Ponttia tai uraa kajuutan kattoon

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Valdemar
Viestit: 16
Liittynyt: 27.11.2007 23:25

Ponttia tai uraa kajuutan kattoon

Viesti Kirjoittaja Valdemar » 27.02.2013 22:27

Haluaisin saada vähän elävyyttä kajuutan kattopintaan. Saksasta ainakin löytyy V-uralla uritettuja 3.5 mm gabon ym. vanereita lakattavaksi tai maalattavaksi. Kysymyksessä on Hai veneen uusi kansi johon olen ajatellut 12 mm marine vanerin ja 7mm oregon rimoituksen. Olisiko mahdollistaa ajaa jyrsimellä urat tasaiseen vaneriin, saisi samalla tehtyä urat seuraamaan partaan muotoja. Hai veneessä kajuutan kattoa ei taida muuten tulla ihailtua kun laverilla selällään ollessa. Ajattelin kuitenkin harrastuksen vuoksi kokeilla, jos vaikka tulisi vastaava tarve eteen taas seuraavassa projektissa. Kaikki ideat otetaan ilomielin vastaan.

Valdemar

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ponttia tai uraa kajuutan kattoon

Viesti Kirjoittaja Northling » 28.02.2013 0:08

Moro Valdemar

Vanerin jyrsimisessä on se ongelma että jyrsityt urat jää aika "karvaisesksi" kun osa puusta ajetaa poikkisyin poikki.
Mitä jos laittais hiukan ohkaisemman vanerin, johon liimaisi aidon rimoituksen ohuena pintaan tai siis alle. Lakkaminen ja hiominen ei olisi niin työlästä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

VilleS
Viestit: 51
Liittynyt: 04.06.2008 9:18
Paikkakunta: Rauma

Re: Ponttia tai uraa kajuutan kattoon

Viesti Kirjoittaja VilleS » 28.02.2013 20:55

Tai sitten jättäisi sen vanerin kokonaan pois ja vähän paksumpaa ponttia tilalle. Itselläni tulee kangas tähän päälle vielä.

Valdemar
Viestit: 16
Liittynyt: 27.11.2007 23:25

Re: Ponttia tai uraa kajuutan kattoon

Viesti Kirjoittaja Valdemar » 28.02.2013 23:44

Lähtökohtana on ollut mahdollisimman jäykkä ja tiivis rakenne. Rakenteellisesti ajattelin että laadukkaan vanerin kanssa saan jäykimmän rakenteen kun vielä epoksilla liimataan parraslaudat ja oregonrimat. Saumaus ja pinnoitus mahdollisesti epoksilla. Puusta perinteisesti tehtynä ulkonäkö kajuutan sisäpuolella olisi kerralla valmis, vanerin kanssa pitää vähän tutkailla mahdollisuuksia. Tänään kokeilin vanerinkappaleisiin ajella käsisirkkerillä uria, urista tuli ihan siistejä. Vielä voisi kokeilla jyrsimellä v-uraa. Käsitykseni mukaan uritettua vaneriakin on käytetty perinteisisssä veneissä ja sitä on saatavilla ainakin ulkomaan venetarvikeliikkeissä. Yksi pohtimistani vaihtoehdoista on urittaa kannen alapinnan vaneri ja tehdä korotettu osa kajuutan katosta perinteisesti puusta tai käyttää ohuempaa listaa vaneriin liimattuna kuten Nortti ehdotti. Kannen painoakin pitäisi varoa turhaan kasvattamasta.
Ruotsalainen Larsson kirjassaan suosittelee vanerikanteen esim kahta 6mm vaneria yhden 12mm sijaan.

Valdemar

Vastaa Viestiin