Volvo-Penta sammuilee

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
spv
Viestit: 3
Liittynyt: 21.07.2003 11:08
Paikkakunta: Tampere

Volvo-Penta sammuilee

Viesti Kirjoittaja spv » 21.07.2003 11:09

Moi
Yritän autaa naapurinkaveria, jolla on ongelmia veneensä kanssa.
Vene on tuulilasivene. Siinä on 115 hv:n VB-sisäperämoottori. Kun moottori saavuttaa normaalin (?) käyntilämpötilan, se sammuu ja käynnistyy vasta jäähdyttyään. Kaveri uusi siihen ainakin puolan ja siitä kärähti heti etuvastus (?). Muutakin osaa ainakin sähköpuolelle on uusittu, mutta mikään ei auta.Onko pienintäkään vinkkiä, mikä neuvoksi ?
terv. Make

macgyver2
Viestit: 52
Liittynyt: 17.06.2003 18:20
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja macgyver2 » 21.07.2003 16:41

Jaa-a. Sisäperämoottoreista ei ole kokemuksia, mutta kertomasi vaikuttaa siltä, että jäähdytyksessä on oltava vikaa. Jos kerran lämmönnousun takia kone sammuu ja käynnistyy vasta jäähdyttyään, niin muussako lienee vika?

Kannattaa viedä asiantuntijalle, mutta minä epäilisin jäähdytyspuolta. Millainen jäähdytys veneessä on?
E.T

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19.04.2003 9:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja isomakke » 24.07.2003 23:25

sammuuko se kertalaakista vai kakisteleeko ensin?Jääkö ryyppy päälle(kaasarissa ei kipparilla)?Vaikuttaisi ihan siltä että polttoaineseokset eivät ole kohdallaan

spv
Viestit: 3
Liittynyt: 21.07.2003 11:08
Paikkakunta: Tampere

VP

Viesti Kirjoittaja spv » 25.07.2003 9:26

Kone samuu kertalaakista ja tosiaan lähtee käymään nikotellen vasta hieman jäähdyttyään, mutta ottaa kierroksia heikosti. Ihan kylmänä kone startaa ja ottaa kierroksia normaalisti.

Heizel
Viestit: 29
Liittynyt: 16.05.2003 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Heizel » 25.07.2003 10:26

Itsellä oli perämoottorissa samantapaisia oireita. Sammui koneen ollessa lämmin ja sai odotella tovin, että lähti uudestaan nikotellen käyntiin.Vika oli loppujen lopuksi polttoainetankissa, josta löytyi vettä ja roskia. Kysessä oli vielä 50 hv 4 syl. Mercury käsikäynnistyksellä. Tuli tiputettua usempi hikipisara vian vuoksi. Tankinpuhdistuksen jälkeen moottori toimi kuin unelma.

mocci
Viestit: 13
Liittynyt: 25.07.2003 13:26
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja mocci » 31.07.2003 8:38

Onko polttoainejärjstelmään tehty viimeaikoina mitään uusia asennuksia?. Voisko olla jonkinlainen höyrylukko polttoaineputkistossa?. Minulla oli autossa(Volvo sekin) sellainen ongelma, johtui siitä, kun kaasarin paluuputki oli yhdistetty ?? imuputkeen n. 0,5m ennen bensapumppua. Kylmänä toimi ok, mutta joskus lämpimänä ei lähtenyt käyntiin, ennekuin päästi höyryt pois letkusta. ongelma poistui kun paluuputki vedettiin tankkiin.
Toinen ongelma, johon olen törmännyt ,tosin perämoottoreissa, on jonkun käämiä sisältävän laitteen käämilangan katkeaminen, siten että langan päät on yhdessä kylmänä mutta lämmetessä päät erkanee. Sen vian löytää helposti kun "keittää" osan vesiastiassa ja mittaa vastusmittarilla milloin yhteys katkeaa. Tämän sortin viat on muuten aika vaikea paikallistaa. Vinkin sain aikionaan Vatorin huollosta.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 04.08.2003 9:52

Moro!
Sytytystulpan viallinen elektrodi saattaa aiheuttaa saman tyyppisiä oireita.

t.Matti

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22.08.2003 1:24
Paikkakunta: Åland

Volvo Penta MD21 4cyl 1973

Viesti Kirjoittaja sergey » 22.08.2003 16:04

Hei

Mulla on Dieselvolvossa pieni ongelma joka ei nyt haittaa harrastusta mutta on kiusallinen (tapahtunut 3 kertaa 100h ajon aikana).

Kone saattaa sammua kesken ajon samoin kuin polttoaine loppuisi (minuuttin kestävää kierrosten epätasaisuutta ja sitten seis) vaikka tankki olisi täysi. Selkeä ilmavaivahan tämä on, mutta olen ymmälläni mistä tämä ilma saattaa järjestelmään tulla. En pumpuista tiedä oikeastaan mitään, mutta sen tiedän että polttoaineen syöttöputket ei ole rivissä vaan pumpun päässä kehässä, merkkiä en muista mutta valmistusmaa on Ranska.

Vika korjaantuu normaalisti ilmaamalla pumppu. Kiusallista tämä on, joten eroon pitäis päästä.

Kiitoksia vinkeistä jo etukäteen...

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19.04.2003 9:27
Paikkakunta: Turku

VP MD 21

Viesti Kirjoittaja isomakke » 22.08.2003 22:06

Hakisin vikaa polttoaineen siirtopumpun ja tankin välisestä linjasta eli imupuolelta.Banjoliittimien hapettuneet kuparitiivisteet,hankautuneet polttoaineputket,roska tankissa saattaa aiheuttaa kyseisiä ongelmia.Kerro lisää ilmausoperaatiosta,tuleeko käsipumppu kovantuntuiseksi pumpatessa vai tuntuuko tekevän ilmaa lisää kokoajan?t:Makke

Vastaa Viestiin