Puuvene m/s Vehkasalo

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 12.11.2013 21:16

Aika kova homma kyljen hiomisessa, taisi jäädä ohut lakkakerros puuhun. Ilmeisesti se on saatu edellisessä lakkauksessa hyvin imeytettyä puuhun ja nyt laikat menee tukkoon pienen hiomisen jälkeen vaikka käytän abranettejä ja imuria. Pitäisköhän kokeilla huomenna vielä speedheaterillä lähteekö ohut kalvo pois lisäkaapimisella. :-(
Viimeksi muokannut vehkasalo, 17.10.2014 22:18. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 05.12.2013 20:17

Rungon hiomisen tein sitten lopulta ensin epäkeskohiomakoneella abranetin laikoilla. Alkuun 40, 80 ja lopuksi 120 laikoilla. Tämän jälkeen hioin kevyesti vielä käsin 150 paperilla. Se tuli opittua että lakan kaapiminen kannattaa tehdä todella hyvin ettei mene hiomalaikat niin helposti tukkoon, säästää hermojakin. :) Joka tapauksessa hiomisen tuloksena paljastui hieno punaruskea mahongin väri.
Ylemmissä kylkilistoissa on tummuneita kohtia muutamia joita ei hiomisella saa poistettua ja luultavasti maalaan ne saman värisellä pellavaöljymaalilla jolla kangaskatot keväällä käsitellään.

Kyllästäminen on aloitettu ja alan pikkuhiljaa uskoa viereistä venettä kunnostavaa venepuuseppää, joka sanoi ettei mahonki kyllästy läpi vaan kyllästyminen jää muutamaan milliin, koska neljän sivelyn jälkeen alkoi imeytyminen tökkimään. Ajattelin nyt pitää muutaman päivän väliä kyllästämisessä ja jos siltä näyttää ettei enempää ime niin vedän owatrolin ykköstä pintaan pari kerrosta ja jätän kyljet odottamaan kevättä ja lakkaa...

Toissa päivänä irroittelin etuhytin kangaskattoa kiertävän listan ja alta paljastui kuparinaulat joita oli ainakin parisataa. Naulat lähti irti helposti ja ajattelin säästää ne vaikkakin helpompi olisi varmaankin kiinnittää uusi kangas haponkestävillä sinkilöillä. kattoa kiertävä lista lähti ehjänä irti ja luultavasti se menee takaisin veneeseen, kylläkin maalattuna, kunhan kevät ja kattohommat on ajankohtaisia.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 14.12.2013 22:58

Kuvaa kyllästetystä rungosta, mahongissa paikoin tuollaisia valkoisia viiruja. Seija myrsky tuuletti hyvin venekatoksen ja kaatoi samalla alueella sijaitsevan toisen veneen....
IMG_0641_zps5a06faf3.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut vehkasalo, 26.12.2021 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 23.12.2013 21:26

Veeran runko on nyt saatu siihen vaiheeseen että sen suhteen voi odotella kevättä ja lakkausta...no mitä nyt Owatrolin ykköstä tempaisen pari kertaa pellavaöljykyllästyksen päälle jossain vaiheessa.

Oli mukava päästä hiomisurakan jälkeen kansirakenteiden kunnostuksen pariin ja aloittelin homman kojetaulun päällä olevien levyjen poistamisella ja kansikankaan poistolla. Kansikankaan alla etummaisessa hytissä on mänty ponttilauta joka jatkuu tuulilasin ali kojelaudalle ja samoin jatkuu myös itse kansikangaskin.

Kansikangas on aikoinaan laitettu vernissalla kiinni ja lähti ihan nostamalla pois. Alta paljastui odotettua paremmassa kunnossa oleva ponttilaudoitus joka on tasattu ilmeisesti pellavaöljykitillä. laudoituksen pinta oli nahkean tuntuinen joten ilmeisesti käytetty vernissa ei ole koskaan kovettunut lopullisesti? Muutaman laudan joutuu tuosta vaihtamaan mm. tuulilasin oikeasta kulmasta ja mahdollisesti vaihtuu muutama laudan pätkä myös tuulilasin keskikohdalta koska kojelaudan keskellä,joka on samaa lautaa, löytyy myös lahoa.
Tarvittavat ponttilaudan pätkät ajattelin hakea ihan paikallisesta K-raudasta, ei kai tuossa sen kummenpaa materiaalia tarvita.

Kansikankaan ulottaminen kannelta kojelaudalle ei enää onnistu koska sitä ei saa ujutettua tuulilasin ali kojelaudalle, mutta ei kai siitä mitään hyötyä olisikaan. Kansikangas tilattiin Aleksilta APYachtingilta ja se odottelee kevättä ja asennusta.

kojelaudan korjattavan ponttilaudoituksen päälle tulee uusi mahonkivaneri, eikä missään tapauksessa mitään kangas mattoa joka siinä on aiemmin ollut. ( sain noista matoista aikoinaan tarpeeksi kun tuli omistettua jenkkivene jossa sitä löytyi joka puolelta)

Kojelaudan alta menee vaihtoon ratin alla sijaitseva vaneri joka toimii seinänä etuhytin ja ohjaamon välillä, sisään vuotanut vesi on senkin pilannut.

etuhytin katto ennen kankaan poistoa, reunustavat listat poistettuna.
IMG_0693_zpsd2d26ca9.jpg
etuhytin katto kankaan poiston jälkeen, lahoa siellä missä mora pystyssä, muutamia mustuneita kohtia mutta tervettä puuta kuitenkin lähes suurimaksi osaksi.


Tykkään noista leveistä sivukansista joissa on mukava teputella jos tämän ensi kesänä saisi vesille..
Kuva
IMG_0706_zpscaf7f600.jpg
IMG_0691_zps483f1167.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut vehkasalo, 26.12.2021 15:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.12.2013 22:46

Oletko tosissasi tuon Owan vetelyn suhteen - luitko edes ohjetta tai kysyitkö myyjältä miten sen kanssa menetellään. !!! ??? Siis kysymykseni oli nimimerkille Zorina.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 31.12.2013 19:29

hommasin tänään etuhytin katon ja ohjaamon katon korjaukseen ponttilautaa. Sopivan mittaisena löytyi lämpökasiteltyä leppäpaneelia.
Ei ole varmaan ihan oikeaoppista laittaa leppäpaneelia veneeseen, mutta eiköhan se kyllästettynä kattokankaan alla hyvinkin toimi ja väriltään se on mukavan vaalean ruskeaa eikä näin ollen erotu kabiinin puolella ajan tummentaneista paneelista kuten uusi mänty tai kuusi olisi erottunut.
Toissapäivänä liimailin epoksilla muutaman paikkapalan ohjaamon oikean puoleiseen seinämään josta listan poistamisen jälkeen paljastui lahoa. Hyvin näyttää epoksi kovettuvan vaikka pressun alla oli lämpötila joku +6 astetta, lämmintä kuitenkin vuoden aikaan nähden.

Tänään täytyy pitää paussia veneen korjauksessa, Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 03.01.2014 11:14

Leppäpaneeli olikin 5 mm liian kapeaa joten hommasin sitten kuusipaneelia 14x95 joka istui hyvin. Lahoa oli myös vessan katossa joka toimii myös kojelautana. :)
Tänään pitäisi käydä hakemassa 10 mm mahonkivaneria Hertsikan puukeskuksesta, josta sitä löytyy ainakin 10 mm paksuna kaksipuoleisella viilulla levykoossa 2500x1220.

Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.01.2014 13:45

Moi,

Hienolta näyttää. Vessa on sijoitettu todella luovasti keskelle venettä. Näköjään voi noinkin tehdä!

:)

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja Lampila » 04.01.2014 4:35

Tuossa työn jälkiä ihastellessa huomioin että muodot on kyllä keulakajuutan ohelta kovin Kaunissaarelaiset, eli Pyhtään peruiset! Pyöreät keulakajuutan ohelta. Hauskalla tavalla veistoperinteet kulkeutuvat!
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 04.01.2014 14:21

Kiitos kommenteista!

Onko todellakin niin että Pyhtään suunnalla veistetyissä fiskareissa on perinteisesti pyöreän muotoinen etukajuutta? Olen kovasti koittanut etsiä tietoa Pyhtäällä vaikuttaneista veneenveistäjistä, mutta tuntuu tuo tieto olevan kiven alla. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 04.01.2014 20:49

Voi olla joo että tuota pyöreää etuhyttiä on paljon ollut Pyhtäällä. Kun taas Summassa on tehty hieman kulmikas. Minulla on myös pyöreä etuhytti omassa veneessäni ja se on tehty Tiutisessa. Kyseinen veistäjä on tietääkseni tehnyt kaikkiin veneisiin tuon pyöreän mallin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 26.01.2014 22:32

Tulihan se talvi lopulta etelä Suomeenkin, kipakoita 15-20 pakkasia pidellyt, mutta onneksi nyt on vähän helpottanut ja tänäänkin mukavasti noin-7 astetta, jolloin venehommiakin ihan mukava tehdä. Ennen pakkaskautta vedin toiseen kylkeen pellavaöljy kyllästyksen päälle neljä kertaa Owatrolin ykköstä ja siitä kehkeytyi oikein hyvän tuntuinen pinta odottamaan kevään lakkauksia. Saatan kuitenkin vielä keväällä kevyesti hioa pinnan hyvin hienolla esim. 240 paperilla ennen lakkauksen aloittamista.

Kovat pakkaset hidasti sitten vähän hommia, mutta sain kuitenkin tehtyä kojelaudan ja väliseinän paneelit mahongilla viilutetusta vanerista vaikkakin sormet ja varpaat tuppasi väillä jäätymään oikein kunnolla. :)

Ohjaamon väliseinä etukajuutasta kuvattuna. Tuohon tulee vielä ovi peittämään väliseinän. Ohjausimpukan alle oven ja seinän väliseen tilaan olen ajatellut sijoittaa lämmittimen, mutta se lienee ensi talven hommia. Johdot vielä repsottaa ja mittari on asentamatta.
Kuva

Etukajuutan katon korjaukset on myös tehty ja keväämmällä siihen pääsee laittamaan uutta kangasta. katossa sijaitsevaan pyöreään reikään ajattelin istuttaa aurinkokenno tuulettimen ja samanlainen tulee varmaan myös ohjaamon kattoon. Kojelaudan paneelit odottaa petsausta, kyllästämistä ja reunalistoja. Ruori on vaihtunut tyyliin sopivaksi.
Kuva

Ohjaamon kattoa reunustivat taidokkasti tehdyt saarnilistat ja niiden irroittaminen vähän hermostutti, muuta hyvin ne siitä lähti irti.
Kankaan irroituksen jälkeen paljastui todella hyvässä kunnossa oleva ponttilauta katto joka vaatii korjausta ainoastaan etuosasta kohdasta jossa valomasto ollut. Valomaston alla on vesi päässyt seisomaan ja laudat on siitä tummentuneet. Samoin katon kulmiin laitan pienet paikkapalat. Katon pinta on niin hyvän tuntuinen nahkea vernissapinta että luultavasti en tee sille minkäänlaista hiontaa tai kyllästystä ennen kankaan laittoa. Katon kunto vahvisti ennestään mielipidettäni siitä että kangaskatto on se oikea vaihtoehto ja epoksoinnit ja kuttaperkka viritykset kannattaa unohtaa. Laitetaan taas uusi katto sitten kun tarvitaan, eikä tehdä mitään lopullisia ratkaisuja kuten epoksointi. (kaikella kunnioituksella kuitenkin niitä kohtaan jotka ovat epoksikaton tehneet)
Kuva

Taka avotilaan on nyt väännetty 25mm haponkestävästä kuomun kehikot ja kuomu mies kävi toissapäivänä katsomassa venettä. Jännityksellä odottelemme hintaa...... 8\
Kuva
Viimeksi muokannut vehkasalo, 26.01.2014 23:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 26.01.2014 22:56

Hyvässä kunnossa näyttää nuo rimakatot olevan.
Ja muutenkin projekti etenee. :)

Aleksi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 09.02.2014 21:39

Oikean puolen lasien keskitolppa oli laho, joten tein siihen uuden. Saattaa olla että ensitalvena uusin koko sivupaneelin, mutta nyt ei ole siihen aikaa... Puuhommat alkaa olla nyt tehty ja on mukava taas vaihteeksi päästä lakan poistoon ja hiomis hommiin. Kelit etelässä on mahtavat, tänään oli +4 astetta pressun alla! Petsasin kojelaudan paneelin ja hyvin onnistui kun oli niin lämmintä.

Tolppa sovituksessa, lopullinen asennus keväällä kun kelit lämpenee ja voi epoksilla liimata. Yläreunasta se tulee katon yläjuoksuun kiinni ja alareunasta sisäpuolen pitkittäiseen lautaan ja ulkopuolen listaan, sivut liimaan epoksilla. Lisätolpan laitoin ihan varmuuden vuoksi siksi aikaa kun oli laho tolppa sahattuna pois, mutta selvisi että sitä ei olisi tarvinnut vaan yläjuoksu jossa kaaret on kiinni kantaa katon.
Katto on ikävan näköinen sisäpuolelta, mutta itse asiassa hyvässä kunnossa. Hometiplut hion pois ja katto maalataan sisäpuolelta valkoiseksi pellavaöljymaalilla.

Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 20.07.2014 19:01

no joo, menihän jokunen kuukausi että ehdin tätä päivittelemään.... :))
Veeran kunnostuksessa kului kaikki vapaa-aika läpi talven, mutta kesäkuun 11pvä sain lopulta vesille.
Yhteenvetona Veerasta kunnostettiin seuraavaa: (jos nyt kaiken muistan)
-Otettiin kokonaisuudessaan puulle, kyllästettiin runko pellavaöljyseoksella, kansirakenteet Owalla, lakattiin Epifaneksella seitsemän kerrosta.
-vesirajan alapuolelle lyijymönjää kolme kerrosta, underwaterprimeria kolme kerrosta, myrkkymaali kaksi kerrosta.
-korjattiin ohjaamon kyljestä lahovikaa, joista suurin korjaus oli ikkunoiden välipilari.
-uusittiin ohjaamon sivulistat.
-irroitettiin polttoainesäiliöt, putsattiin ne(2 x80l.), tehtiin tarkastusluukut.
-petsailtiin ohjaamon erinäisiä kohtia
-tehtiin kuomulle kaaret ja tilattiin kuomu.
-purettin pois vanhat kattokankaat, uusittiin katoista muutama lahokohta, asennettiin uudet kankaat vanhanajan venelakalla ja pinnoitettiin pellavaöljymaalilla.
-korjattiin katon reunalistoja.
-tehtiin uusi valomasto ja sille kiinnitykset.
-uusittiin sähköjohtoja
-korjattiin rimakannet edestä ja takaa siten että vuotavat kohteet saumoista otettiin auki dremelillä, primeroitiin ja laitettiin uudet massat.
-huollettiin kone.
-otettiin öljynlauhdutin irti ja asennettiin uusilla tiivisteillä.(pieni öljyvuoto)
-vaihdettiin merivesipumpun stefat (tiputti vähän)
-korjattiin kojelauta.
-purettiin lahot penkit avotilasta ja asennettiin uusi penkki/ säilytyslaatikko
- edellä mainittujen lisäksi paljon muuta pikkusäätöä jota en jaksa kirjailla.

Ensi talvelle tehtävää:
-hydrauli ohjaus
-istuin "pelkääjän paikalle" ohjaamoon
-uimataso
-takaosaan lisää penkkejä.

ohessa kuvamateriaalia:
katto putsattu ja petsattu:
Kuva

rimakannet kunnostettu:
Kuva
Kuva

kattokankaiden korjausta:
Kuva
Kuva
Kuva

tankin tarkastusluuukku:
Kuva

eka kuva taivasalla:
Kuva

nyt se lähtee veteen:
Kuva

ekat kuvat merellä:
Kuva

Kuva

Tämä kesä seilataan merellä ja ensi keväänä lähtee Veera Päijänteelle.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Vastaa Viestiin