Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Skippari
Viestit: 11
Liittynyt: 22.11.2012 17:28

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Skippari » 27.11.2012 16:11

kyseinen vene on onneksi menossa mökkijärveen, joten kestää sitten paremmin.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Elwood » 27.11.2012 19:55

Vaikka kyseessä on ensimmäinen vene, niin voi se silti onnistua :) ja mikää ei jälkeenpäin harmita niin paljon kuin huonosti tehty työ, ellei sitten tyystin tekemättä jättämistä lasketa... ÄLÄ laita ruostuvia nauloja veneeseen, vaan niittaa se. Niittaaminen toimii oikein hyvin verkkohommissakin, kunhan sen tekee huolella ;-).

Avatar
Kaltsi
Viestit: 26
Liittynyt: 25.09.2007 11:44

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Kaltsi » 27.11.2012 21:47

Iltaa!

Kuumasinkittyjä/galvanoituja venenauloja löytyy kaiken muun hauskan ja hyödyllisen ohessa myös osoittesta http://www.toplicht.de" onclick="window.open(this.href);return false;. Kuvaston lähettävät maksutta iltalukemiseksi.

Ennen nauloja sai myös Farsonsilta Helsingistä ja muistaakseni Seppälän Venetarvikkeesta, nykytilannetta en tiedä.
Northling kirjoitti:Rautanauloilla kotkaamalla kokoaminen on varmasti helpompaa ja nopeampaa ja kalapaatissa saattaa ehkäistä verkon tarttumista.
Sinkitty naula kestää aikansa, joten on varmaan ihan ok ratkaisu johonkin lyhytikäiseen käyttöveneeseen. Sinkitty rautanaula kuitenkin ruostuu ja mustuttaa puuta ja vanhoissa veneissä on sitten ongelmia kun ne katkeilevat kun ovat läpiruostuneet. Joten jos pitkäikäistä ja nätimpää paattia meinaa rakentaa kuparinaula niitattuna on oikea ratkaisu.
Komppaan Norttia kyllä siinä mielessä että ei niitä nauloja kannata veneeseen laittaa, ei ainakaan nättinä vuosikymmeniä kestäväksi tarkoitettuun. Työn alla on pellinkiläinen vm. 1939 (http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=7&t=12092" onclick="window.open(this.href);return false;) joka on etupäässä naulattu ja ruostuneita nauloja meinaan rittää riesaksi asti. Huonoimmin ovat naulat pärjänneet steevien, pohjatukkien ja moottoripedin alueilla. Eikä sekään että ne eivät olisi säilyneet mutta kun sitten haluaa purkaa huonoja kohtia ja korvata naulat ruuveilla ei niitä saa pois pirullakaan.

-Kaltsi

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 27.11.2012 22:09

Kyllä mä komppaan kaikkia 8]
Nyt on todistettu että vasta 70v vanhassa paatissa on jo ruosteisia nauloja.
Ei kannata riskeerata....Saattaa vielä mustia pisteitäkin näkyä jo varmaankin 65v iässä ;-)
Elwoodin tarinoissa vaan mietin että täytyy olla sairaan nopee ku heittää verkkoja ja niittaa samaan aikaan vielä paattia kasaan.... 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 27.11.2012 23:39

Sisävesillä kestää sinkitty naula siinä missä kupariniittikin. Ja

Vanhemmilta löytyy 40-vuotias kesät teloilla ja talvet katoksessa säilytetty kuusipuinen soutuvene. Kotkattuna sinkityillä nauloilla, huoltona jokakeväinen tervaus. Ei mitään lahovaurioita, eikä mustumiakaan.

Merivesi on sitten eri juttu. Siinä kupari varmasti puoltaa paikkaansa.

Skippari
Viestit: 11
Liittynyt: 22.11.2012 17:28

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Skippari » 29.11.2012 14:50

Hyvää ja mielenkiintoista keskustelua, kiitos kaikille!

Ekaa lautaa jo vähän mallailtiin, mutta edetään rauhassa..

-J

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Oqu » 29.11.2012 17:27

Jep, ja näkökulmia on niin monta kuin on tekijääkin.

Omaan keväällä (toivottavasti) valmistuvaan viisimetriseen Enklinge-Julleeni laitan Bentex-merkkistä liimaa saumoihin. Sain kyllä itse päättää minkälainen tiivistys siihen tulee, mutta päädyttiin tuohon ja opettajakin sitä suositteli. Kokemusta veneenrakennuksesta kyseisellä herralla on 40 vuotta joten enpä lähtenyt hänen näkemyksiään arvostelemaan, tietää asioista varmasti paremmin kuin minä. Jos ehdin tuon jälkeen vielä pikkujollan tehdä niin laitan siihen tervanarua, ompahan ainakin sitten omakohtaista vertailupohjaa molemmista.

Enivei, teet veneesi kuinka teet, niittaat millä niittaat ja tiivistät millä tiivistät, niin pääasia on että ylipäätänsä teet! Meitä puuveneilijöitä kun on muutenkin niin pieni joukko että jokainen paatti, oli sitten kyse uuden teosta tai vanhan kunnossapidosta, on aina kotioppäin ja koko harrastushaaran eduksi! :)
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.11.2012 17:35

IlkkaL kirjoitti:40-vuotias kesät teloilla ja talvet katoksessa säilytetty kuusipuinen soutuvene. Kotkattuna sinkityillä nauloilla, huoltona jokakeväinen tervaus. Ei mitään lahovaurioita, eikä mustumiakaan.
Mistäs tiedät? ;-) Meinaan vaan että eiks terva ole aika mustaa, niin mites siitä sitten rautanaulan mustumat erottais.

But seriously... jos venettä tervataan/öljytään/lakataan/maalataan säännöllisesti eikä se loju vedessä koko kesää ja talvisäilökin on joku muu kuin rantalepän alunen, niin kyllähän vene kaikin osin säilyy pidenpään hyvänä.

Kaikki on niin suhteellista. Rakennus- kuten, huolto- ja säilytys-tapoja on niin moniaita kuin meitä veneilijöitäkin. Toiset tykkää tehdä nopeasti lyhyeen käyttöön tarkoitetun paatin halvalla ja toiset taas tykkää tehdä peritökaluksi säilyvän helmen, jota ei uskalla edes käyttää. Jokainen valitkoon sitten oman mieleisen metodinsa ja puolustakoon sitä sitten rantaparlamentissa niitä muita mielipiteitä vastaan. Nimittäin kaikki ovat yhtä oikeassa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 29.11.2012 22:18

Ei sillä veneen valmistusprosessissa ole mitään merkitystä niin hinnan kuin nopeudenkaan (saati kestoiän)suhteen että niittaako kuparilla vai naulaako laatunauloilla.
Tuo kummallinen "silkkimuna-asenne" että kupariniitti on ainoa oikea on jotenkin "omituinen".
Molemmilla tavoin tehtyjä on ja paljon "liikenteessä" eikä niiden eliniän loppuminen liity ensisijaisesti limitysten kiinnitystyyliin.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Skippari
Viestit: 11
Liittynyt: 22.11.2012 17:28

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Skippari » 29.11.2012 22:33

Juu tarkoitus olisi tehdä silleen, että pakko ei ole uutta heti tehdä, ellen sitten vain harrastukseksi tee... ja jos kestää sen 40 vuotta kuten täällä on ennustettu, niin itse päädyn hautaan ensin.. viikinki hautajaiset sitten :)

masu
Viestit: 26
Liittynyt: 03.11.2004 14:54
Paikkakunta: Kotka

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja masu » 30.11.2012 18:49

Skippari,

Tällaisia nauloja mulla olis. Laatikossa on kolmea eri pituutta. Taatusti aitoja vanhoja juopon "merimiehen" peruja. :))

En saanut kuvaa yv:iin, niin pistin tänne. Pistä viestiä, jos naulat tarviit.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Skippari
Viestit: 11
Liittynyt: 22.11.2012 17:28

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Skippari » 03.12.2012 15:16

mites se lautojen jako muuten menee? = pitääkö ekaa lautaa kaventaa johonkin tiettyyn mittaan, vai voiko jokaisen laudan koon "maksimoida"? Pitääkö siis jo aluksi tietää monta lautaa kylkeen tulee?

Mulla on aika leveitä nuo laudat.

-J

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 03.12.2012 19:20

Kyllä laudoitus suunnitelma on hyvä tehdä.
Saat hiukan tasattua lautojen leveyttä että ovat steevissä siististi.
Ja ennen kaikkea ilman sitä voipi olla että lauta ei taivukkaan edellisen mukaan vaan väliin jää aukko päässä.
Se paikalleen asennettava lauta on kaikkea muuta kuin suora. :) Riippuen tietysti hieman veneenmallista.

Itse olen tehnyt tuota suunnittelua sekä vanerilla että puurimoilla.
Tapoja lienee useita.

Aleksi

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Simon » 03.12.2012 22:24

Minustakin tuo laudoituksen/ lautojen lukumäärä pitää tehdä/määritellä heti ensimmäisestä laudasta asti, sillä veneen ulkonäkö ja kokonaisuus perustuu nimenomaan laudoituksen oikeaan "Uloslyöntiin".
Huomioinnet myös, että ensimmäiset kolme lautaa nostat aivan reilusti keulasteeviin ja sen jälkeen kaventelet tasaisesti.
Ylin lauta voi tietysti olla parraslistan verran leveämpi niin kokonaisuus onpi sitten silmää hivelevä 8]

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Rakenteilla olevan puuveneen lautojen kiinnitys ja saumaus

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 04.12.2012 18:43

pellamo kirjoitti:Ei sillä veneen valmistusprosessissa ole mitään merkitystä niin hinnan kuin nopeudenkaan (saati kestoiän)suhteen että niittaako kuparilla vai naulaako laatunauloilla.
Tuo kummallinen "silkkimuna-asenne" että kupariniitti on ainoa oikea on jotenkin "omituinen".
Molemmilla tavoin tehtyjä on ja paljon "liikenteessä" eikä niiden eliniän loppuminen liity ensisijaisesti limitysten kiinnitystyyliin.
Venettä tehdessä kupariniittaus ja kotkattu galvanoitu naula tulee melkein samassa ajassa, kotkattu pikkuisen nopeemmin. Sen suhteen olet kyllä ihan oikeassa. Mutta väitän kyllä että ajan mittaan on iso ero että onko ruuvit ja naulat galvanoitua rautaa vai kuparia. Kupariniitti tai prossiruuvi kestää, niin että olen 1920-luvulla rakennetusta veneestä ruuvannut suht terveen (vaikkakin vihreän) näköisiä pronssiruuveja ja ihan käyttökelpoisia kupariniittejä pois. Toisaalta sitten olen ollut kunnostamassa kolmea semmoista venettä, jotka on tehty galvanoiduilla rautaruuveilla ja onhan sillä nyt kestoiän suhteen iso merkitys jos alle 50-vuotiaan veneen joka ruuvi pitää vaihtaa sen takia että jäljellä on pelkkiä ruosteisia tynkiä. Ainakin yksi niistä veneistä on jälkikäteen päätynyt hävitykseen sen takia ettei edes lisätyt ja osin vaihdetut ruuvit pitäneet kiulua enää kasassa.

En halua riitaa tehdä enkä kauheasti inttää, kerron vain että mulla on vastakkaista kokemusta kuin mitä tuo oma väitteesi "ei ole mitään merkitystä kestoiän suhteen" antaisi ymmärtää. Voisiko tässä kohtaa erimielisyyden syy olla, että mä puhun enemmän etelärannikon suolaisemmissa vesissä olevista veneistä jotka on tehty ensisijaisesti huvivenekäyttöön? Jos itse puhut Oulun tienoon makean tai vähäsuolaisen veden työ- ja kalastusveneistä niin niissä voi loppu tullakin aikaisemmin muista syistä kuin kiinnikkeiden loppumisen takia.

Ei tartte tulla kauhean paljon etelämmäksi niin ruoste alkaa syödä ihan muidenkin tyyppien kuin silkkimunaisten kermaperseiden huviveneen rautoja :-) Meidän verkkovene oli ensin 40 vuotta Vaasan pohjoispuolella kalastuskäytössä ja nyt viimeisen 15 vuotta Suomenlahdella hupihommissa. Viimeisessä viidessätoista vuodessa on kaikki raudat (kölirauta, peräsimen kiinnikkeet jne.) syöpyneet sinkkienkin kanssa tuplasti enemmän kuin edellisen 40 vuoden aikana ilman sinkkejä. Ja varmasti on hupikäytössä huollettu ja puunattu ja maalattu venettä visummin kuin vanhaa työjuhtaa huollettiin ekat vuosikymmenet.

Mitä muuten verkkoihin ja verkkojen tarttumiseen tulee, niin toi meidän vene on nimenomaan rakennettu verkkoveneeksi. Siinä on korkeat karneeraukset veneen sisällä että kylkeä näkyy sisäpuolelta vain parin laudan verran ja kaikki sen yläpuolella olevien niittien kannat on niitattu siististi ja vielä viilattu semoisiksi ettei verkko varmasti tartu. Appiukko piti siitä kovan luennon mulle kun vaihdoin kylkilautaa ja siinä kohtaa ei ollutkaan niitinkannat oortningissa.

Pekka

Vastaa Viestiin