Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 08.12.2011 22:15

Nykyinen kansi on jotain paksua valkoista muovimattoa pyramidi kuvioinnilla. Alla on vaneri, joka on parista paikkaa pehmennyt. Kannen ja rungon sauma vuoti myös parista paikkaa sadevesiä sisälle. Nyt menee kannetkin uusiksi (seinien lakkauksen lisäksi). Ideoita/ehdotuksia kaivattaisiin. Miten kansi kannattaisi pinnoittaa? Joudun tekemään homman kahdessa erässä, sillä katot on nyt ok ja aika ei riitä tänä talvena seinien ja kannen lisäksi myös kattoihin.
Itse olen jotenkin fiksoitunut tuohon valkoiseen... mutta myös muut ehdotukset huomioidaan :)

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja raimå » 08.12.2011 23:28

Ehdottomasti kusilaitua sen vanerin päälle siten että alkaa hytin seinämän puolelta, kääntyy ,kannelle ja siitä taas rungon puolelle. Törmäyslista sit siihen päälle. Ja varvaslistat pois kun sieltä alkaa vuoto joka tapauksessa.

(tämä on oma mielipieteeni enkä velvoita muita olemaan samaa mieltä :)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja CC » 09.12.2011 0:04

Itse laitoin muovimaton tilalle tiikkiä epoksilla. Väliin tuli vielä 150g kudottu lasi. Näin reilun 10v jälkeen tuntuu oikealta ratkaisulta.
Ja lasi kääntyy törmäyslistan alle sekä hytin sivuun jyrsittyyn uraan, minkä täytepala liimattiin samaan tahtiin pintojen kanssa.

Olen tainut aiemminkin mainita, että tuon kanssa ei tartte olla hysteerinen kenkään tarttuneiden hiekanmurujen kanssa, eikä ole niin väliä, vaikka ankkurin
joutuu laittamaan välillä kannelle. Eikä luista, oli märkä tai kuiva.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja luototo » 12.12.2011 11:52

Minulla on aivan sama tilanne kuin Artolla. Ajattelin ensin uusia Nautolex- kannen, mutta maahantuoja varoitteli sen laadun olleen niin heikkoa, että he ovat lopettaneet sen myynnin kokonaan 8-|

Olen nyt päätymässä kannen pinnoittamiseen perinteisesti puuvillapurjekankaalla. Kuulisin mielelläni kokemuksia kangaskansista. Onko se sateenpitävä, miten se toimii eri olosuhteissa, onko liukas, voiko sitä huoltaa jne. Joku väitti että se likaantuu helposti, saahan sen pestyä ja maalattua.

Aiheesta on varmaan kirjoitettu aiemminkin, mutta en ole löytänyt juuri käyttökokemuksia kangaskansista. Hyttien kattojen pinnoituksista purjekankaalla juttua riittää, mutta entä koko kannen?

Toinen vaihtoehto on lasikuitu+maalaus. Purjekangas vain on mukavamman näköinen.

Miten Arto ratkaisit homman?

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja caracal » 12.12.2011 12:23

Kangaskannen laittoa ja omistjan tyytyväistä hyrinää koekäytön jälkeen.
http://www.puuvene.net/Lehti/1999-3/kangaskansi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Viime kesänä kansio oli edelleen hyvän näköinen.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 12.12.2011 21:40

Vielä ei ole ratkaisua tullut. Aikaa miettiä onneksi on. Pitäisi saada ensin loput lakat ja listat pois, jonka jälkeen revin vasta kannen muovit irti.

Saattaapi olla niinkin että päädyn vanerin päälle tehtävään kuitukanteen. Siinä mietityttää lähinnä tuo kannen kuidun ja rungon liitos. Kun en ole varma että voiko reunan yli tulevaa kuitua (joka jää kumisen törmyslistan alle) laminoida suoraan kuiturunkoon kiinni, vai pitäisikö väliin saada joku joustava sauma. Rimakansikin olisi hieno, mutta jotenkin tuo valkoinen väri tasapainottaa tumman rungon ja kajuutan seinien välissä.

Kankaalla saisi kyllä hienon, mutta oman osaamisen ja aikataulujen puitteissa joutuu menemään. Samalla joutuu myös tekemään kompromisseja materiaalien suhteen. Toki sen miten kannen päätänkin tehdä, yritän sitten tehdä kerralla kunnolla.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja raimå » 12.12.2011 22:53

Oma mielipide perustuu siihen että kannella lojuu kaikenaikaa vettä ajossa ja sateen jälkeen satamassa pitkäänkin. Näin on todennäköisintä että kannen vuotojen kautta alusvanerit, ylimmät runkolaudat ym. partaat ottaa nokkiinsa kovin helposti ja sitten edessä isompi operaatio. Jos kansi on "bombproof" on vaikea ajatella mistä "mädäntyminen" alkaisi. Yleensä se kuitenkin alkaa tuota kautta (korjatkaa viisaammat jos olen väärässä).

Ja miks ei varvaslistoja? Kaikki ruuvinreiät on kannessa pahasta vaikka olis mitä kuitua ja mitä sikaa tiivisteenä. Okei, pitäähän sinne kannelle jotain kiinnitellä mutta on kovin kyseenalaista mihin niitä varvaslistoja ym. härpättimiä siellä oikeasti tarvitaan. Helposti on 200 ruuvinreikää yhden veneen varvaslistoissa. Riittää että yksi niistä alkaa vuotamaan. Ja alkaahan se, vaikka olis mitkä tiivistykset. 90 kiloa miesruhoa kun astuu sen listan päälle useamman vuoden niin kyllä ne ruuvit ja tiivistykset antavat periksi. Ja sitä kautta vesi pääseekin sitten matkustamaan sinne alusvaneriin, partaisiin ja lautoihin ym. sisustuksen pieniin väleihin ja kukkuu kukkamulta odottaa:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.12.2011 23:54

Moro

Olenko kovin väärässä jos oletan että tuo ArtoHoon paatti MiniCat 25 on lasikuiturunkoinen?
Kyllähän siihen hyvin sopii lasikuitupinnoitettu vanerikansi.

Periaatteessa kannattaa ajatella veneenkantta vähän niinkuiin talon kattoa (mutta tiivimmäksi). Vesi valuu aina alaspäin, mutta kapilaari-ilmiön takia se myös imeytyy raoissa ylöspäin. Siispä kannattaa laittaa reunoihin kunnon tippareunat. Lasikuitu tms pitää aina viedä riittävän matkaa reunan yli. Ruffisarjan ja kannen sauma tulee tod. näk. elämään merenkäynnissä, joten siihen pitää saada joku joustava tiivistys (sika tms.)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 13.12.2011 8:43

Oikeassa olet. Minicat 25 on lasikuiturunkoinen. Muiltaosin on kuitenkin pakko todeta, että puuta ja käsityötunteja ei ole säästelty. Siksipä yritänkin säilyttää veisämön aikoinaan aloittamaa linjaa viimeistelyn ja ulkonäön suhteen.

Täytyy yrittää kaivella tuon kannen ja rungon liitoksen periaatteita vähän syvemmin. Jos jostain tulisi vastaan periaatepiirros niin selventäisi kummasti.... työ jatkukoon...

Arto

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 10.01.2012 22:06

Kuidutettu vanerikansi valkoiseksi maalattuna on nyt ajatuksena tehdä. Vaikka tuo kuitu on täällä vähän kirosana, niin kysäisempä kumminkin neuvoa.

Nykyiset kansivanerit on todennäköisesti aika märkiä ja pehmeitä (en ole poistanut muovimattoa, mutta ainakin maton sauman läheisyydestä vaneri on mustaa). Eli varmaan kaikki menee uusiksi.

1. Mitä vaneria kuidun alle kannattaa laittaa? vai onko sillä väliä?

2. Voiko vanerin kyllästää ennen kuidutusta? Tarttuuko epoksi enää kiinni vaneriin sen jälkeen? Jos ei kyllästä, niin miten on alapuoli? Jos sitä rupean kyllästämään kuidutuksen jälkeen, niin täytyy purkaa puoli venettä sisältä. Jos täytyy, niin sitten täytyy...

3. Parrastaa en ole vielä ratkaissut. Tuon kannen kuidun ainakin törmäyslistan verran (n. 75mm) reunan yli ja tämän "tippareunan" ja rungon väliin meinasin pursottaa joustavan sika-sauman. Reunan rakenne on vaan vielä vähän hakusessa. Varvaslistoja ei tule, mutta kaiteet ja muut normi helat kyllä.

Seinälle nostan kuitua n. 50mm, niin että saan sen nätisti listan alle.
Tällaista olisi aikeena....

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.01.2012 10:36

Moro

1. Koivuvaneri homealttiudestaan huolimatta on todella lujaa värkkiä. Sitä meille laitettiin kannet.

2. Vaneri lahosuojattiin ja ulkopinta ja erityiseti kantit kyllästettiin epoksilla. Alapintaan tuli lahosuoja pohjamaali ja sadoluxin puolikiiltävä kalustemaali, hyvin on kestänyt ainakin 9 kesää.
Kuten täällä aiemminkin on moneen kertaa sanottu vaneri ei liimakerrostensa takia ime öljykyllästeitä pintaa syvemmälle ja öljyt heikentää epoksin tarttumista.

3. Tuo suunnitelma kuullostaa hyvältä, erityistä huomiota pitää kiinnittää kaikkiin läpivienteihin ja reikiin että epoksoi ja tiivistää sikälla jokaikisen ryyvireiän, niistä se vesi pääsee sisään vaneriin ja laho alkaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja JussiA » 11.01.2012 11:32

Täältä ääni edelliselle. Itse olen tehnyt vielä niin että olen sovittanut vanerit kertaalleen paikalleen ja epoksoinut kauttaaltaan ennen lopullista asentamista. Seuraava korjaus ei liene enää näin tehtynä sinun murheesi.. Aika roheesti sanottu vai mitä!

Kyllästämisen unohtaisin kyllä heti, huononnat sillä vain kuidun / hartsin /epoksin tartuntaa.

Olen joutunut vaihtamaan mielipidettä tuon koivuvanerin käytöstä, kestää kyllä kun vaan suojaa asiallisesti, ja rakenteeltaan aivan toista kuin havuvanerit.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 11.01.2012 13:04

Ja jos nyt joku haluaa epoksin alle kyllastaa niin sitten monoetyleeniglygolia eli jaahdytinnestetta.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.01.2012 18:14

Moro

Mää olen tosta glykolista kyllä eri mieltä, käsittääkseni se on "sokeri" ja siten toimii ravintona homeille, kuten myäs koivun omat sokerit.

Joten koivuvanerille ehdottomasti kunnon annos lahosuojaa ja homeenestoa!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Ehdotuksia kannen pinnoitteeksi!

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 11.01.2012 19:22

Kuulostaa järkevältä... Ihan rautakaupan lahonsuojat ja homeenestotko riittää?

Vielä yksi ongelmakohta.

Kyllästän mahonkisen seinän pö:llä. Jos kyllästän seinät ennen kannen kuidutusta, niin ei taida kuitu tarttua enää seinään (alareunaan). Harmi muutta työjärjestystä, sillä olin ajatellut tehdä seinät ensin lakkaa vaille valmiiksi, koska kuidutus tarvitsee lämpimämmät kelit. Nyt on lakat jo pois seinistä ja olisi hyvä päästä kyllästämään mahd pian.

Jos tähän olisi vielä ehdottaa ratkaisua niin olisi hieno homma.

Vastaa Viestiin