Mahongin petsaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
janneimpio
Viestit: 41
Liittynyt: 04.01.2006 21:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja janneimpio » 02.04.2012 13:49

Kunnostan parhaillaan Havsörnen II –veneeni istuinlaatikon mahonkiosia.

Mitä foorumilla suositellaan, a) pitäisikö lakanpoiston jälkeen hioa mahongin alkuperäinen punertava sävy esiin ja petsata puu vasta tämän jälkeen?

Tuleeko lopputuloksesta siistimpi tms. parempi? Vai onko tälle työvaiheelle edes lopputuloksen kannalta edes tarvetta.

Vai b) petsaanko haalistuneet mahonkiosat sopivalla sävyllä pelkän perushionnan jälkeen?

Haalistunutta mahonkia pitää hioa aika paljon, että alkuperäinen punaisuus tulee esiin. Lopputulos on hionnan arvoinen, vaikka hintana menettää muutaman mahonkimillin.

Aiemmin muissa veneissä olen jättänyt petsaukset väliin. Tietty ilman petsausta lakanpoisto olisi aika pian edessä, kun mahonki hapettuu taas vaaleaksi puolen vuosikymmenen kuluessa.

Kysyy,
Janne

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.04.2012 14:45

Moro

a!
(järkeä tietenkin pitää käyttää hionnassakin ettei ohenna liikaa turhanpäiten. käytännöllisyys ennen kaikkea)

b:llä tulee laikukas lopputulos.

Eikä se petsauskaan mikään autuaaksi tekevä ratkaisu ole. Kyllä se petsattukin puu haalistuu, vähän hitaammin kyllä.

Mutta tärkeintä puun haalistumista vastaan ja lakan pysymisen kannalta on kunnollinen ja perusteellinen kyllästys.
Ja tietenkin jokavuotinen huoltolakkaus, mikä ylläpitää lakkakerroksen joustavuuden ja UV-suojan!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MikkoR
Viestit: 2
Liittynyt: 04.03.2012 16:35

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja MikkoR » 02.04.2012 21:59

Terve,

Minulla on Örnen työn alla a) menetelmällä b:llä olisi jäänyt laikukkaaksi. Hytti on hiottu ensin 120 paperilla ja 240 hionta on vaiheessa...

Petsin valintaa olen miettinyt, onko suosituksia? ...epäilemättä aika montakin :))

Sattuisiko kenelläkään olemaan internationalin petsiä Turun lähellä niin voisi testata sen sävyä. Hempelin purkin jämät on tuolla katoksessa, mutta se on ehkä vähän liian "punaista".
--
Mikko

vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja vester » 03.04.2012 11:21

Minun kokemukseni on, että mahongista ei tarvitse ottaa pinnasta kuin millin murto-osa vaalennutta puuta jotta alkuperäinen punainen saadaan esiin. Ottaessani joku vuosi sitten v.57 rakennetun mahonkiketsini puupuhtaaksi käytin ensin kuumailmapuhallinta ja sikliä lakan poistooon. Sitten Metabon tavallisella tasohiomakoneella ensin 80 paperilla, sitten 100, sitten 120, 150 ja lopuksi 180 paperilla varovasti hioen. Lopetin heti kun alkuperäinen Grand Bassam- mahongin punainen väri tuli esiin. Tein myös kokeen: merkitsin puupintaan pystysuoran rajan, jonka toiselta puolelta hioin em. menetelmällä punaisen värin esiin. Rajan toisella puolella oli hiomaton pinta, josta lakat poistettu.

Kun kädellä veti rajan yli toisaalle katsellen, pystyi juuri ja juuri korkeuseron tuntemaan. Se ei voinut olla millin murto-osaa suurempi, sormenpääthän erottavat tällaisen helposti.
Voi olla, että mahonkilaatujen välillä on eroja ja edellisestä puupuhtaaksiotosta kulunut aika, eli kuinka pitkään mahonki on ollut auringolle alttiina, vaikuttaa asiaan. Oman veneeni olin ottanut puupuhtaaksi edellisen kerran 15 vuotta sitten. Joka tapauksessa mielestäni johtopäätös on, että varovasti toimien ei laudoituksen ohenemista tarvitse juuri pelätä. Parempi kuitenkin jättää rälläkät ja nauhahiomakoneet, näissä puuhissa kotiin.

Petsaukseen enneen 2x pellavaöljysivelyä käytin Internationalin petsiä ja tulos oli mielestäni hyvä. Olen samaa mieltä, että Hempelin petsin sävy on hiukan liian kirkkaan punainen. Nyt kun hommasta on kulunut neljä vuotta on väri tietenkin jossakin määrin haalistunut, mutta edelleenkin enemmän ruskeanpunertava kuin auringon hunajankeltaiseksi polttama.

Vester

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja Jape » 03.04.2012 21:28

janneimpio kirjoitti:
Tuleeko lopputuloksesta siistimpi tms. parempi? Vai onko tälle työvaiheelle edes lopputuloksen kannalta edes tarvetta.
Mielestäni petsaukselle ei ole mitään tarvetta. Jos petsattu mahonki haalistuu neljässä vuodessa niin syy on silloin huonossa kyllästyksessä, jolloin kosteus pääsee puuhun ja haalistaa värin.
Kunnolla kyllästetty ja lakattu mahonki tummuu auringon valossa. Se tuli todistettua joskus kun joku oli aurikorasvaisella kädellä ottanut kiinni mahonkikaiteesta, niin syksyllä se uv suojattu kädenjälki oli paljon vaaleampi kuin ympärillä oleva mahonki. Tuossa alla on kuva toisesta veneestä kahden viikon kyllästyksen jälkeen eikä sen tummemmaksi petsaamiselle ole mielestäni mitään tarvetta. Onhan se tietysti helpompaa kun saa saman värin vartissa kun kahessa viikossa, mutta nopeemmin se sitten haalistuukin.


Kuva

vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja vester » 04.04.2012 11:03

Mahongin laatu myös vaikuttaa siihen, kellastuuko vai tummuuko puu vuosien mittaan. Tein veneeseeni kansitrallit reilut kymmenen vuotta sitten tavarasta, joka minulle myytiin brasilialaisena mahonkina. Muistuttui jo silloin aitoa hondurasmahokia, väriltään syvän ruskeanpunaista. Kuluneen kymmenen vuoden aikana, ilman pellavaöljykyllästystä, se on pelkästään tummunut samalla kun toisaalla Grand Bassam/Khaya on vaalennut.

Vester

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja CC » 04.04.2012 12:57

vester kirjoitti:Mahongin laatu myös vaikuttaa siihen, kellastuuko vai tummuuko puu vuosien mittaan. Tein veneeseeni kansitrallit reilut kymmenen vuotta sitten tavarasta, joka minulle myytiin brasilialaisena mahonkina. Muistuttui jo silloin aitoa hondurasmahokia, väriltään syvän ruskeanpunaista. Kuluneen kymmenen vuoden aikana, ilman pellavaöljykyllästystä, se on pelkästään tummunut samalla kun toisaalla Grand Bassam/Khaya on vaalennut.

Vester
Tämä on aivan totta. Lajike vaikuttaa enemmän, kuin mitkään kyllästykset. Mulla oman kokemuksen mukaan honduras vaalenee ja khaya tummuu. On yksi
tosi aurinkoisen paikan korjauspala tehtynä khayasta (Puukeskukselta sellaisena ostettu) ja samoin käsiteltynä, kuin alkuperäinen honduras. Khaya tumuu
ja honduras vaalenee, tuoreena ja hiottuna ne olivat saman värisiä. Samoin on käynyt muutamalle ruuvitulpalle, joita en ollut ottanut alkuperäisestä
tarpeeksi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.04.2012 20:29

Honduras vaalenee ja khaya tummuu. CC on aivan oikeassa. Kun Donnassa kyljet ovat hondurasia, aion petsata ne tummaksi, samoin parraslaudat. Kannen rimat, jotka ovat khaya saavat jäädä petsaamatta. Vaaleneminen on joidenkin mielestä kaunista, mutta en pidä pissin keltaisesta olemuksesta.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja raimå » 04.04.2012 21:59

Ite oon "kyllästänyt" näkyviä osia Owatrolilla mihin oon lurauttanu sekaan Hempelin mahonkipetsiä. Siis niitä osia jotka selkeästi liian kellertäviä (mun makuun) hyvin tehdyn hionnankin jälkeen. Pellavaöljykyllästys on tietysti oikea vaihtoehto mutta kerran sain aikaan läikykästä lopputulosta ja en sitä sen jälkeen kovin näkyviin osiin oo uskaltanut käyttää. Jos sillä kyllästää läpikotaisin niin varmasti tulee tummaa jo ilman petsiäkin. Juu ja sama kutina, hondura ym. mikälie vanha mahonki vaalenee ja khaya tummenee ja eron näkee jo yhden kesän jälkeen.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
FourRocks
Viestit: 35
Liittynyt: 06.08.2011 19:44
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja FourRocks » 04.04.2012 22:44

Onko kokemusta Sapelin tummumisesta/vaalenemisesta suhteessa Khayaan ja Hondurasiin?

FR
"If it's worth doing, it's worth overdoing", Grant Imahara, Mythbusters.
Venla : Lasikuitu/Puu/Moottorivene vm.1973
Camilla : Mahonki/Teak/Purjevene vm.1968

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja Ana » 04.04.2012 23:12

Olen kuullut että khaya, sekä sapeli tummuu aluksi hyvin samalla tavalla, mutta vaalenevat sitten kuten honduras, eli jossain vaiheessa tulevat olemaan hyvin saman värisiä. Olen nyt tehnyt hieman testiä moottori kopalle, jossa kyllästin kansiosan pööllä ja kyljet olen matannut, laittanut petsiä, lakannut, matannut uudelleen ja petsannut ja sama taas uudelleen. Yritän saada mahdollisimman saman "värin" pintoihin. Nyt on menossa 4 kierros ja edelleen näyttää kansiosa tummemmalta kun kyljet. Ajattelin että vedän loppukopan puulle, jos lopputulos ei miellytä. Tämä siis Rylardin petsillä, katotaan miten käy. Luin jostakin norjalaisesta blogista että sekoittelevat n. 20% tuota petsiä myös lakkaan, saadakseen tasaisemman pinnan. Tuo kyseinen "petsi" on enemmänkin värjätty kylläste/primeri kun tavanomainen petsi. Nyt kun on joutunut tekemään nuo välihionnat ja lakkaukset jokaisen petsikerroksen välissä, niin en voi suositella tuota työtaakkaa helpottavaksi toimenpiteeksi.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
MitjaT
Viestit: 38
Liittynyt: 22.02.2009 14:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja MitjaT » 05.04.2012 12:42

Jos petsaukseen lähtee, ei kannata missään nimessä sekoittaa petsiä lakkaan tai petsata lakan päälle. Samantien voi maalata puun ruskeaksi. paras petsi, jota olen käyttänyt, oli sveitsiläinen spriipetsi. Herdinin vesipetsi on kelpo kamaa myös. Sen voi valmistaa myös ohjeesta poiketen puolet spriitä ja puolet vettä. Petsin punaisuutta ei tarvitse säikähtää. Se tasoittuu kyllä auringonvalon myötä. Yksi kysymys onkin onko kyseisen veneen sitloora varustettu kuomulla vai ei? Ja jos multa kysytään niin mieluummin mahonki punaisena, kuin keltaisena, niinkuin Suomessa tuntuu olevan tapana. Mitja.

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja Ana » 05.04.2012 16:04

Juu, en tosiaankaan suosittele tuota. Eikä itsellänikään ole mitään kokemusta tuosta petsin sekoituksesta lakkaan, mutta luin että Rylardin petsiä voidaan sekoittaa rylardin lakkaan ja saada tällä aikaiseksi hieman punaisempaa pintaa. Itse tosiaankin kokeilen tuota petsi, lakka, petsi ja lakka systeemiä vain ihan mielenkiinnosta. Laitan jossain vaiheessa hieman kuvia tuosta tuonne päiväkirjaan. Hidasta tuo on kyllä verrattuna perinteiseen menetelmään.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja raimå » 06.04.2012 21:51

Periaatteessahan kaikki puun sävytykset on pikkasen gay...

Puutahan se vaan on ja vanha vene on vanha vene. Joku josku sanoi että pitäähän veneen ikä näkyäkin!

Edit: tosin eihän se auringon haalistama keltanen mahonkipintä mikään kaunis ole:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

janneimpio
Viestit: 41
Liittynyt: 04.01.2006 21:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mahongin petsaus

Viesti Kirjoittaja janneimpio » 01.05.2012 21:39

Petsausaihe on herättänyt mielenkiintoa ja erisuuntaisia näkemyksiä. Päädyin lopulta siihen, että jätin petsit purkkiin. Toki petsasin kokeeksi pienen palan mahonkia.

Huolellisen hionnan jälkeen syntyi lopulta mieltä tyydyttävä tulos. Punertava sävyn tuli lopulta esiin. Kyllästyksen jälkeen väri on hieman vaalentunut. Tuloksiin voi käydä tutustumassa allekirjoittaneen venesivuilla. Sitloodan remontti on edelleen vaiheessa, mutta valmistuu parin viikon sisällä.

Janne

Vastaa Viestiin