Sivu 1/1

Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 31 Heinä 2013 01:40
Kirjoittaja raimå
Ensi kaudeksi olis tarkoitus saada vihdoin kunnolliset kaiteet paattiin. Haponkestävää kunnon jytkyä putkea joihin voi nojata ja tarttua huoletta.

Keulakaiteet olisi ajatus venyttää ajohytin kohdalle saakka ja samoin tuoda takakaiteet ajohytin ulostulon kohdille.

Soittelin vuosi takaperin Arifiniin asiasta, mutta eivät halunneet ottaa hommaa lopuksi työn alle kun muita helpompia hommia oli saatavilla. Oliskohan nyt "lama" jo siinä pisteessä että alkaisi homma kiinnostamaan enemmän:)

Jos joku on jo aiemmin vastaavan kaideremontin tehnyt niin mielelläni kuulostelisin mitä kannattaa ottaa huomioon suunnittelussa ja yleensäkin onko homma mahdollista tehdä veneellä tehtyjen mittojen mukaan pajalla valmiiksi vai onko eestaas juoksemista tai paikalla hitsaamista tuo homma?

Re: Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 31 Heinä 2013 08:02
Kirjoittaja 009
Saattaa joku ammattilainen osata tehdä pajalla itse ottamiensa mittojen mukaan.

Omaan tekeleeseen tein itse, eikä ollut häävi homma ensikertalaiselle.
Asiaa hieman auttoi kun kansiosa oli vielä lattialla, niin ei tarvinnut killua missään kolmessa metrissä.
Irtojalat ensin pultattu kanteen. Pystyputket ruuvilla kiinni jalkaan. Vaakaputken hitsasin kiinni paikallaan.
Etupään kaiteisiin tulee vielä mahdollisesti toinen vaakaputki pystyputkien puolivälin paikkeille.

Re: Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 31 Heinä 2013 12:06
Kirjoittaja raimå
Tarkoitus olis saada viistoon noiden kaiteiden pystyputket ja sit pitäis huomioida keulan kaarevuuden lisäks toi ketka. Kuulema ei oo montaa firmaa jotka pystyvät taivuttamaan putkea kahteen suuntaan? Tää tuntuu pikkasen vaikeelta hommalta kyllä..

Re: Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 31 Heinä 2013 17:53
Kirjoittaja Kalustepuuseppä V. Kovala
Kustom Truck Vaasan lähistöllä Vähässäkyrössä vääntää sulle kaiteet vaikka rusetille. Sieltä me ollaan kaikki putken taivutus asiat hoidettu. Tässä pitäis olla linkki: http://www.customtruck.fi/yhteystiedot.html

Re: Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 31 Heinä 2013 18:01
Kirjoittaja raimå
Ok tuo hyvä mahdollisuus kyllä!

Re: Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 31 Heinä 2013 18:47
Kirjoittaja matti
Tein Mary III peräkaiteen veneen ollessa ankkurissa lahdella, otin mitat, kävin sovittamassa hepattuna, hitsasin kasaan, oioin pahimpia vetelyitä että tolpat olisivat jotakuinkin pystyssä ja laitoin paikoilleen.(käytin puikkohitsausta joka vetelee pahemmin kuin tig)
Asian juju on, että laittaa (irto)jalat kaiteeseen jonka jälkeen merkkaa paikat johon jalat tulevat veneessä.
Jos laittaa jalat paikoilleen ensin, on (ainakin tavallisen tallaajan) vaikea saada kaidetta sopimaan jalkohin koska hitsaus vetelee.(tosin tekemällä jigin jossa hitsaa, niin alapäät jäävät jotakuinkin kohdalleen)
Tosin tällä menetelmällä ei saa tolppia millilleen "oikeaan" kohtaan, eli ei sovi pilkun viilaajille. :-)
Jos tarvii olla peilikiillotettua ja vimosen päälle, niin... rahaa se vain on!

Re: Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 01 Elo 2013 00:21
Kirjoittaja raimå
Kiitos Matti, nyt on todella luottavaista alkaa teeseitse hommiin 8-| 8-|

Re: Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 01 Elo 2013 08:00
Kirjoittaja IlkkaL
Juu ei kyllä kannata ihan ensimmäisenä hitsauksen harjoitteluhommana alkaa tekemään haponkestävävästä veneen kaiteita. Eikä ehkä antaa kossupullopalkalla tehtäväksi sille tojotanalustaa paikkailleelle naapurinmiehellekään...

Re: Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 02 Elo 2013 13:06
Kirjoittaja Viilari
Näillä olen kaideputkia mallista väännätänyt:
http://metallikaari.fi/palvelut/putkentaivutus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kunnon kaiteet Fiskariin?

Lähetetty: 03 Elo 2013 09:00
Kirjoittaja matti
raimå kirjoitti:Kiitos Matti, nyt on todella luottavaista alkaa teeseitse hommiin 8-| 8-|
Eipä kestellä kiitellä, käy vielä vaikka Lappeenrannassa katselemassa teeseitsemiesten tekemiä veneiden ylärakenteita/lisäyksiä, niin itseluottamus kasvaa!!!!!!!!!! :-) :-) :-)
Ainakin joillain täytyy ns pokan pitää kun liikkuu veneellään 8}
Minkähänlaisella metodilla ovat laskeskelleet GM sun muut, joissain on korkeutta niin, että en irrottais laiturista jos tuulee hiukkaakaan enempi.

Olihan siellä Nor hiekkalinnan vieressä(vai mikäsennimi olikaan, nimimuistikunonniinhuono) ja pari muutakin asiallisen näköistä "perinnevenettä"/laivaa.

Edit; korjasin veneen nimeä, muistin sittenkin!

Vielä Raimolle, kun en ole minkään alan ammattilainen, lähtökohtaisesti oli tarkoitus, että ei se niin vaikeaa ole kun minäkin sain ne tehtyä, mutta kun sietää jonkinverran "kotimaisen työn" jälkeä itse, niin saa enemmän vähemmällä.
Tosin kaiteet ovat veneessä niin näkyvillä, että ne ei voi olla kovin kauheat pistämättä silmään.

Ei katsojat, tai ainakaan useat, tuijota jotakin yksityiskohtaa vaan kokonaisolemusta (tai ovat kohteliaita ja ovat ainakin hiljaa)
Vrt. pari kuultua kommenttia; "onko se lasikuitua kun on niin sileä?"
..."onko veistämöltä tullut ulos noita useampikin?" M: mitä tarkoitat? ..."no kun on tehty noin iso työ ja tehty muotti kannesta" -tekovaiheessa kävi mielessä, että jos hyvää tekis, niin olis ainakin yksi tasotekerros pitänyt laittaa, onneksi ei tullut laitettua hukkaanhan se olis mennyt

http://db.tt/1eyYNDa1" onclick="window.open(this.href);return false; tuossa hitsaan yhden meriläisen kaiteita matalan perähytin katolle, tuollainen tuki L-rauta puristimilla kiinni ei estä juurikaan vetäilyä, olis pitänyt tehdä olíkeanlainen. Tukevaa kulmaa tms 20cm johon vastaavasta koukut kahtapuolen hitsattavaa T-liitosta, keskelle pultti joka kiristetään tukemaan vaakaputkea sivuhaaran vastakkaiselta puolelta jolloin putki jossa hitsaus vain toisella puolen ei pääse jäähtyessään taipumaan.
Noihin vaakaputkiin on kannen reunan mukainen taivutus tehty työntämällä putki halkopinoon ja vähän kerrallaan sivuttaisvedolla saatu taivutus, pitää malttaa. Viimeiseen 30 cm on vaikeaa saada tasaista taivutusta joten kannattaa taivuttaa pitkää putkea ennen määrämittaan katkaisua!