistumista jonka takia se seisoi veistämöllä ilman tekniikkaa pari vuotta. Veneen osti tämän jälkeen stadilainen luotsiveneen kuljettaja ja antoi Volvolle Pentan edustajalle tehtäväksi marinoida paatin. Luotsiveneen kuljettajalle koitti vanhuus ja se siirtyi kahden kaveruksen omistukseen Sipooseen, josta sitten allekirjoittanut sen hankki.

Paatti on seissyt pari vuotta kuivilla ja tarkoitus on ottaa se käyttöön ensi kesänä. Talven kunnostuksia ovat koko veneen ottaminen puulle, kyllästäminen ja lakkaus, Ruffin kattojen kunnostus perinteisellä tavalla eli kangas katto/ pellavaöljymaali. Kansi rakenteet on jossain määrin päässeet rapistumaan... Runko on kaunis ja hyväkuntoisen oloinen mahonkirunko jossa vesirajan alapuolella alimmaiset laudat mäntyä.

Tavoitteena on hoitaa homma talven aikana siten että teen kohteen kerrallaan, enkä ala raapimaan koko venettä kertaheitolla puulle....

Homma lähti käyntiin kuukausi sitten katoksen teolla ja viime viikon maanantaina aloitin vesirajan alapuolen ottamisen puulle.

Veera ostohetkellä
IMG_0274_zpsa039532b.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut vehkasalo, 14.12.2021 23:31. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 01.10.2013 20:43

Viikolla 39 ja alkuviikkoa 40 sain toisen puolen myrkkymaalit ja primerit kaavittua speedheaterin avustuksella pois. Mainio laite tuo Speedheater. Pohja näyttää hyväkuntoiselta ja ainoastaan yksi puutapeista puuttui ja yhden tapin reiän olivat edelliset omistaja korvanneet pellavaöljy kitillä. Aloitin tänään kaavitun pohjan hiomisen epäkeskolla ja totesin että edellisen omistajan saumoihin laittamat proofit tukkii nopeasti laikan. Kokeneempi veneilijä kävi paikalla ja ohjasti käyttämään niitä Mirkan "läpihengittäviä" laikkoja ja imuria epäkeskossa. Tällä viikolla tarkoitus saada tämä puoli kyllästys valmiiksi ja viikonloppuna aloittaa kyllästäminen sekä toisen puolen kaapiminen. Hei, tässähän mennään hyvin aikataulussa koska kevääseen on vielä reilusti aikaa! :)

Onko muuten kenelläkään tietoa Pyhtääläisistä veneenveistäjistä, eritoten Sereniuksesta?
Viimeksi muokannut vehkasalo, 04.06.2015 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 02.10.2013 20:30

tänään tuli hiottua toinen puoli vesirajan alapuolelta, laikkoja meni tosi paljon, perjantaina haen porvoosta pellavaöljyn ja pineeni tärpätin kymen palokärjeltä, matakahuolto toi tänään sinkkinaftaneetin hangon väriltä. Puuvene korjaamon "jape" levitteli jossain projektissaan ulko puolen kyllästettä pitkäkarvaisella maalitelalla, taidan kokeilla samaa teknikkaa. 8-|
Viimeksi muokannut vehkasalo, 04.06.2015 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 03.10.2013 22:35

Kokeilin ajankulukseni hioa tympeän näköistä avotilan sisäseinämää joka oli jossain vaiheessa kyllästetty ilmeisesti kiinan puuöjyllä, mutta käsittely oli alkanut irtoilla ja kuivahtaa ja mahonki laudat olivat muuttuneet harmaaksi.

Oli aika palkitsevaa kun pienen hionnan jälkeen paljastui kaunis mahonkipinta. :) Kaaret on vaaleampaa saarnipuuta.
IMG_0555_zps8b59080b.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut vehkasalo, 14.12.2021 23:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja Lampila » 04.10.2013 9:22

Hei,

Kiinnitty huomio siihen että eikö painokaaret ole niitattu lautoihin? Kuinka ne on kiinni?
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 04.10.2013 11:02

Ruuvaamalla ulkopuolelta varmaankin, ulkopuolen kuvasta päätellen.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 04.10.2013 11:24

IlkkaL kirjoitti:Ruuvaamalla ulkopuolelta varmaankin, ulkopuolen kuvasta päätellen.
juuri näin!

mutta pilssin osuus ja ylimmät laudat on niitattu.
Viimeksi muokannut vehkasalo, 04.06.2015 22:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja luototo » 07.10.2013 12:17

PÖ- sekoituksen levityksestä vinkki. Osta halpa paineruisku, sellainen pumpattava mallia Biltema. Sillä on hyvä ja erittäin nopeaa ruiskia ainetta hankaliin rakosiin. ;-)

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 07.10.2013 21:27

Meinaatko että ulkopintakin ruiskulla, eikö mene tavaraa hukkaan? sisällähän ruisku on varmaan hyvä.
Huomenna meinasin alkaa kyllästämään toista puolta seoksella pellavaöljy, 4% sinkkinaftenaatti, 40% pineenitärpätti.
saa nähdä miten imee...

mites muuten sisäpuolen kyllästäminen, jos on useita vuosia sitten kyllästetty pö-seoksella tai owatrolilla niin pitääkö pintaa jotenkin "rikkoa" tai pyyhkäistä esim. pineenitärpätillä ennenkuin alkaa ruiskuttelemaan kyllästettä? Kannatanee varmaankin aloittaa melko tärpättipitoisella tavaralla.

Oletteko mitenkä säilytelleet työvälineitä kyllästyskertojen välillä, putsatahan niitä ei kannata välillä, mutta sitten on se itse syttymisen vaara?
IMG_0542_zps0oy5mcuf.jpg
IMG_0545_zpsgbtaklgf.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut vehkasalo, 14.12.2021 23:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja Oqu » 08.10.2013 20:56

Mä jättäisin kyllä tuon pineenitärpätin pois ihan kokonaan. Turhaa rahanmenoa ja ohenteen haistelua. Runko imee kyllä sen pellavaöljy+sinkkinaftenaattiseoksen ihan ongelmitta sinne sisään ilmankin.

Jos aiot kyllästää veneen sisäpuolelta/pilssistäkin, niin tee se sitten siinä järjestyksessä, että ensin öljyt sisäpuolelle, ja vasta kun sitä tihkuu laudan ulkopinnasta läpi, niin alat vetämään ulkopuolelle. Älä samaan aikaan, silloin vaan suljet molemmat pinnat ja imeytyminen pysähtyy.

Pensselin voit jättää vaikka vesiastiaan, niin pysyy hyvänä. Jos sulla on öljyisiä riepuja tms., niin kastelet ne vedellä ja levität vaikka pihapuun oksalle kuivumaan. Hyvässä tuuletuksessa ne ei pääse syttymään.. Tai sitten poltat ne suoraan.

Tsemppiä projektiin!
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 09.10.2013 8:09

Telalla kyllästettä levittelin ja toimi hyvin. Kokeilin kyllä puutarha käyttöön tehtyä pumppupulloa, mutta siinä oli liian iso suutin ja ainetta meni hukkaa.
Alkuvaikutelma oli ettei mitenkään ihmeesti imenyt, mutta saattaa olla olla että on edellisen omistajan toimesta hyvin kyllästetty. ( kertoi että homma tehty n. 3 v sitten). Oli miten oli, myrkkymaalien tartunta primeriin oli jostain syystä niin heikko että oli monesta paikasta irtoillut joten jo sen takia kannatti maalit poistaa ja näkeehän tossa pohjan kunnon ettei tarvitse sitä sitten miettiä.

Tärpätin määrää kyllä vähennän huomattavasti nyt ensimmäisen vedon jälkeen, koska öljyähän sinne tosiaan yritetään saada imeytymään. Maalikauppias jutusteli että tärpätin molelyylirakenne on suurempi kooltaan kuin öljyn joten periatteessa pelkkä öljy pitäis paremmin puuhun imetyä sen puolesta, toisaalta taas viskositeettihän vaikuttaa myös varmaan imeytymiseen.

Aika jaloa pihkaisen tuoksuista ainettahan toi pineentärpätti on joten ei sen haistelu hirveesti ärsytä.. :)
Viimeksi muokannut vehkasalo, 04.06.2015 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 08.11.2013 18:14

Terve,

Vähän päivitystä kunnostuksen etenemisestä. ( homman aloittamista kulunut n. 7 viikkoa)
-molemmat puolet rungosta vesirajan alapuolelta puulla ja kyllästetty vasenta puolta joku 18 kertaa ja oikeaa puolta 10 kertaa. ( kyllästys ainetta kulunut 15-20 litraa)
-avotila veneen takaosassa otettu puulle ja kyllästäminen aloitettu vesirajasta alapäin. Penkit purettu avotilasta, olivat todella huonossa kunnossa ja vanerit kiinni kaarissa(= hyvä lahopaikka.)
-ikkunat poistettu. ( vasemman kyljen sivuikkunoiden välipilarissa lahoa)
-vasemman kyljen lakan poisto aloitettu eilen ja tarkoitus hoitaa homma valmiiksi parin päivän sisällä. Sitten hionta, jonka ajattelin tehdä epäkeskolla alkuun 80- laikalla ja sitten 150-laikalla ja lopuksi käsin hionta pitkällä klossilla 150 tai 180 paperilla.
-kylkilistoihin olen liimaillut uusia puutappeja joku parikymmentä kappaletta ja oikean puolen ylemmästä listasta korjasin pienen törmäysvaurion upottamalla siihen uuden mäntypalan.
-kylkilistoista alumiini listat poistettu.

Takaiskuja ja pahempia ylläreitä ei ole tullut esille tähän mennessä. Pari epäkohtaa kuitenkin:
-Oikella puolella vesirajan alapuolella metrin pituinen kohta saumassa, jossa puukon terän mentävä rako. Vieressä venepuuseppä kunnostaa jossain määrin historiallisesti arvokasta puupurjevenettä ja tänään korjattiin rako hänen toimestaan jyrsimällä se lamellijyrsimellä sekä liimalla siihen mahonki rima.
-Oikealla puolella takapäässä vesirajan alapuolella ( kohdassa jossa veneen rungon laudat kaartuvat takapäästä kyljelle)yhdessä saumassa laudat " pykältää" siten että saumassa n. metrin mittainen ja n.4-5mm pykälä. Saumassa ei kuitenkaan ole rakoa ja ajattelin jättää silleen ja palata mahdollisesti asiaan ensi talvena)

Tänään virittelin telttakatoksen kattoon kevyt peitteet veneen päälle, jotta kattoon syntyvät kondenssivedet ei liruttelisi veneen päälle. Hyvin tuntuu toimivan.

muutamia kuvia:
lakan poisto käynnissä.
kyljenputsauskaumlynnissauml_zps6629fdbd.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut vehkasalo, 14.12.2021 23:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 11.11.2013 10:33

Eilen tuli laitettua tankkeihin ( 2 kpl kummallakin sivulla, tilavuus 180 l) Grotamar 71 dieselin suoja-ainetta, koska löpöt olleet tankeissa parisen vuotta. Kallista, mutta saattaa olla keväällä paljon mukavampi käynnistellä konetta. Samalla huomasin että vasemman puolen täyttöletkun liitin tankkiin oli antanut periksi ja osa aineista valui pilssiin. Toisaalta oli hyvä että huomasin nyt, sillä olisi varmaan keväämmällä harmittanut jos tankatessa olisi mennyt muutama litra naftaa pilssiin. Ootteko käyttäneet ko.ainetta, onko kokemuksia?
http://www.matruusi.com/polttoaine--ja- ... ineet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vasemman puolen rungon lakanpoisto tuli valmiiksi ja tänään alkaa hillitön hiominen. Tappiota tuli lakan poistossa sen verran että Speedheaterin toinen vastus meni rikki ja jouduin hakemaan uudet. Parilla hintaa sikamaiset 97€! Pitäis tutkia on tuo joku vakio vastus ja saisiko jostain halvemmalla??
kondenssivesipressu_zpsc1bc15c1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut vehkasalo, 14.12.2021 23:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

zorina
Viestit: 70
Liittynyt: 10.11.2013 19:29

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja zorina » 11.11.2013 19:12

Nyt meit sitte o kaksi "tuoretta" veneen omistajaa.
Oikeastaan olen paremmin laho kuin tuore.
Tänäänkin vetelin owaa ulkopuolelle pohjaa, ei ainakaan homehdu mutta jäätyä kyllä voi.
Sitte on ainakin heti imeytymässä kun kelit lämpiää, heh heh.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 11.11.2013 21:33

zorina kirjoitti:Nyt meit sitte o kaksi "tuoretta" veneen omistajaa.
Oikeastaan olen paremmin laho kuin tuore.
Tänäänkin vetelin owaa ulkopuolelle pohjaa, ei ainakaan homehdu mutta jäätyä kyllä voi.
Sitte on ainakin heti imeytymässä kun kelit lämpiää, heh heh.
Onneksi olkoon hankinnan johdosta! Owatrolia kannattasi vissin vedellä heti niin paljon kuin puu imee!
Viimeksi muokannut vehkasalo, 04.06.2015 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Vastaa Viestiin