puupaattiin moottoria

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jasse
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Tammi 2013 18:21

puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Jasse » 04 Tammi 2013 18:37

Olen kypsyttänyt ajatusta omasta puuveneestä jo noin 3 vuoden ajan.
Kokemusta on lähinnä lasikuituisista (alle 7m) nopeista veneistä ja saaristosta/järvistä.

Nyt on löytynyt sopivan kokoinen reilu 8m ja vähän alle 3m leveä aihio, josta olen hieromassa kauppoja.

Veneestä on irroitettu moottori joka oli ( + 30hp diiseli) ja nyt kysynkin arvon raadilta minkälaista konetta tuommoiseen 8.2m*2.7m paritonnia painavaan puupaattiin kannattaisi hankkia. Työkalut pysyy käsissä enkä uutta konetta ole siihen laittamassa. Olen lähinnä tsekkaillu Volvo Penta MD11D (25hp) käytettynä, mutta onko se liian pieni tehoiltaan tuon kokoiseen veneeseen?

Tuo kone kiinnostaisi fyysisen koon, kulutuksen, hinnan ja luotettavuuden kannalta, mutta onko liian pieni kone? Nopeutta pitäisi saavuttaa noin 6-8solmua.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 04 Tammi 2013 19:38

Mimmosessa kelissä ja aallokossa yleensä ajelet ?
Kyllä isokin paatti kulkee pienellä moottorilla kun on tyyntä mutta aallokossa ja tuulessa tarvii voimaa. Itsellä 10m purkkarissa 15hv moottori joka ei jaksa kunnolla viedä kovassa kelissä. Tyynessä hienosti 5-6 solmua.
Jos kyse olis moottoriveneestä olisin jo vaihtanut koneen isompaan johonkin 30-40hv.
Mutta purjeillahan sitä voimaa saa purkkarissa. :)

Yhtenä tärkeenä myös että minkä kokoinen rusetti veneeseen mahtuu. Ei oo tarvetta isolle koneelle jos ei mahdu sopiva rusetti paikoilleen.

Aleksi

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Tammi 2013 19:42

Kaipa se 25 hevosvoimainen kulkee 6-7 solmua takuu varmasti, mutta jos liikut merellä, voisi siinä vähän tehoreserviäkin olla. Jos veneesi on ns. uppoumarunkoinen vene, niin se kulkee tuolla teholla uskoakseni vielä runkonopeuttaan. Runkonopeus on sama kuin veneen mitta vesilinjassa. Oletan, että veneesi on fiskarityyppiinen ja olipa se periaatteessa minkälainen tahansa, teho on sen veran vaatimaton, että puhutaan takuulla äärimmäisestä huippunopeudesta, jos se 8 solmua kulkee.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Jasse
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Tammi 2013 18:21

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Jasse » 05 Tammi 2013 07:06

En ole niin fanaattinen merenkävijä että sinne on pakko päästä jos taivaalta tulee mustia akkoja niskaan...
Mutta toki, sitähän ei ikinä tiedä minkämoinen keli iskee päällensä.

Eli jos oikein tajusin hienovaraiset vihjeenne niin tuo MD11D on pikkusen liian pieni tuon kokoiseen veneeseen.

Pitänee alkaa katselemaan hivenen isompaa moottoria.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05 Tammi 2013 09:49

Minun mielestä MD11 riittää hyvinkin tuon kokoiseen paattiin.
Meilläpäin tiedän useampiakin vastaavan koko/tehosuhteisia veneitä ongelmittahan nuo ovat pörränneet vuosia valittelematta tehon puutetta.
Siinähän on vääntöä ja riittävä alennusvaihde että saa hyvänkokoisen potkurinkin laitettua.
Runkonopeuteen riittää periaatteessa karkeasti n.5hv/tonni ja kaikki muu on sitten vähän niinkuin "reserviä" joka on tietenkin vain hyvä asia.
Minulla oli aikanaan 780x270 (n.1.5t)perähyttipaatti jossa V-P MB10 jossa 15hv ja puolikaasulla kulki sen mitä pyöreähkö runko antoi myöten.
Sellaisessa kakspyttyisessä on vieläpä se "saundikin" kohillaan 8o
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Northling » 05 Tammi 2013 12:06

Moro

Kyllä noi 25 hp Diesel koneet ovat ainakin hyvin riittäneet 9,6 metrisiin 6 tn:in Scylliinkin ja niissä sentään on paritonnia rautaa tai lyijyä kölissä painolastina ja sen lisäksi riki eli masto ja vantit tuulivastuksena. Yleensä ne on olleet Yanmar-koneita, jotka on kokemuksesta osoittautuneet luotettaviksi.

Eri asia on se että kannattaako Volvoja käyttää johonkin muuhun kuin verkon ankkurointiin? ;-)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Tammi 2013 21:30

Eikös purjehtijat aja koneella tyynellä, mitä häh ??? Tosin pitkät siirtymät näyttävät menevän moottorillakin, kun on kiire, pääsee suoraan. Näin Haminan lahdellakin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Northling » 06 Tammi 2013 12:08

Moro

Muista en osaa sanoa, mutta ite ajelen koneella enemmän kuin kuin haluaisin lähinnä laiskuuden takia.
Satamasta lähdössä ja tulossa tietenkin pitää konettaa kun harvoin on sellasta paikkaa ja tuulensuuntaa että purjeilla pääsee lähtemään. (joskus sitäkin herkkua on harrastettu ja kyllä silloin muiden leuat loksahtavat).
Välillä lomareissulla pitää ajella koneella akkuja ladatakseen jos ollaan oltu luonnon satamissa.
Sitten on se normi tilanne että pitää päästä johonkin, joka on vastatuulessa. Oletan että Saariston kapeilla väylillä moottoroivat kanssaveneilijät eivät katso hyväksyvästi väylällä edestakaisin kryssivää (luovivaa) Scyllaa, joka tukkii väylän aika tehokkaasti. Laiskottaessa sitä tulee konetettua joskun vastaisia etappeja vaikka tilaa olisikin seilata. Lyhyillä siirtymillä ei aina viitsi purjeita alkaa nostamaan, kun siihen hommaan menee oma aikansa (erityisesti pakkaamiseen) joten puolen tunnin matkan takia ei aina viitsi tehdä tuntia hommia purjeiden kanssa. Ja saahan sitä omalla veneellään ajaa millä voimalähteellä haluaa, silloin kun haluaa, vai mitä?

Mutta asiaa vielä noista venemoottoreista: Perinteisesti 8,0 m PikkuScyllissa on ollut 14 Hp kone, keskikokoisissa 8,60 m
18 Hp ja isossa 9,60 m 21-25 Hp. Meidän SuurScyllassa 10.60 m (7,0 tn) on 40 Hp ja se kulkee keskituulissa vastaiseen runkonopeuttaan n. puolikaasulla. Eli kyllä 25 Hp kone 8 metriseen uuppoumarunkoiseen on aivan riittävän kokoinen ja reserviinkin jää vielä heppoja huonon kelin varalle. Potkuri kannattaa vaan mitoittaa huolella. Siihen saa apuja alan ammattilaisilta (esim Mepratuote).

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Tammi 2013 17:46

Saatanhan minä olla väärässäkin. Minulla oli itselläni 8,45 m pitkä fiskari takavuosina, siis 1900 -luvulla. Silloin koin, että Yanmarin kaksipyttyinen 2 QM kone tuntui myötätuulella pitkässä mainingissa surffirupeaman jälkeen olevan todella kovilla ja silloin ei yksinkertaisesti olisi ollut haitaksi, jos koneesta olisi löytynyt vähän enemmän tehoa. Muistaakseni tuossa koneessa oli tehoa 26 hp. Sama korostui edelleisessä puoliliukuvassa veneessäni Koitossa, joka oli lähes metrin lyhyempi kuin fiskari ja vaikkka vääntöarvoiltaan oli vähintäin kolminkertainen edelliseen verrattuna ja teholtaan lähes kaksinkertainen. Ehkäpä teho ei ole tässäkään tapauksessa se ainoa oikaksi katsottava voima, vaan vääntö, joka Mepran laskeman potkurin kautta välittyy.
Jokainen, myös Nortti, saa edetä veneellään millä tahansa voimalla :-) ja kuten sanoit ja siihen vastaan, en pätkääkään halua nähdä ahtaalla väylällä purjehtijan sahaanvan puolelta toiselle. 8-| !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Jasse
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Tammi 2013 18:21

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Jasse » 07 Tammi 2013 06:52

No pitihän siitä veneestä kaupat lukkoon lyödä. Nyt on kuljetuksen suunnittelu (160km) myyjältä kotipihalle edessä.

Sitä ennen pitäisi ostaa traileri, tietääkö ketään turku-paimio-salo akselilla myynnissä olevaa traktorivetoista traileria?
Kemiössä joku kaveri tekee uusia kuulemma suhteellisen edullisesti, pitänee ensin soittaa hänelle.

Kyllä kait se on tosia asia et tuo paatti liikkuu 25hp:lla aivan riittävästi.

Jos joku näkee lähiaikoina myynnissä jossain 25-35 hp keskimoottoria suunnanvaihtajalla, niin ilmoittakaa tänne tai janne.sipila@miata.fi , Kiitos!


Sitten vaan ostamaan skrapaa ja hiomakoneisiin nauhoja ja papereita, AI ETTÄ sormet syyhyää jo.
Aikataulun kanssa tätä venettä ei tehdä, joten se lasketaan sitten kun se on laskukunnossa. Eli tän kevään ja kesän ohjelmassa on tekniikan asentaminen, kylkien skrapaus ja maalaus, hytti+kansien hionta + lakkaus.

Jasse
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Tammi 2013 18:21

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Jasse » 07 Tammi 2013 15:53

Trailerin menin sitten jo ostamaan, mutta sopivasta koneesta saa vinkata ;)

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja matti » 07 Tammi 2013 20:27

Donna 28 kirjoitti:Eikös purjehtijat aja koneella tyynellä, mitä häh ??? Tosin pitkät siirtymät näyttävät menevän moottorillakin, kun on kiire, pääsee suoraan. Näin Haminan lahdellakin.
Donna 28 :)
Joo, aikoinaan työssä ollessa oli helppoa päätellä purjeveneen kansallisuus; jos oli purjeet ylhäällä, niin mitä todennäköisemmin ulkomaalainen, siihen aikaan "kaikki" suomalaiset kuljettelivat keppiä moottorilla, nyt viime kesänä näkyi jopa viisikin suomalaista purjevenettä purjehtimassa Haminan itäpuolella saman päivän aikana-siis itseni lisäksi! 8o
Onneksi täällä päin ei ole niin kapeita väyliä etteikö voi luovia-no joo Kuorsalon maapuolelta Haminan suuntaan on melko kapeaa paikoin, mut sitten voi mennä Tammion selän kautta!
Miksi sitä sitten väylällä tarvii luovia onhan sitä vettä muuallakin, ainakin täällä, kovin mataliin syvyyslukemiin tosin ei kannata mennä; viime kesänä kops-otti köli, aivan takapää ja peräsimen alareunan sivu(maalit pois) kiveen paikassa missä syvyyslukema on 2,4m
Jos ja kun luovin, niin en juurikaan väistele moottoriveneitä, laivoja tietenkin, luotan, että niissä, siis moottoriveneissä on toimiva ohjaus ja tähystys! 8-|
En tietenkään ohjaa kenenkään eteen tarkoituksella !!!
Matti

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Ande » 07 Tammi 2013 21:37

Tää on semmonen täky että pakko purasta pikkasen ;) Mutta voin kertoa, että esim. kustavin lehmänkurkussa on välillä pirun vaikiaa, kun tulee pelkkää lakanaa vastaan :-)
E mare libertas

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Oqu » 07 Tammi 2013 22:47

Pystyykö joku muka luovimaan lehmänkurkussa? Isompi ongelma siinä kohtaa on kaikenmaailman baylinerit ja muut isot muovikuupat, urku auki lasketaan läpi vaikka kuka ois vastassa.
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: puupaattiin moottoria

Viesti Kirjoittaja Ande » 08 Tammi 2013 09:59

Todistetusti pystyy :) No ihan sama vaikka ois puukenkä mutta vauhtiin voisi tosiaan kiinnittää huomiota... 8}
E mare libertas

Vastaa Viestiin