Moro.
Tietäiskö kukaan taustatietoja TM 17 veneelle ?
Kyseessä on retkipursi jossa on noin 4 makuupaikkaa.
Valmistettu noin vuonna 73.
Se on vaneri rakenteinen ja runko on lasikuidulla päälystetty.
Olen saanut vinkkejä että kyseessä saattaisi olla Tena purjevene ?
Käytännössä etsin tietoa mallin historiasta ja käyttökokemuksia.
Ja Tenasta valokuvaa jotta saisin vahvistettua onko kyseessä sama paatti.
Aleksi
TM 17 Purjevene
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17.04.2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Olisiko tekniikan Maailman vene
Kuulostaisi kovasti Tekniikan maailma-lehden vaneriveneeltä. TM julkaisi aikanaan Kai Osaran kirjan "Vaneriveneitä rakentamaan" ja siinä oli paljon veneitä joita rannoilta löytyy yhä, mm. legendaarinen vesimäkärä oli tästä kokoelmasta.
Varmaksi en tiedä, mutta jos veneen mallimerkintä on TM 17, niin kyllä se siihen suuntaan vahvasti viittaisi.
Kirja on loppuunmyyty aikaa sitten, mutta kopioita ja varmaan piirustuksiakin saattasisi löytyä TM:n toimituksesta.
Pekka
Varmaksi en tiedä, mutta jos veneen mallimerkintä on TM 17, niin kyllä se siihen suuntaan vahvasti viittaisi.
Kirja on loppuunmyyty aikaa sitten, mutta kopioita ja varmaan piirustuksiakin saattasisi löytyä TM:n toimituksesta.
Pekka
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17.04.2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Kannen Osien Kyllästys/Lakkaus
Hei.
Kiitos vinkistä.
En voinut vastustaa kiusausta ja ostin tuon TM17 paatin.
Nyt olen aloittamassa puu osien kunnostusta. Ohjelmassa on ensin pienet jutut kuten luukut, kabiini ja veneen sisäpuolen puhdistus/kunnostus. Luukut näyttävät olevan mahonkia ja kabiini on vaneria joka on maalattu.
Veneessä ei ollut tapin reikiä joten porasin 2 reikää kölin kummallekkin puolelle ja valutin vähäiset pilssi vedet pois.
Nyt kun sisusta kuivuu olen aloittanut ulkopuolella touhuamisen.
Luukuisssa on osittain lakkaus halkeillut ja pinta harmaantunut.
Kokeilin eilen hioa takaluukkua ja hyvä ehjä puumateriaali löytyi helpolla.
Olen lukenut puun kyllästyksestä ja lakkauksesta puuvene.net:stä. Mutta en ole törmännyt luukkujen ylläpitoon.
Tulisiko ne kyllästää puuöljyllä ja lakata sen jälkeen kuten veneen runko ? Vai pelkästään lakata ?
Jos oikein olen ymmärtänyt niin jos kyllästys tehdään niin tulisi käyttää öljypohjaista lakkaa joka on pehmeätä.
Mutta toisaalta kannen osiin kohdistuu mekaanisia rasituksia joten kova lakka tuntuisi hyvältä idealta.
Miten on mestarit kumpi tapa edetä on parempi ?
Aleksi
Kiitos vinkistä.
En voinut vastustaa kiusausta ja ostin tuon TM17 paatin.
Nyt olen aloittamassa puu osien kunnostusta. Ohjelmassa on ensin pienet jutut kuten luukut, kabiini ja veneen sisäpuolen puhdistus/kunnostus. Luukut näyttävät olevan mahonkia ja kabiini on vaneria joka on maalattu.
Veneessä ei ollut tapin reikiä joten porasin 2 reikää kölin kummallekkin puolelle ja valutin vähäiset pilssi vedet pois.
Nyt kun sisusta kuivuu olen aloittanut ulkopuolella touhuamisen.
Luukuisssa on osittain lakkaus halkeillut ja pinta harmaantunut.
Kokeilin eilen hioa takaluukkua ja hyvä ehjä puumateriaali löytyi helpolla.
Olen lukenut puun kyllästyksestä ja lakkauksesta puuvene.net:stä. Mutta en ole törmännyt luukkujen ylläpitoon.
Tulisiko ne kyllästää puuöljyllä ja lakata sen jälkeen kuten veneen runko ? Vai pelkästään lakata ?
Jos oikein olen ymmärtänyt niin jos kyllästys tehdään niin tulisi käyttää öljypohjaista lakkaa joka on pehmeätä.
Mutta toisaalta kannen osiin kohdistuu mekaanisia rasituksia joten kova lakka tuntuisi hyvältä idealta.
Miten on mestarit kumpi tapa edetä on parempi ?
Aleksi