Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
peho
Viestit: 1
Liittynyt: 06.04.2013 10:33

Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja peho » 16.04.2013 19:18

Suositteko jotain tiettyä lakkaa? : Le Tonkinois, Rylard jotain muuta?? Mitä mieltä, kokelmuksia Owatrolista?

ari nieminen
Viestit: 146
Liittynyt: 16.07.2008 13:35
Paikkakunta: helsinki

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 16.04.2013 22:25

Omaan mahonkipurkkariin olen laittanut tonkkaria. Tyytyväinen olen ollut. Ari

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 17.04.2013 14:20

Vanhanajan venelakkaa.
- Pohjalla on paremmin -

Jasse
Viestit: 15
Liittynyt: 04.01.2013 19:21

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja Jasse » 18.04.2013 14:57

Mä ajattelin laittaa tikkurilan venelakkaa. Mitäs mieltä siitä olette? Lakkasin testiksi kansiluukun. Kolmella kerroksella ohentamattoma tuli ihan ok. Joskin älyttömän kiiltävä se ei ole... Tosin paattikaan ei ole uusi joten menettelee ;)

piikakivi
Viestit: 2
Liittynyt: 19.04.2013 10:41

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja piikakivi » 19.04.2013 10:48

Olen käyttänyt Rylardia ja tiedän, että alla on myös Owaa. Mitä mieltä olette merkin vaihtamisesta? Menenkö hakoteille, jos vaihdan merkkiä vuosittain?

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.04.2013 18:11

Moro

Mä olen pitäytynyt Hempeleissä kun olen ollut niihin tyytyväinen. Kohteenmukaan niistä löytyy sopiva, Öljylakkaa kylkiin ja kannen lakattuihin osiin kulutusta kestävämpää alkydia.

Owasta on huonoja kokemuksia, mutta ei se oikea lakka olekaan vaan öljy. Ei saa kiiltävää pintaa, vaatii vähintään tuplamäärän sivelyjä vastaavan paksuisen pinnan aikaan saamiseksi, valuu turkasesti. Toisaalta öljy on niin ohutta että ei jätä kylkeen valumajälkiä vaan tippuu laudanreunasta pois.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja Jommi » 28.04.2013 0:44

Owatrol ykkösessä on noin 70 % liuottimia, lähinnä lakkabensiiniä. Muistaakseni sitä myytiin Euroopassa alunperin pohjusteena 'rasvaisemmille' puulajeille kuten teakille. Sittemmin sitä alettiin pohjolassa käyttää veneiden kyllästämiseen, en kyllä oikein käsitä millä perusteella. Ainoaksi pintakäsittelyksi se ei sovi, eikä ole sellaiseksi tarkoitettukaan.

Alkuperäinen tuote on nimeltään Penetrol (The Flood Company), mikä oli tarkoitettu maalien ohentamiseen kuumissa ilmastoissa. Sillä on muitakin käyttöalueita, kuten mm. ruosteisen raudan primerointi. Euroopassa sitä markkinoidaan nimillä Owatrol 1 ja Deks Olje 1, mutta käytettäväksi nimenomaan kaikenlaisen puun pohjusteena.

Owatrol 2 (Deks Olje 2) on tavanomainen alkydilakka, jossa lakkabensiiniä on noin puolet. En ole ihan kärryillä muiden lakkojen prosenteista, mutta yleensä liuottimia on kai 40-50 prosenttia tai vähemmän. Le Tonkinois ei tiettävästi sisällä liuottimia lainkaan.

Luulisin ettei markkinoilla ole mitään 'huonoja' lakkoja. Kaikissa niissä on sideaineina kasviperäisiä öljyjä ja alkydi- ja/tai uretaanihartseja (paitsi Le Tonkinois jossa ei tiettävästi ole mitään hartseja) ja liuottimena pääasiassa lakkabensiiniä. Oman ryhmänsä muodostavat sitten kyllä kaksikomponenttiset polyuretaani- ja akryylilakat, joihin voidaan sisällyttää tehokkaampia UV-suotimia. Ne sopivat puulle huonommin siinä mielessä, että ne ovat kovettuneina todella kovia ja joustamattomia. Tosin niihin voi itse lisätä pehmentimiä. Ilmankin ne käyvät hyvin esim. vanerille.

Tavanomainen kirkas lakka on puun päällä aika heikko pintakäsittelyaine huonon UV-keston takia. Mikä hyvänsä maali kestää kauemmin. Lakkaa pitää laittaa yleensä aluksi vähintään 4 - 6 kerrosta ja sitten joka vuosi yksi tai kaksi lisää, muuten lakatusta pinnasta saa itselleen todellisen riesan -- kuten useimmat täällä varmasti tietävät. Saumattomille puuosille ja vanerille kannattaisi aina laittaa 2K-lakka, joka Suomen oloissa voi kestää (oman kokemukseni mukaan) jopa 10 vuotta.

Valmistajathan eivät laita purkin päälle juuri mitään tietoa maaleistaan ja lakoistaan, joten meillä on yleensä vain hämärä käsitys siitä, mitä puun päälle vedellään. ;-)
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.04.2013 11:58

Owa on kiireiselle miehelle hyvä kyllästysaine, kunhan vain tekee sen todella märkää märälle niin kauan, että aine menee läpi. Se vaatii laudan paksuudesta riippuen 18 - 24 tuntia yhtäjaksoista hosumista ja sopivasti kaljaa ja muuta syötävää talkooporukalle. Sen sijaan pintakäsittelyaine, ehkäpä sekin olisi hyvä, jos on taas aikaa vetää sitä noin kolme kertaa yhtä mitä tahansa lakkakerrosta kohden. Norttikin sanoi, että vähintäin kaksi kerrosta vastaa yhtä muuta lakkaa, sanoisin itse, sitä käyttäneenä että kolme. Jos nyt meinaa saada Owan pintakäsittelyaineella, sama juttu Impregillä, kelvollisen pinnan, joka kestäisi kesän ja syksyn sateet, tulisi vetää ko aineita n. parikymmentä kerrosta - minulla ei siihen kärsivällisyys riitä, siis noin kuukausi lähes joka päivä. Nyt olen valinnut lakaksi Rylardin, kokemuksia ei siitä ole, mutta syksyllä ja ensi keväänä varmaan jo jotain. Uskoisin kuitenkin että 7 -8 kerrosta riittää antamaan hyvän pinnan, kunhan muistaa välihionnat ja valumien poistot surotittaa, siiklillä viimemainitut, siiklitekniikan viilaamisen osalta puuttuessa katkojankärkipuukonterillä.
Ilmat saisivat vain lämmetä, jotta pääsisi lakkaamaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 29.04.2013 18:50

Itse olen käyttänyt Spinnaker yacht varnish lakkaa. Seppälän venetarvikkeesta suositteli ja tyytyväinen olen ollut. Tossa linnki mutta Seppälässä on halvempaa...http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/sp ... p-154.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja vanhami » 29.04.2013 22:10

Olen käyttänyt aikoinani Kiiskessä Le Tonkinoista. Sillä sai parhaimmillaan hienon pinnan, yleensä ei. Pikkuisen haasteellinen kaveri. Vaihdoin sitten Wilman oston yhteydessä Rylardiin, jota vedin seitsemän vuotta. Hinta / laatu kohillaan ja nätti pinta. Kokeilin välillä spinnaker Goldia, mutta en tykännyt sen levittyvyydestä. Joskus vedin veneeseen kaikki purkinpohjat mitä löytyi.

Vuosien saatossa Rylard alkoi kumminkin kesimään pois, vaikka pinta oli vimosen päälle keväällä, poltti aurinko sen vesirajasta ja päivänpaistepaikoista ihan krokotiilille ja se suorastaan mureni pois. Viime vuonna vedin sitten kokeeksi Spinnaker Goldilla koko veneen. Ongelmaa ei ollut enää tänä vuonna.

En edelleenkään tykkää spinnakerista, mutta tuo UV kesto ongelma vaikuttaisi olevan lakasta kiinni. Tänä vuonna vedän spinnakeria. Ensi vuonna voisi kokeilla vaikka Epifanesia. Jos alla on jotain luonnon lakkaa, niin hyvällä välihionnalla ei ole juurikaan väliä, mitä luonnonlakkaa siihen päälle vetää. Jos menee jotain Unica Superia vetään, se saattaa sitten kyllä kesiä pois. EN ole kyllä kokeillut, mutta isot pojat on uskotellut.

Sisälle vedän mitä käteen sattuu osumaan. Unica Super puolikiiltävä K-raudasta antaa ihan hyvän hinta / latusuhteen. Hempelilläkin on ihan asiallisia siihen käyttöön, jopa parempia. En ole jaksanut vaivata sillä liikaa päätäni.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 30.04.2013 8:24

Hollantilainen Epifanes Bootlak on minun valinta. Ostin viimeksi isomman peltipänikän kun tilasin tarvikkeita Toplichtista Saksasta.

Tässä vähän vanhaa videonpätkää, taitaa olla jo toissakesäinen:

http://youtu.be/jyJyQN6X3i8
- Petri

Avatar
jtp
Viestit: 78
Liittynyt: 31.08.2006 11:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä käytätte? Öljy/Lakka

Viesti Kirjoittaja jtp » 30.04.2013 18:04

Mulla on hyviä kokemuksia International Schooner -lakasta, helppo levittää ja jälki on ihan hyvää.

http://www.yachtpaint.com/gbr/diy/produ ... ooner.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin