Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Sholva
Viestit: 6
Liittynyt: 29.07.2013 12:00
Paikkakunta: Lahti

Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja Sholva » 02.08.2013 12:10

Hei,

Tein kaupat juuri 9 metrisestä mahonkiveneestä (1954) täytynee laittaa kuvia kunhan saa niitä otettua. puuveneelle on tehty perus huollot ilmeisen hyvin. Viimeksi vuonna 2010 jolloin huollettu myös moottori. Vene on ollut nyt 2 vuotta kuivilla. Tarkoitus olisi kunnostaa nyt loppukesän / syksyn / kevään aikana vene ja laskea se ensi kesäksi vesille. Veneen pohja on maalattu ferrexillä, kyljet on käsitelty owatrolilla. sisäpinnoista en tiedä, ilmeisesti kyllästystä sisäpuolelle pilssiin ei ole viime huollossa tehty. Jotain pinnoitusainetta pilssiin on laitettu, mahdollisesti maalia.

Suunitelmana oli että avaisin pilssin ja kylkien sisäpintoja hiomapaperilla ja kyllästäisin Owatrol 1
Tulisiko pilssin puolelta vetää päälle vielä owatrol 2 tai jollain muulla vai jättää sellaiseksi?
Ulkopuolelta vesilinjan yläpuolisen osan hiominen, käsittely owatrol 1 ja sen jälkeen 2 varmaankin on hyvä käytäntö mutta mitenkäs pohja vesilinjan alapuolelta? tulisiko vanhat ferrexit raapata pois ja kyllästää Owatrol 1 jonka jälkeen maalata päälle? ja tarvitseeko pohja myrkkymaaleja vai riittääkö ferrexillä maalaaminen?

Jos tässä tulee mieleen jotain kompastuskiviä jota olisi hyvä huomioida ja tarkastaa niin kaikki neuvot ovat tervetulleita. Kyseessä kuitenkin on allekirjoittaneen ensimäinen vene.

Edit: vene tulossa siis Vesijärvi / Päijänne akselille

Sholva
Viestit: 6
Liittynyt: 29.07.2013 12:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja Sholva » 06.08.2013 9:00

Tarkennetaan nyt vielä senverta että kaikki näkemykset ovat tervetulleita, olisi mukava saada edes jotain vinkkejä ennen puuhastelun alkua. työtähän tuossa jonkinverran riittää, näyttäisi siltä että mihinkään sisään sitä en saa eli tulisi olemaan ulkona säilytyksessä pressu"teltan" alla jossa huolto tehtäisiin. ajattelin tehdä sisäpuolen hionnan, kyllästyksen ja osan pintojen lakkauksen syksyllä ja ulkopuolelta keväällä. Alla nettiveneen ilmoitus missä näkyy jokunen kuva veneestä.

http://www.nettivene.com/moottorivene/m ... ene/510970" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja CC » 06.08.2013 11:05

Tällä tabletilla ei viitti paljon kirjotella, mut lyhyesti...
Jos kyllästeitä aiot laittaa, owa ykköstä tai muuta, niin pinta pitää hioa puupuhtaaksi. Muuten se on melko turhaa. Puuhun asti ulottuvia kolhuja toki voi sillai pohjustaa.
Sisäpuolelta voi kyllästellä, jos se on puhdas ja kuiva, eikä pinnattu jollain tiiviilä.
Täällä Päijänteellä en ole myrkkymaalia käyttänyt. Toisaalta voi siihen pohjaan joku muukin olla, kun ferrex.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Sholva
Viestit: 6
Liittynyt: 29.07.2013 12:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja Sholva » 06.08.2013 12:13

Kiitos vastauksesta, näyttäisi siltä että minun budjetilla vene tulee pysymään ulkona joten huolto tullaan näillänäkymin tekemään ulkona eli jos nyt ei vakavasti suositella ulkoa puulle hiomista ja kyllästystä ja lakkausta niin vedän vain uuden kerroksen lakkaa pintaan.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.08.2013 18:05

Moro

Ymmärrän uuden puuveneneen omistajan innon päästä tekemään ja hiomaan ja kyllästämään... itsekin olen sitä tehnyt... Mutta jos kyljen ja ulkopintojen lakat ovat ehjät ja hyvin kiinni mahongissa eikä mahonki ole harmaantunut tai sinistynyt, niin huoltolakkaus riittänee. Eli hiotaan pinnat kevyesti mataksi 280-400 grid paperilla ja kerros tai kaksi samantyyppistä lakkaa päälle kuin on ollut ennenkin.

Pitää muistaa ohje: "jos se ei ole rikki, sitä ei pidä korjata!"
Veneen ottaminen puulle peruskunnostusta, kyllästystä ja uudelleen lakkausta varten syö puuta. Riippuen veneen kunnosta saattaa kyljet ohentua useita millejäkin joka kerta kun pinta hiotaan auki kyllästystä varten. Eli turhan usein sitä ei kannata tehdä tai muuten vene "kuluu puhki". mielummin ajetaan uutta lakkaa päälle joka vuosi ja kyllästellään sisäpuolelta.

Owan ja Imprigin ongelma on se että se kuivuu ja tukkii pinnat ja kyllästeen imeytyminen syvemmälle puuhun estyy. Itse olen tästä syystä käyttänyt pellavaöljy/lahosuoja seosta.

Työn iloa

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Sholva
Viestit: 6
Liittynyt: 29.07.2013 12:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja Sholva » 07.08.2013 14:41

Kiitokset vastauksesta Nortti! Ulkopinta tosiaan on virheettömän näköisessä kunnossa eli uutta Owa 2 pintaan siis. Pohja on vedetty ferrexillä, pitäisikö tähänkin laittaa vain uusi pinta päälle vai vaihtaa johonkin hempelin veneenpohjaan tarkoitettuun maaliin?

Pellavaöljyä varmaan saa rauta- tai maali- kaupasta, miten lahonesto aine, niitäkin varmaan löytyy kyseisistä liikkeistä mutta onko merkeillä / mömmöillä eroja vai ajavatko kaikki asiansa?

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 07.08.2013 20:33

Yksi suosittu litku on Sateenkaarivärien Vanhanajan Puunhoitoöljy. Se on pellavaöljypohjainen, sellaisenaan valmis seos, jota on aika hyvin saatavillakin. Kyllästämisestäkin löytynee paljon juttua palstan hakutoiminnolla.

Onnea uudelle veneelle sekä työn ja myös veneilyn iloa! :-)

Eeppo

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja luototo » 12.08.2013 15:28

Pilssin huollosta sen verran, että itse käyttäisin pellavaöljyä+lahonestoaineena sinkkinaftenaattia ja ohenteena tarvittaessa tietysti pineeni- eli mäntytärpättiä eli mäntyöljytärpättiä eli pihkatärpättiä (monta nimeä). Pellavaöljy ei tuki puun rakennetta vaan sitä voit lorottaa pilssiin huoletta aina kun siltä tuntuu. Jos maalaat pilssin ja haluat joskus kyllästää sen sisältä päin niin joudut sitten poistamaan maalin. Pilssin hiominen ei ole mitään mukavinta hommaa. Jotain syystä ruotsalaiset puuveneet on usein maalattu pilssistä.

Hyväksi todettu toimittaja pellavaöljylle on Sini-Pellava Oy ja sinkkinaftenaattia saat esim. Domus Classica Oy:stä. En ole kummankaan omistaja/ työntekijä vaan suosittelen hyvin palvelevia asiallisia toimittajia. Pineenitärpättiä saa monesta paikkaa esim. biltemasta.

Tuota Ferrexiä en laittaisi pohjaan. Maali ei ole enää sitä mitä se oli joskus eikä se suojaa eliöiltä lainkaan: tästä on tehty jotain testejäkin. Veneilitkö järvessä vai merellä? Järvessä et tarvitse pohjaan myrkkymaalia. Merellä käyttäisin jotain eliönestomaalia jos pohja on muuten hyvässä kunnossa.

Hieno vene, onnea uudelle harrastukselle.

Sholva
Viestit: 6
Liittynyt: 29.07.2013 12:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja Sholva » 10.09.2013 12:09

Projekti edistynyt siinämäärin että kesälomat on nyt pidetty ja veneen sisusta purettu ja owatrolia läträtty pilssiin ja kylkilautoihin. Pilssi on ilmeisesti maalailtu pariinkin kertaan, pohjavärinä oranssi ja sielätäälä tervan värisiä läiskiä vedetty päälle, en lähtenyt hiomaan vanhoja maaleja pois vaan vetelin kyllästeet päälle, suurimmasta osata paikoista imikin kohtalaisesti läpi(pekka pelivirhe?). Moottori on senverta iso mötikkä että sitä ei miesvoimin siirretä joten alapuolen kyllästys hieman epäilyttää mutta kävin pensselillä ympäriltä läpi niin pitkältä kun pääsi ja lopuksi sumuttamalla kyllästettä sivusta alle. Pohjan kyllästyksen jälkeen ajattelin hioa sisäpintoja ja lyödä uutta lakkaa pintaan ja kevään työlistalla on kylkien käsittely owatrol d1 ja d2 ja vesirajan alapuolelta vanhojen maalien poisrapsuttelu ja jollain kaksikomponenttimaalilla. Saa ja pitää kommentoida jos jotain tulisi tehdä eri tavalla, mutta sitten itse ongelmaan: Veneen kansi on lasikuidutettu. Kuitu on hieman halkeillut sivuista / reunoista ja sielätäälä kulmissa on maalissa pieniä koloja. olen melko varma että kosteutta menee jonkinverran kuidusta läpi. Mitähän tälle ongelmalle pitäisi tehdä, hioa vanhat maalit pois, vetää kerros pari lisää lasikuitua ja maalata päälle? Vene on ulkona eli parhaassa tapauksessa saan pressua / muovia päälle. Eli löytyykö joltain kokemusta kyseisestä työstä, jotain vinkkejä millä välttää perus ongelmat?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.09.2013 15:26

Punainen maali pilssissä voi hyvin olla lyijymönjää, eli iänkaikkinen lahosuoja puulle, ja hyvä ruostesuoja raudalle. Varjopuoli on, että aine koostuessaan lyijyoksidista on kai melkoista myrkkyä. Eli jos sitä työstää pois, niin hengityssuoja käyttöön..

Periaatteessa pellavaöljykylläste kai menee mönjän läpi, imeytyen niin syvälle kuin tarvitsee.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 10.09.2013 20:34

Vesirajan alapuolen kyllästäisin itse ulkopuoleltakin ennen maalausta, jos kerta maalit rapsuttelee pois. Toki jos vain irtonaiset kupsuttelee pois, niin sitten ei mahda imeytyä. Itsellä pohjassa Sateenkaarivärien vanhanajan venemaali, ja aika nätisti tuntuisi järvivedessä käyttäytyvän. Maalivaihtoehtoja lienee useita.

Jos kannessa on selkeitä halkeamia, kannattanee niitä hieman avata jo nyt syksyllä ennen peittelyä, niin ehtisi kosteudet kuivahtaa talven aikana ennen uutta pinnoitusta.

Eeppo

Sholva
Viestit: 6
Liittynyt: 29.07.2013 12:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja Sholva » 11.09.2013 9:59

Parempi kai mennä pidemmän kaavan kautta ja hioa vanhat maalit kokonaan pois rungosta ja kyllästää ulkoa vesirajan alapuolelta. Vaikka Owatrol ei tunnu suuressa suosiossa olevan niin ilmeisesti on kuitenkin ihan pätevä aine kyseiseen hommaan? Kannessa halkeamat ja reijät taitavat painottua maalipintaan ja aivan ulkoreunaan josta kuidutus kaartaa kyljen ulkopuolelle. Pitäisiköhän sinne pilssiin vetää vielä jotain maalia vai antaa olla osittain maalattuna ja kyllästettynä siltä osin mistä on läpi imenyt, oletuksena että ei ime kosteutta läpi jos ei ime kyllästettäkään?

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja TLehti » 12.09.2013 11:31

MOI

Jos meinaat ottaa vesirajan alapuolelta myrkyt/ maalit pois, niin mietipä soodapuhallusta.

Tulee varmasti parempi jälki kuin käsipelillä ja säästää aikaa ihan hirveästi, eikä työhön nähden ihan hirveän kallistakaan ole.

Eikä tuo Owa mitenkään huonoa ainetta ole.

T: Tero

mikaela
Viestit: 3
Liittynyt: 10.08.2013 13:27
Paikkakunta: Espoo/Kotka
Viesti:

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja mikaela » 12.09.2013 22:23

Täältäkin löytyy yksi urpå, kuka on mennyt hankkimaan mahonkisen paatin. Puuveneistä en ennen kesää tiennyt muutako sen, että ne tuppaa oleen puusta tehtyi, eli luultavasti tuun täällä huutelemaan apuva moneen kertaan.

Mulla on ennestään kymmenmetrinen, pellinkiläistyylinen lasikuitufiskari (Turun veneveistämöllä '71 valmistettu Delfin), ja nyt on sitten myös kaheksanmetrinen mahonkifiskari kaverina. On ne fiskarit vaan kivoja.

Oon ammatiltani veneenrakentaja (koulu tosin painottu lasikuituveneiden korjaamiseen), ja oon duunissa venekorjaamolla/telakalla, mutta mä en vaan oo ikinä ajatellu haluavani puuvenettä, ja koska duunissakaan ei puuveneitä pahemmin ole, niin mua ei oo ikinä edes kiinnostanu opetella mitään puuveneisiin liittyvää.
Viimeksi pari viikkoa ennen kyseisen veneen ostoa ajattelin, että mä en kyllä ikinä hanki puuvenettä, etenkään limisaumaista sellaista.. Well....

Tää paatti on tosiaan sellanen "pieni" projekti, jonka pelastin täystuholta. Vene on seissyt ymmärtääkseni ainakin viis vuotta kuivilla, ja suurinpiirtein kaikki pinnat pitäis ottaa puupuhtaaks. Puu on kumminkin tervettä, ainakaan tähän mennessä ei oo tullut mitään ikäviä ylläreitä vastaan. Tarkoitus olisi duunata tää ens kesäksi vesille, mutta jos nyt tulee jotain yllättävää takapakkia, niin ei oteta siitä stressiä. ;)

Kuva

Mua vähäsen kiinnostaa veneen veistäjä, oisko kellään mitään vinkkejä mistä kannattais lähtee selvittämään?
Papereissa lukee omavalmiste, mutta edellisen omistajan mukaan jossain Summan veistämöistä veistetty. '69 veistetty, limisaumainen mahonkirunko lukuunottamatta kölipuuta, kansirakenteet mahonkia lukuunottamatta mäntyistä rimakantta. Sisä- ja avotilat myös pitkälti mahonkia.
Keulahytissä on peräti yhdeksän ikkunaa - kolme molemmilla sivuilla, ja kolme edessä.

Mikaela

Ps. Alla linkki blogiin, tosin sinne tulee kirjoteltua kaikkea liirumlaarumia, lähinnä ittelle muistiin mitä ja milloin on tullut tehtyä. Voi sitten myöhemmin ihmetellä, että why god why.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Muutamia kysymyksiä puuveneen huollosta

Viesti Kirjoittaja matti » 13.09.2013 9:56

Pitääköhän ikkunalasit ottaa kokonaan pois, vai riittääkö, että heittää sikaa vaan reunoille?

Ottaisin kokonaan pois samalla tulee tilaa korjailla auenneita liimasaumoja.
Noissa ikkunankehyksissä on perustavaa laatua oleva tekovirhe, joka on lähes kaikissa, muutoin hienosti rakennetuissa Summalaisissa 8\ ; on liimattu pääpuu toisen sivuun, ei tule kestämään, kuten olemme huomanneet! Kun ko liitoksen tekee 45 asteen kulmassa mahdollisuudet on paljon paremmat. :))


Japen sivuilla on hyvä työselitys!
http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/nikolai.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin