TUNNISTAAKO KUKAAN!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
pete67
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2013 14:05

TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja pete67 » 18.08.2013 14:16

tunnistaako kukaan!

ostin puuveneen joka on omistajan mukaan rakennettu 1954.
edelliset omistajat eivät tiedä missä ja kuka tehnyt,vene on rakennettu erittäin kevyeksi ,niipä luulen että liekkö pirtuu joskus kuskattu.
itse epäilen että vene olisi tehty ruotsissa.historiikistä olisi mukava tietää,toivottavasti joku tunnitaaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 21.08.2013 14:28

Komee on vene. Pirtun myynti ja kuskaus loppui -32 samoin niiden veneiden rakennus siihen tarkoitukseen :-)

pete67
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2013 14:05

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja pete67 » 21.08.2013 18:12

moi

juuu se on totta joka sana.
keräilen tässä veneestä lisää materiaalia et jos joku osais jonkinlaista oosviittaa sanoa tekijästä.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja Mile » 21.08.2013 19:19

No pirtua ja pulua kuskataan ja kaupataan yhä ... mutta eihän tuo mikään "pirtuvene" ole.
Nätti vene joka tapauksessa, onko hyvässä kunnossa?
Mile

pete67
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2013 14:05

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja pete67 » 21.08.2013 20:36

moi

näytti hyväkuntoiselta kun ostin,ajattelin tekasta pienen saneerauksen veneeseen,hehhh.
Kun aloin purkaa venettä niin löytyhän sieltä monenmoista,köli uusiksi, toinen kylki,kanteen uutta mahonkia yms,eli tämä projekti menikin siihenpisteeseen että käyn nyt koko paatin läpi.
moottoriksi olen ajatellut sellaista v8 konetta 260hv(olettaisin että bensakone ollutkin alunperin)
historiikki kiinnostaa veneestä siks kun ajattelin tehdä pientä muutosta veneeseen lähinnä käyttö syistä.takahytin katon olin ajatellut poistaa ja laittaa siihen sellaisen u mallin nahkasohvan jossa voisi vaikka ne pirtutömpsyt naukkailla.
jos veneellä historiikkiarvoa niin olisin säilyttänyt alkuperäisenä.

terveisin
puuhastelija
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 23.08.2013 12:32

Joka tapauksessa veneellä on niin paljon historiallista arvoa, että sitä sohvaa sinne taakse ei ole syytä värkätä. Toinen iso ongelma sen suhteen on myös siinä että jos nyt muoviveneessä voikin jättää sohvan vaikka avotaivaan alle (ilman tyynyjä tai sopivasti pinnoitetuilla tyynyillä), niin puuveneessä joudut rakentamaan melkoisen pressukatosvirityksen alueen päälle, ja vekottimen linjat kärsii. Lisäksi niiden sohvien kanssa seinän ja sohvan väleihin muodostuu helpovti aikamoisia umpinaisia koteloita, eli vene ei pääse niiltä kohti tuulettumaan kunnolla ja tuuletuksen puuttuessa laholle ja homeelle on sitten otolliset olosuhteet.

Ihan noin yleisesti ottaen ne avosohvaryhmät on 50-60-vuotta uudempaa muotia kuin tuo vene, pelkään että veneelle joutuu tekemään todella paljon väkivaltaa jos semmoisen tuohon laatii.Pitää muistaa myös että se kajuutan katto toimii osaltaan rungon jäykistäjänä, eli jos sen poistat niin runko pitää jäykistää ihan samalla tavalla kuin jos sahaisit tavallisesta perheautosta katon pois ja laatisit siitä avokattoauton.

Tuo 260-heppainen moottori kuulostaa todella, todella suurelta tuon kokoiseen puuveneeseen. Muoviveneeseen kyllä joo, mutta tuon veneen rakenteita joudut vahvistamaan todella paljon että se kestää noin ison koneen voimia ja vauhtia. Vene voi toimia jonkun aikaa, mutta yleensä vaan sitten voimat alkaa kasvaa niin isoiksi että jossain alkaa vähintään saumat aukeilemaan ja vuotamaan, pahimmillaan sitten alkaa lautoja tai tukirakenteita tai niiden liitoksia halkeilemaan ja särkymään. Yleensä tuon kokoisessa veneessä on ollut alle sataheppaisia moottoreita, oikein ärjyissä vähän toistasataa. Eli joutuisit tuon kokoiselle koneelle varmasti rakentamaan lähes koko pohjan uusiksi ainakin sen osalta että konepeti pitää rakentaa miltei puolen veneen mittaiseksi ja tukea todella hyvin runkoon kiinni.

Minusta tuo on niin hieno että sen säilyttäminen alkuperäisen kaltaisena olisi kaikkein parasta. Ainakin ehdottamasi muutokset kuulostavat niin rajuilta että veneestä ei kyllä jää kovin paljon alkuperäistä jäljelle jos muutokset aikoo tehdä turvallisesti. Alkuperäisen näköisenä vehkeellä on myös parempi jälleenmyyntiarvo.

Pekka

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja Oqu » 23.08.2013 13:01

Aamen edelliselle kirjoitukselle.
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

pete67
Viestit: 13
Liittynyt: 18.08.2013 14:05

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja pete67 » 23.08.2013 16:09

moi

kiitoksia hyvästä mielipiteestä.
olenkin miettinyt tuota takahytän kantta ,teenkö liukuvana.... lupaan että pilalle venettä en laita.jos poistan katon niin jäykistän rungon istuinryhmän alta ja
moottoripedin teen pitkänä jotta saan pituus suunnassa jäykkyyttä roviin.
kone on voimakas ,osa sanoo että tuollaisiahan ne oli silloin ennen ja osa on sinun kanssa samoilla linjoilla.
tässäpä tuleekin pohditavaaa ennenkuin jatkan projektia takahytän osalta.

terveisin puuhastelija

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja Simon » 23.08.2013 18:53

Veneesi on tyypillinen 50 luvun "paremmanväen" matkavene, siis ollut aika arvokas hankinta.
Vaikka et tiedä rakentajaa, etkä omistajia on se silti historiallinen vene, toki em. tiedothan saattaapi vielä myöhemmin löytyä, mutta jos nyt "rusikoit" tuon kauniin peräosan, niin tuon veneen historiallisuus katkeaa siihen paikkaan.
Ymmärsin, että olet antanut veneelle jo ison työpanoksen, joten etene jatkossakin veneen alkuperäisten muotojen ja rakenteiden mukaisesti.
Mainitsit myös veneen kevytrakenteiseksi, silläkin perusteella Pekan asiantunteva lausunto vielä vahvistaa mielipidettäni.

Simo.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23.08.2013 21:21

Näin tuollaisen veneen Porvoojoessa pari vuotta ennen Donnan ostoa. Himoitsin sitä jopa siinä määrin, että jätin veneen tuulilasiin muovipussissa yhteystietoni, josko vene olisi ollut myytävänä. Parina kesänä näin sen rantakahviloiden toisella puolella, mutta omistaja oli ilmeisesti päättänyt pitää kaunislinjaisen veneensä. Veneessä on päällisin puolin Tiedeman -tyyppiä, ruotsalaisilla träbåtsakutenin sivuilta tuon tyyppisiä löytyy enemmän. Älä ihmeessa muuta veneen tyyliä, korjaa laudoitus ja kaaret, kannet, katot ja sisustus, niiltä osin kuin se on tarpeellista. Myy iso kone pois, jos olet sellaisen hankkinut ja ota ylläkirjoittaneiden neuvoista
vaari - ei pojat tyhjää jauha - he tietävät 8| .
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 23.08.2013 21:39

Moi!

Taidan Pete sinun harmiksesi minäkin kompata muita konservatiiveja. Sulla on komean näköinen vene, onnittelut siitä! Sinänsä ymmärrän visiotasi, ja monessa tilanteessa sitä kannattaisinkin. Minusta vaan paattisi näyttää siltä, että sillä olisi jopa tyylikkäämpää lipua 15 solmua konjamiinilasi kädessä (ei kuskilla), kuin ryskää 30 solmua pirtuhuuruissa. Jos nyt siis ylipäätään nämä väkijuomat täytyy veneilyyn sekoittaa :-D

Tämä siis on vaan tämmöinen fiilispohjainen kannanotto, vailla sen parempia perusteluja. Olenpa tuota kuvissa nähnyt Skoda 120LS:n, johon oli isketty Chevyn pikkulohko. Oli ihan hupaisa sätös, mutta silti ottaisin mieluummin samaisen auton vakiotekniikalla kruisailupeliksi. Varsinaisia käyttöautoja ei liene kumpikaan. Niin, ja toisaalta Fanny-fiskarikin on minusta erityisen oiva laitos (avopellinkiläinen joka menee yli 50kts), mutta niin Skodia kuin fiskareitakin on tämmöisiin kokeiluihin uhrattavaksi jäljellä enemmän kuin sinun paattisi kaltaisia.

Itsehän linjasi valitset ja hyvä niin. Kannustaisin kuitenkin ottamaan tuosta veneestä irti kaiken, mitä sen suunnittelija on aikanaan ajanut takaa. Ja projektista hankkimallasi kokemuksella sitten ostat kaveriksi vaikkapa jonkin runaboutin, isket siihen viisisataa konia, ja beilainerit ajavat sinua takaa :-)

Työn iloa!

Eeppo

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 23.08.2013 22:11

Osuipa tässä vielä vahingossa silmiin tuommoinen Donna28:n mainitsema Tiedemann nettiveneestä ID 531334.

Samaa henkeä on, mutta on kuitenkin tasasauma vs. limi ja tuo peten paatti ehkä hieman matalampilinjainen, toki pari metriä lyhempikin...

Ruotsi on siis edelleen mielestäni hyvä veikkaus, eli jos ei -sonni eikä -manni niin joku svedu varmaan kuitenkin :))

Eeppo

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja pellamo » 23.08.2013 22:35

Parta pärisee aina kun on jotain "epäsovinnaista" tekeillä !!!
Tee just niinku parhaaksi näet ja mieluisaksi koet realiteetit huomioiden.
Omalle paatillensa jokainen tehkööt just mitä tahtoo sillä kysymyksessähän nyt on harrastus eikä mikään kansallisaarre ja kansallisomaisuus.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24.08.2013 10:21

"Parta pärisee", sanoi Pellamo. Niin päriseekin, koska todellinen puuveneilijä ei halua menettää
vanhoja arvoja. Mutta jos puhutaan uudisrakentamisesta, vaikkapa replikoiden vanhan mallin mukaan ulkonäköä, on aivan toinen asia tehdä siitä "tykki", joka kulkee. Yleensä puuveneremontit ovat sen verran mittavia, että siinä samassa ajassa tekee uuden. Uuteen saa ja pitääkin laittaa sellaiset rakenteet, että ne kestävät kasvaneet nopeudet. Minusta EWS omilla töillään oli oivaltanut tämän, teki poikolaiselle kaverin, joka kulkee todella kovaa, sillä hän ymmärsi, ettei vanhaan veneeseen aivan tajuttoman tehokasta moottoria voinut laittaa - sitä varten hän rekensikin racerin, ymmärtäisin näin.
Joidenkin mielestä myös minä olen syyllistynyt vanhan veneen pilluuseen, laitammalla Donnaan
ison koneen, 130 hevosvoimaisen Mercruiserin muunnettuna akselivetoiseksi, mutta tosiasiassa veneessäni oli vieläkin isompi, tosin ei ehkä teholtaan, mutta kuutiotilavuudeltaan.
Ns. sallituissa rajoissa tehon nosto voi olla paikallaan, mutta veneen ominaisuuksiin ja rakenteisiin nähden, tuskin vene yli kaksinkertaisesta tehosta tykkää pidemmänpäälle. Se voi olla myös omistajalleen hengen vaarallinen.
Mitä veneen historiaan tulee, Sinun veneesi malli on jo historiallinen senkin vuoksi, että sillä on ikää jo lähes 60 -vuotta, arvostan sitä siksi mm. Harvalla koko Suomenkin mittapuuta ajatellen
on niin vanhaa moottorivenettä käytössään !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: TUNNISTAAKO KUKAAN!

Viesti Kirjoittaja Warjo » 24.08.2013 18:06

pete67 kirjoitti:moi
olenkin miettinyt tuota takahytän kantta ,teenkö liukuvana.... lupaan että pilalle venettä en laita.jos poistan katon niin jäykistän rungon istuinryhmän alta ja
moottoripedin teen pitkänä jotta saan pituus suunnassa jäykkyyttä roviin.
Eikös noilla toimenpiteillä ainankin historialliset arvot pilata?
Jokainenhan tekee niinkuin haluaa, mutta minä säilyttäisin tuon mahdollisimman alkuperäisenä...
Raudassa ei ole raha hukassa...

Vastaa Viestiin