Puuvene m/s Vehkasalo

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 13.07.2017 7:55

photobuckettiin ei sitten kannata enää tallentaa kuvia. Kuvien jakaminen kolmansille osapuolille meni maksulliseksi. Sen takia kuvani eivät näy täällä enää. Kuukausi maksu olisi 40 €olisi maksu 400€. Että semmoista.....
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 18.10.2018 20:14

Pitkästä aikaa täällä foorumilla. Näyttää photobucketin kuvien jakokin palanneen.
Juu veneilyt Vehkasalolla on mennyt oikeen mukavasti. Viisi kesää on nyt seilailtu ilman murheita ja viime kesähän oli kelien puolesta mahtava veneilykesä. Veneen ylläpidon puolesta ei mitään uutta vaan ihan normaalia jokavuotista lakkapinnan hoitoa.
Suunnitelmissa olisi kyllä alkaa parantelemaan veneen sisustusta, mutts saas nähdä.. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 19.10.2018 22:51

Viime alkukesän veneilykuva. Vehkasalolla Päijänteellä Judinsalonselän Selkäsaarella. Hienot kelit, männyn siitepölyä reippaasti vedessä.
_20181019_223532.JPG
Poijuun kiinni. Ei se koko kesä ihan hellettä ollut kun on haalari päällä
IMG-20181020-WA0000.jpg
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

eero
Viestit: 15
Liittynyt: 25.09.2014 22:47

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja eero » 21.10.2018 23:03

Moi m/s Vehkasalo,

miten sulla on pitänyt vettä tuo kangaskatto? Oletko maalannut vuosittain? Mä maalasin Uulan maalilla keväällä, mutta taitaa sittenkin vuotaa jostain kohdista hyttiin. Epäilen tosin reunalistan saumaa,mutta voihan se mennä katostakin läpi. Imeytyikö tuo ohennettu Uula paremmin, kuin ehta Uula?

EERO


vehkasalo kirjoitti:
07.07.2017 8:21
Vehkasalon kevääseen kuului normaalit hionnat ja lakkaukset. Rungon lakkauksessa otin käyttöön "tela metodin". Lakan levitys pienellä mohair telalla ja tasoitus 100mm lakkapensselillä. Lakkaus onnistui paremmin kuin koskaan, lakkamäärän annostelu telalla on tosi kätevää. Kannen lakkaus ei sen sijaan onnistunut kovin hyvin. Olosuhteet oli kyllä hyvät lakkaukseen, mutta ilmeisesti vetelin vaakasuoralle pinnalle liikaa lakkaa ( on niin helppoa kun ei valu)koska lakka tavallaan vetäytyi pisteittäin. Juttelin asiasta tuntemani automaalarin kanssa joka myös epäili asian johtuneen liiallisesta lakka määrästä. Vaakasuorat pinnat houkuttelevat myös auton maalauksessa liialliseen maalimäärään ja lopputulos on huono. No onneksi pinta korjautuu taas ensi keväänä kun se hiotaan. Ei siitä niin huonoa tullut että olisin heti alkanut korjaamaan.
Pohjasta rapsuttelin kölipuusta hilseilleet myrkkymaalit pois ja lisäsin lyijymönjää. tarkoitus oli lähivuosina päästä hiljakseen eroon sinisestä myrkystä ja jättää pohja lyijymönjälle. Ehkä valkoinen raita vesirajaan jossain vaiheessa.
Volvo-Penta hörähti ongelmitta taas käyntiin. Pikkusen savuttelee ajossa, muttei häiritsevästi. Taitaa olla niiden ominaisuus. Välillä kun antaa hanaa kunnolla, loppu savuttelu sen jälkeen kokonaan joksikin aikaa.
Vesille laskussa paatti vuosi enemmän kuin koskaan ennen. Johtuneeko kuivemmasta ilmastosta Päijät-Hämeessä. Ensi keväänä suihkuttelen taas vettä pilssiin ennen vesille laskua. Ei vettä kuitenkaan liikaa tullut ja tunnin vesillä olon jälkeen ajelin jo huoletta parin tunnin matkan kotisatamaan. Johnssonin pikku pumppu oikutteli alkuun eikä käynnistynyt. En tiedä mikä sitä alkuun vaivasi, mutta sitten sekin surahti käyntiin. Pitänee käydä ostamassa uusi.
Kangaskaton käsittelin ohennetulla Uulan öljymaalilla. Ohenteena käytin Uulan omaa ohennetta joka sisältää tärpätin lisäksi vernissaa. Pinnasta tuli parempi kuin ohentamattomalla maalilla, sopivan kiiltävä.

Veteen lähdössä:
Kuva

toukokuun alun kelit oli aika talvisia, paukkuliivin käyttö tuli heti mieleen kun katsoi veden lämpötilaa kaiun näytöstä joka oli 2-3 astetta.
( talvella tuli pudottua jäihin, eikä se kovin mukavalta tuntunut)
Kuva

Yöajelulle lähdössä.
Kuva

Vettä ja auringon paistetta.
Kuva

HYVÄÄ KESÄÄ PUUVENEILIJÖILLE! T.MARKKU

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 22.10.2018 13:32

Kyllä on hyvin pitänyt vettä, ei minkäänlaista vuotoa.
Kun uusin kattokankaan sen kyllästämiseen ohjaamon ja makuukabiinin osalta käytettiin muistakseni kolmisen litraa vanhanajan venelakkaa ja kangas oli todellakin niin kyllästynyt lakasta kuin se vaan voi olla. Sen jälkeen se maalattiin vielä lakan "kuivuttua" kahteen tai kolmeen kertaan uulan pellavaöljymaalilla.
Katto valmistui 2014 ja vuonna 15 maalasin sen uudestaan ohentamattomalla uulalla. Vuoden 16 keväällä jätin katon maalaamatta koska se näytti tosi hyvältä. Keväällä 17 maalasin sen ohennetulla uulalla lähinnä saadakseni sen puhtaan valkoiseksi. Messinki osat ja linnut oli värjäillyt sitä. Keväällä 18 jätin maalaamatta ettei maalivahvuutta ala tulla liikaa. Pitäishän tuon mennä vielä ainakin 10-15 vuotta.
Ohennettu Uula ei imeytynyt sen kummemmin kuin ohentamaton mutta kuivui huomattavasti nopeammin ja jostain syystä pinnasta tuli kiiltävämpi kuin ohentamattomasta. Aion jatkaa katon kunnossapitoa ehkä joka toinen tai joka kolmas vuosi tehtävällä maalauksella ohennetulla uulalla.
Edellinen omistaja oli kattokankaan (jonka siis poistin ja uusin) käsitellyt jollain kiiltävällä joustamattomalla maalilla, olisko ollut Miranol, ja maali sekä kangas oli halkeillut monesta kohtaa.

Olen siis ollut kangaskattoon tyytyväinen ja luulen että sillä on edessään monia vuosia. En halunnut puuveneeseeni lasikuitua ja tuntuu että tein oikean ratkaisun. Eihän siinä ollut sitä silloinkaan kun se veistämöltä valmistui. Mukavasti se siinä toimii puun elämisen mukaan.

Puiden saumoistahan nää puuveneet tuppaa joskus vuotamaan, mutta siitä ominaisuudesta ei taida päästä eroon.😊
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 28.03.2019 22:35

Kevät alkoi ja lauantaina hiomaan/ pohjustamaan lakkaukset.
Kaikilla on omat juttunsa hommaan mutta mun suosikki on autonetin 320 hiomapyörö. Varsinkin jos edellisen kevään lakkaus on onnistunut hyvin niin 320 autonet toimii todella hyvin. Jos sitten on pikku lakkaus virheitä niin voi käyttävaikka autonet 240 pyöröä.
Jaa miksei abranettiä, no kun ne on selkeästi kalliimpia. Säästää selkeesti jos hankkii koko paketin eikä sitten mistään k- raudasta vaan vaikka esim Hyrylän Stirwell myy näitä kohtuu hintaan paketeittain. Laipan välissä kandee käyttää padsaveriä muuten alkaa pyöröt irtoilemaan ja laipan kunto menee huonoksi. Rungon hionnassa vedän ilman imuria ja kannella käytän imuria jottei kerry liikaa hioma jätettä joka alkaa haittaamaan hommaa vaaka pinnalla.
_20190328_201604.JPG
_20190328_201248.JPG
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Maa
Viestit: 93
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja Maa » 05.04.2019 17:30

Mirkan abranettiä myyvät myös motonet .
Ja imurin kanssa minäki käytän myös !

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 06.04.2019 23:36

Juu, pointtina tässä oli että autonetillä pärjää lakkapohjissa yhtä hyvin kuin abranetillä. Hinta on noissa täysin eri luokkaa. Hain Stirwellistä 50 kpl paketin joka maksoi 25 €.
SIihen voi verrata noita motonetin hintoja :))

Niin ja vene tulikin jo hiottua ja odottelee lakkausta. Sitten huollot ja plumps veteen. Veikkailen että Päijänteestä on pääsiäisen jälkeen pian jäät pois. ;-)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 21.04.2019 16:12

Yöpakkaset pitelee jäitä Päijänteessä, mutta ei monta päivää enää.... huomenna kannen lakkaus, ylihuomenna huollot ja lyijymönjää vähän pohjaan paikkaus mielessä, yliylihuomenna kattoon uulaa ja rungon sisäpintoihin owa 1:stä ja sit veikkaisin että veneen lasku aika lähellä.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 17.06.2019 19:03

Juu ei mennyt hommat ihan putkeen tänä keväänä. Hieman ennen vappua laskettiin veteen, käytännössä katsoen heti kun päijänteestä jäät lähti. Ajeltiin siinä sitten mökille päin jonne on sellainen reilu kahden tunnin ajo suopellosta jossa venettä säilytän. Kehuin siinä vaimolle että pirukun on hyvä paatti kun ei ikinä murhetta ja kuinka halpaa veneilyä tämä siihen verrattuna kun on seuraillut ihmisten tahkoamista vetolaite sun muiden ongelmien kanssa. Sitten kun omalle lahdelle saavuttiin kurkkasin pilssiin jota olin siinä seuraillut matkalla pienen vuodon takia koska vene oli muutama tunti sitten pantu veteen niin huomasin että ei he....tti sielähän on öjyä pilssissä. Konekoppa auki ja kurkkaus sinne. Öljyä koneen oikealla kyljellä josta heti arvailin että öljyn lauhdutin siellä vuotaa. Siitä ajo mökille jossa tein päätöksen että vene takaisin ylös että en ala sitä tuossa jumppaamaan irti kun ei tiedä kuinka kauan korjaus kestää. Takaisin suopeltoon seuraavana päivänä ja vene ylös. Kyllä harmitti.

Sanoin siinä johtohenkilölle että tää tais olla tän kesän osalta tässä johon hän vastasi että ei ole ja vene kuntoon. Mitä siihen sanomaan kun käsky on tullut..

Jumppasin sitten lauhduttimen irti ja se lähti göteborgiin korjattavaksi josta se kotitui pari viikkoa sitten. Asentelin sen kiinni ja ja vene laskettiin veteen uudestaan viime launtaina. Nyt elämä hymyilee taas. Venekin tuntuu taas nìin mukavalta vaikka vapun tuntumissa ajattelin että saakutin riesa...... hyi kaikkea sitä omasta armaasta ajatteleekin :))
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 17.06.2019 21:01

Lauhdutin joka alkoi vuotamaan. Tässä korjattuna. Simppeli neljällä pultilla lauhdutin kiinni suodattimen jalassa joka lohkoon kolmella pultilla. O renkaat öljykanavien tiivisteenä. Joutuu irrottamaan nipussa, ei mahdu tulemaan muuten ulos. Mutta kun on niin pirun ahtaassa paikassa....

Lauhduttimen rakenne ihan hanurista, itse lauhdutin tiivistetty takapäästään kuoreen olemattomalla kumisella tiivisteellä. Huonoin osa muuten hyvässä koneessa
_20190617_183948.JPG
_20190617_183913.JPG
_20190617_183828.JPG
Viimeksi muokannut vehkasalo, 17.06.2019 21:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 17.06.2019 21:04

Vene veteen vähän eri paikasta kun normaalisti eli kunnan saunarannasta jossa sai rauhassa turvota muutaman hetken trailerillaan.
_20190617_204750.JPG
_20190617_183546.JPG
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 22.06.2019 15:36

Omassa rannassa, lauhdutin pitää ja venekin tuli taas tiiviiksi kolmessa vuorokaudessa.
_20190622_151332.JPG
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 250
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene m/s Vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 17.07.2019 23:23

Olihan muuten sitten oikeasti peilityyntä aamusella. Todellinen peilikuva.
_20190716_231412.JPG
Ja sitten peilikuva päälläpäin. :))
_20190716_231659.JPG
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Vastaa Viestiin