Sisätilojen lakka?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja raimå » 08.07.2013 13:12

Jossain vaiheessa pitäisi aloittaa sisätilojen kunnostus pikkuhiljaa osuus kerrallaan. Mietin vain tuota lakan valintaa. Tulisiko kuitenkin käyttää jotain mattapintaista lakkaa normaalin kiiltävän lakan asemasta? Mikä oli "normaali" vistämöiden lakkavalinnan tyyli -70 luvulla, osaako joku avittaa?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

jerppana
Viestit: 20
Liittynyt: 05.12.2009 21:52

Re: Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja jerppana » 10.07.2013 20:41

Moon käyttänyt Tonkkaria ja siihen sitä Gelamatia (vai mikä se nyt oli) sekaan jolla olen himmentänyt. Tupppaa nimittäin tulemaan sitä merivettä sisään saakka vaatteissa ym. niin pitää olla lakka joka kestää märän, kostean ja suolan.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 18.07.2013 16:11

Eikös Hemppelin "eggshell" ole aika vanha juttu, ja se on ainakin puolihimmeä. Biltemakin myy puolihimmeää sisälakkaa veneisiin. Voi vissiin ihan hyvin vetää kiiltävällä aluksi ja vaan viimeinen kerros puolihimmeällä. Sinänsä kuulin joskus, että esim Nautor hioo sisäpinnat himmeäksi karhunkielellä tms. , öljyää teak-öljyllä ja lopuksi kiillottaa ja tunnetusti on hieno lopputulos. Voi olla potaskaakin koko juttu...

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 18.07.2013 17:04

HEMPEL'S DURA-SATIN VARNISH. Tota minä vedin 6 kerrosta mahonkisiin sisäseiniin.
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.07.2013 19:03

Moro

Kun tehdään sisätiloihin mattapintainen viimeistely, niin ensimmäiset 7 kerrosta laitetaan kirkkaalla ja vasta viimeinen kerros mattalakkaa. Jos vetää kaikki kerrokset mattapintaisella lopputuloksesta tulee "suttuisen harmaa".
Ite oon käyttänyt hempelin duraglossia ja dura satinia viimeisenä kerroksena ja ite oon ollut tyytyväinen lopputulokseen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.07.2013 20:04

Peesaisin Norttia, menee muuten suttuiseksi, kokemustakin on muutama kymmenen vuotta vanhojen veneiden hoidosta.
Joku kantaisä kai sen kertoi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 19.07.2013 7:48

Joo ihmettelin kyllä kun erääsä arvostetussa liikkeessä sanoi erttä tuolla vaan kaikki kerrokset. Ja vielä uskoin hölmö :P
Hieman se ehkä on kyllä suttuinen vaikka tasaset kerrokset sain vedettyä. No pitää katsoa myöhemmin uudelleen...
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 24.07.2013 1:00

En ole sisätiloja paljon lakkaillut, mutta eikö tuntuisi järkevältä käyttää jotakin mikä antaa suht. kovan ja kulutusta kestävän pinnan ajatellen lähinnä lattiaa ja työtasoja. Jokin uretaanilakka kai lähinnä. Kerroksiahan ei tarvita samaa määrää kuin ulkona, kun lakan päävihollinen on auringonvalo. Eihän maalejakaan vedetä seitsemää kerrosta missään. Lakan kerrosmäärä johtuu ultraviolettisäteiden suodattamisen tarpeesta.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.07.2013 9:23

Moro

Kyllä lakan kerrosmäärän veneen kosteissa olosuhteissa määrää se, että saadaa pinta täysin suljettua. Pillikkäät puulaadut , kuten mahonki imevät lakkaa sisäänsä ja pillit jäävät auki ja niistä kosteus pääsee puuhun ja lakka korkkaa ennen pitkää. Olen itse todennut että minimi määrä lakalle mahongilla tms. on 7-8 riippuen paljonko on ensimmäisiä ohentanut. Silloin saadaan tiivis kalvo jonka läpi ei kosteus ui puuhun. Sisätiloissa UV ei tosiaan ole ongelma ja uusintalakkausia ei ole tarvis tehdä ennen kuin pinta kuluu. Ulkotiloissa vuosittaiset uusintalakkaukset taas ovat UV suojan takia välttämättömiä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

VilleS
Viestit: 51
Liittynyt: 04.06.2008 9:18
Paikkakunta: Rauma

Re: Sisätilojen lakka?

Viesti Kirjoittaja VilleS » 24.07.2013 13:15

Itse ajattelin tässä vaiheessa kesää, kun vene on vielä maissa, pelkästään öljytä tietyt sisäpinnat (tämä ainoastaan, että saa paatin vielä tänä vuonna veteen). Ensi talvena sitten kevyt hionta ja öljy, jonka jälkeen lakkaa pintaan. Rungon alaosaan jää talvenkin jälkeen pelkkä vernissa.

Vastaa Viestiin