epoksi

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

epoksi

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.05.2013 22:58

Tarkoitus on päällystää veneen etutäkki epoksilla, mutta kysymys kuuluukin petsaanko kannen kuningaslaudan ennen vai jälkeen epoksin laiton? Mitenkähän se petsi reagoi, jos vetää epoksin päälle?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.05.2013 23:22

Moro

No petsihän ei imeydy edes hyvin karhennettuun epoksiin, joten se nyt ainakin on tuhoon tuomittu idea. Eli ennen epoksointia tai lakkausta petsaus on tehtävä.
Toinen asia on sitten se että kannattaako se kannen epoksointi ylipäätään.
Mitähän materiaalia se kansi on?
Millaiset saumat?
Miten kosteuden pääsy estetty alakautta?
Jos vedät epoksin kanteen se on sitten hiottava mataksi ja suojattava huolella jollakin lakalla tai maalilla, sillä epoksi ei itsessään kestä UV:tä lainkaan. Sitten kun epoksiin tulee halkeamia ja vesi pääsee alla olevaan puuhun se sinistyy ja epoksi alkaa kesiä paikoitellen, on sen korjaaminen moninkertaisesti kovempi homma kuin esim. pelkästään lakatun kannen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.05.2013 8:54

Siinä kannessa on alimmaisena 9mm mäntyvaneri ja sen päällä on 4mm mahonki viilu. Viilut ovat laudan muotoon sahattu, jolloin saatu näyttämään massiivi puiselta kannelta, välissä sikaflex. En ole tahtonut saada pysymään lakkaa kunnolla siinä kannessa, aina pääsee vesi väliin ja lakat kuluu kengän alla. Tarkoitus oli petsata kuningas lauta ja skantäkit, mutta muuten jää vaaleamman mahongin sävy kanteen. Monta kerrosta olisi lakkaa vedettävä päälle että kestää UV valoa?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.05.2013 9:40

Moro

Miten mahtaa kestää epoksi sikasauman päällä? Epoksi kun on kovaa ja sika pehmeää...
Epoksin päälle sopii parhaiten 2-komponentti epoksilakka. En noista niin tiedä, mutta 1 komp lakoissa olen noudattanut valmistajan ohjetta. Hempelillä vähintään 8 kerrosta lakkaa ja vuosittain vähintään 1 kerros lisää välihionnan jälkeen mielummin kaksi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja CC » 16.05.2013 11:43

Mä kans en tykkää ajatuksesta sikaa alla ja epoksia päällä...
Vesipetsillä voi hyvin käsitellä ennen epoksihommia, pitää vaan kuivua kunnolla. Kunnon 2k uretaani tai akryylilakka ei tartte kun pari kerrosta riittävään uv-suojaan. Ainakin. jos esim. käyttää SP systems sp320 epoksia, jossa on osittainen uv-suoja itsessäänkin. Hempelillä on ainakin sellainen 2k uretaanilakka ollut, joka vois kestää kannessakin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 16.05.2013 12:38

Moi Venla!

Minkämoinen paatti sulla mahtaa olla ja mistä päin? Oma kipponi on Uudestakaupungista vuodelta -84, ja kuulosti vaan niin turkasen tutulta tuo ongelma, kannen rakenne on juurikin kuvaamasi kaltainen. itse arvelin perinneintoilustani huolimatta testata ainetta nimeltä Oldodur, löytyy hakusanalla juttua täältäkin. Itselläni tosin oli vesi parissa paikkaa päässyt paitsi lakan, myös viilun alle. 8\

Niinpä kaavittuani lakan kaavin myös muutamasta kohdasta vanerin viiluineen pois, ja hieron nyt hetken päätäni niiden paikkojen kanssa ennen pintakäsittelyä...

Itse epoksia sen enempää tuntematta en kyllä minäkään lähtisi sitä ilman kangasta tarjoilemaan omaan kanteeni. Enkä ainakaan tässä vaiheessa etenkään kankaan kanssa, suurin osa kannesta kun on vielä oikein nätti ja ehjä :))

Eeppo

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja CC » 16.05.2013 13:34

Eeppo kirjoitti: Itse epoksia sen enempää tuntematta en kyllä minäkään lähtisi sitä ilman kangasta tarjoilemaan omaan kanteeni. Enkä ainakaan tässä vaiheessa etenkään kankaan kanssa, suurin osa kannesta kun on vielä oikein nätti ja ehjä :))
Ihan vinkkinä, esim. ohuen kudotun kankaan saa kyllä epoksin ja lakan kanssa lähes näkymättömiin siihen puun päälle.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 16.05.2013 14:06

Kiitos vinkistä, näin varmasti onkin. Siitä huolimatta pitäisin tuota oldoduria jotenkin parempana vaihtoehtona, kun se on elastinen (murtovenymä jopa 300%), ja (ainakin maahantuojan mukaan) vieläpä diffuusioavoin. Toisin sanoen pieni toive olisi kannen "hengittävän" tuon jälkeenkin, eikä kuulemma ole edes ihan yhtä liukas kuin lakka.

Noh, nähtäväksi jää miten se ajan oloon käyttäytyy, veli Ambrosiolla vissiin kuitenkin on muutamalta vuodelta ihan positiiviset kokemukset. Voihan se olla että miulla happaanee koko pas...paatti. Toivotaan että ei :-)

Kajuuttojen katoissa ja suoraan tasaisen vanerin päälle tuo rowing + hartsi on varmasti parempi kuin sata jänistä! Ja ammattimies (ja vieläpä oikean alan mielellään) saa siitä varmasti vielä hulvattoman nätinkin. Tommoseen "SupposedToBe"-rimakanteen sikoineen ei välttämättä ihan yhtä hjuva. Vaikka en ole toki edes kokeillut...

Jos satut Ambrosio tätä lukemaan, niin mitenkä teit, kyllästitkö / petsasitko kantta ennen pinnoitusta? Ja jos, niin aiheuttiko tämä mitään erityistoimenpiteitä?

nimim. mieluummin jo vesillä...

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 16.05.2013 16:42

En petsaillut enkä kyllästellyt, mutta hioin tosi huolella puupuhtaaksi. Kyllä joku petsaus voisi kannattaa, tai sitten - googleta tuote nimeltä Coelan -samanlaista tavaraa kuin Oldodur englannista vissiin. Niiltä löytyy kuulemma värillisiä praimereita joita voisi kannattaa vetää alle.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.05.2013 21:48

Eeppo kyseli veneestä: Tämä vene on tasaperäinen puoliliukuva limisaumalla. Kansi ei ole alkuperäinen, koska vanha oli 15mm mahonkilautaa ja se rupesi vuotamaan ja sitten lahosi. Vene on mulla täällä päijänteen rannalla Jyväskylän liepeillä. Minkälainen vene sulla on ? ongelma tosiaan kuullostaa samalta. Kajuutan katon päällystin viime keväänä kankaalla ja epoksilla, mutta en saanut sitä piiloon, joten maalasin vaaleaksi. Silloin käytin bilteman kangasta ja epoksia. Bilteman epoksia jäi purkki hyllyyn, ajattelin käyttää sen etutäkkiin.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 17.05.2013 8:43

Venlalle:
Lisäsin kuvan paatista profiiliin, kertonee enemmän kuin vuolaat sanat. Puoliliukuva tuokin rekisteriotteen mukaan on, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä että Perkinsin huutaessa täysillä kierroksilla kuolinkamppailuaan nopeus on jotain yhdeksän ja puoli solmua. Kuusi ja puoli menee kivasti ja puolella kierroksista, seitsemää ja puolta ajelee vielä hätätapauksessa tulematta hulluksi.

Upparina siis tuota itse pidän, ja on kyllä aika erityylinen kuin profiilikuvasi paatti. Muistelin vaan täältä palstalta, että sinulla olisi useampikin paatti ja sillä utelin. Omani pitää kotisatamaansa (toivottavasti jo taas lähiviikkoina) täällä muinaisilla Saimaan ylävesillä Juojärvellä.

Bilteman epoksia itsellänikin on tuossa pönttö odottamassa korjauskärpästä joka siihen tarttuisi :-)

Eeppo

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: epoksi

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 24.05.2013 15:11

On mulla tuollainen vaasassa rakennettu meriläinen lisäksi, mutta se on työn alla ja vielä aivan osissa. Minä vetäisin epoksin ja 2 komponentti hemppelin kanteen...toivottavasti pysyy.

Vastaa Viestiin