Sivu 1/1

Limisaumainen vanerivene - Kannattaako epoksi?

Lähetetty: 20 Tammi 2012 09:01
Kirjoittaja jmmk
speksit: Limisaumainen vanerivene (merisoutuvene tyyppinen) havuvanerista, pit. ~5,20, pienellä <5hv moottorilla, uustuotantoa
käyttö: trailerikalastus järvillä - ei kellu vedessä jatkuvasti joten vesirasite ei varmaan ole haaste, enemmänkin mekaaninen rasitus traileroitaessa yms.

Tuli mieleeni ajatus laittaa pohjaan matto + epoksi mekaanisen kestävyyden parantamiseksi, vaikka ei tietysti ole limisaumaveneen 'hengen mukainen'. Tähän liittyen on muutamia aukkoja sivistyksessä:

* Epoksin alle ei varmaankaan pidä laittaa pö-kyllästettä -> ajattelin laittaa jotain valmista lahonsuojaa / peruskyllästettä haittaako epoksin tartuntaa?

* Voiko epoksin päälle maalata suoraan esim. 2k Teknodurilla, vai pitääkö väliin laittaa vielä joku 2k pohja (Interta primer 5 = samaa epoksia kai tämäkin?)

* Voiko sisäpuolen kyllästää perinteisesti pö:llä (ja öljylakata -/maalata)? Vanerin läpi ei kai öljyn pitäisi mennä kokonaan läpi kun on pari liimakerrosta välissä?

* Onko ylipäänsä mitään järkeä epoksoida pohjaa, saavutetaanko sillä merkittävästi parempi kestävyys ts. saako rahalle vastinetta? Vai pitäisikö vaan laittaa jotain perus öljymaalia.

... ps. olen muutaman viikon lueskellut vanhoja kirjoituksia, enkä ainakaan vielä ole onnistunut löytämään kaikkia vastauksia...

Re: Limisaumainen vanerivene - Kannattaako epoksi?

Lähetetty: 20 Tammi 2012 12:33
Kirjoittaja Northling
Moro

Näähän on kaikki ihan spekulaatiota ja mielipiteitä varmaan on useita. Sulla on ihan hyviä pohdintoja ja niistä voi sitten päätyä itselle oikeaan ratkaisuun. (ns. älykkäitä kysymyksiä)
jmmk kirjoitti:speksit: Limisaumainen vanerivene (merisoutuvene tyyppinen) havuvanerista, pit. ~5,20, pienellä <5hv moottorilla, uustuotantoa
käyttö: trailerikalastus järvillä - ei kellu vedessä jatkuvasti joten vesirasite ei varmaan ole haaste, enemmänkin mekaaninen rasitus traileroitaessa yms.

Tuli mieleeni ajatus laittaa pohjaan matto + epoksi mekaanisen kestävyyden parantamiseksi, vaikka ei tietysti ole limisaumaveneen 'hengen mukainen'. Tähän liittyen on muutamia aukkoja sivistyksessä:

1 Epoksin alle ei varmaankaan pidä laittaa pö-kyllästettä -> ajattelin laittaa jotain valmista lahonsuojaa / peruskyllästettä haittaako epoksin tartuntaa?

2. Voiko epoksin päälle maalata suoraan esim. 2k Teknodurilla, vai pitääkö väliin laittaa vielä joku 2k pohja (Interta primer 5 = samaa epoksia kai tämäkin?)

3. Voiko sisäpuolen kyllästää perinteisesti pö:llä (ja öljylakata -/maalata)? Vanerin läpi ei kai öljyn pitäisi mennä kokonaan läpi kun on pari liimakerrosta välissä?

4 Onko ylipäänsä mitään järkeä epoksoida pohjaa, saavutetaanko sillä merkittävästi parempi kestävyys ts. saako rahalle vastinetta? Vai pitäisikö vaan laittaa jotain perus öljymaalia.

... ps. olen muutaman viikon lueskellut vanhoja kirjoituksia, enkä ainakaan vielä ole onnistunut löytämään kaikkia vastauksia...
Vastauksia:
1. lahosuoja (peruskylläste) ei käsittääkseni haittaa epoksin tartuntaa. Puun kanssa touhutessa kannattaa käyttää hitaasti kovettuvaa kovetinta, jolloin epoksi ehti tunkeutua puuhun ennen kovettumista.

2. Mielestäni ei vaadi pohjamaalia, mutta epoksi pitää käsitellä oikein ennen maalaamista. Aminovahat pestään pois vedellä ja astianpesunaineella. Epoksin pinta hiotaan mataksi.

3. Öljykylläste voi valua korkeintaa saumojen raoista epoksilaminaatin alle, mitä se siellä tekkee jäänee nähtäväksi?

4. Niin... tää on ehkä se suurin kysymys tässä? Ohut kerros lasia ei kovin paljon rakennetta vahvista eli rakenteellinen lujuus pitää tulla vanerista. Paksumpi lasikerros tekee kyllä lujuutta, mutta painaa enemmän.
Ohuen lasikerroksen kanssa tulee sellainenkin ongelma että, KUN pohjaan tule lasin läpäisevä naarmu, vesi imeytyy puuhun eikä pääse haihtumaan, vaan alkaa lahottaa puuta. Maalien kanssa naarmujen korjaaminen on helpompaa ja kosteus pääsee paremmin pois puusta. Tiedä häntä nyt sitten.
Laittaako katkokuitumaton vai rovinkia?
Yksi ongelma on se että miten saa kuidun taipumaan tiiviisti limisauman yli... sauman pohja pitää kitata pyöreäksi aj laudan kantti pitää hioa pyöreäksi. muuten jää ilmatasuja joihin vesi pääsee lahottamaan puuta.

Katseleppa tuota mun kanootti projektia:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 1ea9b2d21e" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti