Kölipuun korjaus paikkaamalla

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Kölipuun korjaus paikkaamalla

Viesti Kirjoittaja kimsir » 03.06.2013 11:53

Kyseessä on keskikokoinen mäntyrunkoinen Scylla, josta olen irrottanut valurautakölin kölipulttien vaihtoa, puhdistusta ja liimausta/tiivistystä varten. Kölipuussa (n. 7 m) kölipulttien reikien kohdalla (6 kpl) irtoaa lastumaisesti ohuita puusäleitä n. 10-20 mm syvyydeltä ja n. 100-300 mm pituudelta ja n. 80-100 mm leveydeltä. Lastut ovat menettäneet puun alkuperäisen lujuuden, mutta eivät ole lahonneen jauhomaiseksi. Puu on tasopinnaltaan ja reunoiltaan kovaa ja lujaa, lukuunottamatta kölipulttien reikien ympärillä olevaa lastuilua. Kölipuu on 140 mm leveä ja 140 mm korkea palkki, joka on alunperin liimattu yhteen. Ajattelin korjata kölipuun siten, että poistaisin kölipuusta noin 2- 3 cm paksuisen palan kölipuun koko pituudelta ja liimaisin siihen uutta puuta (2- 3 palasta 150 mm viistoliitoksilla ) saadakseni rautakölin ja kölipuun kohtaamispinnan tasaiseksi ja mahdollisimman tiiviiksi. Tämä olisi helpompaa, kuin paikkapalojen tekeminen talttaamalla/jyrsimällä. Itse ajattelen niin, että kölipuu ei menetä lujuuttaan, vaan päinvastoin lujuus lisääntyy liimauksen ja uuden puumateriaalin myötä.

Mitä mieltä olette kyseisesta korjausmenetelmästä?

Heikentääkö kölipuun paikkaus koko pituudelta sen lujuutta? Kannattaisiko poistaa hieman paksummalta puuta, esim. 40-50 mm, jotta saisi vielä lujemman paikkauksen ja liitoksen?

Olisiko kuitenkin parempi/järkevämpi tehdä paikkapaloja?

Minkä laatuista ja miten sahattua mäntylautaa korvaavaksi materiaaliksi pitäisi valita?

Mitä liimaa liimauksessa tulisi käyttää? Sikaflex 292i, epoksi, turpoava uretaaniliima, mikä näistä olisi tuossa kohtaa paras, vai löytyykö vielä joku parempi liima?

Runko on kyllästetty huhti-toukokuussa pellavaöljyllä ja kuivuu parhaillaan. Kölipuu on myös kyllästetty, joten mahdollisen sahauksen jälkeen näkee paljonko ja miten syvälle öljy on imeytynyt kölipuuhun sivustapäin ja aiheuttaako se liimaukselle ongelmia.

Olen poistanut myös kölin pituutta jatkavat puutäytteet takaa ja edestä (Deadwood). Minkälaisesta raakapuusta mainitut täytepalat kannattaa tehdä ja millä liimalla? Alkuperäiset ovat mäntyä ja mäntyä ajattelin nytkin laittaa. Onko ydinpuu sopivaa tiiviytensä johdosta vai olisiko parempi valita raakapuu, jotenkin niin, että puu ei kosteuden siihen imeytyessä käyristele, vääntyile ja halkeile?

Vene on saanut uuden kannen ja ruffin aiemman omistajan toimenpiteenä, joten isosta kokonaisvaltaisesta remontista on kyse ja siksi kaikki korjaukset olisi tarkoitus tehdä mahdollisimman hyvin.

Kiitokset jo etukäteen mielipiteistä ja neuvoista.
HELMIIDA

Avatar
Northling
Viestit: 2640
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kölipuun korjaus paikkaamalla

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.06.2013 13:36

Moro

Kanattaa varmaan pitäytyä alkuperäisessä puumateriaalissa. (vaikka meillä tehtiin koko puuköli irokosta, joka ei lahoa)
Mahdollisimman isoja kappaleita kannattaa vaihtaa. Jos poistat kölipultit niin mikset vaihtaisi kokonaista lankkua siihen painokölin päälle. Tai vaikka 2" siivua.

Liimana kölissä on taidettu käyttää epoksia. puukölin ja painokölin saumaan sikaa tms joustavaa massaa.

Puuksi mahdollisimman tiheäsyistä mäntyä ja hyvä lahosuojaus ja kyllästys sitten lyijymönjä jne...

Nortti

http://www.optikkonordling.fi/ottiliana" onclick="window.open(this.href);return false;
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kölipuun korjaus paikkaamalla

Viesti Kirjoittaja kimsir » 03.06.2013 18:57

Tervehdys

Kölipultit on irroitettu ja uudet odottavat asennusta. Teetin sorvaamossa vanhojen mittojen mukaiset pultit. Kuumasinkkaus ja asennus. Sitä ennen kölipuun paikkauskorjaus. Epoksilla on vanha kölipuu liimattu, mitä ilmeisimmin. Luin jostain vanhemmasta jutusta, olisikohan ollut Pekka Huhdan kirjoittama, että epoksi ei oikein kestä vedenalaisissa osissa???, ja olisi syytä käyttää uretaanipohjaista liimaa, joka kestäisi paremmin. Oliskohan ollut joku reaktioiima?? Epoksilla liimatut liitokset kylkilaudoissa ja vanha liimaus kölipuussa ovat kyllä kestäneet hyvin, eikä saumojen rakoilua ole havaittavissa, joten eiköhän epoksi kestä kölipuussa edelleen, joten sillä sitten liimaus.
HELMIIDA

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kölipuun korjaus paikkaamalla

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 04.06.2013 16:07

Kyllä tuollainen täysimittainen korjaus on paras, pätkistä tekemällä tahtoo tulla saumoja ja sovitteita liiaksi. Tuollaisista hatarammista kohdista lähtee laho helposti liikkeelle, kun vesi seisoo puussa. Tuo keskellä puuta oleva hapero alue kuulostaa vähän jäätymisvialta, tuolla on materiaalipaksuudet isoimmillaan ja puu pääsee jäätymään vesimärkänä. Senkin takia kannattaa nostella vene kohtuullisen aikaisin.

Epoksi ei tosiaan ole parhaimmillaan tuollaisessa paikassa, vaikka sitä kyllä käytetään. Tuossa on lisäongelmana myös puumateriaalin kosteus (paikkapala ja vanha puu ovat varmasti eri kosteudessa jos nyt paikkapalan puumateriaalia ei ole pidetty talven yli samassa hallissa kuin puutakin) ja vanhan kölin kyllästeiden sisältämä rasva, joka heikentää liimausta. Mutta tuollaiseen paikkaukseen ei helposti ole korvaavaakaan materiaalia tarjolla. Uusiin osiin sopii hyvin Aerolite taikka resorsinoliliimat, mutta nekään ei oikein ole hyviä paikkakorjauksissa, koska vaativat todella tiukat sovitteet kun epoksi on paljon anteeksiantavaisempaa siinä suhteessa.

Pekka

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kölipuun korjaus paikkaamalla

Viesti Kirjoittaja kimsir » 04.06.2013 21:30

Vanha kölipuu on varmasti kuivaa. Vene seissyt noin kuusi vuotta hallissa ja nyt pressuhallissa sateelta suojassa. Pitää löytää korjauspalaksi vanhaa tiheäsyistä pitkään taapeloitua ja sisällä säilytettyä mäntyä, niin kosteusero ei varmaankaan ole merkittävä onglema.

Jäätyminen on tosiaan mitä todennäköisin syy kölipuun lastuiluun ja deadwoodin halkeamiseen, jossa kiinnityspulttien syöpymisen johdosta vesi on päässyt syvälle paksun puukappaleen sisään. Kölipuun ja rautakölin välissä ei ollut minkäänlaista tiiviste/liimamassaa, ei myöskään rautakölkin eikä deadwoodin saumassa, joten vesi on päässyt helposti puun sisään kölipulttien reiistä. Kölipultit olivat kuitenkin suht hyvässä kunnossa.

Ajattelin sahata vanhaa huonokuntoista puuta kölipuusta pois pitkittäisillä sahauksilla kölipuun molemmin puolin ja näin saada aikaiseksi tasaisen sahaus-/liimauspinnan. Toinen tapa jota mietin on se, että poistaisin vanhan huonon puuaineksen siten, että sahaisin kölipuun poikki 50 mm syviä uria 50 mm välein ja irrottaisin palat taltalla ja sitten kevyt tasaus karkealla hionnalla. Kumpaa menetelmää suosittelette tasaisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Vai löytyykö parempia työstömenetelmiä? Liiman todennäköisesti epoksilla uuden palan paikoilleen.
HELMIIDA

Avatar
Northling
Viestit: 2640
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kölipuun korjaus paikkaamalla

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.06.2013 22:41

Moro

Mitä jos laittaisi ruuveilla ohjurilaudan köliin ja sahaisi käsisirkelillä molemmin puolin niin syvälle kun ulottuu ja sitten hyvällä käsisahalla loput. Sitten käsikutterilla tasoitus ja nauhahiomakoneella ja hionta karkeaksi liimausta varten.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kölipuun korjaus paikkaamalla

Viesti Kirjoittaja kimsir » 05.06.2013 8:41

Moi


Kuvailemaasi menetelmää näillä näkymin aion käyttää. Oma käsisirkkeli ei uppoa, kuin noin 50 mm puun sisään. Isompaa sirkkeliä ajattelin etsiä/vuokrata, jos sais läpisahauksen molemmin puolin sahattuna. Hieman mietityttää miten hyvin sahausurat osuu kohdilleen. Pohdin myös sitä, jos ajais pitkät sahaukset sekä poikittaiset, niin 50 mm syvyys tulisi merkatuksi ja loput palat voisi sahata/taltata pois. Tämän jälkeen höyläys/hionta.

Onko riski että veneen runko vääntyy aiheuttaen vaurioita rungon/kannen rakenteille, kun sahaan kölipuusta noin kolmanneksen sen paksuudesta pois ja kun runko on nostettuna etu ja taka steevistä ilmaan? Tämä on välttämätöntä kun vaihtaa koko kölipuun pituudelta yhtenäisen palan. Mikäli vääntyy, niin onko sillä merkitystä, kun lopulta liimaan uuden palan ja asetan kuivumaan veneen omaa painoa käyttäen tasaiseen puristukseen/tiheällä kiilauksella puristukseen/kölipulttien reiistä kierretangolla ja lankunpätkillä puristukseen? Liimausta varten tarvittaessa laitan pari tukirimaa vanhaan kölipuuhun pitämään liimattavan kappaleen paikoillaan, ettei liiku sivusuunnassa.

Vielä yksi perusasia joka pohdituttaa, pitääkö paikkalankun syyn kuvio liimatessa asetella siten, että lankku käyristyy, jos käyristyy, reunoiltaan kohti vanhaa kölipuuta? Vai onko asettamisella ylipäätään väliä kun lankku tulee kovaan puristukseen rautakölin ja kölipuun väliin?
HELMIIDA

Avatar
Northling
Viestit: 2640
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kölipuun korjaus paikkaamalla

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.06.2013 17:52

Moro

Taltatessa on se riski että puu lohkeaa syyn suuntaan syvemmälle kuin olisi tarkoitus.
Laitat pitkät suora ohjurilaudat jotka tulevat keulasta ja perästä yli ja asetat ne passilla samaan linjaan niin sahaukset osuu paremmin kohdalleen.

Köli ei varmaan väänny, mutta jos koko veneen paino on steevien varassa runko saattaa vääntyä. eli suosittelisin pohjan tukemista pohjasta useammasta kohtaa. Siihen käy ihan lankku poikittain pohjaan ja maahan ja siihen lyödään pönkä väliin, pysymisen treevassa kannattaa varmistaa naulalla tai ruuvilla. Tarvittaessa käytä kiilamaisialätkiä pohjassa.

Kun käytät sopivasti hiomapölyllä paksunnettua epoksia niin varmasti puristukseksi riittää veneen oma paino. Muista hankkia hidasta kovetinta epoksiin.

Puun syyn suunta tietysti olisi ideaalista jos sen saisi oikein mutta koita nyt eka löytää mielummin sitä tiheäsyistä puuta jossa ei ole ydintä pinnassa. Sitten jos on valinnan varaa niin asettelet sen niin että ydinpuoli on alas.

Nortti

Ps. nämä ohjeet ovat aivan uimakoulupohjalta omasta hatusta vedetty, joten niiden noudattaminen on omalla vastuulla.
Viittaan allekirjoitukseeni.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kölipuun korjaus paikkaamalla

Viesti Kirjoittaja kimsir » 05.06.2013 22:16

Morjens

Olen lueskellut puuvene.fi keskusteluja jo pidempään ja pannut kyllä merkille keskustelujen ja mielipiteiden "vivaihteikkaan" luonteen. Suhtaudun nettitietoon vahvasti sanottuna kriittisesti ja yleensä varmistan tiedot ennen toteutusta useammalta eri taholta. Todettakoon kuitenkin, että puuvene.fi on poleemisena ja monimielisenä hieno tiedon ja kokemuksen jakamisen foorumi.

Vene joutuu olemaan suht vähäisen tuennan varassa ainoastaa paikkapalan liimauksen yhteydessä. Sahaus, höyläys ja hionta sujuu varmaan ihan mukavasti vaikka vene on kunnolla tuettu useammasta kohtaa.

Liimaus hitaalla epoksilla hiomapölyllä paksunnettuna. Poistin mastosta reilun metrin pätkän lahoa ja liimasin mainitsemallasi tavalla onnistuneesti.

Eiköhän tämä keskustelu ole tässä. Nyt on varmuutta siirtyä teoriasta käytäntöön ja suoritaa työ pois muiden töiden edeltä. Tehdessähän asiat vielä tarkentuu jne..

Vielä erikoinen miete/kysymys tähän loppuun. Keskustelen veneasioista myös erään vanhemman veneilyä harrastavan kaverin kanssa ja hän esitti idean jonka mukaan kölipultit voisi vuosittain voidella vuosihuollon yhteydessä. Porais ohuen 4-5 mm reiän rautaköliin kölipultin kohdalle, tekisi reikään kierteet ja laittaisi kierteisiin rasvanipan, josta vois rasvaprsiin avulla truutata vuosittain sopivaa suoja-ainetta kölipultteihin. Rasvanipan voisi upottaa isompaan reikään kölin pinnan sisään ja suojata jollain massalla. Mitäs tuumaatte moisesta ideasta. Ohjaanko kaverin autopuolen hommin vai onko ideassa mitään mieltä, edes jossain tapauksessa?

Kiitokset
HELMIIDA

Vastaa Viestiin