Pohdin tässä viimemetreillä ennen työn aloittamista, että millainen olisi järkevä ja kestävä rakenne kuidutettavan vanerikannen ja lasikuiturungon liitokseksi. Ensimmäinen kysymys on, että millä tuo vaneri kannattaa liimata runkoon (ruuvien lisäksi)? Vanha vaneri on jollain kovalla (epoksi) liimalla. Toinen kysymys koskee kuidun ja rungon liitosta törmäyslistan alla. Ajattelin laittaa siihen väliin kumitiivisteen, joka tiivistää törmäyslistan kiinnitysruuvien reiät, sekä erottaa kannen ja rungon toisistaan. Onkohan tuo tarpeen, vai pitäisikö vaan laminoida suoraan runkoon kiinni? Ohessa periaatetta esittävä piirros.
..vielä yritys saada vene heinäkuun alkupuolella veteen...
Kannen ja rungon liittäminen
- ArtoH
- Viestit: 58
- Liittynyt: 25 Marras 2005 22:08
- Paikkakunta: Nokia
Kannen ja rungon liittäminen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 15 Elo 2011 23:56
Re: Kannen ja rungon liittäminen
Kannen ja vanerin väliiin mielestäni Sikaflex tms liimatiivistemassa.
Kumitiiviste piirtämässäsi paikassa voi olla hiton hankala toteuttaa, enkä ole oikein vakuuttunut sen tuomasta lisäarvosta. Hankalaa työtä ja ongelmia näköpiirissä. Kuitu ei tartu kunnolla kumiin, joten reunan yli käännetty kuitu voi ponnahtaa ylös ennen kuin jämähtää paikalleen...
Kunnon karhennus vain runkoon törmäyslistan alle ja kannen kuitu taivutetaan suoraan siihen kiinni. Saat kerralla vesitiiviin rakenteen. Törmäyslistojen kiinnitysruuvien tiivistykseen liimatiivistemassa esiporattuun reikään tai ruuvia "kastamalla".
Kumitiiviste piirtämässäsi paikassa voi olla hiton hankala toteuttaa, enkä ole oikein vakuuttunut sen tuomasta lisäarvosta. Hankalaa työtä ja ongelmia näköpiirissä. Kuitu ei tartu kunnolla kumiin, joten reunan yli käännetty kuitu voi ponnahtaa ylös ennen kuin jämähtää paikalleen...
Kunnon karhennus vain runkoon törmäyslistan alle ja kannen kuitu taivutetaan suoraan siihen kiinni. Saat kerralla vesitiiviin rakenteen. Törmäyslistojen kiinnitysruuvien tiivistykseen liimatiivistemassa esiporattuun reikään tai ruuvia "kastamalla".
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Kannen ja rungon liittäminen
Moro
Olen Jarin kanssa samaa mieltä.
Tuo sun suunnitelmas on turhan monimutkainen.
Epoksi kyllä tarttuu karhennettuun lasikuituun (Gelcoat/Topcoat) tosi hyvin.
Kyllästä vanerin reuna huolellisesti epoksilla. Vanerin reuna ja kaikki läpivientireiät ja ruuvinreiät kannella ovat niitä vuotoalttiita kohtia. Jätä ne turhat kumit sieltä välistä pois, koska epoksi ei tartu kumiin ja kapilaari vetää kosteutta siitä raosta rakenteeseen. Laminoi epoksilla kansikuitu suoraan runkoon.
Se vuotoaltis kohta tuossa rakenteessa on ne ruuvinreiät. Eli niiden tiivistämisessä älä hosu, vaan laita kunnolla ja huolellisesti tiivistemassaa joka ikiseen reikään ja kumisen törmäyslistan alle.
Nortti
Olen Jarin kanssa samaa mieltä.
Tuo sun suunnitelmas on turhan monimutkainen.
Epoksi kyllä tarttuu karhennettuun lasikuituun (Gelcoat/Topcoat) tosi hyvin.
Kyllästä vanerin reuna huolellisesti epoksilla. Vanerin reuna ja kaikki läpivientireiät ja ruuvinreiät kannella ovat niitä vuotoalttiita kohtia. Jätä ne turhat kumit sieltä välistä pois, koska epoksi ei tartu kumiin ja kapilaari vetää kosteutta siitä raosta rakenteeseen. Laminoi epoksilla kansikuitu suoraan runkoon.
Se vuotoaltis kohta tuossa rakenteessa on ne ruuvinreiät. Eli niiden tiivistämisessä älä hosu, vaan laita kunnolla ja huolellisesti tiivistemassaa joka ikiseen reikään ja kumisen törmäyslistan alle.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- ArtoH
- Viestit: 58
- Liittynyt: 25 Marras 2005 22:08
- Paikkakunta: Nokia
Re: Kannen ja rungon liittäminen
Kuulostaa kyllä järkevältä. Nuo ruuvinreiät olivat aiemman korjaajan kompastuskivi, sillä juuri sieltä lirutteli sadevedet sisään pilaamaan kalusteiden lakkauksia. Siksi tätä remonttia teenkin.
Taidan tosiaan jättää kumin pois ja laminoida suoraan runkoon. Tuo rakenne ei elä kumminkaan kuten puuveneet. Eihän siinä ole paljoa puuta jäljellä. Kiitän kuitenkin kiitollisena palstan käyttäjien neuvoista.

Tämä myös nopeuttaa vesille pääsyä, mikä on hienoa!
Arto-
Taidan tosiaan jättää kumin pois ja laminoida suoraan runkoon. Tuo rakenne ei elä kumminkaan kuten puuveneet. Eihän siinä ole paljoa puuta jäljellä. Kiitän kuitenkin kiitollisena palstan käyttäjien neuvoista.

Tämä myös nopeuttaa vesille pääsyä, mikä on hienoa!
Arto-