Eri epoksit ja niiden ominaisuuksista
Lähetetty: 07 Heinä 2013 23:32
Koetin haku - toiminnolla etsiskellä käyttäjäkokemuksia ja ns. hiljaista tietoa eri epokseista, mutta ei oikein saanut selville sitä mikä pohdituttaa tässä minunn asiassa. Olen kokolailla vähän epoksia tunteva, joten siksi näitä avoimia kysymyksiä heitän tähän alas jonkunnäköiseen järjestykseen joihin olisi kiva saada jotakin tiedontynkää:
1) Onko erikseen pinnoittavia epokseja ja liimaavia? Nimittäin SP 106:lla ei saa kunnon pintaa epoksi + kangas päällysteisenä, mutta liimaamisessa se on hyvä. Toisaalta, se tuntuu 'kutittavan' iholla enemmän kuin esim NM (vaikka ei ole suoraa kosketusta) eli voiko se SP106 olla jotenkin terhakampaa kamaa? Mutta sitten taas MN:llä saa hyvän flyygelipinnan , joten ei kai se pinnooittaminen voi miehestä kiinni olla - ainakaan kokonaan? Myöskään se ei reagoi höyrynä iholle niin kuin SP106 tekee mulle.
2) Saako MAS epoksia enää mistään muualta kuin tilaamalla jenkkilästä?
3) Onko epokseja enemmän ja vähennän joustavia, jos on niin mitkä epoksit ovat joustavampia? Tiedän että ne ei juurikaan ole joustavia, mutta kai niissä tököteissä joitain keskenäisiä eroja on?
4) Miten ns. teollisuusepoksit toimii venekäytössä? Esimerkiksi Jeti 500 on halpaa verrattuna Westiin, mutta en oikein ole Arsalinilta saanut selville sitä miten se toimii puussa, joustavuus jne jne? Onko Jeti 500 liimaamiseen vaiko päällystämiseen pare? Käyttäjäkokemuksia kellään kesties?
5) Olen kuullut että kun pinnoittaa epoksi + lasi pinnan, niin pintamaaliksi ei saisi laittaa epoksimaalia. Voiko olla totta? Jo on, niin miksi esim lasikuituveneiden pohjaan laitetaan epoksimaalia? Minulle sanottiin että pintaan tulisi laittaa uretaanimaalia.
Osaako kukaan sanoa että millainen maalikombinaatio tulisi rimaveneen epoksi + lasi pinnalle, sellaine n flexiibeli ja kuitenkin iskunkestoakin olisi?
6) Mistä saisi suomenkielistä kirjallisuutta esim rimarakntamiseen ja kylmälaminointiin, rakentamisen tekniikkaan sekä jossa puhutaan myös näistä epokseista tai vaihtoehtoisista liimoista/pinnoituksesta jne? Itse en ole onnistunut löytämään.
Tässäpä näitä mitä mielessä pyörii....
1) Onko erikseen pinnoittavia epokseja ja liimaavia? Nimittäin SP 106:lla ei saa kunnon pintaa epoksi + kangas päällysteisenä, mutta liimaamisessa se on hyvä. Toisaalta, se tuntuu 'kutittavan' iholla enemmän kuin esim NM (vaikka ei ole suoraa kosketusta) eli voiko se SP106 olla jotenkin terhakampaa kamaa? Mutta sitten taas MN:llä saa hyvän flyygelipinnan , joten ei kai se pinnooittaminen voi miehestä kiinni olla - ainakaan kokonaan? Myöskään se ei reagoi höyrynä iholle niin kuin SP106 tekee mulle.
2) Saako MAS epoksia enää mistään muualta kuin tilaamalla jenkkilästä?
3) Onko epokseja enemmän ja vähennän joustavia, jos on niin mitkä epoksit ovat joustavampia? Tiedän että ne ei juurikaan ole joustavia, mutta kai niissä tököteissä joitain keskenäisiä eroja on?
4) Miten ns. teollisuusepoksit toimii venekäytössä? Esimerkiksi Jeti 500 on halpaa verrattuna Westiin, mutta en oikein ole Arsalinilta saanut selville sitä miten se toimii puussa, joustavuus jne jne? Onko Jeti 500 liimaamiseen vaiko päällystämiseen pare? Käyttäjäkokemuksia kellään kesties?
5) Olen kuullut että kun pinnoittaa epoksi + lasi pinnan, niin pintamaaliksi ei saisi laittaa epoksimaalia. Voiko olla totta? Jo on, niin miksi esim lasikuituveneiden pohjaan laitetaan epoksimaalia? Minulle sanottiin että pintaan tulisi laittaa uretaanimaalia.
Osaako kukaan sanoa että millainen maalikombinaatio tulisi rimaveneen epoksi + lasi pinnalle, sellaine n flexiibeli ja kuitenkin iskunkestoakin olisi?
6) Mistä saisi suomenkielistä kirjallisuutta esim rimarakntamiseen ja kylmälaminointiin, rakentamisen tekniikkaan sekä jossa puhutaan myös näistä epokseista tai vaihtoehtoisista liimoista/pinnoituksesta jne? Itse en ole onnistunut löytämään.
Tässäpä näitä mitä mielessä pyörii....