Perälaudan kiinnitys??

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jake85
Viestit: 46
Liittynyt: 04.06.2013 21:13

Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Jake85 » 04.06.2013 21:20

Nonni!

Tuli hommattua ensimmäinen projekti, reilu 5 metrinen HT-tyyppinen puuvene.

Ongelmana seuraava: vanha vanerinen perälauta oli aika laho..irroitin vanhan perälaudan ja samalla lyhensin venettä viitisen senttiä. Ajattelin tehdä uuden köyhänä miehenä noin. 50mm vanerista, miten kiinnitys onnistuu? Ruuveilla, mutta mitä laitan vanerin ja lautojen liitokseen? Epoksia?

Samassa rytäkässä halkesi pohjalauta niittien kohdalta, 20 cm matkalta..mikähän tähän olisi paras korjaus konsti?

Jake85
Viestit: 46
Liittynyt: 04.06.2013 21:13

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Jake85 » 06.06.2013 14:06

Samalla kyselisin onko veneen mallista/tekijästä tietoa?
Saas nähä toimiiko toi linkki...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja CC » 07.06.2013 1:23

Jotenkin tuntuu hurjalta 50mm vaneri... Sitäpaitsi täysin suora perälauta on yleensä aika ruma noin esteettiseltä kannalta, toki helpoin tehdä. Ilmeisesti perämoottori tuossa?
Vanerin kanssa touhutessa on oleellista, että suljet päätypinnat epoksisealerilla tai vastaavalla ennen asennusta. Ja hyvin. Millä se sitten kannattaisi kiinnittää ruuvien lisäksi, on kovin tapauskohtaista. Minä ehkä laittaisin epoksia, ensin ohuena kaikkiin pintoihin imeytymään, ja sitten sopivasti lujitteella paksunnettuna hetken päästä kiinnitys.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Jake85
Viestit: 46
Liittynyt: 04.06.2013 21:13

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Jake85 » 07.06.2013 9:49

No 50 milliä koko perälaudan paksuudeksi voi olla ehkä vähän överi..vanhakin vaan 30 mm plus vahvikkeet moottorin kiinnitys kohdalla. Perämoottori laite on siis kyseessä. Olen itsekin miettinyt jos liimais sittenkin höylätystä mäntylaudasta, koska runkokin on mäntyä.

Sphoo
Viestit: 1
Liittynyt: 07.06.2013 10:45

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Sphoo » 07.06.2013 10:59

Minulla on samanpituinen tasaperä moottorivene. Vaihdoin siihen perälaudan n.25mm vanerista, mutta eräs puuveneidenvalmistaja kehoitti laittamaan toisen samanlaisen vanerin siihen päälle tueksi. Joutuu kuulemma aikamoiselle rasitukselle ja väännölle alttiiksi perälaudan ja rungonvälinen kiinnitys. Koneessa on 40hp. Alkuperäinen perälauta oli varmaan jtn.30mm mahonkia jossa kiersi reunoilla 20mm vahvikkeet.

Jake85
Viestit: 46
Liittynyt: 04.06.2013 21:13

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Jake85 » 10.06.2013 14:42

Lisätään tähän vielä lisää tyhmiä kysymyksiä!

Eli olen mietiskellyt, että olisiko mahdoton ajatus asentaa tähän projektiin sisäperämoottori? Esim. Vanha Volvo penta, niitä saisi suht edullisesti...lähinnä mietityttää koneen paino ja vetolaitteen kulma, perälauta siis edelleen tekemättä.

Heitelkääpäs ajatuksianne?

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja kms » 12.06.2013 9:32

kannattaa ostaa hyvä käytetty perämoottori ja sitten kun haluat toisen veneen, niin voit siirtää moottorin siihen. Lisäksi esim. 2000-luvun alun Yamahan 2-t -perämoottorit on tarvittaessa helppoja realisoida, kun se V-P -sisäperä voi muuttua murheenkryyniksi.

k

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Mile » 13.06.2013 19:37

laita saman tien vähäruokainen diesel ; minulla myynnissä tarpeettomaksi jäänyt 155 heppainen kaksilitrainen erittäin kevyt pikkudieseli, sen saa sovitteella laitettua volvon vanhoihinkin vetareihin , siitä pikkurahalla toimiva vähän ajettu ja kevyt ja tehokas dieseli!

Perämoottorin kanssa ne perälaudan kiinnitykset pitää olla tosiaan tukevat. Kunnon polviot joilla perälauta varmistetaan veneen rungon pitkittäisiin jäykkäreihin, ja köliin.
Jos teet kunnon kaivon siihen koneelle niin kaivon seinät myös tukevat perälautaa jolloin itse perälauta voi olla vähän ohuempaa tavaraa ja käyttää paksua vain koneen kiinnityksen kohdalla.,
Mile

Jake85
Viestit: 46
Liittynyt: 04.06.2013 21:13

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Jake85 » 13.06.2013 21:38

Minkäs merkkinen diesel kyseessä, ja minkälaista hintaa pidät?

Mitähän rekisteröinti onnistuis tommosella motilla :)

Uus perälauta on jo kiinni, jätin suosiolla muokkaamatta, kunnes saan moottorin hommattua..eli jätin sen suoraksi, sahailen sitten vasta muotoonsa kun keksin mikä sinne isketään.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja CC » 14.06.2013 0:32

Jake85 kirjoitti: Mitähän rekisteröinti onnistuis tommosella motilla :)
Nämä onneksi on vielä holhousjärjestelmän ulkopuolella tuolta osin. Eli sen kun laitat, kunhan ei taakse tule painoa liikaa, ettei asento mene kovin pystyyn.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Mile » 19.06.2013 14:29

Kone on FNM ATM 155 _ 155 heppaa / 4000 rpm ; painaa 210 kg ; eli ei juuri ongelmaa painopisteen kanssa , sen voi sovittaa esim. volvon vetolaitteeseen.

Kone on vielä tällä hetkellä olemassa, ja siihen löytyy myös Velvet Drive V-vaihde , ja tähän vielä akseli laippoineen - jos akseliveto kiinnostaa.

hinnasta voidaan keskustella , mutta paketin arvo tuon vaihteen kanssa n. 7 tonnia - tai jonkin verran vähemmän. Pelkästä koneesta on alustavasti kyselty mutta ei vielä myyty. Kone ilman vaihdetta on sopivasti edukkaampi.

vie soppaa maksimissaan täydellä kaasulla n. 30-31 litraa tunnissa, ei mikään ihmeen säästökone, mutta ei isoruokainenkaan - varsin kohtuullinen kulutus.

TUnteja takana 120-140 - muisti tekee tepposet, mutta pitkän matkaa alle 200, tarkistetaan mittariston käyntikellosta sitten .

löytyy siis 35 mm akseli 2m ja siihen velvetin laippa, koneessa kumijoustin-vetolevy jonka ansiosta kytkee vaihteen sametin pehmeästi ; no Velvet on toki hydraulinen vaihde, joten sekin auttaa tässä. Usein pitää katsoa perästä lähtikö se potkuri vetämään kun mitään kolausta ei tunnu tai kuulu vaihteen mennessä päälle, vain kaukohallintavipu loksahtaa.

Laita yhteystietosi tuosta yksityisviestillä niin otan yhteyttä!

Kone on Espoossa Tekno-Marinen tiloissa nähtävillä, tekevät huollon ja tarkastuksen ennen luovutusta.

Jakopään remmi, ja hehkurele syytä vaihtaa. muuten otettu suoraan veneestä ajokauden jälkeen - normi talvihuolto tehty.
Mile

Jake85
Viestit: 46
Liittynyt: 04.06.2013 21:13

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Jake85 » 19.06.2013 18:33

Taitaa jokatapauksessa mennä aika paljon yli budjetin..

Taidan ainakin ensin alkuun tyytyä johonkin 50-60 hv 2-t peräprutkuun, ja jos ja kun nälkä kasvaa syödessä, niin ehkä sitten virittelen jonkun sisäperä version. Kiitokset kumminkin. Seuraava operaatio paatissa olisikin ulkopuolen skrapaus ja hionta, sit kyllästys. Sisäpuolelta tarvis pohja kyllästää, siellä vaan on ilmeisesti jotain tervapohjaista maalia, kun ei meinaa lähtee millään pois..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Simon » 19.06.2013 20:50

Jotenkin minusta tuntuu, että olet ratkaisemassa pulmaasi oikeaan suuntaan (jos kyseessä kuvan vene). Kuvaamasi peräpeilin vaihto on ilmeisesti tehtynä ja polviot erittäin hyvin kiinnitettynä kestämään tuota 50-60 heppaista varten? Jos peräpeili oli noin laho uusittavaksi, niin epäilisin tuota lahoa ja heikkoutta löytyvän veneen pohjastakin, (laudoitus, pohjatukit) joten kehoittaisin kyllä maltillisuutta konetehon suhteen.... kolmekymppiselläkin tuo kulkenee runsas 20 solmua |+|

Jake85
Viestit: 46
Liittynyt: 04.06.2013 21:13

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Jake85 » 19.06.2013 22:13

Vähän pitää aina olla yliampuvat suunnitelmat :D. Peräpeili on nyt tosiaan vaihdettu. 27 millin vaneeria, ja alareunassa liimattuna/ruuvattuna toinen samanmoinen. Joten tukeva pitäisi olla nyt jo, mutta ajattelin vielä tuki polviot laittaa.

Vanha oli varmasti mädäntynyt siksi että, saumasta oli päässyt vesi vanerin sisään. Laudat oli perästä ihan kuivat, pienten halkeemien vuoksi lyhensin venettä hiukan.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Perälaudan kiinnitys??

Viesti Kirjoittaja Mile » 20.06.2013 10:43

EI missään nimessä riitä että perälauta yksinään on lujaa tekoa, sen kiinnitys veneen runkoon tulee myös olla eritäin luja; pelkkä liimaus reunoista ei yksin riitä. Laita polvioilla tai teräksisillä kulmakappaleilla kiinni ainakin 4 nurkalta ja mielellään myös kölipuuhun. 5 -pistettä on hyvä.

Perämoottori kampeaa aina perälautaa työnnöllään moneen suuntaan, ja lisäksi ravistaa ; ei paljon lämmitä kun se perämoottori tipahtaa järven pohjaan muuten eheän perälaudan kanssa.

Muistan tapauksen lehdestä useamman vuoden takaa kun omatekoisesta veneestä oli perälauta revennyt irti kesken ajon, moottori upposi ja pojat joutuivat veden varaan - elleivät peräti hukkuneet, sitä en muista.

Liimaliitos on täysin varma vasta kun liitoksen pituus on n. 10 kertainen ainespaksuuteen nähden , pelkkä perälaudan paksuus ei vielä kovin suurta liimapintaa anna.
Mile

Vastaa Viestiin