Ankkuri

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja riskila » 06.06.2012 22:54

Täällä ei vielä ole kukaan kehunut aura-ankkuria ( CQR ). Se on kaiketi selviytynyt hyvin venelehtien testeissä. Minulla on kusilaitupurkkarissani ( Targa 96 ) Bilteman 16 kg halpis CQR-ankkuri ja 50 m 8 mm kettinkiä. Systeemi vedetään ylös käsikäyttöisellä ankkurivintturilla suoraan keularullatelineeseen säilytykseen. Siinä ei tarvita paljoa voimaa eikä sormet likaanu saveen. Sähkökäyttöiseen ankkurivinssiin en luottaisi kuten en juuri muihinkaan veneen sähkölaitteisiin. Toistaiseksi ankkuri on aina pitänyt ja myös nousut kiltisti ylös. Kerran se tosin sekosi naapurien kettinkeihin, mutta siitäkin selvittiin.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.06.2012 23:49

Ompas:
Northling kirjoitti:Moro
Välimerellä on niitä nivellettyjä CRQ:ta ja ne pitää kyllä tautisen hyvin hiekkapohjassa kun vaan tartuu ensin kunnolla. Niissä on kyllä ankkuripelit ja pelkkää järeetä kettinkiä eikä mitää lapsellisia ankaroliinoja niinkun mulla kotioiloissa.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 07.06.2012 8:58

mulla on yksi ylimääräinen uusi 20kg "Bruce" aisi316 jos jollain on tarvetta.

J_P
Viestit: 25
Liittynyt: 04.08.2006 0:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja J_P » 16.07.2012 20:19

Minulla on 23kg CQR ja perässä 70m 10mm kettinkiä, tosin nostamiseen 1500W ankkurivinssi.
Ankkuri on pysynyt toistaiseksi todella hyvin kiinni, vaikka tuulen suunta onkin muuttunut 180 astetta ja puhaltanut parhaimmillan 10m/s.
Ja venehän painaa noin 10 tonnia

Ainut uudelleen opeteltava asia tuon ankkurin kanssa tuli siinä että se sijaitsee keulassa. Eli perinteinen ankkuri perästä ulos ja keula kallioon on hiukan hankala. Siksi olemme nyt laskeneet ankkurin hieman kauemmaksi ja antanut veneen kääntyä rauhassa tuuleen. Ja kumiveneellä tai kajakilla rantaan.
Siitä myös se etu ettei tuo parin metrin syväys ole niin paljon haittana.

Toki tarkoitus hankkia myös perään 20kg deltta tai vastaava

Juha
s/y Panthera
http://www.purkkari.net" onclick="window.open(this.href);return false;

J_P
Viestit: 25
Liittynyt: 04.08.2006 0:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja J_P » 16.07.2012 20:19

Minulla on 23kg CQR ja perässä 70m 10mm kettinkiä, tosin nostamiseen 1500W ankkurivinssi.
Ankkuri on pysynyt toistaiseksi todella hyvin kiinni, vaikka tuulen suunta onkin muuttunut 180 astetta ja puhaltanut parhaimmillan 10m/s.
Ja venehän painaa noin 10 tonnia

Ainut uudelleen opeteltava asia tuon ankkurin kanssa tuli siinä että se sijaitsee keulassa. Eli perinteinen ankkuri perästä ulos ja keula kallioon on hiukan hankala. Siksi olemme nyt laskeneet ankkurin hieman kauemmaksi ja antanut veneen kääntyä rauhassa tuuleen. Ja kumiveneellä tai kajakilla rantaan.
Siitä myös se etu ettei tuo parin metrin syväys ole niin paljon haittana.

Toki tarkoitus hankkia myös perään 20kg deltta tai vastaava

Juha
s/y Panthera
http://www.purkkari.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja raimå » 17.07.2012 0:09

Nyt kolme viikkoa ja vajaa kymmenen käyttökertaa takana kymppikilon Deltalle. Vaikuttaa helkkarin hyvältä. Aluks laahautuu hieman kun vetää köydestä mutta kun tarraa, tarraa sitten niin että ei hievahdakaan. Emäntäkin tyyväinen ja saa yksin ankkurin kannelle asti. Lähtee myös ihan käsipelillä irti pohjasta kun vetää suoraa ylhäältäpäin (as usual). Ei myöskään kerää paskaa mukaansa paljoa. Suosittelen!

PS. Aloin nyt käyttämään luonnonsatamissa (kun tilaa kerran on) springiköyttä tuulen puolelle perästä rantaan. Jeesaa aivan pirusti siihen että sivutuuli ei pääse repimään ankkuria sijoiltaan. Vetovoimathan about kymmenkertaistuvat silloin kun tuuli puhaltaa sivulta ja se on mun kokemuksen mukaan se joka ankkurin irroittaa.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja vilreu » 18.07.2012 23:00

Mulla on käytössä 15 ja 25 kiloiset brucekopiot 30m lyijyköydellä. Vielä ei ainakaan ole tullur täyttä luottoa noihin, joten olen yöksi katsonut paikan johon saa perästä vietyä köyden yli. Nykyinen paatti on niin painava, ettei sitä uskalla päästä ottamaan pohjakosketusta.

Vanhalla merläisellä tuli useinkin tahallaan kolisteltua rantakalliota. Siinä oli jonkun itsetekemä nelilapainen naara-ankkuri, leveillä lavoilla. Sen kanssa oli 70 metriä liinaa, eikä ikinä edes jännittänyt, että pitääkö se.

Eniten muuten noissa nykyisissä ankkureissa risoo ettei niitä saa uittamalla puhtaiksi :( Onko kukaan yrittänyt maalata noita halppis ankkureita? Rosteria tekis mieli, mutta sille rahakasalle on muutakin käyttöä.
Kuva

hapi
Viestit: 86
Liittynyt: 08.05.2006 12:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja hapi » 19.08.2012 2:20

Tälläset löytyis... http://www.flickr.com/photos/85166682@N ... /lightbox/" onclick="window.open(this.href);return false;
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta

karl.cc
Viestit: 26
Liittynyt: 15.08.2010 15:03

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja karl.cc » 19.08.2012 11:09

Itse pidän CQR:ää parhaana koska vaikka tuuli muuttaa suuntaansa niin nivelen ansiosta se mahdollisen pienen laahautumisen jälkeen on taas kiinni. Deta toimii ihan yhtä hyvin kunhan veto on kokolailla suora. Brusea käyttäisin taas paikassa jossa on muutakin kuin savea ja hiekkaa. Keulaan pääankkuriksi CQR tai Delta ja perään "kahviankkuriksi" Bruse.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Ankkuri

Viesti Kirjoittaja vilreu » 19.08.2012 18:07

Nyt tuli reissulla uskallettua jo yöpyä ankkuri perästä ja keula kallion vieressä. Hyvin piti tuo brucekoppio.

Kuulin myös tuollaisesta ankkurista: http://www.rocna.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Etuna on kuulemma, että puree just siihen mihin pudottaa, eikä laahaa.

Jos voitan lotossa ostan tuollaisen rosterisena :D
Kuva

Vastaa Viestiin