W-1:n Solex F 26 -kaasarin säädöt? APUA!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Snipa
Viestit: 33
Liittynyt: 06.10.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

W-1:n Solex F 26 -kaasarin säädöt? APUA!

Viesti Kirjoittaja Snipa » 09.06.2012 14:09

Tuli epähuomiossa (ja melkein selvistä päin) väänneltyä Wikun kaasarin ruuvia M eli neulaventtiiliä. Ja siitä seurasi (tai sitten jostain muusta) että kone kyllä käynnistyy ok, mutta lämmettyään alkaa yskiä ja sammuu. Johtuuko tämä vika tuosta neulaventtiilin säädöstä ja miten sen säädön saisi kohdilleen. Kone on käynyt vuositolkulla hyvin alkuperäisillä säädöillä ja nyt minä onneton onnistuin sössimään :(

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: W-1:n Solex F 26 -kaasarin säädöt? APUA!

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 09.06.2012 15:49

Ainahan se kannattaa pitää kiinni,kun veneellä ei ajeta.Näin siksi ettei uimuriventtiilin vuotaessa bensat valu pilssiin.Käynnistettäessä 1,5 kierrosta auki,moottorin lämmettyä voi HIEMAN laihentaa seosta.jokainen moottorihan on yksilö,eli tämä ohje on suuntaa antava.Omassa w2 ssa toimii hyvin.

MÖsteri
Viestit: 1178
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W-1:n Solex F 26 -kaasarin säädöt? APUA!

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.06.2012 10:17

Kätevämpää on oikeastaan käyttää bensahanaa, joka avataan vain silloin kun koneen on tarkoitus käydä. Paljon varmempaa ja pääsuutin saa olla rauhassa. Ja toisekseen flotöörin neulasuutin kannattaa myös pitää kunnossa, niin että se ei uita yli. Toki aikoinaan saaristoäijät ajoi venettään toinen käsi suuttimella ja toinen sytytysennakolla, mutta... helpomminkin voi ajella.

Mutta alkuperäiseen ongelmaan: Olen säätänyt pääsuuttimen siten, että ajaessa sopivilla kierroksilla (tai täysillä) alkaa kiertämään pääsuutinta hitaasti kiinnipäin. Kun kierrokset alkavat havaittavasti laskea, niin sitten alkaa avaamaan, ja näin etsii sen kohdan, jossa tulee korkeimmat kierrokset. Siihen voi vielä avata pikkaisen lisää, vaikka 1/4 kierroksen, niin ei ainakaan käy liian laihalla. Lopullisen tarkistuksen voi tehdä tulpan väriä katsomalla: Paras olisi kahvin ruskea, nokinen musta merkitsee liian rikasta seosta (pääsuutin liikaa auki) ja harmaa tai valkoinen taas tarkoittaa liian laihaa seosta, jolloin ruuvi on liikaa kiinni.

Seos ei sinänsä ole niin kovin kriittinen homma, kunhan ei ajele loputtomiin liian laihalla, se periaatteessa rasittaa turhaan pakoventtiiliä ja ehkä männän päätäkin. (Laiha seos kuumentaa konetta.) Toisaalta ei kannata ootrata liikaakaan kallista bensaa...

Käytännössä aika harvoin tuon vehkeen tulpan saa kovin hyvään ruskeaan, koska kaasari on ylipäätään melko karkea värkki, ja sen saa toimittamaan täydellistä seosta suunnillen vain yksillä kierroksilla... Omassa paatissani on aavistuksen väärä potkuri, jonka johdosta koneen saa ottamaan parisataa kierrosta liikaa, (1500 on raja). Tämän takia olen säätänyt kaasarin niin, että vaikka vipua avaisi miten, niin kierrokset jää alle 1500. Samalla on matka-ajossa seos aika parhaimmillaan.

MÖsteri
Viestit: 1178
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W-1:n Solex F 26 -kaasarin säädöt? APUA!

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.06.2012 10:30

Jaajuu, ja jos se on niinpäin, että lämmittyään käy huonosti ja sammuu, niin kokeile ensimmäiseksi ruuvata sitä venttiiliä (ruuvia M :) pienemmälle (kiinnipäin). Jos sillä löytyisi sellainen asento, että saat sen nyt ainakin pysymään jonkunlaisessa käynnissä, sen jälkeen on parempi arpoa tarkemmin.

Monesti on niin, että jos kone saa liian vähän bensaa, niin se vain ei kertakaikkiaan käy. Jos se saa liikaa, niin se käy huonosti ja lopulta ökähtää. Toisaalta sitten wickströmmissä on sellainen ominaisuus, että laihanpuoleinen seos voi tehdä paukkuja kaasariin, eli kone ikäänkuin aivastaa, ja voi siihen sammuakin.

Snipa
Viestit: 33
Liittynyt: 06.10.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: W-1:n Solex F 26 -kaasarin säädöt? APUA!

Viesti Kirjoittaja Snipa » 11.06.2012 11:08

Kiitos neuvoista :)

Juu tosiaan mitään paukkuja kaasarista ei tule, mutta kone vaan hyytyy lämmettyään kunnolla. Sitten hetken jäähdyttyään lähtee taas käyntiin kyllä...

MÖsteri
Viestit: 1178
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W-1:n Solex F 26 -kaasarin säädöt? APUA!

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.06.2012 11:49

Olihan nyt niin, että et ruuvaillut mitään muuta? Eli voidaan olettaa jäähdytyksen ja sytytyksen toimivan kuten pitääkin..?

Kannattaa vilkaista tulppaa heti, kun se on sammunut. Onko märkä, nokinen tai millainen? Ja sitten koittaa tuleeko kipinää.

Kyä se siitä lähtee! :))

Snipa
Viestit: 33
Liittynyt: 06.10.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: W-1:n Solex F 26 -kaasarin säädöt? APUA!

Viesti Kirjoittaja Snipa » 11.06.2012 12:46

Juu, kipinää tulee ja vesi virtaa. Eli tosiaan kaasarin tyhjennysruuvia piti avata ja vahingossa veivasinkin sitä neulaventtiiliä. Mutta kyllä se tästä varmaan, riittääpähän askartelua :))

Snipa
Viestit: 33
Liittynyt: 06.10.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: W-1:n Solex F 26 -kaasarin säädöt?

Viesti Kirjoittaja Snipa » 11.06.2012 20:41

Kiitosta vaan neuvoista, nyt vanha rouva pötpöttää taas hienosti. Taisi olla hieman liian laihalla...

Vastaa Viestiin