Veneen nosto 2012
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Veneen nosto 2012
Tänään nostettiin Mary III ylös, nyt osui kerralla kärrille kun Janne oli peruuttanut suoraan-siis traktori ja kärri olivat samassa linjassa(tr on ainoa tähtäyspiste). koko päivä satoi ja satoi.
Jotain 825nm, koneeseen n 60 h ja kesäkuussa ostin ainoan kerran polttoainetta, muistaakseni 86l
Noi CC:n mainitsemat talkoot- joskus ollut muutaman veneen ryhmänostossa-silloin tuli mieleen, että vois ainakin muutaman (talkoolaisen/veneen omistajan)käskeä pois niin sujuis paremmin.
Meillä oli tänään se sopiva porukka- tr-kuski ja venemies.
Matti
Jotain 825nm, koneeseen n 60 h ja kesäkuussa ostin ainoan kerran polttoainetta, muistaakseni 86l
Noi CC:n mainitsemat talkoot- joskus ollut muutaman veneen ryhmänostossa-silloin tuli mieleen, että vois ainakin muutaman (talkoolaisen/veneen omistajan)käskeä pois niin sujuis paremmin.
Meillä oli tänään se sopiva porukka- tr-kuski ja venemies.
Matti
- KooTa
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15.02.2010 20:30
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Veneen nosto 2012
Tänään nousi sateisessa säässä. Loppuun asti uskoin, että tulee vielä hyvät syyskelit veneillä, mutta ensi vuonna uudelleen. Saa nähdä tuleeko rakenneltua ajohytti ja pressu takaosaan. Helpottaisi syyshuoltoa, koska noita lehtipuita on tuhottomasti "sataman" ympärillä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Veneen nosto 2012
Tiistaina 27.11 nostin veneen ylös, tunteja tuli 97 ja veneessä nukuttuja öitä 27, vaikka kuukauden mittainen koneremontti lyhensikin sesonkia. Tankissa on on kesälaatua, mutta kyllä parafiinit sulaa ajoissa, ellei muuten, niin pitää viikon Safirea päällä ennen vesillelaskua huhti?kuussa.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Veneen nosto 2012
uskalsin jatkaa tätä ketjua koska nämä samat lainalaisuudet varmaan koskee myös vuotta 2014 =)
ONKO LIIAN AIKAISTA NOSTAA mäntyrunkoinen vene jo nyt ylös? ..vai onko sillä sen suurempaa merkitystä
aattelin tuota katosta alkaa pykää sille viikonpäästä ja olis helpompi tehdä kun ois vene paikallaan trailerin päällä ja pihassa.
ONKO LIIAN AIKAISTA NOSTAA mäntyrunkoinen vene jo nyt ylös? ..vai onko sillä sen suurempaa merkitystä
aattelin tuota katosta alkaa pykää sille viikonpäästä ja olis helpompi tehdä kun ois vene paikallaan trailerin päällä ja pihassa.
- vehkasalo
- Viestit: 376
- Liittynyt: 10.08.2013 23:26
Re: Veneen nosto 2012
Veera nostettiin viime viikolla. Mukavaa päästä taas askartelemaan.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Veneen nosto 2012
eka kesä meni hyvin "parisuhteen" (Relation Ship) kanssa. ei ajautunu parisuhde karille eikä muitakaan suurempia vastoinkäymisiä eteen tullut.
Eka nostokin onnistui mallikkaasti. nyt se on pihalla ja seuraavaks katosta väsää. puut kun vielä hakis ja sahais niin tarvikkeetkin ois kaikki hommattu. kunnon "lainapeitekin" löytyi tuttavapiiristä!
Eka nostokin onnistui mallikkaasti. nyt se on pihalla ja seuraavaks katosta väsää. puut kun vielä hakis ja sahais niin tarvikkeetkin ois kaikki hommattu. kunnon "lainapeitekin" löytyi tuttavapiiristä!
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 02.01.2014 12:13
Re: Veneen nosto 2012
"Pohjanakkakin" nousi eilen vedestä talven viettoon. Kesä meni hienosti ilman minkäänlaisia murheita ja lähes joka päivä se ajossa olikin. Viisi kuukautta oli kelit sellaiset että vedet olivat auki.
Pikkaisen meni tuo vedestä ottokin viime tippaan ja monikin asia sitten vielä viime hetkellä vähän mönkään meni...
Eilen oli tilattu iso nosturiauto Rovaniemen keskustaan valmiiksi klo 12 nostamaan vene ylös. Viimeinen viikko Kemijoella olikin melko kylmää, öisin pakkasta. Vaihdoin jo onneksi talvilaatu dieselin tankkiin. Edeltävänä iltana sääennuste lupasikin kylmää yötä ja illalla vielä käyttelin moottoria. Puolen yön jälkeen kävin tarkistamassa ulkolämpötilan ja elohopea olikin laskenut jo -15 asteeseen. Pikaisesti kävin laittamassa moottorin käyntiin ja annoin sen käydä sitten koko yön ettei jäädy paikat. Aamuyöstä sitten katselin huolestuneena kirkasta taivasta ja mietin mahtaako tehdä pahat usvat Kemijoelle näkyvyyttä haittaamaan. Ei onneksi kovin pahaa usvaa tullut joten auringon noustessa keula alavirtaan ja liikkeelle. Saavuin sitten viimeiselle pahalle paikalle joka oli Olkkakoski. Jäin kosken niskalle ja huomasin että väylämerkit olikin poistettu koskesta. Usvaa leijui sen verran kosken päällä ettei kaikkia kiviä ja pyörteitä näkynyt. Tuo koski on kesäkelilläkin tarpeeksi pirullinen akselivetoisella ajaa kun ajettava väylä on hyvin kapea ja joutuu ajaman kosken poikki ja pari yhdeksänkymmenen asteen käännöstäkin tehtävä että käynnistin navigaattorin tueksi johon olin reittini tallentanut. Ja eikös perkule navigaattori ei halunnut karttakorttia lukea. Ja ei sitten mikään auttanut vaikka virtoja sammutteli ja vaikka mitä yritti. Piti tehdä päätös ja kääntyä ympäri ja manaten palata takaisin. Seuraavaksi yöksi olikin luvattu taas kovaa pakkasta ja ei ollut muuta mahdollisuutta kuin tämä yksi paikka enään vene ylös ottaa ja sinne päästäkseen piti tuo koski alas laskea. Äkkiä kotirantaan ja navigaattori matkaan ja liikkeeseen. Nosturiauto lähti jo pois muuhun ajoon. Saatiin liikkeessä kuitenkin laite pelaamaan uudella kortilla joka tietenkin piti ostaa kun vanha kortti olisi pitänyt lähettää Navionicsille tutkittavaksi ennen kuin saisi uuden takuuseen. Tällaiseen ei tietenkään aikaa ollut sillä hetkellä. Tuhatta ja sataa sitten kotirantaan ja matkalla sain vielä nösturiauton takaisin nostoon ennen auringonlaskua. Nyt kosken alasajokin meni oikein mukavasti kun sai navigaattorista pienen tuen ja lopuksi vielä vene ylös ja pihalle pukkien päälle. Tänä aamuna olikin sitten tuo viimeinen nostopaikka kokonaan umpijäässä. Vähän jäi viime tippaan.
Pikkaisen meni tuo vedestä ottokin viime tippaan ja monikin asia sitten vielä viime hetkellä vähän mönkään meni...
Eilen oli tilattu iso nosturiauto Rovaniemen keskustaan valmiiksi klo 12 nostamaan vene ylös. Viimeinen viikko Kemijoella olikin melko kylmää, öisin pakkasta. Vaihdoin jo onneksi talvilaatu dieselin tankkiin. Edeltävänä iltana sääennuste lupasikin kylmää yötä ja illalla vielä käyttelin moottoria. Puolen yön jälkeen kävin tarkistamassa ulkolämpötilan ja elohopea olikin laskenut jo -15 asteeseen. Pikaisesti kävin laittamassa moottorin käyntiin ja annoin sen käydä sitten koko yön ettei jäädy paikat. Aamuyöstä sitten katselin huolestuneena kirkasta taivasta ja mietin mahtaako tehdä pahat usvat Kemijoelle näkyvyyttä haittaamaan. Ei onneksi kovin pahaa usvaa tullut joten auringon noustessa keula alavirtaan ja liikkeelle. Saavuin sitten viimeiselle pahalle paikalle joka oli Olkkakoski. Jäin kosken niskalle ja huomasin että väylämerkit olikin poistettu koskesta. Usvaa leijui sen verran kosken päällä ettei kaikkia kiviä ja pyörteitä näkynyt. Tuo koski on kesäkelilläkin tarpeeksi pirullinen akselivetoisella ajaa kun ajettava väylä on hyvin kapea ja joutuu ajaman kosken poikki ja pari yhdeksänkymmenen asteen käännöstäkin tehtävä että käynnistin navigaattorin tueksi johon olin reittini tallentanut. Ja eikös perkule navigaattori ei halunnut karttakorttia lukea. Ja ei sitten mikään auttanut vaikka virtoja sammutteli ja vaikka mitä yritti. Piti tehdä päätös ja kääntyä ympäri ja manaten palata takaisin. Seuraavaksi yöksi olikin luvattu taas kovaa pakkasta ja ei ollut muuta mahdollisuutta kuin tämä yksi paikka enään vene ylös ottaa ja sinne päästäkseen piti tuo koski alas laskea. Äkkiä kotirantaan ja navigaattori matkaan ja liikkeeseen. Nosturiauto lähti jo pois muuhun ajoon. Saatiin liikkeessä kuitenkin laite pelaamaan uudella kortilla joka tietenkin piti ostaa kun vanha kortti olisi pitänyt lähettää Navionicsille tutkittavaksi ennen kuin saisi uuden takuuseen. Tällaiseen ei tietenkään aikaa ollut sillä hetkellä. Tuhatta ja sataa sitten kotirantaan ja matkalla sain vielä nösturiauton takaisin nostoon ennen auringonlaskua. Nyt kosken alasajokin meni oikein mukavasti kun sai navigaattorista pienen tuen ja lopuksi vielä vene ylös ja pihalle pukkien päälle. Tänä aamuna olikin sitten tuo viimeinen nostopaikka kokonaan umpijäässä. Vähän jäi viime tippaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 09.05.2014 21:57
Re: Veneen nosto 2012
Itsellä vene vielä vesillä, toisaalta tekisi mieli antaa olla vielä oikeassa elementissään, toisaalta taas jo nostaa ylös...
Vaikeita päätöksiä...
Vaikeita päätöksiä...
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Veneen nosto 2012
vanha aihe mutta kysellääs vähän mielipiteitä veneen nostosta.
Milloin puuvenen mielestänne vimeistään kannattaa nostaa ylös turvallisesti. Eli niin että kerkeää vielä kuivumaan ennen talvea, vai tarviiko sen edes todellisuudessa kuivaa? mielipiteitä varmaan on paljon , mutta jos faktoja löytys =)
Revähti reisilihas sunnuntaina eikä täten hyppiminen veneessä onnistu todennäköisesti vähään aikaan
Milloin puuvenen mielestänne vimeistään kannattaa nostaa ylös turvallisesti. Eli niin että kerkeää vielä kuivumaan ennen talvea, vai tarviiko sen edes todellisuudessa kuivaa? mielipiteitä varmaan on paljon , mutta jos faktoja löytys =)
Revähti reisilihas sunnuntaina eikä täten hyppiminen veneessä onnistu todennäköisesti vähään aikaan
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Veneen nosto 2012
Moi,
Kuivuminen liittyy ensisijaisesti mahonkiveneisiin. Vettynyt mahonki ei tykkää ollenkaan pakkasesta, siksi veden pitäisi antaa poistua ennen pakkasia.
Mäntypuu taas pohjoisena lajina ei ole moksiskaan märkänä(kään) pakastamisesta.
Muuten tietysti veneestä pitää saada kaikki makaavat vedet pois pilssisitä ja koloista.
Mäntypaatin kanssa en kiirehdi vielä tämän takia. Mutta muuten tuntuu, että kai ne tämän suven reissut jo oli tässä. Lauantaina kierrellään saarissa etsimässä kanttarelleja ja muuten alan jo kunnostella kelkkaa valmiiksi nostoa varten. Saaristossa on varmaan kivoja kelejä vielä pitkäänkin, mutta riski oikein kunnon orkaanille jo kasvaa. Ja on kyllä niin, että pressukatosta ja huoltoa on paljon mukavampaa tehdä edes osittain auringonpaisteessa, kuin vaakasuorassa räntäsateessa.
Taitaa olla ainakin Chouanin nosto viikon parin päässä.
Kuivuminen liittyy ensisijaisesti mahonkiveneisiin. Vettynyt mahonki ei tykkää ollenkaan pakkasesta, siksi veden pitäisi antaa poistua ennen pakkasia.
Mäntypuu taas pohjoisena lajina ei ole moksiskaan märkänä(kään) pakastamisesta.
Muuten tietysti veneestä pitää saada kaikki makaavat vedet pois pilssisitä ja koloista.
Mäntypaatin kanssa en kiirehdi vielä tämän takia. Mutta muuten tuntuu, että kai ne tämän suven reissut jo oli tässä. Lauantaina kierrellään saarissa etsimässä kanttarelleja ja muuten alan jo kunnostella kelkkaa valmiiksi nostoa varten. Saaristossa on varmaan kivoja kelejä vielä pitkäänkin, mutta riski oikein kunnon orkaanille jo kasvaa. Ja on kyllä niin, että pressukatosta ja huoltoa on paljon mukavampaa tehdä edes osittain auringonpaisteessa, kuin vaakasuorassa räntäsateessa.
Taitaa olla ainakin Chouanin nosto viikon parin päässä.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 11.05.2016 6:50
Re: Veneen nosto 2012
23.9 olisi ylösnousemuksen hetki. Eiköhän ne mahonkiosat ehdi vähän kuivuakin ennen pakkasia. Onko mitään järkeä laittaa hyttiin ja kuomun alle pientä lämmitystä kosteimmaksi ajaksi?
- jjaho
- Viestit: 22
- Liittynyt: 02.09.2005 9:26
Re: Veneen nosto 2012
Sohvi on nostettu perinteisesti syyskuun puolivälin jälkeen. On mahonkia ja hyvin on ehtinyt kuivua ennen pakkasia täällä Seinäjoellakin.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 12.10.2015 18:21
Re: Veneen nosto 2012
Tällainkin voi käydä ! Onneksi ei ollut jyrkkä ramppi ja kerkesin heittään köyden etuknaapin yli...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.