Ruuvit ja sikaflex?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Harri O.

Ruuvit ja sikaflex?

Viesti Kirjoittaja Harri O. » 30 Kesä 2012 20:48

Moi. Olen ehkä aloitteleva puuveneilijä ja veneessä jota olen katellut on laudoitus kiinni ruuveilla ja sauma-aineena sikaflex. Kysynkin nyt onko menetelmä yleisesti käytetty kautta hyväksi havaittu? Vene on viisi vuotta vanha ja rakennettu männystä ja limisaumainen. Jos joku tunnistaa kyseisen veneen omakseen, niin minun tarkoitus ei ole mollata hienoa venettä vaan ainoastaan saada itselle tietoa ja varmuutta ostopäätökseen.

laivakoira

Re: Ruuvit ja sikaflex?

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 01 Heinä 2012 12:33

Laudoitus kiinnitetään yleensä kupariniiteilä, mutta toisaalta miksipä ruuvaus ei toimisi jos on hyvin tehty. Kiinnitä erityistä huomiota ruuvien materiaaliin: PItäisi olla esim. messinkiä tai vaikkapa A4 haponkestäviä ruuvejä. Muut tuppaa ruostumaan nopeasti mustaksi. Mutta ei ruuvaus varmaankaan ole yleisesti käytetty menetelmä lautojen kiinnittämiseen, ainakin perinteisessä puuvenerakentamisessa tuo kuparinittaus taitaa olla yleisempää.

Tuosta saumausaineesta vaikea sanoa enempää. Sika-firma tekee niin monia tuotteita tuon sikaflex-brändin alle että vaikea sanoa mitä saumausaine lopulta on. Joku vanha puuvenerakentaja sanoi minulle joskus että sikaflexiä ei saa puuveneeseen laittaa muualle kuin kansirakenteisiin. Eli ei siis vedenalaisiin osiin. Toisaalta joku sanoi että SIkaflex 291 käy veneessä joka paikkaan. Eli mene ja tiedä. Itse kokeilisin saumamassaa ja jos se on kivikovaa/lasimaista, en ostaisi venettä. Jos sauma-aine joustaisi, saattaisinpa ostaa. Puu turpoaa ja kuivuu jatkuvasti pitkällä aikavälillä ja kovat aineet ei kestä tässä ryysiksessä kiinni. Tällä hetkellä poistan itse juuri vanhan puuveneen saumoista tuollaista lasimaista saumausmateriaalia, joka lähtee paloina pois ja halkeilee. Ei kivaa.

Vastaa Viestiin