Tuore puuvene harrastaja ilmoittautuu.
Tarkoitus olisi alkaa tässä kertoilemaan Vehkasalon kunnostuksesta.
Kyseessä on 1996 Pyhtäällä Sereniuksen veneveistämöllä veistetty ja 1998 käyttöön otettu puufiskari, pituus 9,2 m, runko mahonkia, kansirakenteet mäntyä, teknikkana Volvo Penta tmd31 vuosimallia 98 n.100hp. ( 460 tuntia ajettu).
Olen veneen neljäs omistaja. Veneen on tilannut alunperin eläkkeelle jäänyt merikapteeni, joka menehtyi ennen veneen valmistumista jonka takia se seisoi veistämöllä ilman tekniikkaa pari vuotta. Veneen osti tämän jälkeen stadilainen luotsiveneen kuljettaja ja antoi Volvolle Pentan edustajalle tehtäväksi marinoida paatin. Luotsiveneen kuljettajalle koitti vanhuus ja se siirtyi kahden kaveruksen omistukseen Sipooseen, josta sitten allekirjoittanut sen hankki.
Paatti on seissyt pari vuotta kuivilla ja tarkoitus on ottaa se käyttöön ensi kesänä. Talven kunnostuksia ovat koko veneen ottaminen puulle, kyllästäminen ja lakkaus, Ruffin kattojen kunnostus perinteisellä tavalla eli kangas katto/ pellavaöljymaali. Kansi rakenteet on jossain määrin päässeet rapistumaan... Runko on kaunis ja hyväkuntoisen oloinen mahonkirunko jossa vesirajan alapuolella alimmaiset laudat mäntyä.
Tavoitteena on hoitaa homma talven aikana siten että teen kohteen kerrallaan, enkä ala raapimaan koko venettä kertaheitolla puulle....
Homma lähti käyntiin kuukausi sitten katoksen teolla ja viime viikon maanantaina aloitin vesirajan alapuolen ottamisen puulle.
Veera ostohetkellä:
