Rimakannen rakenteesta ja pintakäsittelystä?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
kaasunalle
Viestit: 44
Liittynyt: 12.08.2005 20:04
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Rimakannen rakenteesta ja pintakäsittelystä?

Viesti Kirjoittaja kaasunalle » 08.05.2013 19:02

Olis edessä Troolarissa koko kannen purku ja kaarien uusiminen. Ajatuksena oli kaarien uusimisen jälkeen laittaa kanteen vaneeri ja liimata n. 8-10mm tammi rimaa siihen.
Olen tehnyt pienemmän tälläisen työn aiemmin mutta kysympä vielä että eikö rimat liimata sikalla kiinni vaneeriin eikä epoksilla? Sika antaa elämisen varaa varmastikki..
Entäs tuo pintakäsittely, itse ajattelin ihan esti pinnoittaa koko kannen epoksilla ja vahvike kankaalla nostaen sen pikkasen hyttiä ja laitoja vasten ja siihen lakkaa päälle uv-suojaksi. Voiko tällaisen kannen noin vain pinnoittaa tällä menetelmällä vai onko siinäkin jotain erityistä huomioitavaa?

Toinen vaihtoehto (josta pidän vieläkin enemmän) olisi yksinkertaisesti lakata kansi, hytti ja laidat hyvin kauttaaltaan, joka saumaan ja nurkkaan tulee massat joten on varmastikkin tiivis. Mutta onko kumminkin isompi riski että tulee vuotamaan jostain tällä menetelmällä vaikka kuinka hyvin sen tekisi?
Mahonkivene projekti:
http://villekovala.googlepages.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalustepuuseppä V. Kovala:
http://www.kalustepuuseppavkovala.websites.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Rimakannen rakenteesta ja pintakäsittelystä?

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 10.05.2013 21:09

Kolmas vaihtoehto on aine nimeltä Oldudur. Se on lakan näköinen mutta elastinen massa, jota vedetään 0,5mm kerros kanteen -ainakin omassa veneessäni pysyy hyvin kiinni puussa ja on huoltovapaa. Laita hakuun sana oldudur, niin näet pari kuvaa veneeni kannesta. Suosittelen! Ainetta myy Uratek oy Tampereella.
P

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Rimakannen rakenteesta ja pintakäsittelystä?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 10.05.2013 22:00

Minkä kokoinen troolari on kyseessä ?
Isommissa kansi on ollut esim 50x120 laudasta tiivistettynä. Kantta tukevat rakenteet on myös harvemmassa. n 80-100cm palki välit. Jos materiaali ohenee paljon niin painoa tarvii todennäköisesti lisätä muualle.
Rakenteenahan vaneri + lauta on jäykkä. Joten vaikka 30+12 rakenteen tekee niin se saattaa olla riittävän jäykkä tuolle harvalle kannen tuennalle.

Sitä kannattaa hiukan kokeilla. Ajatellen myös että seisooko kannella 10 ihmistä vai vaan 2 samoilla paikkeilla.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Rimakannen rakenteesta ja pintakäsittelystä?

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 10.05.2013 23:58

Se nimi onkin Oldodur - muistin väärin...

Avatar
kaasunalle
Viestit: 44
Liittynyt: 12.08.2005 20:04
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Rimakannen rakenteesta ja pintakäsittelystä?

Viesti Kirjoittaja kaasunalle » 11.05.2013 11:51

Tämä on 10 metrinen Tanskalainen raputroolari -58 vuodelta. Että ei ole isoista kansista kumminkaan kyse.
Vanhat kansirimat ja kaaret on täysin käyttökelpoista tavaraa kukkapurkkeihin, joten siihen on nyt tulossa uudet kansikaaret, niiden päälle vaneeri johon olisi tarkoistus laittaa n. 8-10x45-50 tammirimaa..
Pintakäsittely on vielä arvoitus mikä olisi nyt se paras ja tiivein, jonka saa myös nostettua tammi vaneerista tehdyille laidoille. Ennen siihen oli laitettu kuitu päälle joten siellä se kosteuskin on viihtynyt.

Tuota Oldodur pinnoitetta en taida uskaltaa kokeilla, pelkäänpä että käy vastaavanlaisesti kuin ennen.. Mietitään muttei tuomita vielä.
Mahonkivene projekti:
http://villekovala.googlepages.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalustepuuseppä V. Kovala:
http://www.kalustepuuseppavkovala.websites.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin