Veneen kunnostusta
Lähetetty: 08 Loka 2011 00:21
Noniin, nyt on veneprojekti päässyt alkuun, ja tässä on virinnyt muutamia kysymyksiä ja ajatelmia työmenetelmistä. Kyseessähän on siis mäntylautainen, limisaumainen ja etuhytillinen 7x2,2 metrinen fiskari. Seuraavassa olen naamioinut kysymyksiä erilaisiin mujotoihin, mutta jos sinulla on kokemuksia vastaavasta tai jopa jostain toimivammasta, anna palaa.
Eli onkos kokemuksia tervamaalin poistamisesta veneen pohjasta? Vinkit tulisivat tarpeeseen, kun istuu meinaa melko tiukasti lyijymönjän(?, oranssia) päällä. Niin, nythän käytössä on kuumailma ja erilaiset raapat. Ja kemikaalitkin.
Pohjaa raapiessani olen törmännyt tervamaalin ja lyijymönjän seassa mielestäni varsin turhan tiuhaan kuitupakkkeliin. Mikähän lienee ollut tarkoitus, kun ihan ehjällä puulla ja melko tasaisellakin on tällaista siellä täällä? On siellä joitain paikkoja, joita oin selvästi "korjattukin", mutta paljolti ihan tarkoituksettoman oloista.
Tänään otin sitten Nitromorssin lisäavuksi pohjan kanssa - mitenkähän reagoi aikanaan kyllästyksen kanssa? Täytynee pestä huolella sitten jossain vaiheessa.
Haittaako puuhun jäävä terva missä määrin vesirajan alapuolella kyllästystä ja/tai tulevia maalauksia? Taitaa olla melko toivotonta saada kaikkea pois, kun liiallinen hiontakin vähän arveluttaa. Kuinkas puhtaaksi noin yleensäkään olette pohjan hioneet? Etenkin lakattavat pinnathan pitää saada siisteiksi jo ulkonäön vuoksi, mutta pohjassa olennaista taitaa olla kyllästyvyys ja maalin tartunta. Jollain primerillä ku vetää, niin eihän se tartunta liene ongelma (?).
Kyllästykseen ajattelin sitten aikanaan Sateenkaarivärien puunkyllästysöljyä eli sitä valmista tavaraa. Lakaksi kylkiin ehkäpä Vanhan ajan venelakkaa. Pohjaan joku primeri ja pintamaali. Vai tarviiko se jonkun lyijymaalinkorvikkeen? Ja mitään varsinaisia myrkkyjähän en välttämättä kai tarvii tossa Pyhäjärvellä?
Kannen ja hytin ulkoseinät ajattelin kanssa siistiä, eli raapia/hioa. Kansi kantsii kanssa varmaan kyllästää (rimakansi) ja sitten varmaan tiivistellä jollain Sikatuotteella tms? En tässä vaiheessa aio tehdä mitään maata mullistavaa kansirakenteille, kun aikeissa on mahdollisesti muuttaa ainakin ajohytin muotoa sitten ensi kesän jälkeen. Eli olisko tuollaisesta esiavuksi, kun on kansi säiden armoilla kärsinyt.
Ja olen jo käyttänyt aika paljon aikaa haku-toiminnon parissa sekä selannut näitä keskusteluja ihan aikajärjestyksessä. Lähinnä kaipaisin helpottavia vinkkejä ja mahdollisesti erilaista näkökulmaa. Perusjutut kaiketi olen hoksannut ja erehdys on hyvä opettaja. Tota pintakäsittelyä ei vaan huvittais tehdä uusiks heti ens vuonna
Eli onkos kokemuksia tervamaalin poistamisesta veneen pohjasta? Vinkit tulisivat tarpeeseen, kun istuu meinaa melko tiukasti lyijymönjän(?, oranssia) päällä. Niin, nythän käytössä on kuumailma ja erilaiset raapat. Ja kemikaalitkin.
Pohjaa raapiessani olen törmännyt tervamaalin ja lyijymönjän seassa mielestäni varsin turhan tiuhaan kuitupakkkeliin. Mikähän lienee ollut tarkoitus, kun ihan ehjällä puulla ja melko tasaisellakin on tällaista siellä täällä? On siellä joitain paikkoja, joita oin selvästi "korjattukin", mutta paljolti ihan tarkoituksettoman oloista.
Tänään otin sitten Nitromorssin lisäavuksi pohjan kanssa - mitenkähän reagoi aikanaan kyllästyksen kanssa? Täytynee pestä huolella sitten jossain vaiheessa.
Haittaako puuhun jäävä terva missä määrin vesirajan alapuolella kyllästystä ja/tai tulevia maalauksia? Taitaa olla melko toivotonta saada kaikkea pois, kun liiallinen hiontakin vähän arveluttaa. Kuinkas puhtaaksi noin yleensäkään olette pohjan hioneet? Etenkin lakattavat pinnathan pitää saada siisteiksi jo ulkonäön vuoksi, mutta pohjassa olennaista taitaa olla kyllästyvyys ja maalin tartunta. Jollain primerillä ku vetää, niin eihän se tartunta liene ongelma (?).
Kyllästykseen ajattelin sitten aikanaan Sateenkaarivärien puunkyllästysöljyä eli sitä valmista tavaraa. Lakaksi kylkiin ehkäpä Vanhan ajan venelakkaa. Pohjaan joku primeri ja pintamaali. Vai tarviiko se jonkun lyijymaalinkorvikkeen? Ja mitään varsinaisia myrkkyjähän en välttämättä kai tarvii tossa Pyhäjärvellä?
Kannen ja hytin ulkoseinät ajattelin kanssa siistiä, eli raapia/hioa. Kansi kantsii kanssa varmaan kyllästää (rimakansi) ja sitten varmaan tiivistellä jollain Sikatuotteella tms? En tässä vaiheessa aio tehdä mitään maata mullistavaa kansirakenteille, kun aikeissa on mahdollisesti muuttaa ainakin ajohytin muotoa sitten ensi kesän jälkeen. Eli olisko tuollaisesta esiavuksi, kun on kansi säiden armoilla kärsinyt.
Ja olen jo käyttänyt aika paljon aikaa haku-toiminnon parissa sekä selannut näitä keskusteluja ihan aikajärjestyksessä. Lähinnä kaipaisin helpottavia vinkkejä ja mahdollisesti erilaista näkökulmaa. Perusjutut kaiketi olen hoksannut ja erehdys on hyvä opettaja. Tota pintakäsittelyä ei vaan huvittais tehdä uusiks heti ens vuonna
