Puuvene m/s Vehkasalo
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Ohjaus on itselläkin työn alla. Miten sinulla on tuo varren kiinnitys toteutettu tuohon peräsinakseliin ? Mutteri näyttäisi olevan päässä, mutta tämä kiinnostaisi itseäni.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Meinaatkos tehdä hätätapauksien varalle vai ihan vaihtoehtoiseksi ohjaukseksi?
Itse aattelin hätätapauksen varalle ja tuli ekana niinkin yksinkertainen toteutus mieleeni (yhtään vielä edes tutkimatta tuota kohdetta) että jos löytäis jonkun tuohon akseliin sopivan "pakoputkiklemmarin" tai vastaavan. Se kiinni akseliin piukkaan ja vaikka kumimattoa väliin jottei lipsu.
Siihen sitten niihin yli jääviin jenkoihin pulttais jonkun päästä littiin lyödyn putkenpätkän. Sitten toinen putki (tai vaikka puukeppi) joka menee tämän sisään. Reikä kummastakin läpi ja joku sokka siihen. Oli sitte helppo asentaa keppi vaa paikoilleen tarpeen tullen.
En kyllä yhtään tiedä toimiiko tälläinen viritys mutta tulipahan nyt ekaksi mieleeni
Itse aattelin hätätapauksen varalle ja tuli ekana niinkin yksinkertainen toteutus mieleeni (yhtään vielä edes tutkimatta tuota kohdetta) että jos löytäis jonkun tuohon akseliin sopivan "pakoputkiklemmarin" tai vastaavan. Se kiinni akseliin piukkaan ja vaikka kumimattoa väliin jottei lipsu.
Siihen sitten niihin yli jääviin jenkoihin pulttais jonkun päästä littiin lyödyn putkenpätkän. Sitten toinen putki (tai vaikka puukeppi) joka menee tämän sisään. Reikä kummastakin läpi ja joku sokka siihen. Oli sitte helppo asentaa keppi vaa paikoilleen tarpeen tullen.
En kyllä yhtään tiedä toimiiko tälläinen viritys mutta tulipahan nyt ekaksi mieleeni
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Minulla oli ensisijaisesti mielessä tuo varsinainen ohjaus. Toki varaohjauksellekkin olisi hyvä tuohon samalla tehdä paikka, tuo esiin nostamasi tapa voisi olla ihan käyttökelpoinen ja helppo toteuttaa. Haluaisin rakentaa tuon koko syteemin niin että tarvittaessa akseli/peräsin on mahdollista ottaa pois huoltoa varten. Eli toisinsanoen tuon akselin yläpään pitää mahtua peräsinakselin vannasputken sisään. Alapäähän veden alle olen ajatellut akselilaippoja johon tuo akseli hitsataan kiinni.
- vehkasalo
- Viestit: 374
- Liittynyt: 10.08.2013 23:26
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
varressa oleva suuri reikä menee peräsinakselin läpi, kiristetään kuvassa olevalla isolla lukkopultilla kiinni, pienet sakarat kääntää nyt jo paikallaan olevaa rautaa. Varteen tulee reilusti lisää pituutta puuosan myötä, joten pitäis toimia mukavasti.kaller kirjoitti:Ohjaus on itselläkin työn alla. Miten sinulla on tuo varren kiinnitys toteutettu tuohon peräsinakseliin ? Mutteri näyttäisi olevan päässä, mutta tämä kiinnostaisi itseäni.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- vehkasalo
- Viestit: 374
- Liittynyt: 10.08.2013 23:26
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 2755
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Moro
Komee systeemi, mut mites meinaat sen pinnan kiinnittää ku ei oikee ole ruuvireiäl paikkaa ko on niipal reikii
Ei ol muute mikää turha kapistus, meinaa varapinna.
Kaks kertaa olen ite tarviinu. Eka kerta kun oli kaverin Summalaisel mist rupes ratti pyörii pumpun akseli ympäril, ko ei ollu kiilaa lainkaa ja meinattii men matalikol.
Toise kerra tarvittii Ottilianas ko olin unohtanu vaihtaa hyrrauliohjaukse Työsylinteri kiinnityksee rakennusvaiheessa käytettyje tavalliste mutterie tilal lukkomutterit ja tunkki putos pois paikaltas ko kiinnitys pultit ja mutterit oli pilssis.
Nortti
Komee systeemi, mut mites meinaat sen pinnan kiinnittää ku ei oikee ole ruuvireiäl paikkaa ko on niipal reikii
Ei ol muute mikää turha kapistus, meinaa varapinna.
Kaks kertaa olen ite tarviinu. Eka kerta kun oli kaverin Summalaisel mist rupes ratti pyörii pumpun akseli ympäril, ko ei ollu kiilaa lainkaa ja meinattii men matalikol.
Toise kerra tarvittii Ottilianas ko olin unohtanu vaihtaa hyrrauliohjaukse Työsylinteri kiinnityksee rakennusvaiheessa käytettyje tavalliste mutterie tilal lukkomutterit ja tunkki putos pois paikaltas ko kiinnitys pultit ja mutterit oli pilssis.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- vehkasalo
- Viestit: 374
- Liittynyt: 10.08.2013 23:26
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Kerrankii ei äijän tarvii funtsaa mihkä holeen stikkaa ruuvit kii.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- vehkasalo
- Viestit: 374
- Liittynyt: 10.08.2013 23:26
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Veneilykesä 2016 alkoi meikäläisen osalta 2.5 kun vene laskettiin veteen illansuussa. Ensimmäinen kerta kun se omistuksessani laskettiin trailerilla ja vähän jänskätti tuo homma kun en ole aikaisemmin moista tehnyt. Trailerikaan ei ole parhaasta päästä, eniten vaivaa vähäinen maavara koska akseli/renkaat on jostain vanhasta kevytkuorma-auto mesestä.
Hyvin lasku kuitenkin meni vaikka trailerin runko raapi jossain vaiheessa luiskan pohjaa. Minkäänlaista esiturvotusta en tehnyt tänä vuonna koska ajattelin että varhainen veteenlasku korvaa tuon turvotuksen.
Viimevuoteen verrattuna paatti vuosi vähän enemmän, mutta hyvin hillitysti kuitenkin. Ainoastaan pienempi pilssipumppu purskautteli vettä alkuun ehkä kymmenen minuutin välein ja siitä mukavasti tyhjennysvälit pitenivät kunnes kahden vuorokauden kuluttua vene ei enää seistessään vuotanut.
Ajaessa ja varsinkin kovassa aallokossa vettä tulee vesirajan yläpuolisista raoista jossain määrin , mutta kuitenkin hyvin vähän.
Peräsin akseliin liitetty ohjauskahva on todettu mainioksi koska hyvällä kelillä ohjaaminen avotilasta on parasta! Parikymmentä tuntia tuli jo ajeltua kevät loman aikana. Konekin lämpiää nyt mukavasti sinne 85 asteen tuntumaan, termostaattien vaihto kannatti.
vene kaivettu esiin katoksestaan.
ensimmäinen yö turpoamassa Suopellon satamassa.
eka tankkaus, naftaa mahtuu 180 litraa ja sillä mennään tosi pitkälle.
Luhangassa hiljaista, pari tuoppia ja metsästäjänleike maistui ravintola Etapissa.
Vähän yksinkertaisempaa evästä Liikolanlahdella.
Viime kesänä hankittu kumiveve on todettu hyväksi hankinnaksi jos täytyy poijussa venettä pitää.
kotisatamassa poijussa
Hyvin lasku kuitenkin meni vaikka trailerin runko raapi jossain vaiheessa luiskan pohjaa. Minkäänlaista esiturvotusta en tehnyt tänä vuonna koska ajattelin että varhainen veteenlasku korvaa tuon turvotuksen.
Viimevuoteen verrattuna paatti vuosi vähän enemmän, mutta hyvin hillitysti kuitenkin. Ainoastaan pienempi pilssipumppu purskautteli vettä alkuun ehkä kymmenen minuutin välein ja siitä mukavasti tyhjennysvälit pitenivät kunnes kahden vuorokauden kuluttua vene ei enää seistessään vuotanut.
Ajaessa ja varsinkin kovassa aallokossa vettä tulee vesirajan yläpuolisista raoista jossain määrin , mutta kuitenkin hyvin vähän.
Peräsin akseliin liitetty ohjauskahva on todettu mainioksi koska hyvällä kelillä ohjaaminen avotilasta on parasta! Parikymmentä tuntia tuli jo ajeltua kevät loman aikana. Konekin lämpiää nyt mukavasti sinne 85 asteen tuntumaan, termostaattien vaihto kannatti.
vene kaivettu esiin katoksestaan.
ensimmäinen yö turpoamassa Suopellon satamassa.
eka tankkaus, naftaa mahtuu 180 litraa ja sillä mennään tosi pitkälle.
Luhangassa hiljaista, pari tuoppia ja metsästäjänleike maistui ravintola Etapissa.
Vähän yksinkertaisempaa evästä Liikolanlahdella.
Viime kesänä hankittu kumiveve on todettu hyväksi hankinnaksi jos täytyy poijussa venettä pitää.
kotisatamassa poijussa
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
On se kyllä nätissä kunnossa!
- vehkasalo
- Viestit: 374
- Liittynyt: 10.08.2013 23:26
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Perinteiseen tapaan nostin veneen talvisäilöön 2.9. Takana mukava veneilykesä ilman ongelmia.
Ensimmäinen kerta kun nostettiin omalla trailerilla minun omistuksessa. Päivän remontti kesällä trailerin parissa kannatti sillä nosto kävi helposti.
Vene on nyt katoksessaan ja glykolitkin ajettu koneeseen. Kuvasta näkee miten siniset myrkkymaalit alkaa irtoilemaan koska niitä ei ole uusittu muutamaan vuoteen. keväällä rapsuttelen loputkin pois ( jos jaksan
Matkalla talvisäilytyspaikkaan:
Ensimmäinen kerta kun nostettiin omalla trailerilla minun omistuksessa. Päivän remontti kesällä trailerin parissa kannatti sillä nosto kävi helposti.
Vene on nyt katoksessaan ja glykolitkin ajettu koneeseen. Kuvasta näkee miten siniset myrkkymaalit alkaa irtoilemaan koska niitä ei ole uusittu muutamaan vuoteen. keväällä rapsuttelen loputkin pois ( jos jaksan
Matkalla talvisäilytyspaikkaan:
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- vehkasalo
- Viestit: 374
- Liittynyt: 10.08.2013 23:26
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Vehkasalon kevääseen kuului normaalit hionnat ja lakkaukset. Rungon lakkauksessa otin käyttöön "tela metodin". Lakan levitys pienellä mohair telalla ja tasoitus 100mm lakkapensselillä. Lakkaus onnistui paremmin kuin koskaan, lakkamäärän annostelu telalla on tosi kätevää. Kannen lakkaus ei sen sijaan onnistunut kovin hyvin. Olosuhteet oli kyllä hyvät lakkaukseen, mutta ilmeisesti vetelin vaakasuoralle pinnalle liikaa lakkaa ( on niin helppoa kun ei valu)koska lakka tavallaan vetäytyi pisteittäin. Juttelin asiasta tuntemani automaalarin kanssa joka myös epäili asian johtuneen liiallisesta lakka määrästä. Vaakasuorat pinnat houkuttelevat myös auton maalauksessa liialliseen maalimäärään ja lopputulos on huono. No onneksi pinta korjautuu taas ensi keväänä kun se hiotaan. Ei siitä niin huonoa tullut että olisin heti alkanut korjaamaan.
Pohjasta rapsuttelin kölipuusta hilseilleet myrkkymaalit pois ja lisäsin lyijymönjää. tarkoitus oli lähivuosina päästä hiljakseen eroon sinisestä myrkystä ja jättää pohja lyijymönjälle. Ehkä valkoinen raita vesirajaan jossain vaiheessa.
Volvo-Penta hörähti ongelmitta taas käyntiin. Pikkusen savuttelee ajossa, muttei häiritsevästi. Taitaa olla niiden ominaisuus. Välillä kun antaa hanaa kunnolla, loppu savuttelu sen jälkeen kokonaan joksikin aikaa.
Vesille laskussa paatti vuosi enemmän kuin koskaan ennen. Johtuneeko kuivemmasta ilmastosta Päijät-Hämeessä. Ensi keväänä suihkuttelen taas vettä pilssiin ennen vesille laskua. Ei vettä kuitenkaan liikaa tullut ja tunnin vesillä olon jälkeen ajelin jo huoletta parin tunnin matkan kotisatamaan. Johnssonin pikku pumppu oikutteli alkuun eikä käynnistynyt. En tiedä mikä sitä alkuun vaivasi, mutta sitten sekin surahti käyntiin. Pitänee käydä ostamassa uusi.
Kangaskaton käsittelin ohennetulla Uulan öljymaalilla. Ohenteena käytin Uulan omaa ohennetta joka sisältää tärpätin lisäksi vernissaa. Pinnasta tuli parempi kuin ohentamattomalla maalilla, sopivan kiiltävä.
Veteen lähdössä:
toukokuun alun kelit oli aika talvisia, paukkuliivin käyttö tuli heti mieleen kun katsoi veden lämpötilaa kaiun näytöstä joka oli 2-3 astetta.
( talvella tuli pudottua jäihin, eikä se kovin mukavalta tuntunut)
Yöajelulle lähdössä.
Vettä ja auringon paistetta.
HYVÄÄ KESÄÄ PUUVENEILIJÖILLE! T.MARKKU
Pohjasta rapsuttelin kölipuusta hilseilleet myrkkymaalit pois ja lisäsin lyijymönjää. tarkoitus oli lähivuosina päästä hiljakseen eroon sinisestä myrkystä ja jättää pohja lyijymönjälle. Ehkä valkoinen raita vesirajaan jossain vaiheessa.
Volvo-Penta hörähti ongelmitta taas käyntiin. Pikkusen savuttelee ajossa, muttei häiritsevästi. Taitaa olla niiden ominaisuus. Välillä kun antaa hanaa kunnolla, loppu savuttelu sen jälkeen kokonaan joksikin aikaa.
Vesille laskussa paatti vuosi enemmän kuin koskaan ennen. Johtuneeko kuivemmasta ilmastosta Päijät-Hämeessä. Ensi keväänä suihkuttelen taas vettä pilssiin ennen vesille laskua. Ei vettä kuitenkaan liikaa tullut ja tunnin vesillä olon jälkeen ajelin jo huoletta parin tunnin matkan kotisatamaan. Johnssonin pikku pumppu oikutteli alkuun eikä käynnistynyt. En tiedä mikä sitä alkuun vaivasi, mutta sitten sekin surahti käyntiin. Pitänee käydä ostamassa uusi.
Kangaskaton käsittelin ohennetulla Uulan öljymaalilla. Ohenteena käytin Uulan omaa ohennetta joka sisältää tärpätin lisäksi vernissaa. Pinnasta tuli parempi kuin ohentamattomalla maalilla, sopivan kiiltävä.
Veteen lähdössä:
toukokuun alun kelit oli aika talvisia, paukkuliivin käyttö tuli heti mieleen kun katsoi veden lämpötilaa kaiun näytöstä joka oli 2-3 astetta.
( talvella tuli pudottua jäihin, eikä se kovin mukavalta tuntunut)
Yöajelulle lähdössä.
Vettä ja auringon paistetta.
HYVÄÄ KESÄÄ PUUVENEILIJÖILLE! T.MARKKU
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 225
- Liittynyt: 14.06.2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Komeelta näyttää vene ja meiningit!
Onko sulla hydrauliohjaus? Uudessa veneessäni on myös varaohjaus mietltty jatkokepillä pidennetyksi pinnaksi. Jos sitä haluaa käyttää niin pitääkö hydrauliohjaus kytkeä jotenkin pois päältä, vai antaako se myöten? En ole vielä kokeillut käytännössä mutta ajatus oli juurikin ohjailla venettä takaa avotilasta nätillä kelillä.
Onko sulla hydrauliohjaus? Uudessa veneessäni on myös varaohjaus mietltty jatkokepillä pidennetyksi pinnaksi. Jos sitä haluaa käyttää niin pitääkö hydrauliohjaus kytkeä jotenkin pois päältä, vai antaako se myöten? En ole vielä kokeillut käytännössä mutta ajatus oli juurikin ohjailla venettä takaa avotilasta nätillä kelillä.
- vehkasalo
- Viestit: 374
- Liittynyt: 10.08.2013 23:26
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Ei oo hydrauliohjausta. Sen laittaminen oli suunnitelmissa, mutta just tää pinna oli syy etten laittanut kun en tiennyt miten toimii homma hydrauliohjauksen kanssa. Ohjailumahdollisuus takaa ulkotilasta on ollut paras juttu mitä tähän veneeseen olen laittanut.
Paljon kivampi on tuolta ulkotilasta ohjastaa, kuin istua kopissa ruorin ääressä. Luulisin että foorumilta löytyy tietoa miten homma toimii hydrauliohjauksen kanssa.
Paljon kivampi on tuolta ulkotilasta ohjastaa, kuin istua kopissa ruorin ääressä. Luulisin että foorumilta löytyy tietoa miten homma toimii hydrauliohjauksen kanssa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 08.07.2014 18:36
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Toimii erittäin hyvin,
Asennatte bybass sulkuventtiilin ohjaussylinterin rinnalle. Kun ohjataan ruorista ruoripumpulla hana on kiinni, jolloin ohjaus toimii aivan normaalisti, ihan kuin hanaa ei olisikaan.
Kun ohjataa suoraan peräsinpinnasta, niin hana käännetään auki, jolloin sylinteri ei vastusta peräsimen liikettä.
Ao. osoitteesta näkee kuvan kuinka helposta ja yksinkertaisesta hommasta on kysymys.
http://www.vetusdirect.com/hydraulic-st ... ank-htank/
Asennatte bybass sulkuventtiilin ohjaussylinterin rinnalle. Kun ohjataan ruorista ruoripumpulla hana on kiinni, jolloin ohjaus toimii aivan normaalisti, ihan kuin hanaa ei olisikaan.
Kun ohjataa suoraan peräsinpinnasta, niin hana käännetään auki, jolloin sylinteri ei vastusta peräsimen liikettä.
Ao. osoitteesta näkee kuvan kuinka helposta ja yksinkertaisesta hommasta on kysymys.
http://www.vetusdirect.com/hydraulic-st ... ank-htank/
-
- Viestit: 225
- Liittynyt: 14.06.2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Puuvene m/s Vehkasalo
Ok, no tuollainenhan se pitää laittaa! Kiitos tiedosta.