Sivu 1/1
Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 10 Tammi 2013 13:18
Kirjoittaja raimå
Pitäisi aloittaa kevään remontit piakkoin ja ajattelin aloittaa kaarien korjailuista.
Akuutein on yksi haljennut (oli piilossa aiemmin) veistokaari (saarnia?) ja mietin millätavalla korjausta lähtisi suunnittelemaan. Oma ajatus olisi että syöttäisin epoksia tuon halkeaman (viistoon menevä) täyteen ja laittaisin siistit vanerilätkät molemmin puolin ja helahoito ruuveilla ja epoksilla kasaan. On etuboksien sisäpuolella ja ainoastaan kummitukset pääsevät näkemään, joten ei ulkonäöllistä merkitystä.
Lisäksi useampi painokaari on pilssin jyrkimmästä kohdasta puoliksi poikki. Ei mätää siis vaan ihan normaalia (?) elämistä niks naks. Koko kaaren vaihto tuntuu turhalta (?) ja mietin sisarkaaria siihen jyrkempään kohtaan. Lähinnä askarruttaa tuo niittaaminen ja pasuttaminen ja yleensäkin se kuinka tuonne jyrkkään paikkaan pääsee painamaan pasutetun kaaren paikoilleen siten että oikeasti tukee rakennetta ja ei jää raolle "höröttämään". Ja millainekohan tuo niittaushärveli on ja mistä sellaisen saisi vuokralle/lainaksi/ostettua?
Löysin tämän linkin:
http://www.sihistin.fi/fi/puuveneet/kaaret.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuo jutun sisällä olevat linkit eivät toimi, muita hyödyllisiä turistioppaita saatavilla intterneetistä?
Re: Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 10 Tammi 2013 15:02
Kirjoittaja venealeksi
Moi.
Jos veistokaari tekee tiukan mutkan niin voisit laminoida sen.
Sahaat tammesta tai saarnesta 5mm vahvoja soiroja jotka on kaaren levyttä leveämpiä jotka liimaat nippuun.
Ensin voi ottaa pahvin palalle kaaren Jyrkemmän mutkan puolelta profiilin.
Sitten pahvin mukaan teet 50x100 laudasta jigin joka on mutkan muotoinen.
Jigiin on helppo laminoida mutka. ( 1-2 kerrosta korkeampi kuin oikea kaari. ks alla. )
Kun valmista niin eikun paikalleen.
Jos teet sisarkaaren. Niin sovitat kaarta vanhan kaaren viereen.
Kappas toiselle puolelle kaarta jää ilmarako kun toinen puoli on hyvin.
Laminoitua kaarta tulee hioa pohjan muotoon esim rälläkällä tai kava höylällä.
Kunnes se istuu tasan kummaltakin puolelta ja on vanhan kaaren kanssa rinnan.
Sisarkaaren voi tässä vaiheessa vaan laittaa paikoilleen. Poraat lautoihin reijät oikeille paikoille sisältä ulospäin. Laitat kaaren paikoilleen ja kiinni puristimella tai puristimella nimeltä kaveri.
Ulkopuoleta sen voi sitten laulata, niitatessa tai ruuvata paikoilleen. Ennen tietysti poraat tappien upotukset.
Ja voila.
Jos taas korjaat vanhaan kaareen paikan murtuman yli.
Niin tee ensin vanhaan kaareen viistoukset jotka on noin laudan mitan.
Sitten seuraan sisarkaaren ohjetta paitsi että teet paikkapalan johon teet päivin myös viisteet. Kiinnitettäessä paikkaa viisteisiin kunnolla liimaa ja niittaus.
Tää on karkee prosessi yhteen korjaustapaan.
Joskus on helpompi vaihtaa koko kaari.
Jos kaari maalataan laminointi ei näy ollenkaan.
Aleksi
Re: Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 11 Tammi 2013 03:06
Kirjoittaja raimå
Kiitos Aleksi vinkeistä. Tajusin kyllä homman luonteen ja toimintatavat. Jäi vain epäselväksi tarkoititko tuolla ohjeistuksella veistokaarta vai painokaarta? Vai molempia?
Veistokaaressa ei ole jyrkkyyttä juuri laisinkaan haljenneessa kohdassa. Ja sisarkaarta siihen tuntuisi jotenkin oudolta alkaa tekemään. Sen takia kysyin juurikin tuota epoksia ja molemmin puolin siistit vanerilätkät ylittäen haljenneen kohdan. Näyttäisi nätiltä ja olisi varsin helppo operaatio ja varmasti kestävä. Ei tietysti perinnemenetelmän mukainen. Kysyin tätä lähinnä saadakseni vastauksen, että menetelmä on ok raadille, etten tee jotain typerää:)
Painokaarissa taas on jyrkkää kohtaa ja niihin varmaankin olisi erittäin fiksu tuo laminointi. Säästyisi pasutukselta ja ei tarttis vääntää väkisin paikoilleen:)
Tuossa oli pari kirjoitusvirhettä. Tarkoititko että tuon painokaaren (melko ohuita) voisi ruuvatakin paikoilleen? Mieluummin ehkä niittaisin niin pysyy varmasti tukevasti. Mutta mistäs niitä niittejä ja millainen värkki tarvitaan?
Kiitos hölömöläisen jeesaamisesta:)
Re: Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 11 Tammi 2013 07:24
Kirjoittaja Oqu
Jos oot Helsingissä niin käy Farsonsilla, se on krunassa siinä pohjoisrannassa. Viimeksi kun kävin niin siellä oli tuo tuurna ja polvirauta myynnissä. Tai sitten pyydät jotain tuttua metallimiestä tekemään sellaiset.. Sieltä saat myös niitit ja prikat. Kuvassa olevien vermeiden lisäksi et tarvitse enää kuin porakoneen ja n. 1/2-3/4 niitin halkaisijasta olevan poranterän, ja senkin voi korvata esim. pyöränpinnasta tehdyllä puikolla josta pää naputellaan teräväksi.
http://www.messinkihelat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 11 Tammi 2013 09:08
Kirjoittaja venealeksi
Moi.
Sori puhuin vesitokaaresta.
Painokaarta en lähtis ruuvaamaan just sen ohuuden vuoksi.
Aleksi
Re: Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 12 Tammi 2013 19:03
Kirjoittaja raimå
Polvirauta? Mitäs ihmettä tuolla tehdään?
Ajattelin jos saisi jotain vaahtomuovilevyä (styreeni?) jonka voisi lämmittää ja ottaa tarkat kopiot korjattavien kaarten muodosta ja sitten edetä aleksin laminointimenetelmällä.
Kiitos vinkeistä!
Re: Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 12 Tammi 2013 19:47
Kirjoittaja Oqu
Sillä, tai siis sen kärki painetaan niitin kantaa vasten (ulkopuolella) siinä vaiheessa kun naputtelee prikkaa paikalleen (sisäpuolella) ettei niitti karkaa takaisinpäin!
Re: Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 13 Tammi 2013 12:51
Kirjoittaja caracal
Paitsi että kun kyseessä on valmis vene ja iso fiskari vielä, niin ei taida polviraudan käyttäjä yltää sisäpuolelle naputtelemaan. Joku rauta pitää silti vastaanpitäjällä olla siellä ulkopuolella.
Re: Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 13 Tammi 2013 22:25
Kirjoittaja venealeksi
Me on käytetty isoon vesijohtoputkeen T:ksi hitsattua 8mm tuurnaa.
Vastaanpania on painanut putkesta tuurnan naulan kantaan niittauksen ajan.
Massa vastinkappaleessa on eduksi. Hukkuu pikku naputtelut siihen.
Teräsniitin naputtelussa se vaatii jo hiukan reilummin painamista.
Aleksi
Re: Kaarien korjausta edessä
Lähetetty: 14 Tammi 2013 02:00
Kirjoittaja raimå
Noniin täisin vihdoin ymmärtää tuon polviraudan nimityksen oikein. Eli esim. Soutuvenettä niitattaessa voi veistäjä tehdä yksin niittauksen kun pitelee polvella rautaa ja naputtelee käsillä sitten niitin sisäpuolelta kiinni?
Ei niitä niittejä niin kauheasti tule etteikö apuvoimia saisi hommaan pyydettyä. Taidan muutenkin tehdä muutaman kaaren vain akuuteimmista kohdista tänä keväänä ja jatkaa paremmalla ajalla. Katotaab tietysti miten homma lähtee etenemään.
Siinä mielessä "laistan" että en ala juuri kunnostettua pohjaa hiomaan puulle vaan vedän siististi sisarkaaren pätkät ja senkkaan ulkopuolelta niitille poterot ja kittiä päälle ja siinä lepää. Kalat niitä vaan kattelee ja bakteeripöpöt heinäkuun helteiden aikaan siellä pilssin pohjalla:)