Sivu 1/1
Peräprutkut
Lähetetty: 06 Marras 2012 18:40
Kirjoittaja Jampe9
Kertokaahan puuveneveljet, kun olen mahdollisesti ostelemassa erästä puusta tehtyä venettä joka huutaa moottorikseen kahvaohjausmallista pitkärikistä 40 heppasta konetta, että mitä perämoottoreita tuohon kategoriaan on ylipäätään olemassa käytettyinä, (uuteen ei riitä budjetti).
Kauko-ohjauslaitteella varustettuja löytyy pilvin pimein mutta tuon kokoluokan koneita ei ole ainakaan juuri missään myynnissä kahvaohjausmallisena ja perinteisellä vetonarukäynnistyksellä käytettyinä. Tietääkö joku ja haluaako jakaa tietoa? Kiitos!
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 06 Marras 2012 19:05
Kirjoittaja Simon
Jotenkin minusta tuntuu, ettei se määräystekään mukaan ole mahdollista, siis tuo kahvaohjaus tuon kokoluokan koneissa. Olisiko jopa niin, että yli 20 hv koneissa pitää olla rattiohjaus??. Nyt porukalla tutkitaan

Re: Peräprutkut
Lähetetty: 06 Marras 2012 19:22
Kirjoittaja Jampe9
No jos noin on, niin kyllä on tyhmä sääntö. Ulkomailla kyllä löytyy googlettamalla. Esim. Norjalaisessa "Finn båt" -palvelussa oli 55 heppanen evinrude kahvaohjauksella, nyörikäynnistyksellä ja viksusti vielä vaihdekeppi koneen eteen asennettuna. Tosin oli vanha kone (vm -88) ja hinta siihen nähden vähän liian rouhea: 1600 Nkr joka lienee n. 2000 euroa rahaksi muunnettuna...
Tiedän että ainakin Mariner on tehnyt tuollaista nelikymppistä mallia mutten ole missään nähnyt myynnissä käytettyjä. Uusiin marinereihin kaiketi saisi 40:seenkin kahvaohjauksen. Sitäpaitsi olen nähnyt televisiosta kun somalimerirosvot ajoivat pitkää paattia jonka perässä oli suorastaan järkälemäinen kahvaohjattava perämoottori, lähes merirosvon kokoinen. Sellainen miehekäs moottori sopisi kuin nenä päähän vanhaan tukevaan tervalotkareeseenkin.
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 06 Marras 2012 19:30
Kirjoittaja Simon
Niin kyllä sitä muualla, mutta tutkitaan? noin yhtäkkiä en muista olisiko meillä nelikymppisiä myynnissä kahvan kanssa??
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 06 Marras 2012 19:39
Kirjoittaja Pellis
Ennen huvivenedirektiiviä (1998) oli tuo 20 hv kahvaohjasteinen suurin sallittu. Nykyään ei ole mitään rajoituksia. Käytettynä ei siis Suomesta löytyne

40 heppasen olen nähnyt pari vuotta sitten. Oli sähkötrimmit ja kaikki herkut.
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 06 Marras 2012 20:41
Kirjoittaja Jampe9
Vai niin, no eipä ihme ettei suomesta tunnu löytyvän...
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 06 Marras 2012 20:54
Kirjoittaja Ande
Armeijahan jossain vaiheessa myi pois kahvallisia 40heppasia merkkureita... Tiedä sitte onko niitä missään enää myynnissä
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 06 Marras 2012 20:58
Kirjoittaja pellamo
Perinteisestä 2-tahti 20hv moottorista joita löytyy varmasti saa helposti viritettyä ainaski melkein 40hv ulos
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 06 Marras 2012 23:26
Kirjoittaja aaltosa
Jampe9 kirjoitti:1600 Nkr joka lienee n. 2000 euroa rahaksi muunnettuna...
Nyt on joko laskuissa tai kirjoituksessa desimaalivirhe; 1 600 Norjan kruunua on n. 220 euroa.
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 07 Marras 2012 07:14
Kirjoittaja JussiA
Minäkin muista sotaväen paateissa olleen ainakin 40 ja 50 heppaisia kahvasta ajettavia Terhi-merkkisiä moottoreita. Muistelen nähneeni myös 70 heppasen syöksyveneen perässä mutta tästä en mene takuuseen..
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 07 Marras 2012 11:04
Kirjoittaja IlkkaL
Jampe9 kirjoitti: Sitäpaitsi olen nähnyt televisiosta kun somalimerirosvot ajoivat pitkää paattia jonka perässä oli suorastaan järkälemäinen kahvaohjattava perämoottori, lähes merirosvon kokoinen. Sellainen miehekäs moottori sopisi kuin nenä päähän vanhaan tukevaan tervalotkareeseenkin.
Tuollainen kone heti selän takana on varmasti riittävän äijää, mutta kyllä tuon kokoinen mylly normaalikorvaiselle vaatii kuulosuojaimet puolen metrin päässä korvista huutaessaan. Ei taida somalimerirosvoille käyttömukavuus olla mikään kriteeri.
Mieluummin tuollaista ajaa parin metrin päästä. Siinä saa veneen painojakaumankin paremmaksi kuin ukon ja koneen paino ihan perässä.
Mutta nuohan ovat mahdollisesti epäolennaisia asioita, kun tyylikysymyksistä puhutaan!
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 02 Joulu 2012 17:52
Kirjoittaja Jampe9
Duoda duoda... kun sen kahvamoottorin etsintä tuottaa muutenkin vaikeuksia kokoluokassa x, niin tulin miettineeksi samalla että kysyisin mielipiteitä/asiantuntijakommenttia moottorin sopivuudesta.
Kuvaa ei ole nyt heittää kun vene on jo peitelty mutta voisin kuvailla vähäsen: n. 6 metriä pitkä keulasta terävähkö kuten perinteiset puuveneet yleensä, korkeáhko keula. Vene keskeltä kaikkein leveimmillään eli 2 metriä. Perälauta on enää n. 1,2-1,5 metriä leveä.
Pohja on pyöreähkö, lukuunottamatta keulaosaa jonka jo kuvailin. Köliä veneessä on se normaali, mutta perän alla kölin syvyys kasvaa n. 20 cm kiilamaisesti. Vene on perämoottorivene ilman ohjauspulpettia.
Otaksunkohan oikein että voi ollakin turhaa laittaa tuonmalliseen veneeseen yli 20 hv perämoottoria? Eikös liukuun nousevissa veneissä tapaa olla aina se leveä tasainen pohja perästä? Tämähän on vähän pyöreähkö...
Olisiko sitten joku 20 hv:n ylittävä teho jo ylimitoitettua...(?) Osaisko joku arvioida asiaa?
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 02 Joulu 2012 20:06
Kirjoittaja matti
Tuon kuvauksen perusteella tuntuisi olevan ns puoliliukuva, kulkeehan se kovempaa isommalla, mutta kuten arvelit se 20hv vois olla käypänen.
Ootkonä kattellut onko missään 28hv, niitä olen jossain nähnyt kahvamallisenakin?
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 14 Joulu 2012 12:57
Kirjoittaja manteli
En tiedä oonko oikein ymmärtänyt, tän päivän TS:ssa oli Piilisen ilmoitus kts. kuva ohessa, voiko olla kyseessä keppiohjauksella varustettu kone?
Vai oonko ihan mettässä niinkuin tavallisesti.
t. Jaakko
Re: Peräprutkut
Lähetetty: 14 Joulu 2012 21:00
Kirjoittaja Pellis
Kyllä on! Tuon saa lisävarusteena useimpiin moottoreihin. En tiedä mihin tehoon asti. Riippunee moottorimerkistä. Ja on ihan laillista nykyisin muuten. Kahvassa on sähkötrimmit avainstartit ja kaikki. Varmasti hieno peli, jos vaan on sopiva paatti siihen. Jotain somalipiraattien paatin tyylistä vaan siihen jatkeeksi niin avot! Nehän sankarit ajelee yleensä kahdella 40-60hp kahvaohjasteisella prutkulla sellaisilla 7-8 metrisillä kapeella korkealaitaisella avoveneellä.