Moro!
Pitäisi ryhtyä kunnostamaan tuommoinen reilu 5m pitkä ja 1,5 leveä soutuvene, jos sitä enää edes ehtii pelastamaan. Kyseinen paatti on jäänyt viime syksynä rannalle, täyttynyt vedellä ja lumella ja veneen laidat ovat myös hiukan levinneet täydessä vesilastissa. (Veneen keskituhto ei enää sopinut paikalleen. Veneeseen oli tullut leveyttä lisää n.4-5 senttiä) Vene on ulkopuolelta paksussa tervassa, sisäpuolen oletettu tervaus on häipynyt olemattomiin.
Mites tämmöisen tapauksen kanssa kannattaisi toimia? Kannattaako laitoja yrittää pakottaa takaisin alkuperäiseen muotoon ja kuinka veneen kuivatus ja muu remppa kannattaisi toteuttaa?
Vettyneen soutuveneen kunnostus
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Vettyneen soutuveneen kunnostus
Toimisko, jos parilla kuormaliinalla puristaisi takaisin muotoon, niin että keskituhdon saa omalle paikalleen. Sitten nurinperin pukkien päälle kuivumaan. Juhannuksen tienoilla kun on kuivunut, niin kunnon öljyäminen sisäpuolelta. Kuivumista odotellessa voisi ulkopinnasta skrapata lämmön kanssa kuivat tervat pois ja öljyämisen jälkeen tervata ulkoa. Parin-kolmen viikon kuivattelun jälkeen veteen.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 03 Touko 2012 22:21
Re: Vettyneen soutuveneen kunnostus
Joo, voisi toimia. Keskituhton virkaa on toimittanut pelkkä irtonainen vanerilauta. Kannattaisikohan rakentaa kiinteä tuhto joka jäykistäisi venettä, ja pitäisi laidat kuosissa?
Entä jos (tai kun) veneeseen ilmaantuu rakoja kuivuttua? Kannattaako niitä tilkitä puuvillalangalla ja tervalla, vai käyttää nykyaikaisempia tököttejä?
Entä jos (tai kun) veneeseen ilmaantuu rakoja kuivuttua? Kannattaako niitä tilkitä puuvillalangalla ja tervalla, vai käyttää nykyaikaisempia tököttejä?
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 09 Heinä 2012 12:53
- Paikkakunta: Parainen, Pargas
- Viesti:
Re: Vettyneen soutuveneen kunnostus
Aapo-A:
Tee niin, että otat veneen sisälle tai jätät aurinkoon "paistumaan". Tee ulos "kasvihuonehuppu", jonka yläkulmat jätät auki kosteuden poistamiseksi. Sinne asennat kosteusmittarin. Veneen voi tietysti huputtaa myös sisätiloissa kuivatuksen jouduttamiseksi. Sitten kiristät ennen kuivattamista veneen laidat taljalla n. 100 mm alkuperäistä kapeammaksi. Seuraavaksi annat auringon kuivattaa veneen, tai jos otat sisälle, poistat kuivurilla veneestä kaiken kosteuden. Myös puun kideveden.
Kun "pääskyt lentävät läpi", aloitat turvottamisen kyllästeellä, et enää vedellä enää. Tietysti ensin on korjattava kaikki puuosat. Alle levität ehjän pressun kyllästysöljyn keräämistä varten hyvälle pussille. Sieltä pressupussista voit sitten pilssipumpulla pumpata valuneen öljyn takaisin sankoruiskuun. Sankoruisku on paras kyllästysväline.
Pumppaat veneesi turvoksiin sisäkautta kunnes se ei enää vuoda öljyä pressulle.
Paras kyllästysaine on liinöljy+puuterva+havutärpätti ja homesuoja. Lopuksi vaikka öljylakka tai vaha päälle, mutta ei sisäpuolelle. Pitkään kuivumisaikaan on varauduttava!
Vene jää turvotettuna kapeammaksi, jolloin keskituhto pakottaa se oikeaan leveyteen ja kiristyy taas paikoilleen.
Jouko Heikola
Tee niin, että otat veneen sisälle tai jätät aurinkoon "paistumaan". Tee ulos "kasvihuonehuppu", jonka yläkulmat jätät auki kosteuden poistamiseksi. Sinne asennat kosteusmittarin. Veneen voi tietysti huputtaa myös sisätiloissa kuivatuksen jouduttamiseksi. Sitten kiristät ennen kuivattamista veneen laidat taljalla n. 100 mm alkuperäistä kapeammaksi. Seuraavaksi annat auringon kuivattaa veneen, tai jos otat sisälle, poistat kuivurilla veneestä kaiken kosteuden. Myös puun kideveden.
Kun "pääskyt lentävät läpi", aloitat turvottamisen kyllästeellä, et enää vedellä enää. Tietysti ensin on korjattava kaikki puuosat. Alle levität ehjän pressun kyllästysöljyn keräämistä varten hyvälle pussille. Sieltä pressupussista voit sitten pilssipumpulla pumpata valuneen öljyn takaisin sankoruiskuun. Sankoruisku on paras kyllästysväline.
Pumppaat veneesi turvoksiin sisäkautta kunnes se ei enää vuoda öljyä pressulle.
Paras kyllästysaine on liinöljy+puuterva+havutärpätti ja homesuoja. Lopuksi vaikka öljylakka tai vaha päälle, mutta ei sisäpuolelle. Pitkään kuivumisaikaan on varauduttava!
Vene jää turvotettuna kapeammaksi, jolloin keskituhto pakottaa se oikeaan leveyteen ja kiristyy taas paikoilleen.
Jouko Heikola