Kulkuvalojen asennuspaikka

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Kulkuvalojen asennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 02.04.2013 10:01

Moi,

Olen rakentelemassa sivulaseja vanhaan salonkiveneen tuulilasiin. Nyt tuli mieleen ajatus etta onko kulkuvalojen paikaa määritelty missään asetuksessa sen tarkemmin. Vaihtoehtoiset paikat olisi joko näissä tuulilasin sivuikkunoiden etureunassa tai sitten reippaasti taaempana salongin etureunassa jolloin ne jäisivät noin 1,3m kuljettajan taakse.

Kumpaa paikkaa suosittelette vai ohjaako jokin määräys ne pakosta jompaan kumpaan. Vene siis 10mx2,2m korkeus molemmissa asennustapauksissa yli metrin vesilinjasta.

Vene on melkolailla samanlainen kuin Donna28 joten Jaakon kuvista pääsee käsitykseen veneestä, meillä ohjaushytillä vain hieman enemmän pituutta.

Terveisin,

Lampila
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22.08.2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Kulkuvalojen asennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Arnie » 02.04.2013 12:34

Tuolta löytyy (liite 1) noita määräyksiä. En ala tulkitsemaan, vastuu siirretään lukijalle ;) http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... #id1913338

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kulkuvalojen asennuspaikka

Viesti Kirjoittaja matti » 02.04.2013 19:47

Tuleeko sulle kulkukelpoiset sivukannet? jos niin on hyvä katsoa, ettei liikkuessa osu polveen, jos ei niin mitään väliä.
Jos laittaa valomaston juureen katolle tai maston varteen, niin selviää vähillä johtovedoilla, ei tarvi johdotella sinne tänne vaan yhteen paikkaan, vaikka reilummalla neliöllä josta jakaa jokaiselle lyhdylle.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kulkuvalojen asennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Simon » 02.04.2013 21:13

Viittauksesi Donnan salonkiveneen samankaltaisuuteen, niin kuten hänellekkin olen aina painottanut pitäytyä alkuperäisessä, joten jos entisten valojen paikka on selvillä, niin ne sijoitetaan entisille paikoilleen. Enpä jaksa uskoa, että joku viranomainen haluaa puuttua, onko tuontyyppisen aluksen valot juurikaan tämänpäivän säännösten mukaiset. Pääasia, että ovat aluksen ja ajan mukaiset.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Kulkuvalojen asennuspaikka

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 02.04.2013 22:46

Simonin kanssa samaa mieltä. Jos kuitenkin päädyt johonkin muuhun ratkaisuun, huomioi että joissain asennuksissa valo, etenkin vihreä, saattaa valaista kantta, kaidetta tai muuta kohdetta niin että pimeällä et muuta näekään...

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Kulkuvalojen asennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 03.04.2013 8:27

Kiitoksia vastauksista,
tuota sääntöä olen käyttänyt siellä missä mahdollista mutta tässä tuulilasissa ei ollut jäljellä mitään vanhaa joten valojen alkuperainen paikka ei ole varma. Tuulilasi on kokonaisuudessaan jouduttu säveltämään samaa aikakautta mukaellen uudestaan.
Tuo valon heijastuminen juuri mietityttää - täytynee ottaa akku ja valo mukaan pimeään pressutelttaan ja kokeilla. Olen taipuvainen laittamaan ne kyllä tuohon tuulilasin kylkeen, siinä ne olisivat vähiten tiellä myös kulkua ajatellen. Niin ja toivotaan että se joka oli tehnyt sen edellisen tuulilasin irvikuvan oli laittanut valot vanhoille paikoilleen.
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Kulkuvalojen asennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.04.2013 19:56

Sanonpa minäkin nyt jotain. Ei minunkaan veneessäni näkynyt minkäänlaisia merkkejä valojen sijoittelusta. Itse olen ajatellut kuitenkin laittaa ne salongin sivuun, heti ruori-istuimen taakse, siellä ne eivät ainakaan haittaa ketään. Pilleripurkit on sitä varten ostettu. Olisihan ne valot voinut tietysti kanteen tällätä, joissakin ruotsalaisissa veneissä kun on sellainen isompi yhdistelmävalo, mutta kun tuli pillerit hankittua, niin niillä mennään. Masto tulee tuulilasin etupuolelle ja siihen sitten eteenpäin näyttävä valo. Tiedä häntä, käyttäisikö ankkurivalona myrskylyhtyä, Perävalo on joko lipputangon pitimessä, on sellainenkin jostain siunaantunut, jossa on tuo valon paikka tai sitten erikseen peräpeilin yläreunaan. Kolmaskin vaihtoehto on perävalolla, laittaa se takapenkin selkänojaan, joka tulee toistakymmentäsenttiä ylöspäin. En ole niin pitkällä vielä näissä ajatuksissa kuin Lari. Sen vain olen katsonut, että valot näkyvät säädösten mukaisesti, jos näin edellä mainitsemallani tavalla toimin. Tuli luettua sitä katsastajan kirjaa kuin piru raamattua.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Kulkuvalojen asennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Lampila » 04.04.2013 8:28

On tullut keräiltyä kuvakirjastoa eteentulleista salonkiveneistä ja niissä näytti sijoituspaikka olevan pääsääntöisesti tuulilasin etureuna asennettuna vielä lähelle kantta. Takavaloa olen itse ajatellut salongin katolle asennettuna pienelle jalustalle, edellinen paikka oli salongin takaseinä. Etuvalo tulee minullakin mastoon ja ankkurivalo mastoon nupiksi kun nyt vaan sopiva löytyy. Täytynee mennä Helatorstaina Kotkan Sapokkaan jossa järjestetään helamarkkinat, sieltä on joskus tarttunut käsiin kaikenlaista.
- Pohjalla on paremmin -

Vastaa Viestiin