Van de Stadt / Sea Mini 21

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Van de Stadt / Sea Mini 21

Viesti Kirjoittaja sakari » 03.11.2012 11:23

Northling kirjoitti:Erona Sea Miniin on vanerirakenteen tuomat palteet.

Van Der Stadt oli aikoinaan pallerakenteisten vaneri- alumiini- ja teräs-veneiden edelläkävijä ja he osaavat käyttää palteiden muotoa hyväksi purjehdusominaisuuksien ja mittalukujen parantamisessa.

Vanerista rakentaminen on aikalailla nopeampaa va helpompaa kuin kylmälaminointi, mutta haittana on sitten nuo palteet.
Minä kun olen itseopiskellut veneasioita useimmiten englanniksi, niin jäin ihmettelemään "palteita". Että siis mitä ne ovat. Arvaan, että kysymys on chineistä, eli... Niin, enpä sitten oikeastaan tiedäkään suomen sanaa. Toisin päin mentäessä taas esim. suomalaisessa WIkipediassa "palle" näyttää tarkoittavan bilgeä, jota luulin suomeksi sanottavan pilssiksi:http://fi.wikipedia.org/wiki/Pallek%C3%B6li

Mutta siis tuo chine, joka minusta on sauma tai kulma kahden vanerilevyn välillä (yksinkertaisessa tasapohjaisessa veneessä niitä on yksi). Onko sen oikea suomalainen vastine tosiaan "palle"?

Vai onko kysymyksessä paikallinen käytäntö? Minä en esimerkiksi vielä muutama viikko sitten tiennyt, mikä on "luusua". Nyt tiedän, kun kysyin asiaa henkilöltä, joka on kotoisin paikkakunnalta, jossa tuota sanaa käytetään.

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Van de Stadt / Sea Mini 21

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.11.2012 13:41

Moro

Empä tiedä, näyttää sitä käyttävän muutkin.
Palle (engl. bilge) on aluksen pohjalaidoituksen ja sivulaidoituksen välissä oleva kaareva osa. (wikipedia)
http://en.wiktionary.org/wiki/palle" onclick="window.open(this.href);return false;
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... lle#p62005" onclick="window.open(this.href);return false;
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... lle#p67846" onclick="window.open(this.href);return false;
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... lle#p13631" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Palle

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 03.11.2012 14:26

Murteissa palle tarkoittaa reunaa tai rinnettä. Mäenpalle on esim. rinnepellon sarkojen väliin jäävä jyrkempi osa, töyräs. Kyntöpalle on auran kääntämä pintamaaviillos. Tuolta taustalta veneen pohjan ja kyljen taitekohtaa tarkoittavana sanana palle kuulosti ihan "oikealta" jo kun sen sen ensi kertaa kuulin. Vähän samantapaisesta muodosta kun on kyse.

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Van de Stadt / Sea Mini 21

Viesti Kirjoittaja sakari » 03.11.2012 16:17

Northling kirjoitti:Empä tiedä, näyttää sitä käyttävän muutkin.
Palle (engl. bilge) on aluksen pohjalaidoituksen ja sivulaidoituksen välissä oleva kaareva osa. (wikipedia)
Ahaa, se ei sitten olekaan se chine, mitä luulin. Jos vaneriveneessä on esim. 3 lautaa (tai panelia) kyljessä, niin siinä on myös 3 chineä - eikä kaarevaa osaa lainkaan. V-pohjaisessa mahdollisesti pärjätään yhdellä chinellä.

Onko sitten suomen kielessä vakiintunutta käännöstä chinelle?

Avatar
Northling
Viestit: 2634
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Van de Stadt / Sea Mini 21

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.11.2012 18:34

Moro Sakari

Kyllä kait se "chine" on just se palle.
(Niin mä ainakin olen asian käsittänyt.)

Laivoissa kun puhutaan vähän isommassa mittakaavassa ja laatikon muotoisessa rungossa on vain yksi palle, se pyöristetty kulma, missä pohja muuttuu kyljeksi. Levyistä hitsatuissa metalliveneissä on myös noita pitkittäisiä levyn kulmia eli palteita.
Miksi Dunker niitä kutsui?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Van de Stadt / Sea Mini 21

Viesti Kirjoittaja sakari » 04.11.2012 10:13

Jatkotutkimusteni valossa näyttää siltä, että suomen "palle" ei vastaa englannin bilgeä. Nimittäin englanninkielisen Wikipedian mukaan bilge on
the lowest compartment on a ship, below the waterline, where the two sides meet at the keel. (http://en.wikipedia.org/wiki/Bilge)
Bilge ei siis tarkoita rungon kaarta tai kulmaa/kulmia, vaan sen alinta osaa. Yleiskielessä tätä käsittääkseni kutsutaan pilssiksi - sinne esimerkiksi kerääntyy pilssivesi, josta voi joskus lukea lehdistäkin.

Saman Wikipedian mukaan chine puolestaan on a sharp angle in the hull (http://en.wikipedia.org/wiki/Chine_%28boating%29) Tämä voisi kai kääntyä suomen "palleksi" (vai "palteeksi"?) Mutta kuuluuko "palle" yleiskieleen? Minulle ainakin se oli uusi sana - aivan niinkuin äskettäinen "luusua".

snurra
Viestit: 86
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Van de Stadt / Sea Mini 21

Viesti Kirjoittaja snurra » 04.11.2012 12:21

Palle(palteen, palteeksi jne.) ja luusua ovat yleiskieltä, vm. käytössä erityisesti Pohjois-Suomessa. Tuo bilge melko looginen, varmaan suomen kielen pilssi väännetty siitä suoraan(ehkä skönärit aikoinaan).

Mile
Viestit: 1176
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Van de Stadt / Sea Mini 21

Viesti Kirjoittaja Mile » 05.11.2012 19:57

Balle Ramstein -sentään!

Palle = Chine . Hard Chine on terävä palle, palle voi olla myör pyöreä ja se on nimenomaan se alue rungossa jossa kylki muuttuu pohjaksi.

Pallelistat ovat moottoriveneissä muotolista tai muoto joka tekee palteen vaakasuoraksi pinnaksi tai jopa negätiiviseksi ulospäin mentäessä alas kääntyväksi.
Chine flat tuolle engl. kielinen nimitys.

Parras eli gunwale on taasen kannen ja kyljen välinen linja.
Mile

Vastaa Viestiin